Raskausdiabetes!

IceQueen, sympatiaa. ..
Nempsu, teitpä fiksusti kun tarkastelit arvoja tiheämmin. Tässä kohtaa voi alkaa tilanne muuttua. Mulla on koko päivän sokeriseuranta vain joka toinen viikko. Mielenkiinnolla seuraan, tuleeko sunnuntaina jotain yllättäviä lukemia. Jos arvot hipoo rajoja, on vaan lähettävä kokeilemaan millä sais tasoitettua. Opetteluvaiheessa tiheämmät mittaukset ei oo haitaksi vaan opiksi ja tueksi.
 
Katjusha, mulle annettii alkuun neuvo et 3pv/vk. Sit ku arvot pysy hyvinä ni laskettii 2pv/vk. Ja ku ne oli edellee hyvät ni laskettii taas 1pv/vk. Tähä asti arvot on ollu todella hyvät mut nyt alko nousemaa..

Jotenki en ymmärrä et kui muka kerta viikkoo/kahteen viikkoon voi kertoo et pysyykö arvot hyvinä vai ei.. ku eiks ne voi pomppia vähä päivän mukaa jne.. no katotaa,et kui tää nyt lähtee menee.. vähä pitää alkaa tarkemmi kahtoo mitä suuhusa laittaa... ku nyt pystys olee ilman insuliineja loppuun asti... muuta en toivo ku sitä...
 
Oisko mitään hyväksi havaittuja vinkkejä ruokavalion suhteen? Ensi viikolla aloittelen mittauksia. Itsellä se paastoarvo oli ainut koholla oleva ja sekin oli sen 5.4.
 
Mikähän niistä arvoista on se mikä on ns. pahin jos on koholla? Tuntuu että se minun toinen arvo (9.8 ) oli ihan huiman korkea verrattuna teidän muiden arvoihin. Ja silti muut ovat saaneet radin vain 0,1 heitolla.
 
Se toinen arvohan siinä usein heittääkin. Ainakin mulla. Ja etenkin aamusin.
Mutta hyvin laskee arvot taas, kun minimoi hiilareita (mulla viljoista vain gluteeniton) ja jättää perunan ja riisin ihan suosiolla vaan pois kokonaan. Aamulla syödään vähemmin ja illalla tankataan paremmin yötä vasten. Mutta siis terveellisesti. Ja siis puhun nyt edelleen itestäni.
- Mun aamiainen on nykyään purkki rahkaa mehukeitolla ja gluteeniton näkkäri salaatilla, kinkulla, juustolla ja tomaatilla + lasi maitoo ja vitamiinit
- Välipalaksi oon ottanu hedelmän, tai jotain muuta nopeeta
- Lounas on usein joku gluteeniton "lounasleipä" mis on kaikkee salaattii ja paistettuu munaa ja kanaa tai lihaa yms päällä, tai sit vaan joku salaatti, ja lasi maitoo
- Toinen välipala on usein joku kevyt jogurttijuoma
- Ja sit joku kunnon ruoka mitä nyt ikinä tehääkään, tyyliin jauhelihakeitto tmv maidolla ja leivällä
- Ja iltapalaks juodaan usein porukalla teetä ja syödään leipää (ja minä näkkärii), mihi tulee kans salaattii, kinkkuu, juustoo, tomaattii ja kurkkuu ja paprikaa yms

Mut täytyy kyllä tunnustaa, että aina noi rehut ei kyl siihen leivän päälle löydä...??
Mut aika hyvin noihin kasviksiin yritetään kuitenkin aina panostaa.
Tai siis...minä yritän.
 
Auringonkukka, mä syön viimeiseksi iltapalaksi (n. 21:30) viiliä (1%) ja runsaasti marjoja, näihin sekoitan tattarihiutaleita, jos on kova nälkä niin kauraleivän juustolla ja leikkeleellä. Olennaista olisi terkkarin mukaan saada proteiinia. Tällä tekniikalla mulla on tullut melko tasainen aamupaastorivi 4,8 klo 05:30-06:30 aikoihin, jolloin heräilen ja lähden aamupuuron laittoon. Jos olen syönyt illalla myöhään vaikka jäätelöä se jotenkin nostaa aamun arvoja.
 
Aina sanotaan että leivänsyöntiä pitäisi vähentää, mutta kun se on vaan niin helppoa välipalaa. Millä sitä voisi korvata? Smoothieilla joo, mutta kun nekin tuntuu niin työläiltä. Ja tuntuu ettei ne täytä samalla tavalla vatsaa.
 
Mie kattelin noita miulle annettuja radi ruokavalion ohjeita ni tuntu että ne on pelkkää leipää o_O Katotaan millä saan korvattua kun ei hirveesti leipä maistu. Ja proteiinia miun mielestä ohjeissa tosi vähän..
 
Tavallaan aiheeseen liittyen: onko jollekin se pohjolan vauvavakuutus myönnetty, vaikka on radi? Siitä oli puhetta joskus aiemmin, mutta en muista missä ketjussa.
 
Mrs V, mä odottelen päätöstä Pohjolasta. Terveysselvityksessä kysyttiin tavan diabeteksesta, mutta rehellisenä raportoin tämän pienen poikkeaman (aamupaasto koholla rasituksessa) raskausajan tutkimuksissa. Olen ymmärtänyt, että ei vaikuta. Mutta merkittävä ylipaino on kai jollain ollu eväämisen peruste jopa.
 
Kiitos vastauksesta Katjuska! Aattelin ens viikolla yrittää hakea, ja mulla ollut tuo sama, muutaman pykälän koholla ollut paastoarvo rasituksessa. Pari kertaa päiväsaikaan "paastoarvo" ollut sen 5,5, mut en oikein osaa ottaa tosissani tollasta ylitystä, kun edellisestä ruokailusta oli vasta 2h :) ja juurikin tuota leipää oli edellisen kerran ruoka.
 
Mrs V, noin pienellä ruokailuvälillä se ""väliarvo" ennen ruokaa ei kyllä edes ole paastoarvo vaan 2h arvo eli ihan eri asia :) Minulla on ohjeena 4 tunnin ruokaväli niille päiville jolloin testaan ennen ja jälkeen aterian. Eli syön vain neljästi.
 
Joo näin mäkin oon ajatellut, Katjusha ;) mutta mä oon testannut välillä useammin, vaikka ilmeisesti samat ohjeet kuin sulla. En vaan yleensä pysty olemaan syömättä 4 tuntia, joten teen oman rytmini mukaan :) Vaikeaa, kun vatsaan ei enää mahdu niin paljoa ruokaa, että jaksais sen useamman tunnin.
 
Mrs V, siinä seurantavihkossa on kyllä 5 aterialle ruutu, että eihän se täälläkään varmaan "laitonta" olisi. Yhden sunnuntain söin 5 mukaan, kun alkoi tympiä se ahmiminen. Siitä saa suolisolmun kun syö kaksinkertaisen annoksen että jaksaa sitte 4 tuntia ilman suupalaa :)
 
Täällä istutaan rasituksessa..ja flunssassa. Pakko oli tulla nyt, aikoja ei olisi saanut enää lähitulevaisuuteen ja sitten raskausviikkoja olisi ollut liian paljon.
Nyt taitaa tulla radi, koska paastoarvo oli pikamittauksella 5,6 ja tuskin se kovin paljon heittää labratuloksista! Kun litkun joi niin johan alkoi myllerrys mahassa. :D
Onkohan tuo niin paha ylitys, että joutuu insuliinille heti?
 
Täällä istutaan rasituksessa..ja flunssassa. Pakko oli tulla nyt, aikoja ei olisi saanut enää lähitulevaisuuteen ja sitten raskausviikkoja olisi ollut liian paljon.
Nyt taitaa tulla radi, koska paastoarvo oli pikamittauksella 5,6 ja tuskin se kovin paljon heittää labratuloksista! Kun litkun joi niin johan alkoi myllerrys mahassa. :D
Onkohan tuo niin paha ylitys, että joutuu insuliinille heti?
Jos saat rasituksesta myös paastoarvoks tuon 5,6 mutta muut arvot on hyvät ni ei joudu insuliinille heti. Raja on 5,3 joten tuo ylitys on vain pieni.. toki kaikki tietty riippuu kaikesta mutta en usko että heti ekana annetaa insuliineja :) eiköhä ensi kokeilla ruokavaliolla. Tsemppiä! :)
 
Mulla oli rasituksessa paastoarvo just tuon 5,6, eikä aloitettu kuin kotimittaukset ja ruokavaliohoito.

Tänään kannatuksen vuoksi tuli käytyä kesäkahvilassa, ja jouduin syömään 1,5 pullaa, kun poika ei syönyt omastaan kuin puolet. Heti kauhea morkkis ja kesti kauan ennenku meni alle tuon 5,5.
 
Sain labravastaukset ja aika paljon se pikatesti heittää, pikatesti oli siis 5,6 ja labra 5,3...eli juuri se ärsyttävä raja-arvo. Muut arvot oli hyviä, ne oli reilusti alle. Toivottavasti arvot pysyy hyvänä ja en joudu insuliinille. Mutta aika paljon tosiaan tuo pikatesti heittää..että kuinka luotettava se sitten on?
 
Takaisin
Top