Raskausdiabetes!

Mua niin ärsyttää kun viimeviikon diabeteshoitajan aika siirtyi tän viikon perjantaille. Nyt on sitten liian komea sf-mitta näille viikoille joten kyllähän se vähän laittaa miettimään tätä koko kuviota. Fiksusti oon koittanut syödä, mutta mitä jossei se riitäkään..?
 
Mulla on kans mittaukset pysyny nyt iha ok. Onhan ne arvot noussu alusta,mut on kuitenki vielä raja-arvojen sisällä.

Mulle annettii neuvolassa ohje mitata kerran viikkoon neljästi päivässä,mut päätin ite alkaa seuraamaa aamusokereita(niistä jäin rasituksessa kiinni) ja sen lisäks kahtena päivänä neljä mittausta.

Sen oon huomannu et saan syyä melkeistä mitä vaan,mut vaalee leipä nostaa arvoja! Ja pitää ne pitkään koholla.. ja aamupalan jälkeiset arvot oli kans korkeella mut pienensin vähän aamupalaa ni kaikki ok.. ja tällä pienennyksellä on taattu se että mulle tulee sopivasti nälkä n.3-4h päästä :) ku aiemmi oon ahtanu aamulla pienen hevosen annoksen,ja syöny sitte joskus iltapäivällä ku on ollu nälkä..
 
Kyllä nämä arvot on välillä mysteerisiä. Illalla, jos iltapalan jälkeen arvo on ollut aika korkea esim. 7,2 niin silti aamulla paastoarvo on ihan ok. Mutta sitten jos illalla iltapalan jälkeinen arvo on vain esim. 5,2 niin paastoarvo on aamulla 6. Miten voi olla näin? :eek:
 
Winnie, ehkä sulle tulee se "aamunkoitto" ilmiö niihin aamuihin kun iltapala jättää verensokerin kohtuulliseksi. Sokeri nousee kudoksista, koska vs on laskenut liikaa aamuyön tunneille.
 
Diabeteshoitajalla käyty. Ruokavaliossa ei korjattavaa. Nyt mittailen sokereita ohjeiden mukaisesti viikon verran ja ensi perjantaille on soittoaika milloin käydään tilannetta ja tuloksia läpi.
 
Mittasin huvikseni verensokeritilanteen tuntia sen jälkeen kun olin syönyt jauhelihakeittoa ja kaksi ruokalautasen kokoista lettua hillolla ja jäätelöllä. Odotin vähän suurempaa lukua, mutta mittari näytti 4,9. Eli tämän päivän mittailujen perusteella tän radi-diagnoosin voi kyllä kyseenalaistaa...
 
Joia, täällä on ihan samanlainen keissi menossa. Mutta mittaillaan ku käsketään. Yksi kaunis päivä tämä homma on voinut heittää häränpyllyä. Täälläkin ketjussa on tapahtunut yhtäkkisiä muutoksia pahempaan, joten seuraaminen kannattaa.
Mulla on huomenna äitiyspoliaika, ja toivottavasti mitataan pientä. sf-mitta on mulla ollut keski- ja yläkäyrän puolivälissä niinä kahtena kertana, kun sitä on mitattu.
En sikäli ylläty minkään kokoisesta pienestä, koska ei kaikki keskikäyrän yläpuoliset vauvat mitään sokerivauvoja välttämättä ole. Toiset vaan kasvaa isommiksi ennen syntymää :) Pieneksi en meijän tyttöä usko, koska on neuvolassa kopeloitu ja todettu hyvän kokoiseksi.
Katjusha rv. 30+3
 
Mullakin on arvot pysyny tosi hyvänä, jos on syönyt ihan normaalisti.

Eilen sitten innostuin syömään pienen rasiallisen suklaarusinoita. Ja arvo oli vielä vajaa kolme tuntia myöhemmin 7 (iltapalan ennen arvo).

Kuinka tuo rusinamäärä vaikuttaa normaaliin ihmiseen? Onko niin että arvon pitäisi laskea 2-3h siihen alle 5,5 vaikka söisi kilon suklaata?

Vähän ihmetyttää tietysti, kun en tosiaan vetässyt mielestäni mitään övereitä, kun ostin sen pikkurasiallisen :( nyt ilmeisesti täytyy
Alottaa nollalinja herkuille...
 
h-an, viinirypäleet on mulla pahimmasta päästä verensokerin nostajana, kuivattunahan se sokeri on erityisen tiiviissä muodossa. Jos lukee diabetes-ateriaohjeita siellä on kaksi hedelmä"pahista": banaani ja viinirypäleet. Nyt en muista montako viinirypälettä sai syödä, mutta banaaneja vain yhden päivässä.
 
Joo noi verensokerit voi heittää häränpyllyä iha yllättäenkin. Mullaki oli alkuun kaikki arvot reilusti alle rajojen mut sit yllättäen huomasin et arvotha alko nousemaa.. nykyää ne heittelee nii et vaik syön samanlaisen aamupalan kahtena päivänä ni toisen aamupalan jälkeinen arvo voi olla esim. 5,3 ja toisen 7,0..
Oon kuitenki onneks saanu arvot pysymää rajojen alla,mut nii ne vaa on alkanu lähestyy niitä rajoja... hieman ahistaa!!

30+3
 
Mulle sanottiin että viinirypäleitä voi syödä kourallisen päivässä. Eli aika vähän. Mullahan on ihan muutama hedelmä mitä voin syödä, melonit, banaanit ja rypäleet, eli just ne sokereiden kannalta huonoimmat.

Jatkan toki mittailua ohjeiden mukaan loppuun asti. Melko kevyttähän tämä kuitenkin on, en tiedä onko muillakin yhtäläiset ohjeet. Joka toinen viikko 4 aamuarvoa (ennen ja tunti jälkeen aamupalan) ja jokatoinen viikko yhden päivän osalta kaikkien aterioiden arvot. Tosin tämä eka viikko on näiden yhdistelmä kun ollaan jo näillä viikoilla (öö...32?).

Mahan koosta sen verran, että vaikka yläkäyrän yli mulla menikin niin siihen on myös muita selityksiä kuin iso vauva ja/tai paljon lapsivettä. Siihen vaikuttaa kuulemma myös odottavan äidin rakenne sekä kohdun rakenne. Meillä kulkee äidin puolen suvussa isot mahat ja jo rv7 mulle todettiin ultrassa että on voimakkaasti eteenpäin kallistuva kohtu. Siihen vielä lisäksi ns. perinteinen poikamaha, mikä kasvaa vaan suippona eteenpäin (takaapäin musta ei edelleenkään erota raskautta). Mutta jos lisätutkimuksiin tie vie niin eiköhän siellä selviä tämäkin. Oli vaan viime maanantaina neuvolantäti ihan kauhuissaan tästä yläkäyrän ylityksestä (yhdellä sentillä) yhdistettynä radi-diagnoosiin ja povasi mulle jo lähes varmasti jättiläisvauvaa... perjantainen diabeteshoitaja (myös neuvolantäti) oli tämän tiimoilta huomattavasti rennompi, yllämainituista ison sf-mitan vaihtoehdoista johtuen.

Oon stressannut näitäkin asioita tässä viikon aikana niin oon ollut tänään ihan superhelpottunut noista sokeriarvoista :) Ei ne ainakaan koko aikaa ihan pilvissä ole ja olisin luullut että ne tuohon överiherkutteluun olisi pompannut, jos johonkin.
 
Jaaaa! Eli ne olikin sitten luultavasti yhtiä huonoimmista herkuista, vaikka olevinaan niin vähän söin.. :o kiitos tiedosta!

Sen verran isoon mahaan. Mulla on yläkäyrän yläpuolella ja oli esikoisesta koko raskausajan. (Tai siitä asti kun sitä mittailtiin) viimeksi ei tullut radituomiotakaan, joten uskon tämän mahan olevan ihan omasta ruumiinrakenteesta kiinni. Toisilla se vaan lähtee kasvamaan ulos enemmän kuin toisilla.
 
Joia, mulla on just tuo että yhtenä päivänä viikossa kaikki sokerit ja joka toinen viikko keräilen 4 aamupaastoa. Kyllä mä saatan sitä aamupaastoa ottaa niinäkin viikkoina kun on koko päivän mittailu.. Olen aloittanut mittaamisen kesäkuussa eli ennen puoltaväliä.
 
Mie oon nyt parina päivänä jättäny mittaukset tekemättä kun tuntuu niin turhalta mittailla noita hyviä lukemia. En kuitenkaan kokonaan meinannu jättää mittailuja, pari päivää vaan taukoa, vauvan parhaaksihan sitä kuitenkii tehdään. Mie mittaan 3x/vko 5x/pv, eli aamupaasto ja neljän aterian jälkeen 1h arvo. Lukemat on ollu yhtä hyviä ihan sama mitä syön, yks päivä otin huvikseen lukeman lohisoppa + suklaa aterian jälkeen vaikka ei ollu mittauspäivä, tais olla 5,3... Hampurilaisaterian ja pizza aterian jälkeiset arvotkin pysyny matalina, eli (ehkä vähän turhan) huoletta oon syöny kaikkea. Viinirypäleitäkin on muuten menny isompia määriä ja lukemat pysyny alle kuuden. Veikkaisin että parin päivän päästä neuvolakäynnillä vähennetään mittauspäiviä.

Miulla sf mitta oli ekalla mittauksella yläkäyrällä, toinen mittaus keskikäyrän ja yläkäyrän välissä. Vielä en kuitenkaan isoa vauvaa pelkää noilla sokerimittauksilla. Ja niinhän se on että yläkäyrän sf mitta voi johtua monesta muustakin syystä.
 
Mullakin oli aluksi oikein malliarvot. Oon kokeillut syödä pizzaa ja pastaa täysjyvänä ja ilman, karkkia jne. Kaikista mallikkaasti alle kuuden tunnin kuluttua syömisestä. Mut nyt lauantaina söin puolikkaan pizzasta, ja tunnin päästä olikin yllättäen 7,9. Että joku herkistyminen on nyt tapahtunut, ja siksi onkin tärkeää jatkaa mittaamista, kuten Katjusha mainitsikin. En mäkään joka päivä mittaa.
 
Mäki iha taas yllätyin tänä aamuna.. eile oltii reissussa ja tuli sit käytyä matkan varrella syömässä hesessä(joo tiedän ettei kannattais).. kotona illalla viel sit tehtii lämpösiä voileipiä,ruisleivästä.. ja matkalla syötii ihan vähä karkkia.. ja hei,tän aamun paastoarvo oliki sit 5,7!!!! Voi jestas sentään :( ensimmäinen ylitys siis. Ei auta ku ottaa itteesä niskasta kiinni..
 
Täällä lähtivät RaDia syyksi epäilemään, kun vauva kasvaa lähellä yläkäyrää, ja siellä se sf-mittakin huitoo. Mutta mulla ei ole yhtään ylitystä ja seurantaa olen tehny yli 10 viikkoa. Ripitystä ei siis tullut ... No seuraava kasvukontrolli on kolmen viikon kuluttua. Tänään oltiin 2 viikkoa edellä ja afi oli 25 (lapsivettä runsaasti, kuitenkin viiterajoissa). Täytyy ryhdistäytyä, viikonloppuna tuli syötyä karkkia ja gluteenittomia donitseja. Eihän niitä ihminen tarttis! Eli otetaan sellainen "valkoiset jauhot ja sokeri pois" -kuuri siltä osin ku millään pystyy. Päivä kerrallaan eteenpäin! Vauvan mitoissa onneksi reisiluun ja vatsan ympärys oli ihan samoilla viikoilla, joten ei tullut sokerivauvalle tyypillisiä mittoja: normi reisiluu ja iso vatsanympärys.
Katjusha rv. 30+4
 
Onko teillä ylimääräsiä ultra/neuvola/lääkärikäyntejä RaDin takia? Musta tuntuu et mulla on noita normi neuvolakäyntejäki hirveen vähän.. viimeks heinäkuun alussa oon saanu kuulla esim.vauvan painoarvion,joka tutkittiin ru: ssa.. sen jälkee kukaa ei oo edes pienellä eleellä ollu kiinnostunu siitä et kui vauva kasvaa vai kasvaako.. no kyllä se kasvaa ku liikkeet tuntuu paremmin ja selvemmin.. mut mua huolettaa tän dg:n takia et kasvaako se liikaa/liian vähän..

Ru: ssa sanottii sillon et neuvolasta sit lähetetää sinne uudellee ultraan jos kokee et kasvussa on häikkää.. mut kui ne osaa mut sinne lähettää jollei ees tutkita? Mua nimittäi häiritsee et ees neuvolalääkäri ei tunnustellu vauvaa mitenkää,ainut et se kokeili kohdunsuun tilanteen ja sen ettei varpaat tai pää ollu viel lähtökuopissa..

Rv 30+4
 
Miulla on tulossa ylimääränen ultra rv 36 tienoilla radin takia, kaikille diagnoosin saaneille tulee ainakii täällä päin tuo synnytystapa-arvioultra (muistelisin tällä nimellä puhuttaneen). Eipä tarvii miettii miten kasvaa ja kasvaako liian isoksi.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top