Raskausdiabetes!

Itse olin toissapäivänä rasituksessa.
Eka arvo oli 4.4, 1h = 6.3, 2h= 5.1.

Enemmän tota verenpainetta jännitän ku esikon kohalla sain verenpainelääkityksen ja makasin välillä sairaalassa orastavan myrkytyksen vuoksi. Toistaiseksi arvo ollut vielä hyvä.

Käytän itsekin viljoista pelkkää kauraa ja sitten on vielä joitain ruoka-aineita joita en pysty käyttämään, laktoosia hieman siedän. Olen siis myös herkkävatsainen ja diagnosoitu ärtyvä suoli. Happosalpaajia en ole tarvinnut enää uuden ruokavalion myötä, koska ruoka ei nouse ylös (paitsi nyt alkuraskaudessa kun joutui oksentelemaan). Mutta silloin alun vaikeuksien jälkeen en ole kokenut tätä "ruokavammaisuutta" ylivoimaiseksi, nykyiset vatsavaivat ovat pientä entisiin kipuihin verrattuna ja kun jaksaa käyttää mielikuvitusta niin löytää kyllä syötävää.
 
Hohhoi, enpä olis uskonut,että tällainen laiheliini himoliikkuja terveysintoilija saa raskausdiabetesdiagnoosin, vaan niinhän siinä kävi.

Paastosokerit 5,5 - 1h 6,8 ja 2h 5,6 ...
Ohjeena oli jättää valkoiset jauhot ja lisätty sokeri pois. Hmmm, olen elänyt viimeisen vuoden melko puritaanisesti, että ihan ei mene jakeluun. Mutta mikäpä siinä auttaa, kun tiukasta ruokavaliosta vielä tiukentaa. Harmillista :(

TheRoad taisi kuvata juuri sellaista tilannetta tuolla ekalla sivulla, että myöhäinen iltapala voi auttaa. Näin neuvolantäti mulle puhelimessa nyt ohjeisti. Kotitestihommelit opettelen seuraavassa neuvolassa 23.6.2016

Katjusha rv. 17+0
 
Muokattu viimeksi:
Moona, en minä ruokaan ole turhautunut, vaan ihmisiin. Rajoitteisiini nähden syön varsin monipuolisesti ja vaihtelevasti. Hyvää tarkoittavien ihmisten ja kaikkitietävien terveydenhuollon ammattilaisten asenne minua ärsyttää! En ole vuosikausiin kuvitellut olevani normaali eikä minusta sellaista koskaan tule. Tässä kymmenen vuotta ruokavaliota säädettyäni olen aika varmasti oman kroppani paras asiantuntija. Ottaisin auliisti neuvoja vastaan, jos toinen osapuoli olisi valmis kuuntelemaan, miten olen päätynyt näihin ruokiin ja mihin vielä tarvitsen apuja. Jos vain sokeasti tuijottaa yhtä osa-aluetta, toinen jää huomiotta. Huonolla ruualla minusta tulee koko ajan väsynyt ja liikuntakyvytön, migreeniä poteva ripuloiva ja oksenteleva.

Margariinista en tiedä, mihin tarkoitukseen sitä käyttäisin ja miksi? Rasvoja tulee ruuasta yllin kyllin ja kun ei leipää tarvitse voidella, niin mihin sitä laittaisin?
 
Aika pitkälti terveydenhuoltohenkilöstö on varmaan koulutettu siihen normaaliin, terveelliseen ruokavalioon eivätkä he välttämättä osaa neuvoa oikein jos henkilö ei siedä monia ruoka-aineita/on allerginen. Tulee vain ne perus "täysjyvä, jätä valkoiset jauhot, vaihda kasvirasvaan, jne.jne"-litanniat.

Oletko Yölento kokeillut käydä allergioihin erikoistuneella lääkärillä tai kysyä sellaiselta neuvoa, että minne sinun kannattaisi suunnata että saisit lisää ohjeistusta tilanteeseesi? Oletko vyöhyketerapiaa kokeillut? Mietin että monihan käy hoidattamassa vauvan koliikkia vyöhyketerapeutilla, niin voisiko siitä olla apua myös aikuiselle. Toki loppuviimein kukin itse päättää mistä haluaa hakea apua, mutta itse olin avoin kaikille kokeiluille erään ongelmani kanssa. Mutta kovasti tsemppiä sinulle, koska tilanteesi vaikuttaa ikävältä.
 
Ne ohjeet, jotka saa neuvolasta raskausdiabeteksen hoitoon, on kyllä ihan ihmeelliset. Leipää pitäis syödä monta palaa päivässä, vaikka juuri se nosta omalla kohdallani sokereita!
 
Joo, en meinaa leivällä hoitaa omaa radiani, koska olen gluteenittomalla - terveellisiä ja hyvänmakuisia vaihtoehtoja kohtuuhintaan on liian vähän (itseleipomallakaan ei ihan ilmasta oo erikoisleivät ja -leivonnaiset). Viljat, joita käytän on kaura ja tattari periaatteessa. Ymmärrän kyllä, miksi siitä vaahdotaan: kuitujen takia. Mutta onhan muitakin kuidunlähteitä, kuin leipä.
 
Soitin neuvolaan tuloksista ja mulla oli se viimeinen arvo koholla, ihan kuten esikoisen aikaan. Voi harmi. No pitää alkaa mittailemaan sokereita ja kiinnittää entistä enemmän huomiota syömisiin. Toivottavasti pysyy kurissa tälläkin kertaa vain ruokavaliolla.
 
Maatuska, en taida olla millekään allerginen. Se olisi aivan liian helppoa. Kyllä minä tulen ruokani kanssa toimeen. Meillä on koko suku jollain tapaa ruoka(ja muukin)vammaisia, mutta jokainen omalla tavallaan. Taustalla on harvinainen sairaus, joka ilmenee jokaisella hiukan eri tavalla, mikä tekee siitä vaikeahoitoisen. Neuvolassa viekä yksikään hoitaja tai lääkäri ei ole tuntenut sitä edes nimeltä eikä kukaan, yhtä lääkäriopiskelijaa lukuunottamatta, ole kiinnostunut ottamaan siitä selvää. Syöminen ei ole ainoa, missä se pitäisi ottaa huomioon, joten olen hiukan huolissani siitä, että en saa oikeanlaista hoitoa. Sairaus vaikuttaa suoliston lisäksi verisuoniin, niveliin, ihoon, lihaskuntoon... Oikeastaan kaikkeen ja on siis vallitsevasti periytyvä, joten vauvalla on todennäköisesti sama vaiva.
Silti minua ei lasketa mihinkään riskiryhmään kuuluvaksi, koska kukaan ei tiedä, millaisesta vaivasta on kyse.

Tämä on siis kolmas lapseni, viides raskaus, joten tiedän itse aika hyvin, mitä on edessä. Omahoito, paras hoito.
 
Lueskelin tuossa raskausdiabeteksen "virallisia" hoito-ohjeita. On kuin lukisi omaa ruoka-päiväkirjaa. Monet ohjeiden leipäpalat olen korvannut hedelmällä ja perunan kypsytetyillä kasviksilla, en löydä juurikaan muutettavaa ruokavaliostani. Ainoa, mitä voin vähentää on täysmehut ja niitäkin voi nauttia vedellä laimennettuna. Ehkä kerran viikossa olen syönyt karkkia tai suklaata, mutta en usko että se on minua turmioon vienyt. Painoindeksini oli 21 raskausviikolla 10. Harrastan liikuntaa 5-6 kertaa viikossa. Juuri nyt en allekirjoita, että olen omalla toiminnalla erityisesti itseäni tähän ajanut. Isälläni on 2. diabetes (todettu 45 v) ja äidilläni on paastosokeri noin 7 hujakoilla ajoittain, mutta "ei raskaana" olevien paastosokeriviitearvo onkin 4-6, meille "paksukaisille" on tiukemmat säännöt.
No, kunhan saan ne kotimittauslaitteet, niin pääsee vähän tarkemmin kiinni tästä jutusta.
Hyvä puoli on, että lapseni ei peri tätä minulta, koska en ole biologinen äiti. Tulee sitten mitä tulee muualta :)
 
Olen nyt perjantai aamupäivästä mittaillut sokereita ja syönyt kuten ennenkin, poisluettuna herkut. Arvot ovat pysyneet reilustikkin sallittujen rajojen sisäpuolella. Eli taitaa mulla olla ne herkkuhetket, joita ollut kerran tai pari viikossa, ainoa asia mikä pielessä. Ne jätän nyt kokonaan pois ja korvaan tarvittaessa terveellisimmillä herkuilla. Pitää vain toivoa että nuo mun kolme kuukautta sitten vanhentuneet liuskat ei muuta arvoja. Tiistaina sekin selviää kun saa neuvolasta uusia.
 
Täälläkin aloitettu mittailut. Sijainen lähetti rasitukseen viikoilla 15+, koska arveli että kannattas ja niin kannatti. 1h arvo 11,1 ja 2h arvo 8,9. Huhhei. No mittailuissa ei poikkeavia arvoja vaikka samalla tavalla syönyt, okei enemmän kasviksia ja turhia hiilareita pois. Nyt otan tosissaan tän ku esikoisesta menin ei mitää ressiä asenteella, en nyt ressiä ota mut vähä ajattelen.
 
Eilen oli sokerirasitus ja tänään soitin tuloksista neuvolaan. Yes, kaikki arvot normaalit! Viime raskaudessa minulla oli tässä vaiheessa jo se radi mutta tosiaan nyt sitten on uusi rasitus viikoilla 24-26. Verenpaineetkin on todella hyvät, 112/72. Yleensä minulla on ollut korkeammat. Vaikka en ole laihtunut verrattuna edelliseen raskauteen, niin nyt arvot on parempia. Miksi? Ylipainoa siis on reilusti.
 
Olen mittaillut paastoarvoja ja 4,7 on tavallisin tulos. Alan silti kallistua siihen, että suostun rasituskokeeseen, vaikka pidän sitä turhana. Sitten ei ainakaan kukaan pääse syyttämään, että oma vika, kun epäilen vauvasta tulevan ison.
 
Mä narahdin rasituksessa paastoarvosta joka oli just sen 5,3. Nyt viikko kotimittailua takana ja paastoarvo ollu korkeimmillaan 4,8 ja normisti 4,6. Tätä sormien vuodattelua pitää nyt jatkaa raskauden loppuun asti vaikka tällä hetkellä arvot on oikein hyvät! Ruuan jälkeinen arvo on kokoajan pysyny kaukana raja-arvosta.
 
No niin on sitten opastukset läpikäyty. Mulla alkaa aamupaastomittaus joka päivä, ja joka toinen viikko on päivä, jolloin joka aterian ennen/jälkeen mittaus (ateriaväli 4h), jolloin paastoarvotavoite alle 5,6.
Tänään kokeiltiin niitä vehkeitä neuvolassa. Aamupalan jälkeen reilu tunti sokerit oli 4,6. Kuulostaa kohtuulliselta. Söin mantelimaitoon keitetyn kaura-tattaripuuron, jossa mukana banaania, kananmunaa, marjoja ja tietty pieni nokare maidotonta Floraa sekä kupin vähäkofeiinista kahvia. Näitä pöperöitä saa miehenikin aamuisin nauttia, on varmaan "tyytyväinen"
Katjusha rv 19+0
 
Katjusha, kerrottiinko miksi pitää mitata myös ennen ateriaa? Siis niinä päivinä kun mittaat jälkeenkin. Vai vaihteleeko nämä ohjeet paikan mukaan. Mulla on ohjeena mitata joka toinen viikko kahtena päivänä, paasto ennen aamupalaa sekä tunti joka aterian jälkeen.
 
Voikukka9, mitä olen lukenut annetaan joka paikassa eri ohjeet. Ei sen kummemmin selitetty, mutta jollain lailla kai ne haluaa tietää tarkasti syömisen vaikutuksen - ehkä siksi ennen ja jälkeen. Ja aamupaasto on tietenkin täysin eri asia, kun siinä tulee helposti 9 tunnin paasto illasta aamuun.
 
Täällä olis tänään sit se tehomittauspäivä. Saan syödä koko päivänä 4 kertaa, ei muita suupaloja. Ateriaväli pitäis olla 4 tuntia. Eli seuraavan kerran saan syödä 12:45, minne tuntuu olevan kohtuuttoman pitkä aika. Mielessä pyörii vain ruoka! Aamusokerin mittasin klo 8, ja arvoksi tuli 5,6 ja tunti ruokailun loppumisen jälkeen 5,2. Kahtena edellisenä aamuna tuntia aiemmin paastosokeri on ollut sopivan alhainen. Paastoaika oli sama, samoin viimeisen suupalan koostumus. Luulen, että kehoni haluaa aamupalan klo 6-7 ja sillä sipuli...
Katjusha rv. 18+3
 
Minua vaivaa kun en ole joutunut mittailemaan sokeriarvoja tässä raskaudessa ainakaan vielä, rasituksen tulokset oli normaalit. Kysyin neuvolassa, että saako laitteet mittaukseen, vaikka tulokset oli normaalit..ei saa. Viime raskaudessa esim. Leipä nosti arvoja ja nyt en tiedä yhtään millaisia arvoja minulla on. Syön kuitenkin päivässä 2-4 palaa leipää (täysjyvää tai ruisleipää). Voiko se tosiaan olla niin, että kun se rasitus ei hälyttänyt nyt niin leipäkään ei nosta arvoa? Uusinta rasitus on vasta rv 26-28.
 
Mulle annettii ohjeistukseks mitata alkuun 3pv/vk, 4krt/pv kahen ekan viikon ajan. Mittasin siis enne ja jälkeen aamupalan sekä lounaan ja päivällisen jälkeen. Tuon kahen viikon jälkeen kun huomattiin et arvot pysyy hyvinä,laskettii mittauskerrat 2pv/vk,4krt/pv eli taas ennen ja jälkeen aamupalan sekä lounaan ja päivällisen jälkeen.. nyt jatkossa mittaan kerran viikossa neljästi päivässä.. ja jos nousuja tulee ni sit taas nostetaa mittauskertoja. Mulla ei oo ollu ylitykset lähelläkään,mistä olen oikein iloinen.

Hankalinta mulle on ollu mittailussa se,että nyt varsinki ku oon kotona työttömänä ja päivät yksin ni ei tuu tehtyä itelle lämmintä ruokaa,varsinkaa kahesti päivässä.. töissä ollessa oli se tietty rytmi,ni ateriavälit pysy kurissa ja oli iha eri tavalla nälkäkin.. nykyää saattaa hyvin olla et ku syön aamupalan ni havahdun joskus neljän-viiden välillä et en oo muute sit taas syöny koko päivänä mitää..

Nempsu 22+4
 
Takaisin
Top