Raskausdiabetes

Mulla on ollut kaksi sokerirasitustestiä, viikoilla 22 ja 30. Molemmissa arvot olivat suht samoja, lähellä raja-arvoja. Täytyisi vaan kiinnittää huomiota enemmän syömiseen ja liikkumiseen, näin neuvolassa neuvottiin. Mutta sokerinhimo on välistä valtava!

En ole aiemmin ollut sokerin perään, mutta nyt tuntuu, että itsehillintää ei löydy mistään, jos tarjolla on jotakin herkkuja. Senpä vuoksi meillä on kotona uusi sääntö, että kaupasta ei kotiin tuoda mitään herkkuja. Voiko tämä liittyä jotenki radiin? Kuuluko siihen oireena makeanhimo ja miten siitä pääsis eroon?

Raskausdiabetes on oireeton. Tai tietysti verensokerin nousu on oire, mutta sikäli siis, kuin muissa diabetestyypeissä, ei radissa ole oireita.

Miten ootte saanu pidettyä itteni kurissa? Mä oon jo ihan kiukkunen tähän touhuun. Nälkä on jatkuvasti ja vituttaa suoraan sanottuna kun ei saa syödä ku hiiren annoksia vähän väliä. Täähän vaikuttaa jo mielialaan :D

Itselle on alkanut enemmän ja enemmän hiipimään mieleen pelko, ettei tämä pysy enää pian kurissa. Toistaiseksi siis ei mitään hätää, ei raja-avoja, ei ylityksiä. Pelottaa vaan.

itsellä alkaa pikkuhiljaa nousemaan kaikki arvot, sekä paasto että aterian jälkeiset, hiukan hirvittää jatko...

Mulla on kans tässä parina päivänä sekä lounaan että päivällisen jälkeen sokerit olleet melkein 9. Muuten nyt osastolla kaikki arvot olleet tosi hyvin rajojen alle, vaikka ruoka on täällä mitä on, eikä liikkumaan ole päässyt. No, tänään kun on päässyt liikkumaan niin sokerit vaan nousee. Eipä tässä enää pitkää aikaa tarvi kärvistellä, mutta ärsyttää silti todella paljon.

Se just ärsyttää kun tekee parhaansa ja oikeesti syö hyvin, mut sit tulee joskus niitä ylityksiä.. mua ärsyttää se ykskin ylitys niin paljon et tekis mieli jättää merkkaamatta vihkoon . :D nojoo.. edelleen se kauhistuttaa kun miettii et kauan tää on jyllänny ennen kun on todettu. Herkuttelin ennen päivittäin ja ihan hemmetisti hiilarimättöö. Kovasti jokapuolella kuitenki vakuutellaan että on harvinaista et aiheuttais mitään muutakun sitä isokokoisuutta.. meillä ainaki mennään alakäyrillä painon suhteen. Ja miten moni sitä sairastaa tietämättään RaDia? :O

meilläkään ei vauvan(jännää kutsua jo vauvaksi, vaikka vielä on virallisesti ilmeisesti sikiö?) painoarvio ei kyllä näytä, että olisi mitään ongelmia sokerien kanssa. Ei Ainakaan makrosomiseksi voi tätä -1SD käyrällä kasvavaa kutsua.. lääkärit puhuu koko ajan, että hyvä ettei ole liian iso.. Eikö kukaan ole huolissaan, että olisi liian pieni?

Libero, minusta taas on jännä sanoa sikiöksi kun tuntee ihan selvästi että vauva se siellä mahassa jo on ;)

Libero ootteko miehen kanssa pienikokoisia tai jompikumpi teistä? Mäki olin eka ihmeissäni meidän vauvelin koosta, mutta se ultraaja sano että olis mun geenit kun oon myös tosi pieni. En tiedä sit? No mut täytyy kyl olla tyytyväinen et vaik on se radi niin on pienikokoinen.

Mulla sikiö on ollu vauva / vaaveli / muksu jo kauan, mut muuta nimeä sillä ei ookkaan ollu (esim toukka kerttu iinaelmeri jne..)

Itse olen kai ihan suht normaalin kokoinen ja mieheni taas on iso kokoinen.. esikoinen oli myös iso syntyessään, siksi odottelin, että tästäkin tulisi isompi. toivottavasti ei sentään ole istukassa mitään häikkää, tai muuta vakavaa :/

Eikös istukan virtauksia katsota jokaisessa ultrassa? Näin ainakin meillä. Erityisesti radin kohdalla, koska silloin istukan kalkkeumien riski on koholla.

Muista Libero- se virhemarginaali, josta on puhuttu tuola toisaalla. :) Ja sinähän sait esikoisestakin aika paljon pienemmän painoarvion, kuin mitä hän oli? Joten ei varmaan tarvitse ihan kamalasti huolehtia. Toisaalta, jos mietityttää, niin varmaan aika herkästi kannattaa siitä puhua neuvolassa/äpolilla. Turhaan sitä pyörittelemään kauhukuvia mielessään!

En olis kans huolissaa libero :) kyl ne olis siellä ultrissa sanonu jos olis häikkää tai epäilisivät jotakin. Ja onha täs meil muillaki pieniä lapsosia tulossa niinku zenillä ja mulla (ellei oo suuriaki heittoja):)

Ei oo ylityksiä. Nyt melko mataliakin ollu, varsinkin aamupaastot. Mut loppuun saakka mittailua. Olkaamme tyytyväisiä, että on asiat näin hyvin, kenellä ei siis ylityksiä oo tullut.

Takaisin