Raskausdiabetes

Täällä suunnalla on neuvola viimeaikoina ihan suoraan sanottuna perseillyt tämän diabeteshoidon kanssa siihen malliin, että olen viittä vaille menettämässä järkeni. Th vinkuu arvoista, jotka pysyvät alle raja-arvojen, ihan vain koska ovat minun mittauksissa korkeimpia ja yrittää saada uusiin rasitustesteihin ilman perusteita (siis ei oikeasti osaa antaa perusteita, kun kysyin). Mikään ei siis ole vialla, mutta yrittää nyt kehittää jotain ongelmaa! On myös vakuuttunut, että vauva on valtavan makrosominen jättiläisvauva, vaikka siitä ei ole mitään viitteitä. :meh:

Tiistaina on lääkärineuvola, sielä pitäisi saada jotain kokoarviota.
 
No sit sen neuvolan jälkee voit haistattaa terkkarille pitkät :) miks pitää yrittää tehdä asioista ongelmia jos niitä ei ole...
 
Niin, no voihan se olla, että th:lla on jotain maagisia tietoja mitä minulla ei ole (eikä suostu niitä myöskään kertomaan) ja lääkärineuvolassa vauva paljastuu valtavan makrosomiseksi jättiläiseksi. :grin Itseä ei vauvan koko huoleta synnytysen kannalta. Makrosomisuus tietenkin tuo kyllä riskejä vauvalle, joista se hapenpuute itseä eniten huolettaa, joten eihän sen asian kanssa ole leikkiminen. Kuitenkaan en hetkeäkään usko, että vauva olisi luokiteltavissa makrosomiseksi, vaikka olisikin ''isompi'' vauva. Pojathan toki tuppaavat olemaan tyttöjä isompia (tilastollisesti) ja (tilastollisesti) uusien raskauksien vauvat painavat enemmän, kuin esikoinen, mutta jos minun esikoiseni oli 3466g syntyessään (radi, insuliinilla) ja sf-mitta huiteli ties missä, pidän hyvin yllättävänä, jos tämä pikkuveli on jokin jättiläinen, kun sf-mittakin on ollut alakäyrillä tällä kertaa. :rolleyes: Vaan mistäpä noita voi varmuudella koskaan tietää nykytekniikalla, ennen kuin vauva on syntynyt.:cool:
 
Nyt tarvitsisin apua paasto arvon kanssa. Tähän mennessä olleet hyvät, mutta nyt kahtena aamuna 5,7. Mitkä olivatkaan ne konstit jolla sen saa alas ? Laittavatko vielä rv 35 insuliinille ?
 
Olikos joillain se illalla syöty kaurapuuro tms. auttanut?
 
Libero: Riippuu lääkäristä, laittaako insuliinille vai ei. Joidenkin mukaan turhaa, joidenkin ei. :confused: Kokeile lyhentää yöpaastoa ja/tai lisätä hitaita hiilihydraatteja? Monellahan se on auttanut.
 
Täytyy kokeilla. Tänään sitten myöhänsin iltapalaa tunnilla ja söin maitorahkaa.. Ihan mielenkiinnolla mittaan huomisen arvon.. Toivon mukaan saan ne nyt itse kuntoon
 
Toivottavasti auttaa! Itse tässä vähän herkuttelin: Mustikoita kermalla ja sokerilla... :oops: Toisaalta, jos nyt yhden kerran tuleekin ylitys, niin se ei onneksi vielä mitään merkkaa. :) Arvot pysyneet oikein mallikkaina :happy:
 
Libero mulla auttoi aamun arvoon toi kympiltä illalla syöty kaurapuuro jossa oli raakaruokosokeria punasta maitoa ja voita. 5.7 oli ennen ja sit oli 5.2
Ongelma siinä että en saa puuroa alas. Muissa arvoissa satunnaisia ylityksiä ja määrättiin 34viikolla pilleri iltaisin. Nyt pysyneet kunnossa.
 
Mä heitin täks päiväks mittarin kaappiin ja vedin ihan huolella makkarat ym. Nyt oksettaaaaa. Yäk. Huomenna taitaa olla krapula syömisestä kun muilla juomisesta :D
 
Yksi aamu oli taas hyvä arvo 4.8.. Ja taas tänään hypähti 5,9.. En haluaisi millään insuliinille.. :/
 
minkälainen paasto aika teillä muilla on ? itsellä oli ennen n.10 h, mutta se ei enää riitä, kannattaako siis pienentää paastoa ?,. nyt kanssasisaret tarvitsen myös synnin päästön!! tähän asti ei ole edes tehnyt mieli makeaa yhtää, nyt olen muutamana päivänä erehtynyt syömään suklaata, ja se vaikuttaa nyt sitten luultavasti myös paastoarvoihin, ainakaan ateria arvoissa ei ole häikkää.. yritin viikonloppuna kävellä hieman ripeämmin lenkin, jonka seurauksena tuli niin kipeä supistus, että pelkäsin jo, että on lähtö edessä, joten kävelykin on jäänyt vähemmälle, mikä taas tekee osansa arvoihin.. antakaa nyt jo armoa, ajattelin, että voi vähän herkutella, kun painoakaan ei ole diagnoosin jälkeen tullut kuin kilo ja sikiö kasvaa -1 käyrällä.. huh..,eikö sitä raskaana saa ollenkaan herkutella, jos on radi? nyt taas pelottaa, miten tuo paasto on vaikuttanut sikiöön.. stressiä stressin perään, ei se ainakaan takaa tervettä vauvaa!..
 
Mulla vaihtelee toi paaston aika, en oo siitä mitään stressiä ottanu enää, kun arvot on pysyneet. Alle 10 tuntiin ei kyllä pääse. Kannattaa kokeilla auttaako paaston pidentäminen tai lyhentäminen. Ja illalla vois kokeilla jotain enemmän hiilaripitosta syyä. Jos vs laskee yön aikana liikaa, niin maksa alkaa tuottaa itse sokeria lisää.

Mä oon kyllä herkutellukin, eikä ole juuri arvoihin vaikuttanut. Paljon ei kyllä pysty esim. karkkeja syömään kerralla, kun tulee huono olo. Mutta tämäkin on taas niin yksilöllistä, miten kelläkin vaikuttaa.
 
Minulla on yöpaasto 8-4h. 4h on tullut paristi, kun olen yöllä herännyt kamalaan nälkään. :D Ihan joskus saattaa tulla jopa 12h paasto, jos saan viikonloppuna nukkua. Mutta hyvin ovat pysyneet mallillaan. :)
 
Mulla on ollut paasto 6-9h ja muistaakseni on jossain kohtaa yksi raja-arvo tullut. Silloin olin vetänyt litran jätskiä ennen nukkumaanmenoa *virn*
En juurikaan ole miettinyt syömisiäni, suklaata olen syönyt joskus ja muitakin herkkuja ihan samalla tavalla kuin ennenkin, eikä ylityksiä ole ollut kuin pari koko aikana ruokailujen jälkeen. Nekin taisi olla toinen iiiso pitsa ja toinen aamupalalla nautittu iso raparperipiirakan pala :)
Se on tosi yksilöllistä mikä vaikuttaa, mulla ei ainakaan suklaa nosta arvoja, melkein päinvastoin. Karkkia en syö, kun ei ole koskaan ollut mulle mikään nautinto se, enkä juo limppareitakaan.
Keksiä menis kyllä ja suklaata, niin ja erityisesti sitä jätskiä! :P
 
Kamala mikä säikähdys tänäaamuna! Paastoarvo näytti 6,1! :eek: Ihan ehdin jo paniikissa melkein itkeä, että nyt sse ylitys tuli ja paluuta ei ole, kaikki pilalla.

No, sitten vedin syvään henkeä, rauhoituin. Järki käteen: Jos nyt tulisikin yksi ylitys, se ei merkkaa mitään. Join lasin vettä, pesin kädet ja mittasin uudelleen: 5,2. Eli ensimmäinen on selvästi ollut virhemittaus, mistä lie,likaiset kädet tms. koska ajallisesti ei ehtinyt kulua edes viittä minuuttia ensimmäisestä mittauksesta. :shy:
 
Mulle on kans käyny muutaman kerran noin että käsien pesun ja vesilasin jälkeen laskenut. Kerran just tein aamupalan ja mittasin sen jälkeen niillä "samoilla" käsillä niin joha pomppas. Sit hoksasin et käsittelin just ruokaa nii pesenpä kädet ja mittaan uusiks.
 
Onko teillä muilla raskausdiabeetikoilla puhuttu käynnistyksestä, onko se automaattinen vai tuleeko sitten vaan kun vauva on iso vai käynnistelläänkö aina lasketuna aikana ?
 
Takaisin
Top