Raskausdiabetes

Raja-arvoja tullut jonkin verran.ja ylityksiä mahtuu yhteen sivuun/aukeamaan n.5.. En sitten sen tarkemmin ole laskenut kuinka monta mittausta siinä on.. Mutta kaikki ylitykset on selitettävissä.. Esim liian pitkä paasto..

Sen jälkeen kun tiukensin ruokavaliota, tuli toi ns. dieetti ja lisäsin liikuntaa niin ei oo tullut ylityksiä enää. Nyt on ollut arvot selkeesti laskussa.. en kyllä tiiä miks kun samalla tavalla syön ja juon ja liikun kun oon ns. kuukauden tehnyt, mut arvot on nyt ihan selkeesti laskenut. Onko muilla
samaa?

Voiko olla ihan tosi niin että kun joudun käyttämään Gavisconia närästyksen hoitoon myös yöllä nii se pomppauttaa aamuarvot yli?? Luin tuolta toisen foorumin radi ketjusta että näin on kunnes huomasin et oli vanha ketju..(2012) Voiskohan tuo vieläki olla faktaa?? Itte nimittäin miettiny et miksi toisinaan on korkeella ja toisinaan normi mut osaan yhistää tuon lääkkeen käyttöön...hmmm..

Huh. Kiitos tästäkin.. Juhlittiin tytön 3 v. Synttäreitä. Kakku palan jälkeen verensokeri 9,4 ! Kuinkakohan vaarallisia nämä hetkittäiset ylitykset on ?!. Oli nimittäin ensimmäinen kerta kun pomppasi yli 9..korkein arvo tähän mennessä 8.7 ja se oli 3.5 eli kuukausi sitten..

Ei hetkellisten ylityksien pitäisi olla sen vaarallisempia radissa kuin 1tyypin d:ssäkään. Mun hetkelliset ylitykset on välilää 15-20, ja ne on päivittäisiä, mutta lääkäreiden mielestä ihan ok ja vauva kasvaa normaalikäyrillä. Toki radissa ei voi vain piikittää lisää insuliinia, kuten mä teen, niin pitänee liikkua ja olla loppupäivä vaan vedellä ja hiilarittomilla eväillä, jotta sokeri tulee myös alas...

Kiitos tiedosta mannavilja ! :) hirvee olo itsellä kun piti sortua. Olisi varmaan pitänyt jättää mittaus väliin,niin ei olisi tullut turhaa stressiä..itsellä vaan mielikuva vauvasta joka kiemurtelee tuskissaan äidin syömän kakkupalan takia :(

Vauva ei onneksi kiemurtele tuskissaan, vaikka äidin verensokeri hetkellisesti hypähtää, koska vauvan oma insuliinintuotanto kiihtyy hetkellisesti eli vauva hyödyntää ylimääräisen sokerin eikä se jää vauvan verenkietoon
Toki jos äidin sokerit on pysyvästi korkealla, vauva tuottaa samoin jatkuvasti liikkaa insuliinia. Tämä hyper-insulinisaatio sitten aiheuttaa liikakasvuisuutta, koska sokerin pilkkominen lisäksi insuliini vaikuttaa kasvuhormonina. Siksi pitkäaikainen verensokeritasapaino on olennaista eivät ne hetkelliset ylitykset.

Mulla oli radin takia eilen kokoarvio ultra ja sitten diabeteshoitajalla käynti. Kokoarvioksi tuli 2,7, hieman kookkaampi kuin näillä viikoilla keskikäyrän mukaan, mutta muuten kaikki vaikutti hyvältä ja lääkäri sanoi ettei vaikuta miltään ns. sokerivauvalta. Mikäli laskettuun aikaan mennessä ei oo syntynyt niin sinä perjantaina käynnistellään, mutta lääkäri uskoi, että pieni tulee kyllä ennen aikojaan. Laskeutunut jo ja raivotarjonnassa odottamassa kai helteitä! ;)

Diabeteshoitajaa jännitin kun ajattelin, että nyt tulee sapiskaa ja aloitetaan se lääkitys, mutta mitä vielä! Oikein mukava käynti! Kovasti sain tästä omasta innokkuudesta ja panostuksesta kehuja sekä tiedon, että ei mulle mitään tabletteja tai insuliinia aloiteta. Diabeteshoitaja päätteli, että kuten normaalia noilla viikoilla 28-32 heittää arvot yleensä raskaushormonien takia ja pikku hilja rupeavat siitä paranemaan, niinkuin mulle on käynyt. Joten jatkan samaan malliin tai itseasiassa lisään hiilihydraattia pääaterioille (kuulemma saan liian niukasti, noh oonpa mä karsinutkin pois perunat, täysjyvämakaronit, nuudelit, riisit sun muut) ja lisään yhden välipalan, eli kalorimäärä nousee siihen 1800kcal. Mun painonnoususta sanoi, että arviolta 5 kiloa tulee jo istukasta, lapsivedestä, kohdusta ja lapsesta, joten ei ole hätää siitä murehtia. Sanoi, että samaan malliin kuin jatkan niin kaikki tulee menemään hyvin. :)

Libero...Mulla alkoi noi aamu arvot heittämään...6.0-8.3....en saanu puotettua niitä vaikka mitä tein :/

Keskiviikkona olis lääkäri ja kyselen vähän mitä pitäs tehä, mutta kysynpä täältäkin.. mulla nyt 5 viikon aikana 8 ylitystä ruoan jälkeen ja näistä korkein 8,6. Lisäksi kaks raja-arvoa ruoan jälkee. Annetaanko miten helposti insuliinia vai mitähän ne meinaa? Itellä ottaa koville jotenkin tää jatkuva ruoan kans kamppailu.

Mulle ainakin äippäpolilla sanottiin (satakunta) että näillä viikoilla (34 viikolla kävin) ei enää niin herkästi aloiteta insuliinia/tablettia, ellei ole sitten ylitykset hurjia/päivittäisiä vaan kuulemma ennemmin käynnistetään sitte vkolla 38. Tiiä sitten miten muilla paikoilla toimitaan, mutta näin täällä. Mulla oli tossa kanssa ylityksiä aamupaastoissa sekä pari aamun jälkeistä arvoa koholla, jolloin ajattelin, että mulla alkaa automaattisesti tablettilääkitys, mutta mun arvot lähti liikunnan lisäyksen, tiukemman dieetin sekä raskaushormonien laantumisen takia laskuun viikon 32 jälkeen. :)

Näin mä kans vähän oon aatellu et mahtaako ne enää lääkitä näillä viikoilla. Ainakaan ei vauva oo iso vaa päinvastoin mut kyl se lannistaa aina ku siihe mittarii pärähtää ylitys :/ Piru vie pitäs vaa syyä salaattia ku kaikki "normaali ruoka" nostaa. :o

en tiiä.. mulla ollut kans reiluja ylityksiä ja oma th ei niihin sit puuttunu ku tiiän mistä ne aina johtu tai et selkee aina mitä syöny mut neuvola lääkäri sitte oliki sitä mieltä että pitää lähete polille kerta tietyn verran niitä oli sit kummiski ja paino noussu nyt 14kg :) et koko arviota tiedossa tossa reiluviikon päästä . noo ei kai se ikinä turhaa oo käydä, en vaa osannu aatella et pitäs mennä.

Nyt on alkanut pännimään tämä ruokavalio totaalisesti. Tähän asti olen ollut ilman makeaa ja nyt sitten on muutamilla jäätelöillä herkuteltu. Näkeehän sen sitten arvoissakin :/ pakko ottaa taas itsestä niskasta kiinni. Näillä näkymin pieni vauva tulossa, joten sen tiesi valossa ole hiukan lipsunutkin.. Huh loppurutistus vielä..

nii ja tietysti nyt 3pv ruokapäivä kirjaa.. millin tarkkaa ku voiki pitää kirjata leivän päältä :D ja mittaukset tolta ajalta

Takaisin