Raskausdiabetes

Libero-

Puuhakas puhuja
Heinäkuunmammat 2015
Kuinka monella Heinäkuisilla on jo todettu raskausdiabetes, itsellä todettiin jo rv 14.
Kovasti pelottaa insuliininhoito. Mites te muut jakselette ?
 
:greet025 Täällä.
Rasituksessa tammikuussa paasto 5.4, kun raja on 5.3. Muut arvot alle rajojen. Toistaseksi oon mittaillu kotona 2-3 päivänä viikossa, niin että paasto ja sitten 1h ruuan jälkeen. Eli 4-5 x päivä. Samalla vähän kattellu, että mikä nostaa arvoja, ja millä pysyy hyvänä, ja sen mukaan sitten rukkaillu syömisiä. Tähän mennessä arvot on ollu hyvät, vain 1 ylitys ja 2 raja-arvoa koko aikana. Vointi on kohtuullinen, tosin huono olo tulee kyllä, jos on jotain liian makeaa syöny.
 
Täälläkin todettuna silloin alussa, arvasinkin sen, kun esikoisestakin oli. :/ No, hyvin olen voinut, paremmin kuin viimeksi. :) Sokerit pysyneet oikein hyvinä.

Viimeksi jouduin loppuraskaudessa käyttämään insuliinia. Itseäkin se pelotti, mutta vielä enemmän oli pettynyt siihen, etten saanut pidettyä sokereita kurissa omin voimin. Kuitenkin, niille istukan hormoneille ei loppujen lopuksi itse voi oikein mitään. :sad001

No tällä kertaa uusin voimin. :)


Lisäys: Mittaan kolmen päivän välein pelkän aamupaaston. Itsellä viimeksikin se aamupaasto oli ainoa, joka heitti. Ei yhtään ylitystä, ei yhtään raja-arvoa tähän mennessä. :thumleft
 
7.4 on sokerirasitus. Silloin rv 26+0 :) vähän on fiilis et käry käy :D
 
Itsellä todettiin juuri.. Rasituksessa paasto oli ainoa, joka jäi alle raja-arvojen.. Nyt sitten seurannalla ja ruokavaliolla toistaiseksi. Pelottaahan tuo, mutta toisaalta tuli sellainen olo, että jospa nyt olisi jotain mikä pitäisi syömisen ja liikunnat kuosissa. Bmi lähtötilanteessa 28.
 
Hei mun pitäis kans varaa labra-aika.. yhessä rasituksessa oon käynyt ja toinen edessä, mut onko se siis viikolla 26? Eikös siihen oo joku yleinen sääntö koska pitäs mennä?
 
Viikoilla 24-28 normaalisti sokerirasitus neuvolatädin mukaan :)
 
Täällä myös...rv 14+ todettiin jo..Ainut mistä narahti oli paastosokerit 5.5 muut alle eli oikein hyvät...Nyt sitten mittailen vain tuota paastoarvoa eli joka aamu ennenkuin laitan mittää suuhuni ekana mitata...Välillä otan jonkun muun arvon jos olotila on huono..Kaikista jännintä on kun noudatin sokeritätin neuvoja iltapalan suhteen nii aamuarvot pomppaa yli sallitun 5.8 korkeimmillaan mutta kun otan isäni oppien mukaan on arvot joko 5.3 tai korkeintaa 5.5...Tämän aamun arvoja en muistanu mitata kun sain aamukaffet sänkyyn tuotuna :D Teki nii hitosti mieli kaffea ... 2 aikaisemmassakin oli rd ja en tarvinnu insuliinihoitoa et ihan ruokavaliolla mentiin..Mulla muutenni on sukurasitteena toi 2 tyypin D ...Eli voipi olla että on parree jatkaa myös raskauden jälkeen nuita mittailuja yms...Ettei vaa menis lääkkeille tai piikille sitte...
 
Mulla kans radi. Ekassa sokerirasituksessa paastoarvo oli just se raja-arvo, kaks muuta ok. Kuuden päivän omaseurannassa kaikki arvot alle rajan, nyt parin viikon päästä taas kuuden päivän omaseuranta. Tässä välilläkin oon joskus mittaillut, paastoarvo muutaman kerran ollut rajalla. Esikoisen kanssa radi tuli tossa tokassa rasituksessa. Alkuun mentiin ihan ruokavaliohoidolla, mutta sit alotettiin tablettihoito että saatiin aamupaasto kuriin ilman että tarvi mennä nälkäisenä ja kiukkuisena nukkumaan. Vahva arvaus on että tässäkin lähtee vielä sokerit nousuun, mutta aika näyttää.
 
minulla on neljällä sukupolvella ollut diabetes, nyt pelottaa et se periytyy, että puhkeaa vielä oikea diabetes päälle.. :/ varsinkin kun äitini kuoli siihen alle 40 vuotiaana, niin pelko on suuri.. toivonmukaan tämä on vain raskausdiabetes. mutta kyllä järkytys oli suuri kun sokerirasituksessa kaikki arvot ylittivät rajat.
 
Perinnöllisyys on aika vahva tekijä, eikä sille oikeestaan ite voi mitään. Mullakin on 2-tyypin diabetestä suvussa.

Aika jännä, miten on eri tapoja tuossa mittailussa ja seurannassa. Mä en oo missään diabeteshoitajalla tai vastaavalla käyny, ihan terkkari jotain selitti ku mittarin hain. Ruokavaliostakaan ei juuri puhetta ollu, mutta se puoli on oikeestaan jo työnki puolesta tuttu. Ja muutenkin oon tässä alussa vähän testaillu, miten mikäkin vaikuttaa.

Mulla leipä nostaa arvoja (vaikkei yli tuon sallitun meniskään), joten sitä koitan vältellä päivällä. Ja paastoarvo on korkeempi, jos edellisenä iltana on ollu matala (eli maksa alkaa yön aikana tuottaa ite sokeria, kun kokee, että on liian vähän). Niinpä oon ruvennu syömään ns. 2 iltapalaa. Eka joskus 20-21 aikaan esim. rahkaa/jogurttia ja marjoja ja sitte vielä 22-23 aikaan pari palaa voileipää.
 
itsekin olen huomannut että iltapalaakin saa syödä hieman "tuhdimmin". niin pysyy paastoarvot hyvänä., Flunssa ja sairastelu vaikuttaa paljon verensokeriin. Silloin en saanut pysymään mitään arvoja alle rajojen..
 
Pakko osallistua keskusteluun, vaikkei mulle radia voikkaan tulla, kun alla on 1-tyypin diabetes.

Kun lueskelen noita teidän kommentteja, niin kiinnostaa, millaista hoitotasapainoa radin hoidossa haetaan. 1-tyypin diabeteksessähän ei mittailla paastoarvoja ja insuliinipistokset on pakollinen osa elämää koko loppuelämän ajan. 1-tyypissä sokeriarvot ennen ruokaa pitäisi olla 4-6 ja ruoan jälkeen 6-8...tajuttomaksi ei pitäisi mennä eikä päästää verensokereita yli 10. Flunssa ja muut tulehdukset nostaa arvot heti yli 15, pahimmillaan lähes 20 on verensokerimittari näyttänyt.

Ruokavaliohan tähän ei hirvesti vaikuta, eli kun syö enempi, pistää enempi insuliinia, tosin oon raskauden aikana huomannut, että sokeri(valkoinen) ja vaalea vilja nostaa verensokereita niin nopeasti, että oon alkanut välttää, kun ei noi insuliinit ehdi perässä. Millaisia rajoitteita teillä radi tuo ruokavalioon?

Myös ne, joilla edellisissä raskauksissa on radi todettu: ultrattiinko teillä ylimääräisiä kertoja vauvan kasvua ja oliko syntyessä makrosomiaa? Mun vauvallehan se taitaa tulla jokatapauksessa, kun tuo ylimääräinen insuliinikin toimii kasvuhormonina...
 
Radissa kotimittausten raja-arvot on paasto 5.5 ja 1h aterian jälkeen 7.8. Eli tarkkoja on, ja samaten tuo diagnoosin saaminenki on pienestä kii.

Mulla ei oo aikasemmissa ollu radia. Mutta mitä viimeksi lääkärin kanssa juttelin, niin täällä ei ainakaan automaattisesti pääse kokoarvioon/ultraan pelkän diagnoosin takia. Tapauskohtaisesti ilmeisesti.
 
Esikoisen raskaudessa mulla todettiin Radi vasta loppumetreillä, kun Sf-mitta huiteli ihan omiaan koko raskauden, ja vauvan kokoultraan ei saanut lähetettä ilman tehtyä sokerirasitusta. Radi- diagnoosi sieltä sitten ihan yllättäen tuli, mut mitään häikkää ei kotimittauksissa ollut missään vaiheessa, eikä poitsukaan ollut sokereita syönyt.
Tässä raskaudessa en ainakaan ekassa rasituksessa vielä narahtanut..
 
Mulla tuli jokunen äippäpolikäynti, kun se radi tokassa rasituksessa todettiin. Jos nyt oikein muistan nii käyntejä tais tulla neljä ennen synnytystä. Vauvan kasvua seurattiin ultrassa joka käynnillä. Suunnittelivat käynnistystä jossain rv38+0 paikkeilla, kun näytti siltä että vauva kasvaa vähän turhan vinhaa vauhtia mutta lääkäri halusi sitten kuitenkin vielä odottaa. Seuraava käynti ois ollu 38+6 ja silloin ois tullu käynnistyspäätös, mutta tyttö päätti tulla maailmaan edellisenä päivänä. Painoa oli syntyessään 3755g, eli ultran kokoarvio hiukan heitti, sopusuhtainen tyttö syntyi. Ja sokerit oli tytöllä ok, niitä kolmeen kertaan mittailtiinnekan vuorokauden aikana.
 
Mulla todettiin kanssa jo rv 14 sokerirasituksessa. Kaikki muut arvot todella hyvät, mutta paasto 5.4, kun raja oli se 5.3. Ärsyttää että noin pienestä tuli heti diagnoosi. Ja mietin nyt jälkeenpäin, että kun muut arvot olivat ok ja paasto oli noin rajoilla niin miksei tämmöisessä tapauksessa voi kontrolloida uudelleen vaikka pelkän paaston arvon...
Kotimittauksissa kuitenkin paastoarvot (kuten aterian jälkeisetkin) ovat olleet ok (yhtä aamua lukuunottamatta ja silloinkin oli 5.5 tai 5.6).

En tiedä suhtaudunko tähän diagnoosiin liiankin huolettomasti, mutta en ole halunnut asialla stressata kun syön joka tapauksessa säännöllisesti ja terveellisesti. Aiemmissa raskauksissa ei edes sokerirasitusta tehty (ne tosin olikin 2003 ja 2005 ja nyt nuo rajatkin vissiin tiukentuneet kovasti). Harmittaa sekin, että tämän takia vauvakin joutuu sitten heti synnyttyään automaattisesti sokeriseurantaan...
 
Ittellä tosiaan toi radi nyt kolmatta kertaa raskauden aikana ja aijemmissa ei tutkittu kummemmin ku sokerit pysy muutamia heittoja lukuunottamatta hyvänä..Ja 3400 +- olleet syntyessään muksut..Tässä nyt uutuutena tuo liika lapsivesi mikä johtuu tuosta paastoarvosta...Kehittää siis liikaa lapsivettä...Joudun siis käymään polilla tutkimassa oliko nyt ensin kerran kuussa ja sit joka viikko ja jos en saa paastoarvoja kohilleen harkitaan joko lääkkeitä tai insuliinia....
 
Takaisin
Top