Raskausdiabetes

sain nyt armon aikaa ensi kuuhun, eli ei tarvitse ainakaan insuliinia aloittaa ennen rv 30..Toivotaan, että pärjättäisiin loppuun asti ilman.. Onko teillä koko arvioita rv 30 vai vasta sitten rv 38.. itsellä ottavat ilmeisesti molemmat..

Oon kyllä niin häpi ton yhistetyn lääkäri/neuvolaterkkari -käynnin jälkeen. :) Sain kiitosta hyvistä arvoista, monipuolisesta ruokavaliosta ja ahkerasta
mittauksesta. Jatkossa mittaus vaan 2 kertaa viikossa ja mikäli 3 viikon päästä nekin arvot on hyvät niin sitten enää kerta viikossa! :) Jesjes!

Libero-, joo mulla on kyllä ollut helppo raskaus ja ilmeisemmin radikin on helppo, kun hoituu ruokavaliolla ja liikunnalla. Toivottavasti sunkin radi saatais nyt kuriin ruokavaliolla ja liikunnalla niin ei tarttis
pistellä insuliiniä. :) Tsemppiä!

Huomenna olis sitten mun aika mennä kokeeseen. Saas nähä iltapäivällä millaset tulokset saan...

Käynti äitiyspolilla takana. Lääkäri päätyi aloittamaan tablettihoidon, kun ei nuo paastoarvot pysy alle rajan ruokavalion korjauksesta huolimatta. Ultrassa kokoarvio oli 1630g, eli hienosti kuulemma keskikäyrällä kasvaa. Lääkäri oli kovasti tyytyväinen siihen, että vauvan mahanympärys oli normaali, ei siis merkkejä siitä että radi olisi poitsuun vaikuttanut. Pään ympärysmitta vastasi pari viikkoa vanhemman sikiön mittoja, mutta lääkäri epäili että kuvakulma ois vaikuttanut jonkin verran, poitsu oli todella alhaalla painamassa jo kohdunsuuta ja silloin vaikea saada luotettavia mittoja. Kakin puolin jäi todella positiivinen fiilis, tosi mukavia tyyppejä sekä lääkäri että diabeteshoitaja-kätilö. :)
Kuukauden päähän sain uuden ajan, sit taas pääsee näkemään kuinka tuo pieni kasvaa.

mimaki80: Oliko sulla siis miten paljon nuo heitot paasto mittauksissa? Ittellä huitelee 5.5 molemmin puolin...välillä oli jopa 8.1 mutta ruokavaliota fiksaamalla sain takasi siihen 5.4-5.6 pintaan...Sokeritäti kehui et kuinka hyvin menny ja sanoi ettei nyt joka aamu enää tarvii mittaillakaan ja kerran viikkoon ottaa se 6krt/pv....

Mulla noi paastoarvot heitteli välillä 5.4-5.9. Diabeteshoitaja sanoi katteltuaan mun ruokapäiväkirjaa, että ainoo mitä hän keksii arvojen korjaamiseksi on iltapalan myöhentäminen. Sen vuoksi tuo tablettihoito. Nyt mittailen joka aamu paaston ja joka kolmas päivä ruokailujen jälkeen.

Kaverini sai radin kuriin ottamalla iltaisin magnesiumia, otti silloin tällöin suonenvetoon muutoinkin. Oli jo tabletit tuloillaan. Meinasin kokeilla itse samaa mutta onkohan magnesium-lisä varmasti turvallista..ehkä kyllä turvallisempaa kuitenkin kuin radi itsessään.

On se mangnesium turvallista, ja vauvakin tarvii mangnesiumia ihan niin kun kaikki ihmiset.
ja tämä siis mun uskomus , mutta kyllähän sitä kehotetaan ottamaan esim suonenvatoihin raskausaikana niin tuskin se kovin vaarallista on.

hei apua...
onko kukaan kellä paastoarvot koholla aamulla koittanut kaurapuuroa illalla?
tyksin hoitaja (joka oli super ihana ja elise niminen) suositteli ja sanos et paastot on aamulla ok jos illalla syön kaurapuuroa.

Elise on kyllä mukava :) itsellä on aamupaastot ollut kunnossa ainakin vielä toistaiseksi. Mutta on kyllä suositeltu hiilaripitoista illalla, niin parantaa paastoarvoja :)

Mä tuun huomenna kertoon, täytyy kokeilla tänään. :) vieläkin vähän noi paastoarvot heittää, tablettihoitoa viikko takana ja viikon kuluttua päästään ylläpitoannokseen. Iltapalaa täytyy vielä myöhentää, ja kokeilla tota kaurapuuroa. :)

Elise on kyllä huippu, kannustava ja aina positiivinen, vaikka itse olisi maassa radin kanssa. Muistakaa kaurapuuroon laittaa myös voisilmä. Se hidastaa nopeiden hiilareiden imeytymistä, jolloin tunnin arvokin voi pysyä viitearvojen alla. Täytyy itsekin taas kokeilla, en oo insuliinin aloituksen jälkeen uskaltanut, vaikka paastot on edelleen ihan pyllyllään. :/

Mä kans tykkäsin hänest tosi paljon, taidettiin 10 minuuttia höpötellä ihan vaan kanoista kun hän haluais ottaa ja mulla on ja kerroin millasessa kopissa ne menee ihan omalla pihalla :)
Mitä te kellä on aamupaastot kunnossa, syötte illalla ja mihin aikaan illalla syötte ja koska heräätte ottamaan paastot?
Kun mä TODELLA vahvasti epäilen tota kaurapuuroa. ja juu laitan paljon VOITA puuroon suoraan hautuumis vaiheessa :P

Pakko oli tota kaurapuuroo kokeilla. Klo22 iltapalaks suht iso annos maitoon tehtyä kaurapuuroa voisilmällä ja lasillinen maitoa, ja tänään paasto klo7 5.1, so so happy! :) ja siis tässä parin viikon aikana paastoarvoissa rajan alla ollaan oltu yhtenä aamuna, erävoitto!

Hei vitsi mun täytyy sit ksns koittaa. Mul oli 5.4 nyt aamulla eli vaikka on ok niin on aika lähellä rajaa.
Kiitos kun kerroit :)

Takaisin