Raskausdiabetes

Raskausdiabeetikko ilmoittautuu :greet025
Tiistaina kävin siis toistamiseen sokerirasituksessa edellisessä raskaudessa olleen diagnoosin takia ja nythän se pompsahti :BangHead

Sillon tän raskauden alussa arvot oli oikein mallikkaat (rv 14(?)), ja nytkin paastoarvo 4,6 ja kahden tunnin arvo 5,6, mutta tuo tuntiarvo oli 12,7! :scared001Hitokseen korkea siis :eek:
Väsymyksestä ja melko ripeästä painonnoususta osasin kyllä aavistella, että mulla se taas on..

Tän päiväinen neuvolakäynti oli lääkärineuvola ja kyllä hänkin sitä arvoa hiukan ihmeissään tuijotti.. No, näillä mennään ja ehkä ihan hyvä, kun pitää oikeesti alkaa seuraamaan mitä syö, tähän asti kun ei oo ollu missään mitään tolkkua :smiley-angelic006 Jättiläisvauvaa kun en toivo.. Vauvan terveyden takia tietenkään, mutten myöskään siksi, kun tänään selvisi että häntäluu tosiaan on luutunut väärin murtumisen jälkeen.. :sad010Eli jos joudun alatiesynnytykseen tämänkin kohdalla, on se todennäköistä, että uusiksi murtuu.. :arghh:

Kalaäiti & Kyytiläinen 27+2

huomenna sisätautilääkäri, merkitseeköhän se aina insuliinia ? korkein arvo mulla ollut 8,9.
mutta tuntuu että joka päivä rajoilla mennään (7,8).. huh tuntuu ettei mun aivot kyllä tule ikinä tajuamaan kuinka paljon insuliinia pistetään ja milloin.. vaikka sitä ei vielä siis ole määrättykään. mutta kun olen diabeetikoita seurannut niin ne insuliinimäärät ja pistoajankohdat on ihan hepreaa mulle, onko teillä ollut insuliinia käytössä ?

Mulla oli ekassa raskaudessa tablettihoitoinen radi, mutta jostain luin et toi insuliini on yleisempi hoitomuoto jos lääkitystä tarvitaan. Ruokavalioremontilla sain suurimman osan arvoista rajojen alle, joten mulla toi tablettihoito riitti. Yksilöllisestihän tuo menee, mutta jos insuliinihoito sulle Libero määrätään niin kyllä ne hyvin opastaa. :)

Mitenkäs Liberolla meni lääkärikäynti?

Täällä on arvot pysyneet hyvin rajojen sisällä. Mittailen edelleen 2 päivänä viikossa. Täytyy toivoa, että pysyykin hyvällä tasolla vielä viikkojen karttuessa.

Ei vielä insuliinia. Vaikka raja-arvoja onkin. Diabeteshoitaja oli niistä tarkka, mutta sisätautilääkäri sanoi, että jatka samaan malliin. Hba1c oli 4,6%... Paljonko teillä muilla ?

Mä jo tonne toiselle puolelle kirjoitinkin että radi diagnoosi tuli.
Virallisten ruokasuositusten luku pisti itkemään, koska en vaan oikeesti usko niitä.
Googlettelu sit takana pari tuntia, tolosesta ja heikkilästä jenkkien ja brittien ja who:n suosituksiin ja suomi on oikeesti ainut joka suosittelee aamupuuroa ja 8 palaa leipää päivässä diabeetikoille koska muitten maitten suositusten mukaan ne pitää karsia kokonaan pois koska ne nostaa liikaa verensokeria ja ottaa hiilarit kasviksista.
Mä meen nyt heikkilän ja tolosen opeilla ja mittaan kaikki ja pidän ruokapäiväkirjaa ja otan sen sit mukaan tyksiin kun se aika sinne tulee.

Elokuisista huutelen. Vkolta 14 asti radi todettuna, nyt iltainsuliini käytössä. Itsekään en voi käsittää nuita ruokasuosituksia suomessa. Puolikas ruisleipä on mulle ihan nounounou. Alusta asti ollut. Sokerit vetää ihan omiaan sen jälkeen. En myöskään täysjyväviljojen hyötyä ymmärrä, ennemminkin haitat vakuuttavat mut. Onneksi tyksissä on ymmärtävä dh joka ei painota kuidun saannin perään viljoista. :)

Mä oon Wombin kanssa vähän samoilla linjoilla noitten virallisten suositusten suhteen. On aika järjetöntä syödä niin hirveesti hiilareita, jos elimistö muutenkin tuottaa huonosti insuliinia. Dilemma tässä on se, että oon ite hoitoalalla, ja periaatteessa pitäis tuota virallista suositella :grin:rolleyes:

Karppaamisestakin mulla on kokemusta, mutta nyt en kuitenkaan ihan niin tiukalla ole. Syön jonkun verran leipää, ja ruuan kanssa pastaa, riisiä ja joskus perunaakin, mutta kohtuullisesti. Kasviksiin ja marjoihin oon koittanu panostaa, sen mitä närästys antaa periksi. Ja toistaiseksi on arvot pysyneet hyvinä.

Libero: tuota HbA1c:tä ei kai normaalisti kaikilta otetakaan, ei ainakaan multa oo koskaan otettu. Sehän on ns. pitkän ajan sokeri. Mutta sulla näyttäs olevan hyvällä tasolla.

Luulin, että se otetaan kaikilta..hmm. Miksiköhän se on multa otettu jo 3x. No parempi varmaan, että seurailevat.

Aika jännä tuo HbA1c. Ikinä en ole kuullut, että sitä otettavan keneltäkään radissa. Varsinkaan useampaan otteeseen. o_O

Käypähoito sanoo siitä näin:

Minä narahdin nyt paastoarvosta, oli yhden pykälän rajan yli :( Rasitusarvot olivat puolestaan täysin mallikkaat. Ärsyttää. Ajattelin vielä pyytää toista testiä, koska onnistuin vähän munimaan paastoajan kanssa, ja sitten menin testiin ajatellen, että "ei se nyt siitä voi jäädä kiinni". Joopa joo.

Testiin mut laitettiin alun perin oletettavasti kaksosraskauden vuoksi (kukaan ei ole oikein antanut mitään muuta syytä kuin että "voisi olla hyvä testata", neuvolan testauskriteerejä en kuitenkaan täytä). Yritän suhtautua positiivisesti ja ajatella, että kaikki seuranta on vauvojen parhaaksi, mutta kaikenlaista seurantaa riittää kyllä jo logistiikkahaasteiksi asti muutenkin, en kaipaisi siihen enää ruokavalion syynäämistä. Lieneekö hormoonit vai mikä, mutta ärsyynnyin ihan älyttömästi jopa neuvolan puhelinpalvelun terkkarille, joka voivotteli (mielestäni) puhelimessa alentuvaan sävyyn :mad:

Sano ihmeessä, että paastoaika ei ollut oikein? Kyllähän se varmasti voi vaikuttaa! Todella ikävää jos th oli kurja. :(

Joo, ajattelin sanoa - inhottaa mennä selittelemään jälkikäteen, mutta oman mielenrauhan vuoksi haluan varmistaa asian. Se terkkari ei varmaan oikeasti edes ollut kurja, kunhan itse olin niin kiukkuinen kuultuani tulokset, että sen jälkeen kiehuin ihan kaikesta. Ah hormooneja...

Siis miksei kasvisten hiilareita lasketa hiilareiksi? Mä en tajua sitä. Siis kun kaikki ajattelee että hiilareitten pitää tulla viljasta mut niitähän tulee myös kasviksista? Vai olenko nyt ihan hakoteillä?

Siis tottakai kasviksistaki tulee ja nehän on just niitä hyviä hiilareita mut jos harrastaa vähähiilihydraattista ruokavalioo ni sillonha neki on minimissään. Ongelma on lähinnä se diabetes ja sit jos ei ole juurikaan hiilareita ni voi tulla ongelmia ja happomyrkytys.

normaali tasapainoinen ruokavalio musta hyvä.. kaikkea kohtuudella. ite huomasin että arvot nous pilvii höttövalkosesta leivästä nii pitäs jotaki viljasampaa syyä :)

Jep..maalaisjärjen käyttö on sallittua, tässäkin :wink Ja jokainen on yksilö, ja eri ruoat vaikuttaa sokereihin eri tavoin. Siksi onkin hyvä seurailla, miten se oma verensokeri käyttäytyy millonkin.

Ja useimmiten diabeetikolla tuo ketoasidoosi liittyy nimenomaan korkeisiin verensokereihin, kun insuliinia ei ole tai se on tehotonta (eikä elimistö näin ollen saa niitä hiilareita käyttöönsä, vaikka niitä olisi tarjolla).

No mulla on nyt kaikki mittaukset yhtä lukuunottamatta ollu 4.1-5.3 yks ruokailun jälkeen oli just se korkein sellittu 7.8(?) ja sillon söin tortillaa ruuaksi. Mut siis kyllä mä syön kasviksia ja hedelmiä (tosin niitä nyt koitan vähän karsia kun niissä on sokeria) ja hyvältä näyttää näin 2päivän jälkeen :)

Muoks* kirjoitusvirheet ja ilmoitus että join päivällä 2dl cocacolaa ja vielä 45min juomisen jälkeen oli 6.6. Merkkasin välipalaksi :/ Mut oltiin sit alottamassa suokailu niin se seuraava ennen ruokailua oli 5.6 ja 5.5 on suurin sallittu, eli eka ylitys tuli, vaikka olihan toikin tavallaan kikkailua.
Se on muuten jännä juttu että muille limppareille voin hyvin sanoa ei kiitos mut cocacola tekee tiukkaa.. siihen tulee ihan järkyttävä himo kun näkeekin pullon. (en siis oo koko raskausaikana ostanut sitä kotiin, ton toi exä pojille kun pojat ei voinutkaan mennä sinne viikonloppuna kun on flunssaa :) Heillä on laskettu aika muistaakseni 6vk kuluttua ja ois kiva jos vauva ei syntyis ennen aikojaan minkään influenssan takia. (eli siis mun ehdotus että pysyvät kotona)

Muokattu viimeksi:
Takaisin