Raskausdiabetes

Saa varmaan vähän ja aamulla lasillisen. Kunhan ei hirveesti ala kittaamaan. ;-)

Mulla oli eilen sokerirasitustesti ja niin käry kävi. Tunnin arvo nousi yli viitearvojen. Ens viikolla siis neuvolaan..

Sen yhen pienen lasillisen voi juoda paaston aikana, sehä on itsestä kii juoko yöl vai aamul vai erissä
Lyydia se on se yks lasi et jos sen juo aamul ni yöllä ei juo sit ollenkaa
Joudut varmaan SeEnsimmäinen tekee tunnit takas?

Mulla oli ohjeissa että puol lasia nestettä saa nauttia sen 12h paaston aikana. Että siitä sitte kieltä vaan kostuttamaan :D

mulla kivasti pääsiöisen jälkee testit !! aioin kyllä herkutella lomalla.. auuts menee myöhää herätessäki aina ... saa nähä en jaksa ressata :/

Ei oo pelkoa et joutuisin tunnit tekemään takasin, pomo on pohojosen poikia eikä vaadi moisia työntekijöiltään (saa tehdä jos tahtoo) :) mutta palkkaa on varmaan turha lähtee pyytään..heh! :P :P

No mut sehän on hyvä :) olo voi vaan olla aika huono jos meet töihi sen jälkee.. Itellä oli ainaki viimeks huono olo jossai vaihees, noh tänää näkee tuleeks taas. Litku ei ainakaa menny nii helposti alas

Liian vähästä hiilihydraattien syömisestä:

Keho tosiaan tarvitsee hiilihydraatteja. Jos hiilihydraatteja on ravinnosta saatavana liian vähän, alkaa keho (maksa) tuottamaan hiilihydraatteja itse proteiineista. Tämäkin nostaa verensokeria. Esim. joskus kun aamupaastoarvot alkavat olla liian korkeita, voi kokeilla lyhentää yöpaastoa tai syödä iltapalalla enemmän pitkäketjuisia hiilihydraatteja. Tosin, saattaa myös käydä niin, että jos ei syö tarpeeksi hiilihydraatteja, verensokeri laskee liikaa. Sekin on pahasta. Diabeetikon (ja kenen tahansa) tulee pyrkiä mahdollisimman tasaiseen, ei mahdollisimman alhaiseen, verensokeriin.

Näin minä olen oppinut. En nyt jaksanut tarkistaa faktoja, joten en väitä todeksi 100% varmuudella.

Seuraavassa muuten opinnäytetyö aiheesta Raskausdiabeetikon imetysohjaus - Opaslehtinen äideille. Vaikkei aikoisikaan imettää, siinä on paljon informaatiota noin yleisestikin raskausdiabeteksen vaikutuksesta vauvaan ja äitiin ja siitä miten vauvaa seurataan (ja mahdollisesti hoidetaan) synnytyksen jälkeen. Paljon samaa asiaa mitä löytää käypähoidosta, mutta mielestäni mukavammin luettavissa. Imetysosiot voi tietysti skipata, jos ei kiinnosta, mutta tuossa ne on esitelty aivan erityisesti siitä näkökulmasta, kuinka imetys (vs. imettämättömyyys) hyödyttää sekä äitiä että vauvaa, myös pitkälle tulevaisuuteen, kun äidillä on ollu raskausdiabetes.

http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/63726/Lonka_Reeta_ja_Putkonen_Elina.pdf.pdf?sequence=1

Mulla oli rasitus (osa 2, osallistun vapaaehtoisesti tutkimukseen, suku ym. rasitetta ei ole) viime torstaina ja tällä kertaa tuli kyllä huono ja pyörryttävä olo mutta meni onneksi ohi. Mun kanssa samaan aikaan oli toinen odottava äiti niin hän joutui jäämään tutkimushuoneen sänkyyn lepäilee. Onneksi noi hommat on nyt tältä erää ohi, tulokset saa kuulla perjantaina, viimeksi tulokset oli hyvät, saa nähdä miten nyt.....

Täällä sitä nyt hengaillaan, eka pistiäinen vasta takana . Juoma maistuis vadelmatripille ekstrasokerilla, ei siis todellakaan ollu pahaa :)
Mä luulin että sais oman pedin missä odottaa tunnit mutta ei, täpötäyteen odotushuoneeseen takas vaan :/ emmää ny viitti kenenkään mummon tai paapan paikkaa viedä joten tartti ettii oma soppi jostain random käytävältä :D jännättää jos alkaapi huippaan ni tarttee päästä vaaka-asentoon het, muuten käy köpelösti o.O onneks tota paskasta lattiaa on kuitenki metritolkulla.. :D

täälläkin rasituksessa.. ja eka piikki pistetty.. joo vadelma trippi ekstra sokerilla.. luulin että ois pahempaaa ku mitä kaikki siitä puhunu.. en kyllä erityisesti pidä!! vauva kyllä tykkää ;) täällä makuupaikkoja 2..

Juu nykyään täällä harvinaista että isoja liikkeitä tuntuis aamusta mut sokerilitku sai vauvan jamittelee :D

Miks mä oon käsittäny et porukat o saanu alustavat tulokset heti o.O täällä vaikuttas ainaki et ei oo tulossa.. vikaa pistosta odotellaa :) näläkä!

Meil tulokset piti soittaa ite neuvolasta kun niit ei tuu kanta.fihinkää .. Ja ekalla kerralla se litku on tosiaan ihan juotavaa mut tokalla meinas yrjö tulla heti siit.. Eka menee makustellessa ;)

Soittelin tossa just neuvolaan kotona mitattuja paastoarvoja, niissä kun muutama ylitys on tullu. Terkka lupas laittaa lähetteen äitiyspolille että käyn ainakin näytillä, vaikkei ylityksiä ollutkaan montaa. Taustalla kuitenkin ekan raskauden radi. Ihan hyvä että lähetteen sinne laitto, ultraavat kuitenkin siellä ja saa jonkinlaista kokoarviota poitsusta.

Minullakin edessä sokerirasitus ensi viikolla. Luulin, että pääsisin kuin koira veräjästä testien kanssa kun en yhdenkään kaupungin määrittelemän kriteerin mukaan olisi kuulunut testattavaksi, ja ehdittiin jo neuvolassakin todeta, ettei tarvitse mennä ellei neuvolan pissatikkusokereissa näy jotain. Rakenneultran tehnyt lääkäri oli sitten kuitenkin sitä mieltä, että voisi olla ihan hyvä käydä joka tapauksessa (oletan, että johtuu kaksosraskaudesta, tai ainakaan mitään erityistä muuta syytä hän ei maininnut). Yritän asennoitua niin, että se on vauvojen parhaaksi ja jos mitään ei ole niin hyvä, jos taas on, niin hyvä, että testattiin. Silti, ei yhtään kiinnostaisi mennä...

Esikoista odottaessa minut testattiin mutta radia ei ollut, keskimmäinen arvoista taisi olla parin pykälän päässä rajasta ja muut reilusti alemmat. Neuvolan tikkutestit ovat aina olleet puhtaat. Mutta minkäs teet. Toisaalta, tässä raskaudessa tuntuvat satunnaisesti väliinjäävät ateriat kostautuvan edellistä kertaa pahemmin, joten varmaan ihan hyvä sitten käydä. Blaah.

Takaisin