Raskausdiabetes

Ens viikolla olis part2, saapi nähä onks miun kortisonin syönnillä vaikutuksii kun se kuulemma lisää riskiä.. Edellisissä arvoissa ei ollu mitää

Mulla kans uusintarasitus ens vkolla, jännä nähdä "narahtaako" sitä nyt.. Ihan samoin tavoin oon kyllä nytkin syönyt, mut no, eipä se syömällä viimeksikään tullut :)

Hei mitkä ovat viitearvot sokerirasituksessa? Paastoarvo tulee olla alta 5,3, mutta entä sen jälkeen? Tuleeko diabetes-diagnoosi heti, vai seurataanko arvoja jotenkin?

Diagnoosin saa jo raja-arvosta, eli ei mittailla sen kummemmin lisää ennen diagnoosia, rajat on 5.3, 10.0 & 8.6. Jos joku noista kolmesta osuu kohdalle, niin sitten se on Radi. Diagnoosin jälkeen toki sokereita seurataan kotona, jotta tiedetään tarvitaanko lääkitystä vai hoituuko ruokavaliolla :)

Diagnoosin saa jo raja-arvosta, eli ei mittailla sen kummemmin lisää ennen diagnoosia, rajat on 5.3, 10.0 & 8.6. Jos joku noista kolmesta osuu kohdalle, niin sitten se on Radi. Diagnoosin jälkeen toki sokereita seurataan kotona, jotta tiedetään tarvitaanko lääkitystä vai hoituuko ruokavaliolla :)
Huh, aika tiukkaa settiä :bored:, mutta hyvähän se on että ottavat tosissaan. Millainen radi-ruokavalio on? Ilmeisesti ei mitään sokereita/ valkoisia viljoja?

Hiilihydraateilla saa hyvin säädettyä sokereita, ei niitä kielletä missään diabetesmuodossa mutta turhaakaan niitä ei kannata syödä liikoja (esim rypäleet on aikamoinen sokeripommi hedelmistä). Normaali lautasmalli ja hyviä, pitkävaikutteisia hiilareita ruokavalioon.

Mullehan tuli ekasta rasituksesta radi, kun paastoarvo oli just toi 5.3. Sen jälkeen kuuden päivän kotiseurannassa kaikki arvot kunnossa. Nyt on toinen kuuden päivän seuranta menossa, ei tarvinnu onneks mennä enää sokerirasitukseen. Ja joo, muutama arvo on sen verran heittäny yli rajan että tietää varmasti käyntiä äitiyspolilla. Toivottavasti sokerit pysyis kurissa ihan ruokavaliohoidolla.

Joo ja mä olin aivan shokissa suorastaan, kun sain ne ruokaohjeet viimeksi, kun "kehotus" oli et vähintään 6 reilua viipaletta leipää päivän aikana :eek: Radin aikana suositeltava energiansaanti oli muistaakseni 1600-1800kcal/vrk.. Tärkeintähän on se säännöllinen ja tiheä ruokarytmi, jotta verensokeri pysyis koko ajan mahd. tasaisena.

Mulla ongelma ilmeisesti piilikin siinä, et mä söin/syön hiilaria liian vähän päivän aikana.. Mä en vaan itse ymmärrä/tykkää puputtaa leipää, rakastan kasviksia ja kunnon ruokaa, ja täytän vatsani mieluummin kunnon ruoalla, kuin leivällä :p En juurikaan muuttanut ruokavaliotani Radin toteamisen jälkeen, koska sokerit pysyi kotona aina ihan tosi hyvissä arvoissa, ja kun diabeteshoitajan kanssa käytiin ruokapäiväkirjaa läpi, niin huomautti siitä, et hiilaria pitää lisätä. Pidin sit vaan huolta, et oikeesti söin tasaisesti ja hiilaria lisäsin esim välipaloille ja iltapalaan lisää normaaliin nähden.

Mä en oo koskaan ymmärtäny tota hiilareitten syömistä ja suosittelemista, kun nehän just sitä verensokeria nostaa.. Toki jokainen on yksilö, miten mikäkin vaikuttaa. Itellä oon huomannu, että leivän syönnin jälkeen on sokerit korkeemmalla. Enkä oo kyllä ruvennu kaloreitakaan laskemaan.

Jonkin verran joo, mutta ei nyt mahottomia kuitenkaan. Ja niitä saa myös kasviksista ja marjoista.

Ja mua ravintoterapeutti kehotti nimenomaan välttämään leipää, on näköjään tässäkin asiassa niin eri ohjeistukset. Söin kyllä leipää aamu- ja iltapalalla, kokeilemalla sen kuitenkin parhaiten sai selville mikä ruoka nostaa sokereita mitenkin. Ja mun terapeutti oli lievästi järkyttynyt kun söin silloin maustamatonta jugurttia kera mehukeiton, mutta kun se ei sokereita nostanut niin jatkoin samalla linjalla. :)

Mulle ei tullut raskausdiabetes-diagnoosia, vaikka etukäteen sitä jännitin. Arvot olivat hyvät. MUTTA neuvolassa kyllä selvisi mistä tämä väsymys ja voimattomuus johtuu - nimittäin hemoglobiini oli vain 109, kun vielä raskauden alussa se oli 139 :nailbiting:. Eli nyt on rautakuuri menossa, toivottavasti tepsii. Oletteko te syöneet rautaa? Mikä olis hyvä merkki?

Mimaki80 sulle on osunut hyvä hoitaja, koska se on suositellut virallisia ohjeita vastaan :D
Mulla sokerit nostaa korkeelle myös peruna ja maissi.

Täällä yksi lähes varma radi-tapaus. Tiistaina meen sokerirasitukseen, mutta ennusmerkit näyttää vahvasti siltä, että käry käy. Aika kauhuissani katselin tuota neuvolasta saatua lappusta, jossa kerrotaan mitä saa syödä. Mietin, että miten ihmeessä hiilarit saa pysymään annetuissa rajoissa...?
Sinuski, mullakin oli rauta jo välillä 109, mutta nyt oli 130, kun olen syönyt säännöllisesti nestemäistä Ferroforte-rautalisää.

Mulla todettiin 1-tyypin diabetes vasta-aineita. Joten varmaan insuliinilla tästä eteenpäin. Huomenna diabeteshoitaja soittaa, sitten tietää lisää.

Sokerirasituskoe part 2.. Onneks pahin olo alkaa olemaan takana. Vielä ois 2 tunnin jälkeine näyte antamatta..
Kävi ilmi et parin viikon takainen testi ei ollu pitävä kortisonin takia...

Jeee, soitin neuvolaan ja selvis että sokerirasituksen tulokset hyvät, eli ei ole raskausajandiabetestä! Luulen että tämä ruokailun säännöllisyys on suurin poikkeama edelliseen raskauteen verrattuna jonka takia tuli nyt hyvät tulokset. Ennen lasta söin aamupalaa millon sattu jne. Nyt kun elämä menee tytön rytmin mukaan ruokailuineen niin pysyy sokeritkin kohdillaan. Eikä muuten enää oo painokaan noussu samaan tahtiin mitä tossa yhessä vaihee nousi. Vaikka välillä herkuttelenkin.

:talk017

Oon nyt viikon ajan mittaillut satunnaisina päivinä mun verensokereita, kun todettiin toi radi 5,4 paastoarvosta. Kertaakaan ei oo raja-arvot ylittyny vaan aamullakin yleensä sokerit on 4,5-4,7 luokkaa ja tunti ruuan jälkeen ollut korkeimmillaan 6,7 myös aamuisin. Mulle neuvolasta sanottiin, että jos arvot pysyy kuukauden ajan noin hyvinä niin ei tartte sen jälkeen mitata kuin kerran viikossa.

Nyt kuitenkin kun oon flunssassa, (nuhaa muttei kuumetta) oon huomannut että sokerit on ollut tavanomaista korkeammat, eivät vieläkään siis raja-arvot ole paukkuneet, mutta kuitenkin.. Onko muilla samankaltaisia havaintoja?

Hehei matti myöhänen heräs ny! Vaihdoin päivävuoroon 3-vduunista, nyt mulla on sit sokerirasitus työpäivän aikana! Saaks olla? :O ei se oo mikää neuvolakäynti ni ei lue tessissäkää siitä -.-

Takaisin