Raskausdiabeettikkojen kokoontumisajot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aretha
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kyfixfix, no ei toi sun hb ole todellakaan normaali! Meillä terkka on sanonut, että jos laskee alle sadan, niin tarkempiin verikokeisiin ja mahdollisesti veritankkausta. Erityisesti, kun sulla on laskusuunnassa!
On toi huolen pito ihan terveydenhoitajasta näköjään kiinni!
Mulla hb jämähtänyt 107, ei auta raudat, mutta kun ei laske enempää niin tällä mennään.

Mä en ehkä oo lukenut mun ohjeita tarpeeksi tarkkaan, mut useimmiten tuo 10h kai täyttyy, joskus ei, mut ei oo ollut vaikutusta sokereihin.

Mulla on sokerit nyt pysynyt hyvänä ja mäkin välillä otan herkkupalan. En jaksa niuhottaa. Jos verensokeriarvot ei nouse yli rajojen, niin vauvalla ei ole mitään hätää.

Ihme niuho tuo yks terkka. Jos paastoraja on 5.5, niin sallittu arvo on sillon vielä 5.4, eikä siihen oo mitään naputtamista.

Multa ei ole kyselty mitään ruokapäiväkirjaa... Ja arvoiksi annettiin 5.5 / 7.8. Oon hyvin pysynyt noiden arvojen sisällä, joten kukaan ei ole huomautellut.

aika ihme touhuu... taitaa mulle osunu sit just se kirjoja ja käyriä tuijottava terkkari :/ ja mulla oli viime raskaudessa melko paha raskausmyrkytys, mut siihen se ei ota mitään kantaa, vaikka mä ite oon enemmän siitä huolissani ku tästä :eek: mut onneks sain sen asian tiimoilta äippäpolille ajan, mut ite piti sekin varata....... ehkä mä heitän kannat kattoon ja otan iisisti :grin tänään ainaki syön kerma-kakkua, ku eilen leiposkeltiin pojan kanssa....... vanhenen edes arvokkaasti..........

Hei
Luin ketjunne läpi, oon siis tuolta heinäkuisista. Ja ihan mielenkiintoisia keskusteluja teillä täällä.
Mulla on siis 3 raskaus menossa ja kaikissa raskauksissa ollu riesana toi Radi, 2 edellistä selvisin ruokavaliolla, ja nyt sit aloitin tablettimuotoisen lääkityksen keskiviikkona rakenne- ultra käynnin yhteydessä, koska mulla ei toi paasto-arvo pysy nyt kurissa....

Tohon paastoon on mun pakko kommentoida, koska sen kanssa mulla on tässä raskaudessa ollu eniten ongelmia.
Mulle neuvottiin ettei sitä paastoo kannata pitkittää liian pitkäksi, koska sen takia se sit on koholla, suosittelivat kokeilemaan 8-10 h, jos koholla niin pienentämään sitä paasto aikaa. Toinen mitä piti kokeilla oli et heräsin aamuyöllä syömään jotain proteiinipitoista esim rahkaa tai raejuustoa. Tästäkään ei siis ollu mulle apua kuin muutaman kerran... Noi ohjeet on annettu mulle ihan äitipolilta ja meidän neuvolan terkkarilta....

Sit keksin viel kokeilla et nousen aikasempaan aamupalalle kuin ennen, ja se toimi, tuli vain yks ylitys. Ennen siis nukuin tonne 7-8, milloin lapset sattu herää. Paasto melkein aina koholla, sit rupesin nousee aamuisin ennen 5 niin eipä ollu enää paasto koholla, mut silti halusin aloittaa tuon lääkityksen kun ei jaksa kuitenkaan ihanjatkuvaan kukkua aamuyöllä hereillä.

Mutta siis noi käytännöt vaihtelee ihan hirveesti paikkakunnan/ sairaanhoitopiirin mukaan. Mutta ihan kaikkee ei varmaan kannata purematta niellä...

Käyn varmaan lueskelemassa tätä teidän ketjua, jos siis ketään ei haittaa? Ja varmaan kommentoinkin välillä :)

Muokattu viimeksi:
Jep, liian pitkä paasto laskee verensokeria, jolloin maksa alkaa vapauttamaan varastoimaansa sokeria vereen. Ja paastoarvo on siten korkeampi.

Yleensä aamuyön tunteina verensokeri on alhaisimmillaan, jolloin sitten myös maksa alkaa päästää sitä sokeria vereen, joten aamusta kun herää, niin sokerit voi ylittyä.

Mulla itsellä on verensokerit aamuisin olleet korkeammat, kun iltapalan ja aamupalan väli on pitkä, mutta ylityksiä ei onneksi ole tullut.

,Onhan tolle ihan hieno termikin olemassa, puhutaan aamunkoittoilmiöstä..

Huli, kiitos toi oli hyvä!! vaikkei koskaan oo viel ton paasto rajan yli menny, niin oon kokeillu pari kertaa sitä 10h mitä tääl on muilla annettu ohjeeks, mut ei oo ollu vaikutusta... voisinki kokeilla tota yösyömistä, ku kumminki herää jossain vaiheessa jalat ristissä :)

Kannattaa kokeilla, koska meidän jokaisen kroppa toimii niin erilailla, ettei sitä voi tietää ennekuin kokeilee mikä itelle käy ja elää sen mukaan sit.
Eihän noi terkkaritkaan, varsinkaan jos ei oo hirveesti hoitanu raskausdiebeetikoita, niin osaa noita ohjeita oikeen antaa ja soveltaa, ne vaan tuijottaa niitä suosituksia ja mitä kirjassa sanotaan ja sit yksioikoisesti uskoovat vaan niitä eikä muuta hyväksy.
Ja ainahan sitä kannattaa kysyä voiko päästä ihan radikätilölle( en tiedä onko noita paljonkin ja missäpäin Suomea?) tai ihan vaikka diebeteshoitajalle omalle terkkarille, koska kyllähän toi diebeteshoitajakin osaa antaa neuvoa ja vinkkiä noihin asioihin, jos oma terkka ei niistä mitään ymmärrä...

On tämäkin, että tällainen asia pitää oppia nettipalstalta sen sijaan että ammattilainen kertoisi asian... Tuijotetaan vain sitä kymmentä tuntia.

Juu ja sitten ne neuvolassa sanoo, että ei sitä nettiä kannata hirveen tarkkaan lukea.... Parempaa palvelua ja apua mä oon täältä saanu ku heiltä :wink

Ja tulipas vielä mieleen et kannattaa syödä mieluummin kuitu- ja proteiinipitoinen iltapala tarpeeks myöhään kuin hirveesti sitä hiilaria, mulla autto alkuun tuohon paasto-arvoon (mut sekin sit jossain vaiheessa loppu).

Joo, noi neuvolat on jännä juttu, mitään ei kannatas kuulema lukee netistä, mut monesti löytyy paremmin apua ja tietoo, kun sit siltä omalta terkalta joka vain kattoo kirjoista ja uskoo sokeesti siihen mitä niihin on kirjoitettu.

Ja siis mulle kävi ekassa raskaudessa, et ei laittanu lähetettä äitipolille vaikka rasituksessa 2 arvoo oli yli sallitun ja silloin pitäs automaattisesti saada lähete äitipolille, mie jouduin ite kysyy et eikö muka pitäs laittaa lähetettä eteenpäin ja terkka sit vasta hokasi et joo niin muuten pitääkin. Onneks ei ollu mitään haittaa tosta, vähänhän se säikäytti, kun esikoista silloin odotin kuitenkin ja mistään en mitään tietäny... Ja ultrassa lääkärin mielestä oli silloin vauvalla kasvu- ja kehityshäiriö, kun oli niin pieni vauva viikkoihin nähden ja sokerit kuitenkin koholla, sain uuden ajan 2 viikon päähän siitä, et seuraavat vauvan kasvuu, no onneksi sitten sattu eri lääkäri ja sen tutkimuksen jälkeen vauva oli täysin kunnossa, kasvoi vaan pienenä ja hentona toinen.

Nyt onneksi on toinen terkka ja itseasiassa toikin mikä silloin mokaili on aika paljon petrannu ton mokan jälkeen...

Joten kannattaa kyllä tarkkana olla jos joku epäilyttää terkkarin sanomisissa, ei kai nekään ihan kaikkea voi tietää vaikka sitä työkseen tekevätkin, kyllähän noi suosituksetkin uusiutuu kokoajan ja eihän ne välttämättä päivity neuvoloihin heti....

Kävin viime viikolla synnärillä raskausdiabeteksen vuoksi. Koska erityisesti päivällisarvot olleet koholla, sain 2 viikkoa armonaikaa. Eli jos kahdessa viikossa yksikin arvo heittää, niin tablettilääkitys napsahtaa :eek:. Yritän siis syödä pieniä annoksia 2-3 tunnin välein. Nälkä jää kuitenkin ja on kaikki sydänystävälliset viilit ym. kaupasta kaivettu jo pitkään.

Kyfifix: mulla oli ennen joulua hb 96. Sitä ennen hiukan yli 100 ja silloin otettiin pieni verenkuva ja keliakiakokeet anemian ja imetymishäiriön poissulkemiseksi. Alle sadan arvoilla labraan ja alle 80 arvoilla verta pakkiin...

Ameeba: oikei, täytyy ottaa puheeks siel äippäpolilla..... jotenki luotto menny tohon neuvolaan :confused:

Mie voin kyllä kehuu noita tabletteja, mulla on ollu toi paasto-arvo suorastaan loistava, kun keskiviikko iltana tabletit aloitin, ei oo kyllä harmittanu lääkityksen aloitus, pystyy vähän vapaammin syömäänkin..( Ja kun tuota painoakin löytyy, niin painokin on laskemaan päin lääkityksen ansiosta...)

Joten ei sitä kannata pelätä, mulla ainakin auttoi ihan hirmusti ja en ees vielä syö sitä annosta mikä mulle määrättiin ja mulla on ihan hirmusti tota sokerii tasottanu noi tabletit...

Voi kurjuus. Arvot oli pitkään tiukan ruokavalion ansiosta tasaisia ja sopivan matalia, paastot 4-5 ja ateriajälkeiset 5-6. Ajattelin sit kokeilla, et voisinko edes vähän lisätä hiilaria aterioille. Nyt on tullu parikin aterianjälkeistä ylitystä, et se on sit kuitenkin palattava tiukkaan ruotuun...

Ei vaan jaksais tätä tiukkaa dieettiä... :sad001

kävin äitipolilla, katto että hyviä arvoja ollu mut eipä sit antanu jatkon suhteen mitään neuvoa 0.o mitäköhä tekis

käytiin tänään syömässä kebabit.... vedin sitten kebabin ranskalaisilla, pari palaa pizzaa ukon lautaselta ja ½l pepsiä... päälle viel muutama xylitoli pastilli..... tunnin päästä vs näytti 6.3 o_O en tiedä miten mun pitäis suhtautua tähän....................

Takaisin