Raskausdiabeettikkojen kokoontumisajot

Pese kädet lämpimällä vedellä ja ikäänkuin "staassaa" se sormi eli pidä siitä kiinni ja siten verenkierto on siinä kohtaa parempi. Mulla käy välillä niin, että teen peloissani liian pienen reiän kun pakenen sitä pistintä ja joudun joskus pistämään uudelleen. Oonpa pari kertaa antanu miehenkin painaa nappia kun itse en pysty. Hän kyllä painaa... Usein loppuvaiheen odottajalla on aika hyvä verenkierto sormenpäissä, mutta ei ihan kaikilla.

Älä murehdi Aretha, pääpointti varmastikin on liian korkeat lukemat, jotka tulis varmaan jos sä mittaat oikeasta tai vasemmasta ym. Mulla oli kissalla diabetes (hän jo poistunut keskuudestamme) ja mun piti häneltä ottaa verensokeri korvanlehdestä. Siinä ei mitään ylimääräisiä pyyhitty kun eihän sellaisesta nahkaläpyskästä helposti mitään irti saa ja silti oli sokerit välillä esim. 22. Jos sä sait jonkun ohjevihkosen, kurkkaa sitä. Mutta näillä eteenpäin ja joskus voi taputella tosiaan hiukan käsiäkin jos ne on ihan kylmät.
 
Oon tuota sormen juuresta puristamistakin koittanut. Voinko pistää johonkin muualle kuin sormeen? Ei nimittäin tunnu missään, lapsettomuushoitojen aikana tikkasin itseäni semmoisilla neuloilla jos vaikka mihin paikkoihin, että tuo sokerimittarin neula on ihan lelukamaa. Voiko esim. kämmenselästä ottaa?
 
Tuohon en osaa vastata, itse en ottais. Mutta kysäsehän neuvolasta seuraavan kerran.
 
Voi ottaa esim kyynärvarresta, mut se tekee aika paljon kipeempää. Periaatteessa siis voi ottaa. Ainakin meillä koulussa oli, että jos sormenpäät on kovat tai jostain muusta syystä ei voi ottaa sormesta..
 
Testasin juuri toisen käden joka sormeen pestyäni kädet kuumalla vedellä ja taputeltuani aikani. Kädet olivat aivan lämpimät. Pistelin eri kohtiin, jopa siihen kämmenselkään suonen päälle: ei tipan tippaa ilman että puristan. Kai mä sit oon joku friikki.

Enivei, meen tänään sinne avoneuvolaan vinkumaan lisää liuskoja.
 
Mulle neuvolassa neuvottiin sillon alussa,että riittää käsien pesu ennen reijittämistä,eikä tarvii pyyhkiä ekaa tippaa pois. Ja ottaa välillä eri sormesta. Joka kerta neuvolassa kysyy,tarvinko lisää liuskoja.
 
Aretha, tiedän että joillakin on vaikea saada edes sitä pientä tippaa. Joskus ihan pelkkä pistäminen saattaa vetäistä veret "hukkaan". Älä huoli, kyllä sussa verta on!
Muista myös välillä päästää siihen sormeen sitä verta, ettet vain koko ajan purista ja purista... Ja sormi alas päin, niin veri ei pakene ranteesta pois päin.
 
ja mahdollisimman sivusta... mulla ainaki jos sohasen siihen sormen keskell, niin sieltä ei heru mitään ja joudun sohimaan uudelleen.... mut sivusta lorottaa sit jo ihan toisella tapaa.... ja mä puristelen sitä sormea ennen pistämistä ja roikotan samalla alaspäin..

.....tai sit sä vaan oot niin kuiva tyyppi :grin :Heartred
 
Oon tällanen kapakala.
Menkää joku sinne neuvolaan mun puolesta, jooko? Pitäis pukea päälle ja sukia naamaa ja ajaa autolla ja kaikkea, mikä on tänään aivan ylivoimaista.
 
Aretha: saitko vaatteet päälles vai menitkö nakkina? mitäs ne sano, antoko jotain uusia ohjeita? saikko lisää tarvikkeita..?!
 
Mä en vaan kyennyt tänään poistumaan ulkoilmaan. Pelotti, että ajan kolarin, jos lähden rattiin. Oon kuin vesi-ilmapallo eikä sormet taivu kunnolla. Olkoot maanantain neuvolalääkäriin saakka, ellei tämä uusi oirehdinta aja viikonloppuna äitiyspolille.
 
Hiukan armoa itselle, ei sitä onneksi koko ajan pistää tarvitse. Mitäs eivät ole sulle antaneet tarvikkeita riittävästi. Nyt viikonloppu relax kapakala ja nokka pystyyn :)
 
jee... insuliini toimii paremmin näin loppua kohden-matalempia arvoja nyt mittauspäiviltä :) Aretha; :/ noin turvoksissako oot-viikonloppu rennosti ja ens viikko on kokonaan uusi
 
No nyt sit kosahti ja on ollut 2 arvoa liian korkeita :sad001

Hiukan taustaa, ekaksi oli paljon korkeita arvoja, jonka jälkeen tihensin syömisiä parin tunnin välein ja vedin hiilarit minimiin. Maaliskuussa oli parin viikon seurannan kohdalla loistavat arvot ja jos siinä oisi tullut yksikin heitto, oisin saanu tabletit.. No nyt uus seurantajakso (torstaina lääkäri) ja jo toinen arvo mikä heittää. Viimeksi siis kahdesta leivästä ja nyt lihapullista, pienestä määrästä makaronia ja maidosta sekä lisukkeeksi salaattia. Voi perse, pitikin se maito juoda, mut täytyy sitä kalsiumiakin joskus saada. Eli se kohotti arvon, vaikka oli laktoositonta.

No, nyt sit voi olla, et tulee lääkitys ja en enää näillä viikolla haluaisi. Ja jos katsoo tätä linkkiä (tuota lounas-kohtaa) http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/nix01029 , mun lounaalla oli paljon pienempi makaronimäärä ja ei leipää ollenkaan.

Itku ja hammasten kiristys :oops:
 
Sain vihdoin ja viimein niitä liuskoja tänä aamuna! Sain kaksi purkillista eli 100 kpl, pitäis riittää hetkeksi. Sitä diabeteshoitajaakin nauratti tämä byrokratian määrä. Mutta tänään oon saanut taas mittailla ja ilokseni vain hyviä arvoja.
 
voi ameeba, antaako ne noin herkästi sen lääkityksen? voi vee....... ku ei olis enää edes pitkä aika......
 
Viimeksi sanottiin, että jos yksikin arvo koholla. Nyt ois sit 2, mutta flunssa nyt varmaan hiukan nostaa sokereita ja tosiaan ei ois pitkä aika. En tässä kohtaa halua enää lääkitystä. Sit vaikka jätän pois maidon ja leivän kokonaan kun vauva kuitenkin tasaisesti keskikäyrällä kasvelee.
 
^ Niinpä, noin vähän aikaa enää... Ja voihan olla, että sokerit tasaantuu saman tien kun synnytät?
 
Mitäs muut radilaiset tietää? Mullehan ei tullut enää sitä lääkitystä rv38 vaikka olikin pari arvoa koholla, koska vauvan painoarvio oli vain 2,6 kg. :smiley-bounce013 Edelleen mittailen pari kertaa viikossa viiden sarjan ja oma paino tuntuu noussen aika paljonkin loppua kohden, josta osa on turvotusta.

Tänään taas mittauspäivä ja selkeästi myös tiukempi itsekuri ruokien suhteen :grin vaikka meinaan mä syödä mun persikkarahkani loppuun.
 
mun kun ei tarvinnu enää sen tarkkailuviikon jälkee mittailla, niin en oo niin kauheesti ees jaksanu välittää koko rd:stä.. neuvolas ja taysis on pissas näkyny vähän sokeria, mut oli oma moka kun tayssis ajattelematta sitte join limpsaa just ennen kun annoin näytteen ja neuvolaa ennen olin edellisenä iltana syöny hedelmäsalaattia ja kun ne hedelmät on mulle ollu just niinku kauheeta myrkkyä, en saisi yhtään syödä niitä.. Nyt viimeks neuvolassa mulle sanottiin et ei nyt enää oo niin väliä ton sokerin kanssa, et enää se ei ehtis vauvaan niin vaikuttaan ja mulla siis on ollu vaan ihan vähän koholla ne sokerit, ettei ees kunnolla. Kun silloin kun mittailin, niin sain syyä rasvasen pizzan kokonaan eikä silti sokerit noussu liian korkeiks, et hedelmät ollu ainut mikä saa ne pamppaamaan ja niitä oon nyt vältellytki sitte pääasiassa.. Sen oon kyllä kans huomannu et mulla tosi helposti laskee liian alas sokerit.. kauhee tärinä vaan alkaa, jos en syö ajoissa ja silloin jos se tärinä kerkee alkaan niin vaikka söisin niin menee aikaa ennen kun ne sokerit nousee tarpeeks et tärinä lakkais..
 
Takaisin
Top