Raskausdiabeettikkojen kokoontumisajot

Kesäkuisista moi:) mulla pysyy ruuan jälkeiset arvot kunnossa kun oon vähentäny hiilarir reilulla kädellä ja saan kyllä syödä niin ettei tarvi nälässä olla. Mutta on pitäny jättää puurot, pasta, perunat, mehut ja tietty herkut:sad001 ruisleipää kestää muutaman palan syödä päivän aikana.sillon tällön kestää pienen pullan syödä tai vähän suklaata. Paastot mulla oli koko ajan 5,5-6,0 niin nyt aloitettu iltainsuliini pienellä annoksella. Nyt paastot ollut 4,9:)
Mutta onhan tää välillä tosi rasittavaa kun jokainen suupala pitää vahtia ja syödä tiuhaan vähän kerrallaan:mad:
 
Millaista insuliinia ja paljonko otat? Mä laitoin just eilen mittausarvoni diabeteshoitajalle, kun alkoi omaan silmään näyttää siltä, että ovat nousussa.
 
Tällä hetkellä iltaisin pitkävaikutteinen insuliini (protaphane). Sitä pistän 4yksikköä. Jos paastot ei pysy 5 tai alle niin annosta nostetaan. Pistäminen ensin hirvitti mutta oliki ihan helppo juttu:)
 
Miten sun synnytys on suunniteltu? Onko vauva normaalikokoinen? Kiinnostaa, kun vähän jännättää, joudunko kuitenkin itsekin vielä insuliinille.
 
Vielä ei synnytyksestä ole ollu puhetta. Vauva tällä hetkellä ihan normaali kokoinen, rv 30+1 paino arvio oli 1,5kg:) viikon päästä taas äitipoli käynti. Sen verran oo käsittäny ettei kovin herkästi yliaikaiseksi päästetä mutta vauvan koko ratkasee aika paljon. Sitä onneksi seurataan tiiviisti.
 
Millä mä voin mennä synnyttämään kun välillä arvon parikin minuuttia ennen kun saan lansetilla (sellainen nipsautusversio) itselleni reiän sormeen??? :oops: Itsensä vahingoittaminen on kyllä hölmöä, että ehkä se johtuu siitä.
 
Mulla on aina kans sama ongelma.... Kaikkein kauiten kestää koko hommassa saada se reikä sormeen :)
 
Mä kokeilin kerran äidin sokerimittaria ja totesin kanssa että sormen rei'itys on tosi vaikeaa vaikka tietää ettei se edes satu. Pompin ja kiljahtelin ja nappasin sen niksauttimen sormesta pois samalla kun napsautin eikä reikää meinannut tulla millään.

Kumma että itseltään voi puristaa vaikka kuinka kipean finnin tai vahata säärikarvat mutta tollanen pikkuinen napsutin on ylivoimainen.
 
niinpä! ja eihän se satu yhtään ku joku toinen nipsasee..... mut silti en anna ukon auttaa... (luotto korkeella :wink )
 
Mulla on ongelmana saada kunnollista reikää aikaiseksi! Vaikka olisi uusi neula ja säätö maksimilla, niin silti ei meinaa herua. Joskus joudun pistämään monta kertaa. Vasta huomasin mittarin ohjekirjasta, että pitäisi pyyhkäistä ensimmäinen tippa pois ja odottaa uuden herumista - juuei, siinä vaiheessa se reikä on jo ummessa. Eikä sais puristella sormia... No sit ei tulis verta ollenkaan. Ja kuten jo aikaisemminkin totesin, mittaustulokset vaihtelevat sormesta toiseen: jos etusormesta tulee tyyliin kasi, pikkusormesta tulee kuusi. Tosi luotettavaa puuhaa!
 
Kädet kannattaa pestä lämpösellä vedellä, jos sormet on kylmät. Mulla on etenkin näin raskaanaollessa niin hyvä verenkierto, et pikkuhipaisusta tulee kunnon reikä, enkä meinaa saada sitä tyrehtymään. Itse en oo huomannut suuria heittoja eri sormien/käsien välillä. Ja se "laite" kantsii painaa kunnolla tuota sormilihaa vasten ennen piikitystä.

Ja jos mittaa siitä ekasta tipasta, niin sekin vaikuttaa niihin arvoihin, luotettavampi on ottaa vasta tokasta tipasta.

Mulla on sormenpäät kipeinä mittauspäivinä, mut muuten ei pistely ahdista.
 
mulla oli just tänä aamuna ku mittasin niin tulos 6.0 (pyyhkäsin kerran tipan pois)... ajattelin et "WTF?! ei tod. voi pitää paikkaansa!!!!" sit mittasin toisesta kädestä, pyyhkäsin kaks kertaa tipan pois ja tulos oli 5.2... pesin kyl tietty kädet ennen, kun vessakin kävin, mut mietin just et lähminkö mä sitä räpylääni jo johonki vai häh täh... mut jatkossa kyl täytyy olla tarkempi.... kumminki tosi iso ero tommonen... ja mä oon kyl vähä sitä mieltä, et noi koti mittarit ei ole kovin luotettavia....
 
No niin, mä oon sit mitannut päin helvettiä koko ajan, kun oon ottanut ekan tipan ja vielä puristanutkin sormea. Mutta kun ei auta, vaikka miten tikkaa sitä sormea, verta ei vaan tuu! Ja kädet on ihan lämpöiset. :angry3

Laitoin diabeteshoitajalle sähköpostia, että mites kun nää arvot tuntuu nousseen. Sieltä tuli vastaus, että on niin pieniä heittoja, ettei haittaa vielä. Ja ettei iltapalan ja aamupalan välissä saa olla kuin korkeintaan yhdeksän tuntia.

Mulla on edellisestä neuvolasta kirjalliset ohjeet, että yöpaasto pitää olla vähintään sen 10 tuntia.

Onneks on taas liuskat loppu - mitenköhän tätä sokeriseurantaa pitäisi tehdä, kun ei anneta tarpeeksi välineitä? - ettei tarvitse ottaa enempää kiekkoja. Menen sitten ensi viikon diabetespolikäynnille ilman tuloksia. Loppuun ruma sana.
 
Aretha: siis haet sieltä omasta terveyskeskuksesta lisää noita liuskoja.

Mä en käy diabeteshoitajalla ollenkaan, äitipolilta en niitä saa ja neuvolassakin käyn vain silloin tällön. Kyl niitten sieltä pitäis antaa niitä.
 
liuskoja ym. tarvikkeita saa diabeteshoitajalta pyytämällä tai sit neuvolasta...

mie oon koko ajan mitannu ekasta pisarasta, ei miulle neuvottu että pitäs pyyhkästä o_O tosin pesty pitää olla näytesormen muuten heittää arvot enemmä ku liikaa... sen verran hyvä verenkierto ollu nyt, että se pikkiriikkinen reikä vuotaa niin että välillä menee puol kättä vereen :confused:
 
Viimeksi kun kävin niitä liuskoja terveysasema-neuvolasta kärkkymässä, niin ei annettu. Ois pitänyt olla aika diabeteshoitajalle. Sitten kun varasin aikaa uuteen neuvolaan ja kysyin, että mites se diabetesjuttu, niin sain kuulla, että se on vaan ensiopastuksia varten.

Mulle on aidosti mysteeri, että mistä mä niitä liuskoja nyt sit saisin. Kai mä meen taas huomenna avoneuvolaan kärkkymään, että joko. Jos ei vieläkään irtoa, niin sit nostan kädet ilmaan.
 
mulle on annettu neuvolasta ne liuskat.... joo jos se on noin vaikeeta niin anna olla! on se nyt kumma kun kerta mittaa pitäs, mut silti ei tarvikkeita saa :eek: ja mulle annettiin ohjeena et se paasto pitää olla 12h.... harvoin kyl on, mähän kuolen nälkään :angry2 tosi outoo, et noi ohjeet muuttuu paikkakunnittain, mut kyl mäki luottasin enemmän diabeteshoitajaan ku neuvolaan...
 
Lueskelin tässä noita teidän keskusteluita. Siis mulla ei ole sokereissa ongelmaa.

Se eka veripisara pitäis pyyhkästä sen takia, että siinä on mukana ihon kudosnestettä. Vääristää tulosta. Ja jos sitä kauheesti puristelee, niin sitä kudosnestettä irtoaa siihen veren sekaan aina lisää.

pääasia nyt kuitenkin, ettei noi tulokset ole ihan pilvissä ja rajoilla jolloin pitää aloittaa insuliinilääkitys.

Tsemiä kaikille pistelijöille. Inhottava lisävaiva raskauteen, mutta onneks alatte olla loppusuoralla! :love2
 
Ekalla kerralla sain ohjeet ja mittarin liuskoineen diabeteshoitajalta. Välissä arvojen noustua soittoa häneltä ja viimeksi neuvolan terkkari haki mulle lisää liuskoja ja lansetteja.

Eka pisara pyyhitään pois juur tuon Pionin ohjeistaman kudosnesteen vuoksi ja käsiä ei pestä pesuaineella tai käsidesillä ennen vaan pelkällä vedellä. Tuskinpa ne kovin montaa pykälää on heittänyt jos on väärin tehnyt. Ja mulle on ohjeena tunti mittauksesta, aterian jälkeinen arvo ja otan sen siitä kun lopetan syömisen. Mä sain hyvät kirjalliset ohjeet ja asia on mulle opiskelujen kohdalta muuten tuttua.

Nyt on olleet sokerit ihan hyviä ja se 2 h välein syöminen auttaa, mutta usein syön yölläkin kun on jo nälkä vessareissun yhteydessä.... Ja hiilarit minimissä.
 
Mutta millä ihmeellä sitä verta saa sen toisenkin pisaran, kun ensimmäinenkään ei meinaa irrota suosiolla? Mulla on sen nipsauttimen säätö isoimmalla mahdollisella. Monesti taputan käsiä ennen mittausta, että saan veren varmasti kiertämään. Mistä mä sen kaksi pisaraa oikeasti lypsän?

Hieno homma oppia tässä vaiheessa, että oon koko ajan tehnyt väärin. :sad001
 
Takaisin
Top