Raskausdiabeettikkojen kokoontumisajot

Tässä mun "tutkimustuloksia" omista sokeriseurannoista.

Mä voin syödä yhden ruisleivän tai sitten kaksi sellaista kaurapalaa, missä on 7g hiilaria/pala (löysin sellasen kun kyttäsin kaikki leipähyllyn pussukat) yhdellä kertaa. Päivässä menee maks kolme palaa leipää, jos aamulla ja illalla syö eri leipiä. Ei oikeastaan iso muutos normaaliin, paitsi et leipä ei saa olla mitä tahansa.

Perunaa, pastaa, riisiä yms hiilarilisukkeita ei kärsi ottaa desiä enempää aterialla, mielellään vielä vähemmän.

Maito nostaa sokereita, koska nestemäisenä imeytyy kai nopeammin, joten sitä on pitänyt vähentää ihan hurjasti, koska yleensä juon kauheasti maitoa.

Turkkijugu marjoilla on lisätty ruokavalioon, en kestä niitä rasvattomia rahkoja ja jugurtteja, etenkin kun sokeria en laita sit marjoihinkaan jne. Hedelmiä en uskalla nyt syödä, vaikka appelsiinit ja appelsiinimehu himottaa ihan koko ajan.

Pähkinät on mutusteluhimoon aika oivia, kun eivät nosta sokeria.

Kananmunaa söisin mieluusti yhtä paljon kuin karpatessa, jos se ei aiheuttais niin karseita ilmavaivoja tällä hetkellä.

En myöskään siedä makeutusaineita. Aito makea aitona ja rasvaa on pakko lisätä, tietty myös proteiinia, jos kerta hiilaria vähentää.

Annoskokoa on pitänyt pienentää aika rajusti, koska nyt on pakko syödä useammin kuin yleensä söisin.

Sokerit nousee herkästi aamulla ja illalla, joten päiväkahvi on tullut rutiiniksi leipäjuuston pikkunokareella hilloa tai yhden keksin kanssa. Saan edes vähän herkutella makeilla, kun kaikkea pitää rajoittaa.

Vois tietty koittaa leipoa noita karppileipiä ja makeitakin, mut kun en tykkää siitä makeutusaineen käytöstä. Steviaa en oo kokeillu, mut tekis kyl mieli, kunhan sais aikaseks.

Oon ihan hiilariaddikti ja alkuraskauden elin melkein leivällä, kun ei mikään oikein maistunut. Mut oon pystynyt paljon rajumpaankin hiilarien laskemiseen sillon karpatessa, niin pystyn nytkin. Elimistö vaan huutaa jostain syystä hiilaria aina kun nälkä tulee.. no ehkä tähän tottuu kun mennään vielä muutama päivä.

Ärsyttävää tässä on se, että kuvittelin olevani turvassa tältä, kun aiemmissa raskauksissa ei ole ollut minkäänlaista viitettä tähän, vaikka oon sillon tällön mittaillut äitin mittarilla sokereita pitkin raskauksia. Mut sisko lohdutti sanomalla, et se voi liittyä tähän ikäänkin, et se nyt vasta oireilee. Eli jos oisin vasta aloittanut lasten teon niin se saattais olla jo ekasta raskaudesta, kuten siskollani, joka on siis saanut ensimmäisensä minun ikäisenäni.
 
Tosta liikunnasta, niin yritän itsekin lyllertää vähintään puoli tuntia päivittäin, tuntuu pienikin kävely auttavan heti noihin sokereihin. Alaselkä on vaan niin paska tapaus, et nippanappa kärsii tuon puoli tuntia yhteen soittoon kävellä. Muu kroppa ja liitoskivut kyllä tykkäis kävelystä, mutta tää alaselkä ei, vaikka on tukiliivikin. Uimahallia en voi nyt alkaa käyttää, kun on ens viikolla se lapsosen leikkaus, että saas nähdä miten tätä omaa vointia pystyy hoitamaan pikkupotilaan vierellä. Vedestä vois tuo alaselkä tykätä, mut sille ei nyt voi mitään...
 
Kiitos tälle palstalle. Mä meinasin tällaisen perustaa nimellä sokeriäidit, mut katson josko jaksan tehdä sellaisen tuonne huhtikuisten puolelle, jonne virallisesti kuuluun. Vastailen paremmin kun oon huilaillut aikani, tulin just töistä ja oon loppuviikon saikulla selän vuoksi. Ehtii mittaa sokereitakin sit :wink paremmin.
 
hengaan hengaan :p mietin vaan, et molemmissa vois olla ehkä omat ketjunsa. Vaikka tää toukokuisten palsta on aktiivisin jos noita lukuja seuraa etusivulta, ihan ylivoimaisesti. Onko toukovauvoja tulossa enemmän? Hmm..

Mä kerron itsestäni täällä hippusen. Eli kova sukurasite diabetekseen, molemmilla vanhemmilla II-tyypin diabetes, äidin äidillä ollut ja äidin sisauruksilla on kaikilla. Olen aina urheillut suht paljon, mutta selkäkipujen, sakroiliitin vuoksi on pitänyt laittaa elämä uusiksi kun selkä tulehtuu aika ajoin ja kaikki liikunta ei vaan sovi. Painoindeksiltäni normaali. Ja koska liikun, oon myös hiilaria kiitettävästi syönyt. Nyt se totisesti sit vaan näkyy arvoissa, kiitos raskauden.

Maito ja leipä vaan on niin hyvää! :)
 
Mäkin ilmeisesti kuulun tähän jengiin,kun neuvolasta soitettiin että mulla oli ollut paastoarvo koholla ja maanantaina tarttis mennä hakemaan sokerin mittausvehkeet,että saa sitä sitten itse mittailla. En kyllä lainkaan osannut odottaa että mulla olis mitään sokerit koholla,kun ei suvussa tietääkseni diabetesta esiinny. No maanantaina toivottavasti on viisaampi,että miten tästä eteenpäin.... masentaa... :sad001
 
Tervetuloa kerhoon Jenskuli! Kyllä se siitä sit lutviutuu kun vaan mittailee ja seuraa hiilareita. Raskaus sotkee joillain elimistön niin, että hormonit vaikuttavat insuliinin tuotantoon (tämä tiedoksi niille, ketkä syyttelevällä sormella osoittavat odottajaa, et onkos tullut syötyä liikaa makiaa)
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/pecks/khp00076
tässäpä luettavaa.
 
Ameeba: näinhän se on, että diabetes puhkeaa, kun elimistö ei enää tuota tarpeeksi insuliinia. Ja se ei taas johdu siitä, että syö liikaa herkkuja. Iänikuinen harhaluulo. Teidän raskaushormonit on pistäneet haiman insuliinintuotannon sekaisin ja siksi sokeriarvot kohoaa. Onneksi useimmilla RD paranee, kun lapsi syntyy :)
Onhan se älyttömän epäreilua, että vaikka syö, juo ja liikkuu terveellisesti, ni siltikin saa vaivakseen RD:n. Mutta onneks ei oo enää paljoa jäljellä laskettuun päivään. Ja kevätkin on päivä päivältä lähempänä. Parin viikon päästä on jo maaliskuu... Miettikääs sitä :)
 
toki äidin kehon rasvamäärän kasvulla ja sukurasitteella, iällä ym. on myös vaikutusta, mutta mua vaan ärsyttää jos esim. mulle sanotaan et se johtuu tosta pötsistä, ei muuten silleen johdu kun ei yhtään liikaa oo painoa tullut. Onneksi se usein tosiaan paranee kuten kirjoitat, Hannastiina12. Mulla on kova riski myöhempään II-tyypin diabetekseen sukurasitteella, joten nyt tietty järkevää jo opetella syömiset siihen suuntaan. Esim. illalla mä vedän helposti 3 leipää naamariin kun voisin syödä vaikkapa leivän ja sit viiliä tms.

Apua, mä en oo yhtään tajunnu, et kohta on maaliskuu :eek: Mistä hitosta sekin jo tulee? Ihan hassua!!
 
Mulla oli edellisviikon tehoseuranta kun piti äitiyspolilla näyttää niitä arvoja. Nousee suht herkästi esim. mannapuurolla, mansikoilla ja 1 desillä mehua tuli yli 8 mittariin. Mä yritän kanssa maitoa vähentää ja leipää, jonkunlaista luonnonjugurttia syön nyt marjojen kanssa. Tällä viikolla yritän taas hiukan mittailla, mutta tänään en jaksa kun selkä niin helkutin kipeä.
 
Tänään testipäivä ja mitä tuo mies lounaaksi: kotipitsan pitsaa...

No testaamme, miten rouvan käy, kun ottaa kaksi pientä slaissia pitsaa. Muuten on pysynyt nyt tosi hyvänä verensokerit, kun olen tarkkana kuin porkkana näiden syömisten kanssa.

(Lounaan jälkeinen mittaustulos: Huh, en syönyt liikaa pitsaa, sokerit pysyi sallituissa. Pikkuhiljaa näemmä oppii "pelaamaan" tän tautinsa kanssa.)
 
Muokattu viimeksi:
Mä hain tänään sokerimittausvehkeen neuvolasta. Pari vkoa tarttis 4pvä/viikossa mitata 5 kertaa päivässä ja pitää kirjaa arvoista. Mulla oli ollu rasituksessa paastoarvo 5,4 kun raja oli 5,3. Muut arvot oli ollut hyvin alle rajan. Nyt sitten ihan pää sekaisin miten tässä sitten pitäis alkaa syömään ja mitä vaikka viitteelliset ohjeet sainkin. Tottunut kuitenkin syömään vähemmän päivän aikana.

Tuli sitten samalla otettua se influenssarokotekin.
 
^ no jopas on tarkkaa... Yksi arvo noin vähän yli ja diagnoosi lävähti samantien... APUA! Katotaan liitynkö perjantaina joukkoonne
 
Se on kuule tarkkaa spiraali, jos on 5,3, joutuu silloinkin mittaamaan koko loppuraskauden :/ vaikka ois arvot normaaleja.

Tän aamun megapläjäys: sämpylä ja 3 dl mehua ---> suu kuivaa, huono olo, väsymys ja kaamea jano... Sokerit 9,2! Auts. Tästä opin taas,että aamuvitamiinit on otettava veden kanssa eikä samalla lisäkulauksella mehua (mut kun en jaksanut nostaa takapuolta penkistä kun jalka ei kanna tän selkäkivun vuoksi..)
 
Mulla oli paastosokeri rasituksessa 5.3, muut alle rajojen, ja diagnoosi on siinä. Ja onhan se. Tänään päivällisellä desi omenamehua ja kaksi suklaapähkinää normipäivällisen jälkkäriksi, kun himotti niin kaameesti. Ja sokerit pomppas 9,1. Pitää olla ihan tosi, tosi tarkkana näköjään, kun just nuo aamupalan ja päivällisen jälkeiset sokerit pomppaa helposti.
 
Takaisin
Top