Raskausdiabeettikkojen kokoontumisajot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aretha
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
just tota mä mietinki... et onko se niin, et elimistö rupee sillon pitkällä paastolla käyttää sitä "vararavintoa" ja tämä nostaa vs:ää......?! kun joskus aamusin on niin nälkä et näköö haittaa, mut arvot on kumminki korkeemmat... ja kun joskus on surutta syöny "yöllä" niin et paasto aika on 8-10h niin sillon aamuisin on matalempi arvo..... ja eikös se elimistö tee töitä sillon enempi ku on täys massu, kun jos olis ihan tyhjä..........?

siis kyllä toi anatomia on niin kumma juttu, että se pitäis laissa kieltää!!!! o_Oo_Oo_Oo_Oo_Oo_Oo_Oo_Oo_Oo_Oo_Oo_O

Joo, ihan hyvää tietoa leivästä. Tosin se ei ratkaise mun varsinaista ongelmaa eli huonon unenlaadun vaikutus sokereihin.

On ollut melkoinen ahdistus aiheesta koko päivän. Oon syönyt aamiaisen jälkeen jokusen juustosiivun ja juonut puoli kuppia kahvia. Joka kerta kun meen jääkaapille, muistan että "niin ne sokerit. No en mä syökään mitään."

Mä söin eilen illalla kolmen ruokalajin illallisen ja desin limsaa ja pari mustikkakeittoshottia kermalla kaverin luona. Tosin annokset pieniä. Mutta kuitenkin, sokerit 6.4. Eli vaikka kuinka mättäsin ruokaa (melko vähän hiilaria) niin siitä huolimatta kerrankin sain hyvät sokrut. Jee. Välillä en viitti ees mitata kun tietää, et nousee. Aamulla varmasti niin kävi kun söin 2 leipää ja mehua lasin. Suuta kuivas ja oli jano. Siivosin sen jälkeen vimmalla, että sokrut laskisi.

Toim. huom, annokset oli pieniä tossa kolmen ruokalajin illallisella.

Radi-hoitaja oli vastannut mun arvoihini liittyen, että varsin hyvät ovat. Nyt pitäisi mitata viitenä päivänä viikossa, joista neljänä mitataan jonkun aterian ennen&jälkeen-arvot (voin vaihdella ateriaa haluamani mukaan) ja yhtenä koko päivän arvot.

Painon olen saanut pidettyä tosin hyvin kurissa, vaikka liikunta on ollut tosi vähällä vime aikoina. Pelkkä lähikaupassa kävellen käyminen saa häpyliitoksen juilimaan niin, että seuraavana päivänä tuntuu kuin joku ois potkaissut jalkoväliin. o_O Mutta jos mulla ei olis tämä tilanne päällä, niin sitä karkin ja pullan ja jätskin ja sipsin määrää! Voi kuulkaa, miten mä söisin! Nyt pitää tyytyä kuvittelemaan...

ai että niinku 4päivänä tavallaan vaan 2 kertaa päivässä mittaus? sehän on hyvä! musta ainakin tuntu et elämä menee ihan sekasin ku pitää koko ajan kyttiä kello mittausten takia :sad001

Jep, ja kahtena päivänä viikossa ei tarvitse mitata ollenkaan. Mulla on arvot olleet tosi maltiliset koko ajan ja kun ei painokin on jopa vähän pudonnut, niin sain varmaan sillä armahduksen.

On kyllä ihan helvetin rasittavaa kyylätä kelloa, että joko meni tunti tai jos aamulla haluan syödä aamupalan seitsemältä, niin iltapala pitää olla syötynyä yhdeksältä (ja sitten kymmeneltä on taas nälkä...)

muistaisiki kytätä :/ sit erehtyy tekemään jotain ja huomaa että onki menny 1,5-2 tuntia ja unohtanu mitata siinä välissä :S eikun seuraavaan ruuan mittausta puhelimen muistutuksen kanssa... saispa äitipolilta hyviä uutisia, mutta tuskin saan-heitelly ruuan jälkeiset arvot ihan hyvin...

aretha: Miks tarvii olla iltapala syötynä 9ltä? Ei mulle ole mitään aikarajoja annettu, et jos aamupalan syö tiettyyn aikaan niin iltapala tiettynä aikana syötynä. Syön siihen aikaan kun ruoka sattuu olemaan ja mittaan ennen ja tunti jälkeen.

Mä mittailen kolmena päivänä viikossa 5-6 kertaa päivässä. Yleensä aamupaasto, 1h aamupalan jälkeen, ennen lounasta ja tunti sen jälkeen ja ennen päivällistä ja tunti sen jälkeen. Tai jos tuo aamupalan jälkeinen arvo jää ottamatta niin sit ennen iltapalaa. Yritän syödä säännöllisesti, mut omat ruokailuajat vaihtelee päivittäin.

Lisäys. Nyt hoksasin. Mun käsityksen mukaan tuo aamupaastoarvo ei tarvii olla mikään 10h paasto.

minnuu käskettiin mitata vaan aamupaasto ja kolmesti "ruuan jälkeen"... eihän se paljoa ole, mutta tämän hetkinen muisti ei ole se paras... en oo kyllä kuullu noista kellonajoista mitään 0.o

mulle sanottiin neuvolassa, että jos arvot on hyvät, riittää 1-2 kertaa viikossa mitata se 6-6 kertaa päivässä... ja mun arvot kyllä on ollu hyvät, huomenna selviää kuin käy :confused:

ja mulle sanottiin et 12h pitäis olla syömättä se aamu paasto... mut enhän mä kykene!!!!!! ku kuolen nälkään jo neljässä tunnissa :eek: ja siitä esimekki päivästä näytettiin, milloin pitäis mikäkin välipala syödä ja arvot mitata... sen takia se viikko menikin ihan persiilleen, ku hirvee ressi koko ajan et millon pitää taas olla mittaamassa...

huh huh, olipas taas neuvola.. hirveen tarkkaan syynäs sen seuranta vihkosen ja ruokapäiväkirjan.... hyvät arvot oli, mut huomautti jokaikisestä keksistä (2kpl) ja suklaasta (4palaa) mitä oon sen viikon aikana syöny... sanoin, et kyl ne muutkin diabeetikot saattaa joskus pari keksiä syödä kahvin kanssa, et kumpi on pahempi, 2keksiä viikossa vai 10 leipää päivässä :mad: mut jatkossa vaan 2-3 x vkossa seuranta....

ja kyfixfix, kyllä saa välillä ottaa keksin/suklaata/herkkuja vähän-ei ne sokerit pienestä nouse ja näin raskaana ainaki ite pää poksahtas jos ei välillä vähän herkkuja sais

no kyllä!!! ja se neuvola täti selitti, että vaikkei ne herkut mun sokereita nostakaan normaalia enempää, niin se kaikki sokeri imeytyy vauvaan... mut siis sehän on ihan sama onko RD vai ei, silti se kaikki mitä suuhun laittaa menee vauvalle :eek: mulle jäi taas niin paha maku koko käynnistä, ne pitää mua ihan idioottina....

ja sit Hb oli 98, mut se kuulema on ihan normaalia...?!?!?!?! vaikka oon kuukauden jo syöny rautaa ja viimeks arvot oli 104......... eli laskenu rautalisästä huolimatta..... onneks parin vkon päästä on äitiyspolilla aika, josko siellä olis "viisaampia"....

Ööööö. Millä logiikalla sokeri, mikä ei imeydy äitiin, imeytyy sikiöön? Meneekö se sokeri jotenkin äidin verenkierron ohi suoraan istukkaan?

Mun ohjeissa lukee, että vähintään 10 tuntia syömättä ennen aamupaastoarvon mittaamista.

Ja mäkin olen ollut uhmakkaana: söin pikkupatukan Fazerin salmiakkisuklaata, mutta sokerit eivät pompanneet. Kai toi vauva vetäs sit ne kaikki. :rolleyes:

en mä tajua tota... mä en tajua koko hommaa....!! sit se valitti, että mun aamun paasto arvot on liian lähellä rajaa...?!?!?!?!! pyysin sit et antaa mulle rajan rajan minkä yli se rajan raja arvo ei saa mennä..... ja sit se vaan toljotti mua suu auki.... ja sit se viel valitti kun ruokapäiväkirjassa luki et oon syöny banaania ja rypäleitä, et ne on "pahoja" hedelmiä..... kysyin et olisko sit pitäny syödä se 10palaa leipää :mad:

ei miulle oo sanottu että pitäs ruokapäiväkirjaa pitää... anto vaan mittarin ja mittausrajat: alle 5,5 paastoarvo ja alle 7,8 ruuan jälkeinen arvo...

aijaa?!!!!!???!!! mun piti se koko 6päivää täyttää hirveen tarkasti kaikki mitä suuhun laitto ja nyt se tänää syynäs sen ihan huolella läpi..... sit se kysy kaikkee et onko tää kevyt levitettä tai rasvatonta maitoo jne... vaikken mä edes mitenkään kauheen ylipainoinen ollu alussa... ja alkuun ne sillon valittiki ku paino ei nouse riittävästi... ja nyt se on noussu n. 300-500g/vkossa....

ihmeen tarkasti ovat vaatinu 0.o miun lähtöpaino oli jo ihan riittävä nii sanomista tuli ku paino nous yhtenä viikkona 600g-sen jälkeen se onki laskenu... normaali nousuha tuo 300-500g on... ite ajattelin muutenki seurata painoa ettei riski raskausmyrkytykseen nouse ku äidillä oli myrkytys nii tod.näköisyys jo suurempi...

Takaisin