Raskausajandiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Suspaus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä en ole tehnyt minkäänlaisia muutoskia ruokavalioon, koska se on ennestään jo aikas tarkka allergioiden takia. Olin viime viikolla ravitsemusterapeutin luona ja sekin totes et ei ole mitään mitä voisi muuttaa, ainoa mitä päädyttiin kokeilemaan on et syön yhden välipalan enemmän. Mulla on ruokahalu lähes kokonaan kadoksissa ja epäilivät et josko mun sokerit olis alkaneet nyt nousemaan sen takia et syön liian harvoin. Mulla oli lähtöpaino 87kg ja se tuossa jo laski 83kg ja nyt on taas 86kg eli käytännös -1kg, se nous tuola 83 heti kun aloin taas kerätä tuvotusta. Mulla on turvotus pahana naamassa ja käsissä, muualla ei ole juuri ollenkaan.
En tiedä onko tästä iloa, mutta mä syön näin:
Aamupala: 2viipaletta täysjyväkauraleipää päällä juustoa, kinkkua ja rehuja tai sitten kaurapuuroa mehukeitolla tai jugurttia tai mehukeittoa elovenan kaura tai neljänviljanmuroilla tahi talkmuruilla, eli joku noista ja lisäksi iso kuppi kahvia maidolla ja sokerilla.
Lounas on edellispäivän tähteitä tai 2 viipaletta leipää.
Päivälliseks jotain ihan tavallista kotiruokaa ja lisänä salaattia niillä aineksilla joita voin syödä tai sitten ihan vaan keitettyjä/höyrytettyjä vihanneksia. Mä käytän salaateissa mm. parsaa ja kukkakaalia raakana, kun kaalikasvit on ainoat joita voin syödä kypsentämättä.
Iltapala on taas joko pari siivua leipää tahi puuroa tai muroja.
Mulla on ruokarajoitteina allergiat, en saa syödä kalaa, enkä mitään muutakaan vedeneläviä, kypsentämättömänä eli ihan tuoreena voin syödä paprikaa, kaalikasveja, salaattia ja ajoittain kurkkua. Kaikki muut vihannekset, juurekset ja hedelmät on kielletty sellaisenaan, kypsennettynä on ihan ok, mutta tuoreena/raakana saan niin pahat allergiset reaktiot et voi huonolla tuurilla lähteä henki.
Sapuskan valmistamisessa käytän ihan rehellistä voita ja öljyä, ruoka kerma on joko sitä oikeeta tai 15% riippuen mitä on kaupassa mieli tehnyt.
Jauhelihana käytän vain nautaa, possua syödään pihvinä ja suikalesoosina ja kana maistuu hyvin. Maustan lihat itse, en osta valmis marinadeissa olevia, koska niissä on kaikkea turhaa.
Mulle ravitsemusterapeutti suositteli et lisäisini ruokarytmiin välipaloja, koska tulee liian pitkiä taukoja syömisessä. Pitäisi hänen mukaansa syödä vähän noin 3h välein, mulle ehdotti välipalaksi esim. lasten hedelmäsoseita kun niissä ei ole lisättyjä sokereita ja niistä mä en tukehdu tai sitten esim. rahkaa marjoilla.
Janoon juon vettä tai tosi laihaa kotitekosta mehua.
Mä syön makeeta/herkkuja jos mieli tekee, mutta mun ei niitä kauheemmin mieli edes tee. Mun herkku on popparit :)

Voi ärsytys! Paastosokerit koko ajan yli rajan. Kaikki muut arvot on tosi hyvät, on siis ruokavalio kunnossa. Vissiin pitää aamuyöllä alkaa heräämään ja syödä välipala!!!

Viime viikolla oli ylimäärinen neuvolakäynti tämän mun diabeteksen takia.
Siellä puhuttiin kaikesta siitä, mistä jo tiesinkin eli ruokavalio oli se pääasia. Verensokerimittari oli mulle uusi juttu ja sen käyttöön tutustuttiin. Eipä ollut vaikea kapistus.

Mä en kuitenkaan ole vieläkään päässyt mittailemaan mun arvoja, vaikka mittari mulla onkin. Neuvolassa ei ollut niitä liuskoja antaa mukaan ja mun pitäisi tiettynä kellon aikana ehtiä yhdelle terveysasemalle hakemaan itse niitä. Jos sitä tänään ehtisi ennen töitä.

Ruokapäiväkirjaa olen nyt täytellyt. Viikonloppuna sorruin syömään vähän karkkia ja eilinen päivä oli aika epäterveellinen, kun tuli käytyä ulkona syömässä. Mieliala kyllä koheni aikalailla, kun sai hetkeksi irtaantua kodista ja nähdä ystäviä. Harmi vain, että samalla koheni varmasti verensokeritkin..:oops:

Syönyt olen n.3h välein (paitsi eilen).

Paino ei ole noussut.

Ensi viikolla mulla on äitiyspoliklinikalla jonkunlainen tutkimuskäynti, jossa sitten käydään läpi myös mun ruokapäiväkirjaa ja mun mittaamat sokerit. Vauvan koko arvioidaan. Kiva päästä kurkistamaan pikkuista:Heartred
Mulla on myös huhtikuun aikana neuvola.

Liikuntapuolta en ole vielä saanut hoidettua kuntoon. Tarkoituksena olisi liikkua ulkona vähintään se 30-45 min päivässä :)

Äippä81, mullekin tosiaan sanottiin, että yöllä pitäisi herätä jotain ihan pientä syömään. Sitten kun pääsen mittailemaan mun arvoja, niin harkitsen asiaa.. :rolleyes:

Mulla ei oikein innosta tuo yöllä heräily syömään mutta täytyy kattoa mitä sanovat äippäpolilla torstaina.. vauvan koko tarkistetaan myös.

Mä mittailen sokereita enemmän kuin tarvis mutta tuleepa ittelle käsitys mitä, minkä verran ja milloin voi syödä.
tsemppiä gemini sullekki ruokavalion kans:) vaihdellaan taas kuulumisia täällä. On kuiten mukava saada vertaistukea:)

Mulla taas edellisessä raskaudessa sanottiin et pitää koittaa välttää yösyömistä jottei aamu arvot nouse liian korkeiks, painotettii iltapalan tärkeyttä ja oikeeta ajottamista.

Tänään soittelin äitipolille ja luultavasti aloitetaan insuliini. Sanoi että minä en itse voi enempää vaikuttaa paastosokeriin. Torstaina sitte katsellaan siellä tilanne.

Mä pääsin vihdoinkin aloittamaan mun mittailut.

Ennen aamupalaa oli 3,8 ja aamupalan jälkeen 4,4.
Ennen lounasta oli 4,2 ja vähän yli tunti lounaan jälkeen 4,9

Eli alku on ihan lupaava. Ajattelin kyllä, että olisi tänään kiva syödä ruoan jälkeen vähän jäätelöä, joten katsotaan miltä ne arvot sitten näyttää. Aattelin katsoa, että jos mulla kohoaa ne arvot ihan hirveästi niin taidanpa jättää makeat aika vähälle.. Oon kyllä onneksi muutenkin jo vähentänyt makean syömistä, mutta välillä on kiva vähän piristää mieltä ja syödä jotain hyvää..

Äippä81, voi hitto, minkälaisia ne sun arvot ovat sitten olleet, että insuliinia aletaan harkita? :confused004

mulla ruuan jälkeen arvot ollu alle 7 eli ihan kunnossa. Paastosokerit koko ajan 5,5-6,0 mutta kun ne on jatkuvasti koholla eikä enää kotikonsteja oo. Mutta torstaina sitte selviää miten jatko menee. Kätilö arveli että pienellä annoksella aloitetaan. No, jospa se omaa stressaamista helpottas.
Sullahan on Gemini hyvät arvot:)

Joo, kyllä se stressi on niin pikku pirulainen, että saattaa saada paljonkin tuhoa aikaa, joten mieluiten sitten keskittyy niihin keinoihin, joilla saa sitä vähennettyä :) (paraskin puhuja olen... :rolleyes:..)

Mittasin tossa hetki sitten niin oli 6,4 ja toi on varmaan ihan hyvä ottaen huomioon, että se mun "..vähän jäätelöä.." oli kyllä paljon enemmän kuin vähän.. Mutta oli niin perhanan hyvää.. :smiley-ashamed005Ja kohensi hetkeksi vähän mielialaa, kun viime aikoina ollut vähän haikeat fiilikset..

Mä jännitän kyllä aika paljon tuota käyntiä, mikä sulla on nyt tällä viikolla.. Jos ymmärsin neuvolassa oikein niin ensi kuussa sitten saa selville sen, että käynnistetäänkö synnytys aikaisemmin vai odotetaanko LA:han asti.
Eli sinne asti joutuu sitten jännittää.. :)

No niin tänään sitte alkaa iltainsuliinin pistäminen, alkuun pienellä annoksella. Vauvalla oli kaikki hyvin ja painoarvio 1,5kg. Nyt rv30+1. Parin viikon päästä taas uusi käynti.

Mulla on nyt arvot pysyneet kohdillaan, jos tuohon mittariin on luottaminen. Oon nyt muutaman kerran mittailut kaksi kertaa samalla kerralla ja huomannut, että aika paljon heittelee ne arvot. Silti kuitenkin pysyneet sallituilla rajoilla.

On tullut käytyä ulkona syömässä ja oon syönyt makeaa, mutta arvot olleet silloinkin hyvät. Mulla taitaa olla tärkeintä tuo syömisen säännöllisyys eli 3h välein.

Painon tarkistin eikä ole noussut tai laskenut.

Äippä, millä tavalla ne teki tuon vauvan painoarvion? Tutkittiinko sua mitenkään? :)
Tällä viikolla pitäisi itse mennä äitiyspoliklinikalle ja kutsussa luki vaan, että tutkimukset kestää 1-2 tuntia.

Ultralla on vauvan painoarvio tehty. Taas meen viikon päästä äitipolille. Sillon myös ultrataan ja tarkistetaan insuliinin annostus. Tänään kävin neuvolassa ja terkka sanoiki että tarkka seuranta tulee olemaan loppuraskauden.

Mulla kans nyt sieltä joulusta asti sokereiden seurailua, mutta paastot on aina alle 4,5 ja ruuan jälkeiset arvot on nyt viimeisen kuukauden aikana alkaneet nousemaan siten, että ovat 5,5-6,0. Hirveesti mun ei varmaan tarvis stressata mutta stressaan kuitenkin. En ole ruokavaliotani muuttanut yhtään mitenkään ja herkutteluakin oon harrastanut himojen yltyessä, lähinnä lauantai-iltaisin suklaan tahi limpparin muodossa. Pitänee alkaa vähän tarkentamaan loppuaikaa kohti. Huomenna olis lääkäri ja painoarviota vauvasta pitäis saada, vois ehkä avautua siitä, että haluaisin äippäpolillekin kun oon ollut aika rajatapauksena siinä että laitetaanko vai ei. painoa siis TODELLA runsaasti ja se ollut ongelma, vaikka tippui ensin 10 kg, nyt noussut siten, että 7 kg edelleen alusta miinuksella mutta tosiaan 2 kk aikana 3 kg tullut lisää. Maha kasvanut kuin vettä imevä sieni, valtava jo.

Sullahan Hemmari on hyvät nuo arvot:) mulla pysyy ruuan jälkeiset arvot hyvin kurissa tiukalla ruokavaliolla. Sillon tällön kestää pienen herkun ottaa. Paastosokerit nyt tosiaan hoidetaan insuliinillä. Mullaki on ihan riittävästi ylipainoa, nyt raskaus aikana ei ole painoa tullu lisää juuri ollenkaan:)
Onhan tää välillä kyllä raskasta... huoh. No onneksi tänne voi purkautua ja vaihtaa kuulumisia muiden kans:):)

Eipä mua tutkittukaan millään lailla tuolla äitiyspoliklinikalla :oops:

Ajattelin, että olisivat tehneet edes sen arvioinnin vauvan koosta (neuvolassa niin sanottiin), mutta mun arvot ovat olleet niin hyvät, etteivät katsoneet se olevan tarpeen. Painoa tullut raskauden aikana n. 10 kg, mikä on kuulemma sopiva määrä ja voisin, jos haluaisin, saada painoa 16kg raskauden aikana ja se olisi ok...
Ja syön kuulemma liian vähän hiilareita, että niitä pitäisi lisätä ruoka-annoksiin.

Nyt sitten jatkan ruokapäiväkirjan pitämistä ja mittailen verensokeria muutamina päivinä viikossa eri aikaa päivästä, mutta aina kuitenkin aamuisin. Saan syödä herkkuja, kunhan en syö sitä pitkin päivää enkä joka päivä :p
Mulle opetettiin myös kuinka päivän aikana kertyvät hiilarit voi yhden taulukon mukaan laskea ja sitä pitää kokeilla ainakin kerran :)

Kahden viikon päästä mun pitää ottaa yhteyttä ja kertoa miten mulla on mennyt ja jos kaikki on hyvin, niin siitä vielä toiset kaksi viikkoa ja ilmoittelen taas itsestäni. Viikolla 36 tehdään viimeistään se painoarvio vauvasta.

Että näin :)

Samalla lailla mulla meni toi käynti viime raskaudessa. Pelkkää juttelua vaan ja neuvoja antoi, ei mitään ihmeellistä siis. Ja sähköpostilla piti arvot lähettää aina diabeteshoitajalle.
Tässä raskaudessa ei tarvinnut edes mennä siellä käymään vaikka diagnoosi taas tuli, eikä mitenkään muutenkaan seurattu, ainoastaan neuvolan täti kysyy aina olenko mitannut ja onko ollut hyvät arvot.

Okei, että peruskäytäntö siis :)

Ite taisin olla vaan jotenkin stressaantunut ennen kuin tuonne vastaanotolle menin, kun neuvolassa olivat jotenkin niin hätääntyneen oloisia tästä diabeteksesta.

Mullakin oli ensimmäisessä raskaudessa diabetes, mutta siitä on jonkun verran vuosia niin käytännöt on ehtineet muuttua. Ei ollut mitään tällaista seurantaa.
Th sanoi vaan "älä syö tätä, äläkä tätä ja vähennä tätä" ja muuten olin aika omillani :)

Tuli pidettyä pari päivää vapaata ruokapäiväkirjan pitämisestä ja ns. terveellisistä ruokatavoista ja söin milloin halusin ja mitä halusin. Teki ihan hyvää pitää vähän taukoa :)
Annoin itseni mässäillä suklaalla, jäätelöllä ja söin aika rasvasta ruokaakin.

Ihan kiva, mutta vatsa ei oikein tykännyt, kauhea turvotus ja muutenkin todella raskas olo. Aamupainokin lähti nousuun enkä yhtään ihmettele mun syömisten jälkeen.
Eilen sitten (niiden kahden mässäilypäivän jälkeen) verensokerit olivat sallitulla rajalla, mutta syömisten jälkeen korkeimmillaan mitä on tähän mennessä ollut.

Tulin siihen tulokseen, että tykkään syödä mieluiten päivän aikana useammin (3h välein) ja pienempiä annoksia. Ei tule turvotusta eikä raskasta oloa. Huomasin muutenkin, että alkoi päänsärkykin taas vaivaamaan ja oletan sen liittyvän tähän..:oops:

Mittailen verensokeria edelleen säännöllisesti, vaikka d-hoitaja sanoikin ettei minun tarvitsisi, joka aterian yhteydessä sitä tehdä.

Liikuntaa pitäisi edelleen lisätä päivään, kun en enää töissäkään ole juoksentelemassa..:rolleyes:

Mites muilla menee? :)

Tässähän tämä menee. Tiukkaa ruuan tarkkailua mutta näin lauantaisin on mun herkkupäivä:) sekin yleensä hyvin maltilla. Aamusokerit alkanu insuliinillä laskemaan. Maanantaina taas äitipoli käynti. Mä en oo ruokapäiväkirjaa pitäny, merkkaan syönnit ylös jos sokrut koholla. Diabeteskätilölle oli ihan ok toimia näin. Töissä vielä muutama vuoro pitäis jaksaa:)

Taas olis äippäpolilla käyty. Lääkäri oli tosi v..mäinen! No kuitenki kaikki hyvin ja vauva kasvaa nätisti keskikäyrällä. nyt paino arvio 1,8kg:) Seuraavan kerran tarvii käydä kuukauden päästä siellä. Käskivät soitella jos on ongelmia sokereissa.
Tuntu lääkärillä ottavan päähän kun ei päässy paasaamaan mulle sokeri arvoista tai painon noususta!! Jäi kyllä tympee fiilis ittelle. Onneksi tuun diabeteskätilön kans kohtuu hyvin toimeen.

Takaisin