Raskausajan suositukset/kiellot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Overa86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olen aina ajatellut, että sitten olen tosi tarkka, kun vihdoin olen raskaana. Mutta miten minusta tuntuu, että esim. satunnaisesta fetasta kieltäytyminen menee överiksi. Samoin tämä majoneesi-asia tuli uutena tietona. Sitähän on kaikkialla (tuntuu nyt). Hiuksetkin värjäsin juhlien takia, tosin hapettomalla Elumen-sarjalla.

Olen aina ajatellut, että sitten olen tosi tarkka, kun vihdoin olen raskaana. Mutta miten minusta tuntuu, että esim. satunnaisesta fetasta kieltäytyminen menee överiksi. Samoin tämä majoneesi-asia tuli uutena tietona. Sitähän on kaikkialla (tuntuu nyt). Hiuksetkin värjäsin juhlien takia, tosin hapettomalla Elumen-sarjalla.

Mikä majoneesi-asia? :o mä en ees tiedä koko asiasta :o

Raaka kananmuna on kielletty, jota majoneesissa usein on. Pastöroituna ainesosana käy, ja kai jauheena. Meillä oli kotona Felixin aiolia, jossa oli ihan raakana, ei mainintaa pastöroinnista

Joo, no onpa hyvä tietää :D onnellisena oon sitä käyttänyt tähän asti jos on vastaan tullut :D

Kantsii kattoo onko suomessa valmistettu, jos on niin salmonella riski olematon :)

Toki voit saada sen salminellan myös raskauden jälkeen majoneesista, kantsii lukee pakkausselosteita. Salmonella ei oo kiva kaveri :D

Miks kananmunaa ei saa syödä? Entä fetaa, feta jota ostin niin on tehty pastöroidusta maidosta

Miks kananmunaa ei saa syödä? Entä fetaa, feta jota ostin niin on tehty pastöroidusta maidosta

Raaka kananmuna - salmonella riski, ei sikiölle haittaa mut jos ite saa niin helposti keho kuivuu oksentelun ja ripulin takia, jolloin molemmat ovat vaarassa kuitenkin..
Suomalaisissa kananmunissa harvinainen.

Feta - vaikka valmistettu pastöroidusta maidosta niin listeria riski, fetaa ei kuumenneta valmistuksessa jolloin listeria ei kuole, sama halloumjuuston kanssa.

Mutta tosiaan, jos lähtee pilkun tarkasti tarkastelemaan kieltolistaa, niin jäljelle jää aika vähän syömistä :D Todennäkösemmin saat listerian tai salmonellan salaatista kun fetasta tai kananmunasta.. Jos salaattiin on jäänyt multaa, taikka joku ihana ihminen ei oo muistanut pestä käsiä wc-käynnin jälkeen taikka muuten keittiöhygienia pielessä..

Muokattu viimeksi:
Minä oon kyllä fetaa syönyt kunhan on pastöroidusta maidosta tehty :o eiks se pidä vaan kuumentaa jos ei oo pastöroidusta maidosta valmistettu? Tässä ei uskalla kohta mitään syödä :|

Mä kuulun kyllä niihin jotka vähän löyhemmin noihin suosituksiin suhtautuu :rolleyes: kalaa en syö missään muodossa enkä maksaa kuin laatikkona, alkoholi ja tupakka pannassa. Muuten aika harkinnanvaraisesti, esim lakua tai salmiakkia en aio kokonaan välttää (vkl vetelin metrilakuja.. :D ) :)

Pastöroidusta maidosta valmistetut tuotteet jotka kuumennetaan valmistuksessa kuten esim. Sulatejuusto ei ongelmaa.

Fetaa ei kuumenneta missään sen valmistus vaiheessa jolloin listeria ei kuole. Jos ite sen kuumennat esim.piirakassa niin sillon ok. Listeria voi tarttua valmistuksessa tuotteeseen, jos vaikka samassa tehtaassa valmistetaan fetaa vuohen/lampaanmaidosta.

Okei, no nyt selvisi mulle :D joo, no ite oon vältelly aika paljon kalaa ku niissäkin on ne omansa. Lohta oon kyllä syönyt ja aion syödäkin, jotta kalaa olisi edes jossain muodossa. Ja juustoista katson, että on valio. Maksalaatikkoa aijon varmaan syödä jonkin verran kun töissä on joskus. Lakua ja salmiakki saataan silloin tällöin kyllä syödä, kun en kuitenkaan pussi tolkulla aijo niitä popsia :D ja on varmaan jtn muuta mitä välttelen, mutta en nyt vaan muista :D

Mä en syö kalaa ollenkaan mutta jos söisin niin varmasti myös raskausaikana :) tietyin rajoituksin toki.

Salmiakki ja lakritsi tais olla kieltolistalla verenpainetta nostavan vaikutuksen takia? Korjatkaa jos meni väärin :D Oon järkeilly tän niin että kun on matala verenpaine, voin syödä..

Onko kellään tietoa saako chiansiemeniä syödä vai onko niissäkin jotain rajoituksia kuten pellavansiemenissä?

Onko kellään tietoa saako chiansiemeniä syödä vai onko niissäkin jotain rajoituksia kuten pellavansiemenissä?

"Voinko käyttää chian siemeniä raskaus- tai imetysaikana?
Emme suosittele lähtökohtaisesti minkään myymämme superruoan, rohdoskasvin tai lisäravinteen käyttöä raskaus- tai imetysaikana, koska tutkimusnäyttö ihmisillä aiheen tiimoilta puuttuu tai on erittäin vähäistä"
Lähde: http://cocovishop.com/tuote/chian-siemenet/

Laita googlee " chia ja raskaus" tulee erinäisiä mielipiteitä aiheesta :) ite jätin pois just ton tutkimattomuuden takia, vaikka ravintorikkaita ovatkin :) neuvolassa ei osattu sanoa mitään. Omatäti ei tienny mitä chiat on :)

No joo nyt kun vähän lisää itsekin kaivelin, niin löytyihän siitä tosiaan tietoa reilustikin, ihan täällä vau.fi-foorumissakin on oma ketjunsa aiheesta... :smiley-ashamed005 Taidan jatkaa entiseen malliin chiahyytelön syömistä puuron ja jogurtin lisukkeena (en siis kuulu kaikkein neuroottisimpaan odottajaryhmään)! :)

Mun mielipide on maalais järjen käyttö = ) ite pidän tärkeimpinä asioina että en söis mitään mikä ei ole pastoroitua, raakaa, vakuumipakattua, joitain kaloja ja äyriäisiä ja tietty alkoholi/tupakka.. Ei sitä ennen vanhaa tiedetty mistään rajotuksista syömisen suhten yms.. Tuntuu siltä että nykyajan nuorilla on yhyä sun toista saiautta/allergiaa kun kaikki on menny nii nukaks nykyään.. Ja jos nyt joskus vähän lakuu/salmiakkia syö nii tuskin siitä mitään haittaa on..

Nanna88 - INDEED! :happy119 Mutta ymmärrän kyllä oikein hyvin senkin jos haluaa pelata varman päälle ja noudatta tarkasti kaikkia kieltoja ja ohjeita. Itse kuitenkin luotan siihen että luonto on muokannut tästäkin prosessista sellaisen, ettei äidin ruokavalion harkitun satunnaiset syrjähypyt aiheuta sikiölle vaaraa... :icescream

Joo ei se väärin oo niitä noudattaa = ) ja kun kuuntelee sitä omaa kehoa nii se kertoo ja aika paljon että mikä on hyväsyä ja mikä ei.. Samoiten jos jotain tekee mieli ihan pirusti nii se saataa kertoo jonkinäkösestä puuteesta kehossa mitä keho tarvii voidakseen hyvin = ) ja vielä pikku juttu.. Jos äiti voi hyvin nii vauva kin voi hyvin = )

Takaisin