Raskausajan suositukset/kiellot

Kysymys kuka on värjännyt hiukset ensimmäisen kolmanneksen aikana? Kauhee juurikasvu ja kelasin et värjäisin.
 
Samaa pohdin kun perhonenz.. ja jos värjää niin uskaltaako kotona luottaa niihin väreihin vai vaan jotain varmempia vaihtoehtoja kampaajalla?
 
Mä kävin ehdottomasti kampaajalla ja oikealla sellaisella :) Netissä kun muutenkin pyörii kaikkia kauhutarinoita kaupan väreistä ja ns.ammattilaisista..

Ja tosiaan odottelin siihen ekan kolmanneksen loppuun :)
Pari kertaa meinasin varmaan raskauden aikana vielä.
 
okei.... ehkä sit uskallan en viikolla käydä. sit olis viikko enää vikaa viikkoo a sit lkaa toinen kolmannes :D
 
Miuta ärsyttää eniten toi lakritsin ja varsinkin salmiakin täyskielto! :facepalm: Tykkään myös työpaikkani lähellä olevasta inkiväärikeitosta ja sitäkään ei saa syödä. Sushi maistuisi myös, mutta voin odotella vielä 7kk :banghead:... Mietin vaan, että saako salmiakki purkkaa syödä? En ole siihen saanut mittään vastausta..?
Ja entäs kaneli... Jos syö korvapuustin, niin riittääkö niinkin pieni määrä aiheuttamaan supistuksia? En voinut kieltäytyä viime vkl äitini leipomista korvapuusteista ja en kyllä huomannut supistuksia, mutta ilmaa kertyi vatsaan ja turvotti.
 
Eikai kanelia ole kielletty? Mä olen kyllä silloin tällöin lakua tai salmiakkikin syöny. Mulle neuvolatäti painotti, että kohtuus kaikessa, niin kaikki menee varmasti sen puolesta hyvin.
 
Miuta ärsyttää eniten toi lakritsin ja varsinkin salmiakin täyskielto! :facepalm: Tykkään myös työpaikkani lähellä olevasta inkiväärikeitosta ja sitäkään ei saa syödä. Sushi maistuisi myös, mutta voin odotella vielä 7kk :banghead:... Mietin vaan, että saako salmiakki purkkaa syödä? En ole siihen saanut mittään vastausta..?
Ja entäs kaneli... Jos syö korvapuustin, niin riittääkö niinkin pieni määrä aiheuttamaan supistuksia? En voinut kieltäytyä viime vkl äitini leipomista korvapuusteista ja en kyllä huomannut supistuksia, mutta ilmaa kertyi vatsaan ja turvotti.
Näihin voi suhtautua niin monella tapaa, nuo kiellot ja suositukset muuttuu aikalailla vuosittain. Joitakin vuosia sitten oli es raskaanaoleville inkivääripillereitä pahoinvointiin. Hyvin meni alas nekin:wink!
Toiset kokee tärkeäksi noudattaa noita orjallisesti, toisille riittää vähempi ohjeistus ja sitten on omantien kulkijoita. Kukin kuulukoon siihen ryhmään joka itselle parhaiten istuu.
Itse vältän ainoastaan alkoholia, nikotiiniä ja tyhjiäpakattuja graavikaloja-graavaan itse tuoretta kyllä. mm maito menee pastoroimattomana naapuritilan lehmältä ja kalat tulee suoraan itämerestä..
 
Joku puheli et 50g päivä olis max suositus jossai karkeissa misä on lakua tai salmiakkia.. verenpainetta kai vaan kohottelee.

Mä oon niitä ihan huoletta syöny ku ei normaalistikkaa o paljon menny :)
 
Mäkin ajattelen vähän niin, että kun tietää, mitä syö ja syö monipuolisesti, niin turha ottaa liikaa stressiä. Minullakin alkoholi, tupakka ja kofeiini pannassa (aiemmin siis join silloin tällöin energiajuomaa, mutten kahvia, teetä, tms). Esim ravintolassa otin pihvin medium+, kun uskoin lihan olevan tuoretta ja oikein säilöttyä.
 
Miettii että on ennen vanhaankin terveitä lapsia syntynyt ilman mitään suosituksia/kieltoja oli kyse liikunnasta tai ruuasta.

Itse pyrin monipuoliseen ruokailuun. Välillä saa herkutella roskaruuan kanssa ja syödä kiellettyjä tuotteita :) lempparit aurajuusto ja feta :P hankala rajoittaa xD
 
Äääää mä heräsin tosi karuun todellisuuteen aamulla... en yleensä kauheammin pidä maksamakkarasta/pasteijasta, mutta jouluisin voisin vetää sitä kaksin käsin varmasti yli rajotusten... ihankuin ois joululta viety pohja ilman maksapasteijaa :D
 
Mä värjäsin hiukset melkein heti kun ensimmäinen kolmannes oli takana, oli jo niin hirveän näköinen juurikasvu (mulla jo tukka harmaantunut aikalailla) että aika moni ehti jo kysellä että aijonko värjätä tukkaa, ilmeisesti vähän vink vink... :grin

Maksamakkaraan oli alkuraskaudessa aivan järjetön himo, ja välillä piti ihan laskeskella ettei se 200g/viikossa määrä ylity. Kahvinjuonnin suhteen oli kans hirveää tuskaa ekat pari kuukautta, kun tuli kovat päänsäryt kofeiinin vieroitusoireista ja sitten menivät vielä laskemaan sen suosituksen kahteen kupilliseen päivässä. :shifty: Viime aikoina ei ole kahvi enää päivittäin maistunut, joten en ole sitä niin hirveästi pohtinut, joinakin päivinä on saattanut mennä useampikin kuppi.

Salmiakkia ja lakritsia olen kielloista huolimatta syönyt, tosin varsin harvoin ja päiväannos on ollut jotain max 30g. Äitini söi mua odottaessaan päivittäin salmiakkia ja paljon, ja olen kuitenkin kohtuu normaali :wacky: joten en ole siitä turhan huolissani.

Yhdestä "rikkeestä" tuli aika kovat tunnontuskat, mutta sitten kun mies vaan nauroi mun suurelle tunnustukselleni niin ei tuntunut enää niin pahalta. Ratkesin nimittäin yksi ilta syömään puolikkaan viipaleen ilmakuivattua kinkkua patonginpalan päällä, voi luoja se oli taivaallista! Mutta ei siitä onneksi mitään oireita tullut joten kai tässä selvillä vesillä ollaan. :shy:

Olen tässä tehnyt kovasti tutkimustyötä sen puolesta, että uskaltaisinko tehdä ceasar-salaattia...! Raakaa kananmunaa ilmeisesti saa syödä (ja olenkin tajuamatta sitä syönyt monesti majoneeseissa), mutta parmesaani on se mikä epäilyttää.. Olen suosituksista ymmärtänyt, että koska on kovaa juustoa, ei listerian siinä pitäisi kasvaa vaikkei ole pastöroitu, mutta neulovassa oltiin vähän sitä mieltä että kantsii välttää enivei. Mutta kun tekis niiiiiiiiin mieli sitä! :sad001
 
Suomalaisista kananmunista ei ole ymmärtääkseni löytynyt salmonellaa pitkään aikaan. Raakaa kananmunaa ei myöskään ollut neuvolan kieltolistalla. Jos on suomalaiskanan munia niin en olisi turhan huolissani, raakaa kananmunaa tulee syötyä kuitenkin tosi harvoin (ellei käy mäkissa joka pvä) ja tuskin kukaan kakkutaikinaakaan hirveästi raakana mussuttaa :grin Pitkään avattuna olleita majoneesipötköjä en varmaan söisi, enkä ehkä tilaisi majoneesihampparia mistään epäilyttävältä Jaskan Kiskalta. :rolleyes:

Varmistin myös, että ainakin Valion tuorejuustoja ja Arlan fetaa saa syödä, jos on juuri avattu paketti eli ei ole ollut viikkoa avattuna jääkaapissa. Valion (ja ehkä muidenkin) tuorejuustot kuumennetaan siinä rasiassa, eli sinne ei pääse bakteereja kasvamaan ennenkuin rasia avataan.

Eniten mua huolettaa tähän ravitsemukseen liittyen häiden ja risteilyjen ym. buffetit. Olen saanut elämäni aikana kahdesti ruokamyrkytyksen, toisen Tallinan laivalla (varmaan katkaravuista) ja toisen häistä (aiheuttaja ei selvinnyt, kolmasosa vieraista sairastui). Tänä syksynä on ainakin yhdet häät tiedossa, ja en ajatellut sinne kuitenkaan omia eväitä ottaa mukaan, ja tietenkään raakaa kalaa jne en aio syödä, mutta varmasti vältän myös kaikkea majoneesin näköistä.:shifty:
 
Saiko sisävesien ahventa syödä nykysuosituksilla? Ilmeisesti hauki on elohopean vuoksi ehdoton ei, mutta eikö ahventa saanut silloin tällöin syödä?
 
Baabuska; ihan samaa olen tässä muutaman päivän miettinyt, kun isäni palvasi niitä ja tuoksuu niiiiin hyvältä! En vaan ole saanut aikaiseksi tutkia asiaa tarkemmin, vaan sulkenut vain jääkaapin nopeasti :grin
 
Joku puheli et 50g päivä olis max suositus jossai karkeissa misä on lakua tai salmiakkia.. verenpainetta kai vaan kohottelee.

Mä oon niitä ihan huoletta syöny ku ei normaalistikkaa o paljon menny :)

Tuohon ohjeistukseen oli tullut muutoksia. Eviran uusimmassa taulukossa luki niin, että lakritsi- ja salmiakkimakeisia ei suositella ollenkaan raskauden aikana. Moni ajattelee sen johtuvan vain siitä verenpaineen nostamisesta ja turvotuksen lisäämisestä, mutta ne voivat aiheuttaa myös keskenmenovaaran ja ovat mahdollisesti yhteydessä lapsen kehityshäiriöihin. Pienet annokset eivät ole haitallisia.

Ja tuosta kanelista mainittiin vain, että ei imeväisikäisille. Ja 1-6 vuotiaille ei päivittäin. Raskaana olevista ei mainita mitään toisin kuin monessa muussa kohdassa.

Eviran taulukko:
https://www.evira.fi/globalassets/e...keiden-kayton-rajoitukset/evira_taulukko1.pdf


Itse en ole hysteerinen ohjeistusten suhteen, mutta pyrin kuitenkin pääsääntöisesti niitä noudattamaan.
 
Takaisin
Top