Raskausajan suositukset/kiellot

No pöh, oisin mieluusti ottanu tuolta vihreä tee&minttu sekotuksen. Täytyypä olla siis ilman.
 
Päätäkin särkee kun niskat on jumissa, ja meillä on vaan vääränlaisia särkylääkkeitä. Ärh >_<
 
Pellavansiemenet oli kielletty mutta netissä oli ristiriitaista tietoa onko se kuumennettuna sallittu, tietääkö joku paremmin?

Tein valmiista sekoituksesta siemennäkkileipää ja siinä oli pellavansiementä mukana. Pitää seuraavalla kerralla tehdä oma sekoitus.
 
Feta ja halloum kiellettyjä mikäli ei kuumenna kiehuvaksi. Listeria-riski. Listeriq kuolee 72 asteessa.

itelle tuli yllätyksenä että pehmeet pastöroidut juustot on myös kiellettyjen listalla, esim sulatejuusto ja raejuusto.. Meillä neuvolassa sanottiin kyllä, että valion tuotteet turvallisia kunhan huolehtii ite säilytyksestä eikä pidä montaa päivää avattuna kaapissa.. Valion sivuillakin lukee että tuotteet pakataan kuumana jolloin pakkaus on steriili.
 
Pellavansiemenet oli kielletty mutta netissä oli ristiriitaista tietoa onko se kuumennettuna sallittu, tietääkö joku paremmin?

Tein valmiista sekoituksesta siemennäkkileipää ja siinä oli pellavansiementä mukana. Pitää seuraavalla kerralla tehdä oma sekoitus.

"Pellavansiemenet ja pellavarouhe
Ei suositella käyttämään raskauden aikana. Erityisesti ulkomaisissa valmisteissa on korkea kadmium- ja syaanivetypitoisuus. Pellavansiemenet leivässä eivät aiheuta riskiä. " Hus:n sivuilta. Isoissa määrissä kuumentaminen ei riitä, koska ei tuhoo kadmiumia eikä syaaanivetya..

eli vissii sun siemensekotus ois ok :D mutta en pelkältään lähtis syömään ainakaan hirveitä määriä.
 
Sulatejuuston olin itse ajatellut turvalliseksi, sehän valmistetaan kovasta juustosta? Vai olenko ihan ulalla?

On joo valmistettu kovasta. Mutta mikäli valmistuksessa massaa ei ole kuumennettu tarpeeks niin listeria riski on olemassa. Eli mikäli paketissa lukee pastöroitu niin riskiä ei pitäis olla.

"Sulatejuusto valmistetaan 'oikeasta', kypsytetystä juustosta. Kaikki tehtaalla pakkauksen yhteydessä syntyneet jäännöspalat, väärän kokoisiksi tai muuten epäonnistuneiksi jääneet juustot ja usein varta vasten valmistetut juustot sulatetaan kuumentamalla sulatesuolan kanssa tasaiseksi massaksi. Tämä massa voidaan maustaa halutulla tavalla ja siihen voidaan lisätä makuun ja rakenteeseen vaikuttavia aineita, kuten voita, maitojauhoa, pähkinöitä, sieniä, katkarapuja yms."http://www.kolumbus.fi/rahola/sanastot/juusto.html#valmistus

Itse ainakin syön Valion olympiaa, mutta en sitä viikko tolkulla jääkaapissa pidä ☺
 
Juuri terkan kanssa puhuttiin näistä kielletyistä ja hän sanoi että raejuusto on sallittua. Selitti että se ei ole varsinaisesti juustoa vaan hapatettu tuote eli enneminkin kuin viiliä tms.
 
Juuri terkan kanssa puhuttiin näistä kielletyistä ja hän sanoi että raejuusto on sallittua. Selitti että se ei ole varsinaisesti juustoa vaan hapatettu tuote eli enneminkin kuin viiliä tms.

Jep. Kuhan lukee että maito/kerma mitä on käytetty niin on pastöroitu niin syödä voi :)
 
Itsekin aloin syömään lapsen teko vaiheessa mama -vitamiineja ja toisen purkin ehdin aloittaa ennen kuin tärppäsi. Itse olen salmiakkia/lakritsia ja kahvin juontia vähentänyt. Alkoholia en käytä ja tupakoinnin satunnaisen polttamisen lopetin yrittämisen aloittamisen myötä :) onhan noita kieltoja riittämiin.
 
Normaalia maalaisjärkeä käyttäen.

Kylmä kylmänä, kuuma kuumana.

Lakritsaa kohtuudella, inkivääri on ok mausteena ja normaalissa määrin teenkin joukossa. Kun olen odottanut vissiinkn toista lasta kaupoissa myytiin inkiväärivalmistetta raskauspahoinvointiin.
Koska kyseessä luontaistuote ja näitä ei tutkita erikoisemmin thl veti inkiväärisuositukset, koska ei voi olla varma minkä verran kapselissa on inkivääriä (+muita aineita). Mutta kuten sanoin normaalissa käytössä se on ok. Tuskin suomessa kukaan kaksin käsin tuoretta tai kuivattua inkivääriä vetää.
 
Mä söin eilen maksalaatikkoa, ehkä kolmasosan siitä rasiasta. Muuten en oo syönyt maksaruokia. Tämähän oli kiellettyjen listassa kai A-vitamiinin takia? Itse en usko että pienestä määrästä tulee liikaa, kun ei joka päivä ja viikko syö maksaa.
 
Oletteko muut värjäilleet hiuksia tai suunnitelleet tekevänne niin? Alkaa tää kulahtanut ja auringon haalentama väri nyppiä ja kuukauden päästä on veljen häät myös :-D
 
Mä meen kampaajalle kunhan tulee se yli 12+0 :) Sitte varmaan kerran kaks parissa kuukaudessa jotain pientä tuunausta :)
 
Kyllä mäkin meinaan hiuksia värjätä, mutta en tämän ensimmäisen kolmanneksen aikana. Joskus alkusyksystä jos värjäis ja ehkä sitten vielä 1-2 kertaa ennen synnytystä :D
 
Mä meinaan kyllä kanssa värjätä hiuksia ihan normaalisti. (mulla aika pitkä aikaväli ku en töiden takia aina aikaa saa) itse asiassa yhtään ajattelematta kävin värjäämässä perjantaina tämän kuontalon, ku oli niin kamalan näköinen ja olin varannut ajan aikoja sitten :)
 
Mä en oo värjänny tukkaa kohta kahteen vuoteen muutenkaan, kun tuli niin kalliiksi (pitkä ja paksu) :D Onneksi oma väri on ihan kiva, muuten en pystyis tähän. Ja ripsiä/kulmiakaan ei tarvii värjätä, kun nekin on niin tummat luonnostaan :)
 
Mä oon laittanut viimeksi vuosi sitten raitoja ja koko pään värjännyt monta vuotta sitten. Mä oon sen verran varovaisuuteen taipuvainen monessakin asiassa, etten aio värjäämistä ainakaan nyt raskauden aikana aloittaa. Vaikkei olisi todistettu vaaralliseksi, en usko niiden mitään hyvääkään tekevän ja tämä siis oma mielipide omaan käyttöön. Maksimissaan laittaisin raitoja. Ne on kuitenkin niin voimakkaita aineita, etten halua kuormittaa sillä turhaan. Kokonaan en meikkaamista pysty/halua lopettaa, mutta esim.kynsilakkaa en enää käytä enkä juuri hajuvesiä.
 
Takaisin
Top