Raskausajan suositukset/kiellot

Mä yritän syödä mahdollisimman molipuolisesti/puhtaasti, suosia suomalaista ja välttää vakuumipakattua/raakaa.

Purkista popsin raskausajan monivitamiinia, foolihappoa, D- ja C-vitamiinia, kalsiumia, magnesiumia, sinkkiä, omega-3:sia ja ubikinonia.
 
Maksa on kiellettyjen listalla. Mutta maksalaatikossahan, valmiissa ainakin, maksan osuus on aika pieni. Omantunnon mukaan. Maksamakkarassa oli ainakin 3 vuotta sitten vielä joku rajoitus, en muista määrää. Ja eikös noi ravitsemussuositukset raskaana oleville kiristynyt tässä jokin aika sitten... en oo kyllä niihin vielä uppoutunut...
 
Raskausajan multivitamiinia oon alkanut ottamaan, ja siinä on kans foolihappoa mukana. Ainoastaan sushin ja graavilohen poisjääminen taas vähän harmittaa, mutta muuten ei noilla rajoituksilla pitäis olla niin merkitystä mun arkeen.

Maksalaatikkoa ja -makkaraa sai muistaakseni pieniä määriä syödä, mutta ei paljoa kerralaan, eikä montaa kertaa viikossa.

Edellisen raskauden aikaan mun piti napsia vielä rautatabletteja kans, katotaan pitäiskö niitäkin sitten ottaa vielä lisäksi. Tosin noissa multivitamiineissa tais kyllä olla rautaakin...
 
^Mä olen suunnitellut tekeväni itse jotain sushia esim. valmistonnikalasta ja kasviksista, en vaan tiedä löytyykö sellaista merilevää, missä ei olisi kauheasti jodia. Tai sitten käytän pelkkää riisiä. Tällä hetkellä tosin olot sellaiset, ettei taitais sushikaan maistua :/
 
Ite en juo alkoholia, syö kalaa (tulin allergiseksi raskaus aikana), inkivääriä, käytä meikkejä, salmiakkia ja mitään muitakaan kiellettyjä ruokia.
kahvia juon alle 2kuppia /vrk, tupakoin n. 4 savuketta päivässä, yritän käyttää mahollisimman vähän kosmetiikkaa ja oon tarkkana kaikista pesuaineista, vitamiineja syön sekä maitohappotabletteja, ja muutenki yritän kahtoo mitä suuhuni laitan että ois vähän suolaista ja mahollisimman vähän prosessoitua ruokaa sekä mahollisiman vähän e-koodeja. Kun en pysty tupakasta ainakaa vielä luopumaan kokonaan niin yritän välttää kaiken muun "pahan " käyttämistä. Hiukset käyn vaalentaa varmaan 3 krt raskausaikana ku kampaaja kerto ettei oo vaarallista jollei 2 vko:n välein vaalenna.
 
Mä on kanssa syönyt rautaa nyt kun oli hb hieman alhainen, ja on väsyttäny niin kauheesti..(mikä tosin on ihan normaalia). Esikoisella mun hb oli loppuraskaudesta joku 130, normaalisti on jotain 114 :eek::grin enkä sillon ees syönyt rautaa, normaalisti mulla on se rautakuuri vähän väliä päällä.

mä oon syöny panttereita aika paljon viime aikoina :oops: hirveesti tehny mieli...
 
Nii ja lopetin kokonaan limppareiden juonnin ja en käytä ruokia jotka on pakattu metalliin tai muoviin.
 
Overa86, mun tekis kans hirveästi mieli salmiakkia ja lakritsaa :/ mutta yritän nyt niitä vältellä, kun tiedän, että jos ostan pussin niin en pysty niitä syömään vain muutamaa päivässä :D
 
^joo mäkin koitan nyt välttää niiden ostamista koska muuten menee puoli pussia kerralla :eek::oops::grin
 
Luinko oikein jostain ketjusta, että edes fetaa ja tonnikalaa ei saisi syödä? :O mun mielestä se salmiakki/lakritsi kiellettyjen listalla kuulostaa, noh, ylireagoinnilta ainakin itelle. Tuskin kukaan vetää sitä joka päivä kilokaupalla. Se on vieläpä mun suurinta herkkua, outoa ettei ole tehnyt sitä mieli vielä. Jokainen noudattaa suosituksia tetysti tyylillään, mutta en ajatellut alkaa hysteeriseksi listojen kanssa.
 
^juustot kait pastöroituna ok pitäs olla. Tonnikalaa ei varmaan kauheena kannata vetää, olikohan se säilykejuttu siinä juju..

Mä oon kosmetiikkaa pyrkinyt vaihtaan "luonnollisempaan", hiuksia en ole vuoteen värjännyt, enkä aio raskauden aikana värjätä, en usko että ne ainakaan hyvää tekee. Vaikea kaikkia myrkkyjä välttää ellei kuplassa elä, mut jos jotain ilman pärjää, nk vaikka kynsilakkaa, niin en käytä. Kokonaan meikittömäksi en "pysty" siirtymään.
 
Oliko kylmäsavulohi kielletty, jos ei ole vakuumissa, vaan suoraan kalakaupasta?

Eilen söin aika monta ruisnappia, joiden sisällä kalaviettelystä ko. kalasta.. Ei varmasti kukaan siihen kuole, mutta empä hae lisää, jos kiellettyjen listalla, koska jos jääkaapissa sitä, niin en pysty pitämääm näppejä erossa siitä. :shifty:
 
Mä ajattelin ihan maalaisjärjellä mennä...kahvia tulee kyllä menee reilusti yli 3kuppia/vrk:/ ja tupakkia poltan edelleen(niin muissakin raskauksissa) mut vähentämään pyrin ainakin....
 

Liitteet

  • Screenshot_2016-06-25-13-24-22.png
    Screenshot_2016-06-25-13-24-22.png
    394.1 KB · Katsottu: 39
Äh, minä oon jo nyt niin sekasin mitä saa tehdä ja mitä ei :D no maalaisjärjellä mennään ja pitää tulostaa nuo sallitut ruoka-aineet kotiin ja opiskella :wink kahvia menisi pannu tolkulla, mutta on ollut pakko rajoittaa. On nimittäin tullut himo siihen :eek: homejuustoa pyrin välttelee mutta nyt on kyllä noissa ruoissa sitä, mutta ei Kait se silloin tällöin väärin ole :D
 
^jos homejuusto on ruuassa kypsennettyä niin ei pitäisi olla riskiä. "Raakana" valitettavasti listeriariski, harmi kun itsellekin maistuisi :rolleyes:
 
Vihreässä teessä on jotain mikä estää foolihapon imeytymistä, ite oon välttänyt. Vaikka kuuluu lemppareihin.
 
Takaisin
Top