Raskausajan suositukset/kiellot

Overa86

Kommentoinnin ninja
Heinämammat 2014
Helmimammat 2017
Huh, näitä oli jo esikoisen raskausaikana vino pino ja enhän mä enää muista mitä kaikkea saa ja ei saa tehä :eek::grin Eli tähän voipi listailla kieltoja ja suosituksia mitä on? Mitä näistä aiotte noudattaa orjallisesti tai toisaalta mitä ette aio tosiaankaan noudattaa?:)
 
Viime raskaudesta jo kolme vuotta, eihän näitä muista. :bored:

Eli mielenkiinnolla odotan vastauksia.

Maalaisjärjellä kuitenkin ajatella niitä rajoituksia :happy:
 
Helppo aloitus, kiellettyjä tietysti alkoholi ja tupakka, näitä en aiokaan käyttää. Tosin mulla oli yhden kaverin polttarit plussausta edeltävänä viikonloppuna ja silloin ehdin kyllä vähän skumppaa ottaan :rolleyes: toivon mukaan ei isompia ole aiheuttanut ja ei kai tuollaisesta pitäisi tullakaan...:confused: tupakkaa en oo oikeestaan aikoihin enää polttanutkaan... joskus ennen esikoista oon harrastanut viihdepolttamista, mutta en sitäkään enää. Silloin tällöin tullut miehen siskon kanssa yhdet poltettua mutta ei siis tee tiukkaakaan olla ilman. Onko täällä tupakoitsijoita? Onko lopettaminen ollut vaikeaa?
 
Kuinka moni on ottanut foolihappoa etukäteen? Mä en oo kyllä älynnyt sitä syödä..nyt syön raskausajan vitamiinilisää mutta mietityttää onko foolihapon saanti ollut riittävää kun sitä ei ole etukäteen syönyt :rolleyes:
 
Niin tietysti alkoholi ja tupakka. Ajattelin heti monimutkaisemmin noita ruokajuttuja ja muita :wink

Niissä on kyllä ehdoton ei. Alkoholia join viikko ennen plussaa, tupakkaa olen satunnaisesti polttanut, sekin jäi pois päivää ennen plussaa kun aavistin että jotain on tekeillä. :) ei tee tiukkaa!

Foolihappoa syön 1,25mg päivässä perussairauteni vuoksi nyt ensimmäisen kolmanneksen. Aloitin n. 1kk ennen plussaa sitä syömään.
 
^ joo noita ruokajuttuja ym. mäkin oikeastaan ajattelin mutta helpompi alottaa noista kun enhän mä niitä ruokahommia enää muista:grin
 
Mä aloitin tammikuussa raskausajan vitamiinien syömisen kun aloiteltiin yritystä. Nyt menee lady vita mama ja raskausajan omegat. Foolihapon osalta asiat pitäis olla kunnossa.

Ruokarajoitukset tuottaa päänvaivaa mulle, ei siis alko ja tupakka vaan kaikki muu. Esim. saako fetaa tai halloumjuustoa syödä? Niitä nyt meni salaatissa eilen. Haittaako inkivääri jos sitä on mehussa, vaikka tuoreena on kiellettyjen listalla? Join vahingossa kaverin luona sellaista mehua missä oli inkivääriä.
Puurossa oon käyttänyt aamuisin pellavansiemenrouhetta niin onneks nyt luin apteekista ottamastani oppaasta että sitä ei saakaan raskaana ollessa käyttää..

Itseä hämää se kun muuten terveellisiksi mieltämäni ruoka-aineet onkin nyt kiellettyjä, että jos en sitten hoksaa kaikkea ottaa huomioon ja vahingossa vetelen tietämättömänä jotain mitä ei saisi.

Salmiakki/lakritsi ei ollut 8 v sitten kiellettyä ja söin niitä raskausaikana. Nyt oon päättänyt olla syömättä ollenkaan niitä vaikka jostain ihan pienestä määrästä ei haittoja taida tulla.
 
Toi foolihappohomma on kyllä typerä. Mäkin kuulin asiasta ekaa kertaa vasta kun esikoista yritettiin saada alulle. Kun se kerran on todella tärkeää alkiolle niin eikö sitä voisi aika kovalla volyymillä suositella kaikille lisääntymisiässä ( :D ) oleville naisille syötäväksi? Yllätysraskauksia kuitenkin tapahtuu paljon ja moni suunnitellustikin raskautunut saa tietää sen tärkeydestä vasta kun on jo raskaana. Eli liian myöhään kun suositus on kuitenkin jo reilusti ennen raskautta.

Mites hiusten värjäyksen kanssa?
Sehän oli ilmeisesti jotenkin vähän niin ja näin.. muistaakseni jostain esikoisen aikana luin että muutaman kerran voi värjätä raskausaikana mutta ei suositella tekemään usein. Ja sitten toisaalta että kampaajalta voi pyytää värejä joita saa käyttää raskausaikana..

Mulla olisi kampaajalle aika tulossa ja kyseessä tuttu kampaaja, joten en haluaisi kysellä raskaana olevalle sopivia tuotteita koska en haluaisi vielä hänelle välttämättä jakaa tietoa raskaudesta :grin Eli pitääkö vaan jättää värjäämättä?
 
^ toi on muuten paha jos ei voi mainita olevansa raskaana kun on tuttu kampaaja :rolleyes: mulla on alettu käyttää kampaamossa muutenkin elumeenivärejä tässä keväällä kun mulla alkoi hapeteväreistä päänahka oirehtia sen verran pahasti...niin siitä kampaaja sanoi silloin että niitä voi käyttää raskaana ollessa, kunhan ei ihan parin viikon välein värjää. Ja niissä ei ilmeisesti ole juuri lainkaan verenkiertoon imeytyviä aineita, eli ovat suht turvallisia :) niin ajattelin että voisin muutaman kerran käydä raskausaikana värjäämässä ettei ihan harmaaksi mene hiukset :eek::grin
 
^^ mua myös mietityttää noi juustot.. onko se niin että kaikki pastöroitu juusto käy? Eli aurajuusto kävisi kun se pastöroitu vai onko siinä homejuustossa se home jotenkin ei käypää?
 
Mulle on ollut tupakoinnin lopettaminen tosi hankala homma, mutta kyllä siitä pääsee irti kun on näin hyvä syy. Ihan en seinään lopettanut plussan jälkeen, vähensin pikkuhiljaa ja nyt oon kokonaan savuton. :happy: Tiukkaa tekee ja kiukututtaa mutta kyllä tässä nyt pysytään!

Homejuustoja joo ei saa syödä, mikä on itselle tosi harmi kun ois nyt kamalat himot sitä kohtaan... :grin Se meni jotenkin niin, et noihin saattaa se listeriabakteeri tarttua pästöroinnin jälkeenkin, niin ei sais syödä kuumentamatta. Just pari päivää sitten näistä närkästyksissäni luin :grin Oon kyllä pitäny kaikki kielletyt himot kurissa!
 
Homejuustoa saa syödä jos on kuumennettu tietyn asteiseksi tai paistettu uunissa. Mutta itse olen niin neuroottinen että vältän silti..

Miten tuorejuustokakut, syöttekö?
 
No niinpä.. kampaajan kanssa ei olla mitenkään läheisiä, enemmän hyvänpäiväntuttuja, mutta ollaan tekemisissä samojen ihmisten kanssa, joten senkin takia ei hirveästi tekisi mieli kertoa ettei sitten vahingossa tai ajattelemattomuuttaan menisi asiasta sanomaan muille ja sitten kaikki tietää. Pitää vähän miettiä että kertooko vai ottaako vaan leikkauksen ilman värjäystä.

Noista juustoista on ollut vähän sekavia ohjeistuksia kun jossain lukee että myös pästöroitu pehmeä maitotuote on kielletty eli pitäisi sisällään myös esim fetan. HUSin viimevuotisessa ohjeistuksessa luki vaan pästöroimaton maito sekä pästöroidut home- ja kittijuustot eli tämän perusteella feta ilmeisesti olisi ok :rolleyes:
 
Mä olen syönyt nyt jo ainakin puoli vuotta multivitan raskaus&imetys-tabletteja sekä foolihappoa erikseen.
 
Ekassa raskaudessa kävi ilmi, että kylmässä vedessä / avannossa uintia ei suositella raskaana. Tämä ilmeisesti siksi, että kylmään mennessä voisi verenpaine nousta kovasti jne.

Nyt ajattelin kyllä tulevana viikonloppuna mennä uimaan - tuskin se vesi niin kylmää on :)
 
THL:n sivuilta löytyy paljon noita suosituksia. Vakuumipakattu kala ja isot kalat, kahvia/kofeiinia maltillisesti, makeutusaineet, maksa/A-vitamiini, suola, ulkomaiset pakastemarjat, yrttitee ja raaka liha nyt ainaki.
 
Kaikki valion tuotteet käy kuumentamattomina. Saatiin neuvolasta oikein esite siitä. Mutta pästöroimattomat juustot ja maitotuotteet on kielletty, ellei niitä kuumenneta kuplivan kuumaksi.
 
Eli eikö luomumaitoa saa juoda? Käytän sitä aamuisin tilkan kahviin. Näin luomuihmisenä tuntuis oudolta siirtyä tavanomaiseen.
 
Mä kerkesin napsimaan Multivitan MAMAaa jo melkeen purkillisen ennen plussaa. Nyt ostin siihen kaveriksi semmosen D+C kombon. D:tähän suositellaan se 10 jotain mut mä aattelin et yht 35 olis semmone kompromissi ku toiset tutkimukset on sitä mieltä et vähempi riittää ja toiset sit taas et ei :)

Hitsit et näyttääki tää foorumi erillaiselta ku koneella naputtee. Oon aina ennen vaan käyttänyt tätä sovellusta.
Hahah mikä arsenaali kaikkia hymiöitä täällä!:smiley-bounce016
 
Takaisin
Top