Raskausajan suositukset/kiellot

Olen ottanut sellaisen asenteen näihin ruokasuosituksiin, että vältän noita ruokia, joista voi saada erityisesti listerioosin (tai salmonellan). Lähinnä siksi, että jos sen listerioosin saa, niin ongelmien todennäköisyys on aika korkea. Lisäksi raskaana olevat saavat listerioosin helpommin kuin muut (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3804396/). Jos verrataan Suomen tilannetta Eurooppaan, niin esimerkiksi Kreikassa syntyy 50% ja Ranskassa 100% enemmän lapsia kuolleina kuin Suomessa (tilasto vuodelta 2009) (http://www.who.int/pmnch/media/news/2011/stillbirths_countryrates.pdf). Moni asia tuohon varmasti vaikuttaa, mutta listerioosin yksi seuraushan voi olla raskauden ennenaikainen keskeytyminen.

Ajattelen asian siis niin, että THL:sen ohjeita on kuitenkin helppo seurata erityisesti listeriaherkkien ruokien kohdalta, joten noudatan niitä. Superfoodien osalta syön kotimaisia superfoodeja kuten puolukkaa ja mustikkaa ihan surutta, muualta tuodut jätän väliin (toki, pyrin tähän aina, koska suosin mielummin lähiruokaa). Luonnollisesti, jos jostain erikoismarjasta ei ole tietoa aiheuttaako se jotain, ei viranomainen voi sitä suositella. Viranomaisen täytyy kuitenkin toimia mielummin varman puolella. Nämä on kuitenkin sellaisia asioita, että jokaisen on tehtävä sen mukaan, mikä tuntuu omalla kohdalla parhaalta.
 
Listerian kun voi saada ihan mistä vaan niin kaikkea on kyllä mahdoton välttää
 
Ei niitä kai missään listoilla kielletäkään ja itsekin oon melko huoletta syönyt. :D Oon vaan kuullut et jotkut kai niitä välttelee.
 
Listerian kun voi saada ihan mistä vaan niin kaikkea on kyllä mahdoton välttää

Esimerkiksi graavilohesta niitä aina välillä löytyy, joten sellaiset leivät on helppo jättää kahvilassa hyllyyn. Pastoröimaton maito on myös toinen korkeamman riskin tuote, joka on helppo vältää. Ei tietenkään kaikkea mahdollista voi välttää, mutta riskiä voi pienentää muutamalla helpolla valinnalla.
 
Mä en normaalistikaan syö säilykkeitä, niin en ole edes ajatellut. Tonnikalaa olen syönyt yhden (tai kaksi, en muista) pientä purkkia koko raskauden aikana ja se on muutenkin oikeastaan ainoa, mitä säilykkeistä käytän :)
 
Osaako joku sanoa tyrnimarjoista? Hyvää, kotimaista, mutta sisältää juurikin tuota A-vitamiinia, onkohan ihan ok silti?
 
Mä oon syönyt yksittäisiä kertoja tyrniä, mutta en itse asiassa tajunnut edes ajatella niiden A-vitamiinipitoisuutta, joten enpä tiedä!
 
......

meni väärän otsikon alle :D
 
Muokattu viimeksi:
En minäkään ole osannut ajatella sitä A-vitamiiniasiaa tyrnissä, kun kuitenkin marja ja luulis marjojen olevan vaan hyväksi niin äidille kuin sikiölle, mutta tuli vain tämäkin jostain mieleen...
 
Täällä ainakin syödään tyrniäkin ihan päivittäin.. en kyllä lähtisi kotimaisia marjoja vitamiinien pelossa välttelemään.
 
Kasvisten A-vitamiini(karotenoidit) ei ole samassa muodossa, kuin esim. maksan A-vitamiini(retinoli). Kasviksia ei ole syytä rajoittaa. Kananmunassa ja lihassakin on esim. A-vitamiinia ja perunassa, mutta ei näitä sen takia tarvitse varoa. Eri asia on runsaasti sis maksa ja ravintolisät.
 
Jos se on kerran paistettua niin syömälämpötilalla ei varmaan oo merkitystä kuin syömismukavuuteen? :) Vai mitä ajattelit? :)
 
Juuri tätä, kun valmisruoat ja muut pitäisi hyvin lämmittää ennen syöntiä mutta äsken juhlissa söin kylmänä suolaista piirakkaa, niin jäin miettimään, olisko pitänyt käyttää se mikrossa. :)
 
Ootteko kuulleet että kanelin syömistä pitäisi rajoittaa? Appiukko teki valtavan määrän taivaallisen hyvää mysliä meille ja mausteena käyttänyt kanelia, mietin että uskaltaako sitä nyt ihan päivittäin vedellä naamariin...
 
^riippuu kenties määrästä :) rajoitus koskee varmaan lähinnä sitä "tavallista" kaupan (kassia)kanelia (enemmän kumariinia). Jos on sitä ceylonin kanelia, tuskin tarvii pelätä. Kumariini on maksatoksinen isommissa ja jatkuvissa määrissä, en tiedä onko sikiövaikutuksista tietoa...satunnaisesti kohtuumäärä ok. Eviralta esim.löytyy tästä päiväsaannin raja-arvot.
 
eilen sain todistuksen ja sen jälkee syötii kakkua ja kahvia ja sit ku joku kysy et mitä tää kakku oli nii opettaja sanoi JUUSTOkakkua ja tuorejuustothan on kielletty. noh se oli niin pieni annos ( i hope so) et ei varmaa pahemmin aiheuta mitää... Voisko joku kertoa onko kukaa syöny punajuurisalaattia? alkanu kauheesti tekee mieli ja mietin uskallanko kaupasta ostaa ?
 
Kaikissa punajuurisalaateissa on sakariinia, sitä makeutusainetta. Itselle se on ainakin ollut sellanen juttu mitä oon välttänyt. Hammastahnassakin on sitä, mut sitähän ei syödä ja se huuhdotaan suusta pois...
 
Punajuurisalaattiahan on helppo tehdä säilykepunajuurista ( tai jos kammoaa säilykkeitä, niin tuoreista kypsennettyinä) ja majoneesia, ne vaan sekaisin niin avot!

Minä oon ottanu nyt toisen raskauden kohdalla sellaisen asenteen, että näiden "ihanien" suositusten kanssa pärjää maalaisjärjellä. Suomalaiset tuorejuustot on pastöroituja, niiden kohdalla riski liittynee pitkään säilytykseen ja mikrobien lisääntymiseen. Odotin esikoista Etelä- Euroopassa. Ja vaikka siellä tiedostetaan mm.toksoplasmoosi- ja listeriariski, ei missään vaiheessa kehotettu ( ja tämä ihan erikoislääkärin toimesta ) välttämään raakoja kasviksia taikka pästoroimattomia maitotuotteita. Toksoplasmoosin vasta- aineet tosin testattiin toiselle kolmannekselle asti jos niitä ei veressä ollut eka testissä. Loppuraskaudesta riskit sen kannalta jo pienet.
 
noooh ehkä mä jätän punajuurisalaatin :D saan sitä kumminkii kohta uudestaa.. :) mä oon kyllä aina miettiny miten ulkomaalaiset käy raskauden läpi ku se hyienia on niin toista kun esim. täällä. tai sen mitä ite kiertäny eurooppaa tai esim. kreikassa suvun luona ku vierailee nii hygienia on kaukana mut ikinä en ole mitää kylläkää saanu
 
Takaisin
Top