Raskausajan liikunta

Joo vaikutti kyllä helpoilta toteuttaa. Pitäis varmaan ruveta ottaa päivittäiseen ohjelmaan :)
 
Hei kiitos sanna! Kurkinpa heti innoissani :)
 
Mun on kanssa ollut pakko itse ottaa asia puheeksi tai muutoin johdatella siihen suuntaan, että samoissa jumpissa käyvät vakionaamat ovat tietoisia asioiden oikeasta laidasta. Ovat jo pitkään katselleet vaivihkaa mahan seutua ja varmaan juuri miettineet, että onko grillimakkarat kertyneet vyötärölle vai mikä on. Itse kun olen normaalisti aina käyttänyt tiukkoja paitoja ja nyt sitten niiden lisäksi myös löysempiä, jotka jostain kumman syystä oikein korostavat vatsaa. Mun mielestä kivempi, että tietävät mistä pullotus johtuu, kuin että kuvittelisivat mun treenaavan täysillä monta kertaa viikossa ja sitten kotona istuvan illat sipsipussi ja pizza naaman edessä ja vievän hyödyt treeniltä.
 
Mua on nyt mietityttänyt pyöräily. Eikös niin, että on ihan ok pyöräillä niin kauan kun se tuntuu hyvältä? Entäs sitten spinning, sama homma?
 
Elya: Muuten on varmasti ihan ok pyöräillä, mutta kaatumisriski pitää tietysti huomioida. Spinningissähän ei sitäkään riskiä ole, joten en keksi, miksei sitä voisi jatkaa ihan niin pitkään, kuin hyvältä tuntuu.
 
Spinning sopii myös raskausajan liikunnaksi omien tuntemusten mukaan. Siinä saa kuitenkin pyörän säädettyä niin, että loppuvaiheessa voi könöttää etutanko ylhäällä ja selkä pystyssä, jolloin vatsalla on tarpeeksi tilaa. Samoin vastuksen ja tehon säätely on helppoa. Tiedän tosin tuttavapiiristäni kavereita, jotka ovat ensimmäisenä joutuneet lopettamaan juuri spinningin, koska jostain syystä se sai aikaan pahimmat supistelut. Itsellä taas spinning menee ainakin vielä vallan mainiosti, niin tosin moni muukin jumppa, nimim. tänään bodycombatissa.
 
Mulle lääkäri sanoi että ehdottomasti ei saa pomppia ja hyppiä enää näillä viikoilla eli sellaiset kaikki siis pois, joten mietin sitä spinningin "pomppivaa" seisoma-asentoa... Mutta aion kyllä jatkaa jos vaan pystyn. Tänäänkin oli outoja tuntemuksia alamahalla, tuntui vähän kiristävältä tai kummalliselta, en oikein osaa selittää miltä. Mutta tuntui vaan rasituksessa ja tahdin hidastuessa meni pois.

Tavallisessa pyöräilyssä eniten mietityttää kaikki kuopat ja rotvallit sun muut möykyt. Ne tuntuu vähän inhottavilta. En mä niinkään ole huolissani kaatumisesta.
 
Elya, pomppiminen ja hyppiminen varmaan on se kun tärähtää - spinningissä se pomppiva on suht pehmeää, eikö? Ei sillain tärähdä. Jos siitä ei tuu kehnoo oloo ni on ok. :)
 
No näin mäkin asian mietin, ja jos joka ikistä pomppua ja hypyntyylistä liikettä välttää niin eihän sitä pysty enää mitään tekemäänkään.
 
Ja muutoinkin kannattaa kuunnella omaa kehoa. Jos on harrastanut jotain lajia jo aiemmin, niin sitä voi myös pidemmälle jatkaa, kuin jos vasta raskauden aikana harkitsisi uuden lajin aloittamista. Itse jätän esim. siinä bodycombatissa tietyt hypyt pienemmiksi ja jotkut jätän kokonaan pois, mutta tietyt, joihin osaan tehdä pehmeän alastulon, ei taas tunnu missään.
 
Meillä esim joogassa ohjaaja kertoo koko ajan vaihtoehtoja meille "kaksi yhden hinnalla" liikkujille. Kierrot ja muut vatsan puristukset piti jättää pois vaikka se hieman syökin tällaista "asentoon ku asentoon, vaikka väkisin" joogia
 
Moikka!

Meikäläinen huutelee tuolta toukokuisista, mutta aivan asiaa. :wink

Eli tehen oparia täällä Oulussa aiheena "liikunta raskauden aikana ja sen jälkeen - opas monipuoliseen liikuntaan". Opas menee eräälle kuntayhtymälle omahoito-nettiin, jonne pääsee vain omilla tunnareilla ja luultavasti oppaasta ovat kiinnostuneet vain odottavat äidit.

ELI etsimme oppaaseemme malliksi noin 5.-6. kuulla olevaa naista. Itse en vielä sovellu malliksi, vaikka tämmönen edellisen jättämä pullataikina onkin siinä, missä vatsa ennen oli. :wink
Kuvaamme oppaaseen ohjelman kuntosalilla Haukiputaalla, ulkoilua Virpiniemessä sekä ehkämahdollisestieivoiollavarma uimahallissa veden päältä ihan vaan kuvaa, että joo-o, vedessäkin voi liikkua. Eli ei uimapukumallipaniikkia!

Kuvaus tapahtuisi vielä nyt lokakuussa, sillä tarkoitus olisi päästä eroon AMKista tammikuun 5.pvä. Kuvien valintaan pääset vaikuttamaan, jotta olet itsekin tyytyväinen siihen, mitä oppaassa julkaistaan.

Jos asut Oulussa, niin pliiis pliiis harkitse! Toki kyyditsen sinut joka paikkaan ja palkkioksi teemme sinulle oman harjoitusohjelman raskauden ajalle ja siitä palautumiseen. :)

Mulle voi heittää viestiä tuonne inboxiin asian tiimoilta, jos vähänkään innostuit!
 
Mulla on vapaa päivä joten hoidan itseäni! Nukuin pitkään, söin hyvän ison aamupalan ja kävin kahden tunnin kävelylenkin sateessa eli ihanan kosteessa ja raikkaassa ilmassa. Vauvakin mahassa tais tykätä kun viuhtoo nyt omaa lenkkiään mennä. Ja minä otan päikkärit ennen kuin murut tulee koulusta:p
 
Eilen tulikin "kiva" punttitreeni. Isäntä päätti poistaa esikoisen pinnasängystä laidan ja aloittaa "isoon sänkyyn siirtymisen opettelun"; jotta saadaan pinnis vauvalle.

Kahden tunnin treeni sisälsi molemmille vanhemmille n. 60 toistoa, joissa siis kiikutettiin kymmenkiloinen neiti takaisin sänkyynsä hänen pompattua sieltä ylös ja olohuoneeseen. Onneksi selkä ei tunnu ihan hirmuisen kipeältä, vähän nimittäin pelotti jossain vaiheessa. Toivottavasti oppisi nyt tuosta jotain, ja tänään ei menisi ihan noin montaa toistoa...
 
mmm meillä ollaan kolmessa viikossa päästy noin 1/2-1 tunnin treeniin. Toistojen määrä on toki vähentynyt, mutta aika tuntuu säilyvän edelleen vakiona. Onneks alotettiin ajoissa harjotukset :)
 
Hei, tietääkö kukaan hyvää jumppa-, jooga- tai venyttely DVD:tä odottaville? Meijän pikku kaupungissa ei ole odottaville erikseen ryhmiä ja kun kelitkin on mitä on, voisin jumppailla kotona :)
 
Voi jumpe. Kolmen (?) viikon tauon jälkeen hyppäsin pyörän selkään ja fillaroin esikoisen päiväkodille ja itseni töihin. Eihän tuota matkaa ole yhtäänsä kuin viisi kilsaa, mutta puhina ja puhkuna töihin päästessä oli kyllä melkoinen. :D Kyllä nuo muutamat raskausviikot ovat jotain selkeästi saaneet aikaan ainakin keuhkojen toimintakyvylle.

Toisaalta totesin, että jos en nyt tuota tee, jää kyllä pyöräily synnytyksen jälkeiseen aikaan suoraan. Tauon syinä siis huono sää, sokerirasitukset ja neuvolakäynnit, sekä työmatkat, eli ihan surkeita tekosyitä, ei mitään oikeaa terveydellistä estettä tms.
 
Takaisin
Top