Raskausajan liikunta

Mä innostuin näitten helteitten myötä uimaan. Uimahallia oon aina kammonu, mut järvessä kyllä viihdyn :)
Sit kun nää helteet menee ohi, nii kipuan taas hevosen selkään.
Muuten oon kyllä niin laiska ja kunto nollissa ettei tosikaan. Koiran kanssa kävelykin tuntuu laahustamiselta :)
Solfiza olisko ollu kuinka vaativa estekurssi? Mä menin esteitä kolmannessa raskaudessa alussa ihan reippaasti, lopetin sit kun tuntu et maha hölskyy mukana. Onneks oli opettaja semmonen joka ymmärs, et helpotti mun tehtäviä :)
 
Mä oon myös käynyt viime päivinä ahkerasti uimassa; en tosin mitenkään kuntoilumielessä vaan ihan viilentymistarkoituksessa työpäivän jälkeen. Peruslihaskuntoa ja venyttelyä oon pyrkinyt tekemään ainakin 5 kertaa viikossa. Parin viime päivän aikana oon tosin huomannut, että päinmakuulta tehtävät sellihakset tuntuu epämukavilta ja aiheuttaa repäisykipuja, joten niiden tilalle on pitänyt keksiä muuta. Muuten oon laiskotellut ihan hyvällä omalla tunnolla. Hyötyliikuntaa toki tulee jonkin verran kauppareissujen, työmatkojen, y.m. muodossa, koska perheessämme ei ole autoa.
 
Mulla on kyllä valitettavasti liikunta jääny paitsi kävely ja kans virkistysuinti, kun aluksi yritin tehä vatsiksia, mutta maha tuli niistä niin kipeeksi että oli pakko lopettaa. Pitäis kyllä alottaa taas mutta vähän varovaisemmun.
 
Olen lukenut jostain että raskausajan aikana syke ei saisi nousta yli 150 lyönnin.. Pitääkö tämä jotenkin paikkansa vai onko jotain uskomuksia? Itse olen tottunut lenkkeilijä ja salilla kävijä ja niissä syke monesti nousee yli 150:n. Toisaalta nyt olen huomannut että raskauden aikana syke pysyttelee hiukan alempana kuin aiemmin, ja kovatempoinen liikunta tuntuu aika raskaalta.
 
Solfiza, se on ihan oikein ettei saisi paljon tuon yli nousta, hetkelliset piikit on ok mutta esim yli 15 minuuttia / pitkäkestoisemmin sykkeen ollessa yli 150 noin korkeasykkeinen liikunta (mun keskisyke combatissa) saattaa haitata istukan toimintaa. Mutta jos se muutaman hetken käy tuolla 150 yli niin tuskin siitä on isoa haittaa.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mju82, koskeeko toi sykerajoitus koko raskausaikaa vai vasta esim. loppuvaihetta? Oon tässä just arponu että jaksaisko sitä combat-tunnille, mut aika rauhallisesti joutuis ottaa tai pitäis ainakin tarkkailla sykkeitä.
 
Kannattaa vilkaista Googlesta hakusanoilla raskauden aikainen liikunta oliko kunto lehden artikkeli jossa nuo oli käyty läpi. Ei tosiaan koskenut koko raskautta joten sillä oli joku viikosta x eteenpäin rajoitus. Toisaalta combatissa jos jättää hyppyjä pois niin silläkin saa tehoa alemmas :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Neuvolassa tänään kyselin tosta, niin kuulemma noita sykerajoituksia ei nykyään oikein enää anneta. Kuitenkin joku jumppatunti tm. kestää korkeintaan sen tunnin, nii ei pitäis siinä ajassa vielä korkea syke haitata. Mut omien tuntemuksien mukaan ja maalaisjärkeä käyttäen tässäkin varmaan :)
 
Jeeeeeee :) kiitos Daizy kun jaoit uuden tiedon, shiaaaaa viikonloppuna combatiin :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Jee, sain siirrettyä ratsastuskurssin ensi kesälle.. ! :-) Saa nähdä miten hyvin pysyn selässä sitten yli vuoden tauon jälkeen, siinä kuitenkin tulee käytettyä sellaisia jalkalihaksia mitä mä muuten en jotenkin aktivoi. Vauva on jo siinä vaiheessa n. 5kk, että kai sen voi muutamaksi tunniksi jättää jollekin hoitoon.
Niinushka, kurssi olisi ollut 80cm.. ei sinänsä kovin haastava, mutta mulle kuitenkin tarpeeksi vaikea kun en ole kamalasti hypännyt.
 
Kävin tangolla 2,5 viikon tauon jälkeen. Nyt sattuu ihan joka paikkaan, en töissä meinannut saada käytävien ovia avattua :D

Mutta mitä sitten, kun ajavat nivelten löystymisen takia pois tangolta? Voin vaan kuvitella, miten sitten 4-5kk tauon jälkeen sattuu tangon näkeminenkin!
Mitä ihminen voi urheilla maha pystyssä? Airobinen hikijumppa ei oo mun juttu, mut ehkä sauvakävely tai punttiksella kuntopiiriä. Mitä te urheilijat olette ajatelleet?
 
Mä aion tanssia läpi raskauden kuten edelliselläkin kerralla, jos ei vaan mitään erityistä syytä ilmene, miksi ei voisi jatkaa liikkumista. Tietysti sitten valitsen tunteja olon mukaan ja niin, että ihan pahimman höykytyksen jätän raskauden jälkeiseen aikaan. Hypyt pitää toki pudottaa loppuvaiheessa pois ja nyt jo olen luopunut heitoista, nostoista ja muista sellaisista akrobaattisemmista elementeistä, joissa on riski pudota tai saada iskuja vatsaan.

Uskon, että liikkumisen jatkaminen mahdollisimman pitkään auttaa ainakin minua jaksamaan raskausajan paremmin niin henkisesti kuin fyysisestikin. Varmasti vahva keho on etu myös synnytyksessä ja siitä toipumisessa.
 
Olen harrastanut pilatesta ja joogaa vuosikausia. Ihan hupia katselin youtubesta, josko löytyis raskauspilatesta tai joogaa. Jä löytyhän niitä. Olen niitä viimesen kuukauden aikana lähes päivittäin harjottanut. Aivan mielettömän hyviä liikkeitä lantiolle, selälle ja lonkille. Avaa, kiinteyttää ja venyttää. Oisinpa tajunnut etsiä niitä jo edellisessä raskaudessa. Aerobiciakin olen muokaten jaksanut jonkun verran treenata viime aikoina. Siinä kuitenkin treenataan lihaksia vähän toisella tavalla.
 
Kertokaapas miten te treenaatte vatsalihaksia näillä raskausviikoilla (rv 18+)?
Haluaisin pitkästä aikaa mennä punttisalille, kun toiveissa olisi lihaksien vahvistaminen, mutta miten nuo vatsalihakset?! Omassa, vanhassa saliohjelmassani olevat vatsalihaslaitteet joutuu sivuuttamaan.
 
KayKay, hyvä kysymys. Itsekin miettinyt missä vaiheessa pitää lopettaa vatsalihasten teko.. Mulla vasta pientä pyöreyttä mahassa, ei mitään isoa pötsiä. Onko vain perinteiset istumaan nousut kielletty vai kaikki missä jotenkin tulee jumpattua etulihaksia?
 
Jumpissa olen käynyt ja ainoa ikävä liike on mahallaan olo, johon ohjaaja antoikin sitten vaihtoehtoisia liikkeitä.
Miksi pitäisi vatsalihaksia varoa?
Lähinnä lantionpohjan lihaksia ja syviä vatsalihaksia olen vahvistanut ja alavatsalihaksia tehnyt, mutta myös ihan normaaleja kiertoja ja selinmakuulla pallon päällä tehnyt.
Ei meidän liikuntasuosituksissa puhuttu mitään vatsalihaksista vaan ainoastaan siitä, ettei kannata tehdä liikkeitä, jotka tuntuu pahalta.
 
Suoria vatsalihaksia ei pitäisi treenata enää jostain rv 16 alkaen. Vatsan työntyessä eteenpäin suorat vatsalihakset lähtevät siirtymään sivuille ja niiden väliin tuleen raskauden myötä usean sentin rako. Jos suoria vatsalihaksia treenaa vielä tässä vaiheessa (tai liian aikaisin synnytyksen jälkeen, ennen kuin rako on palautunut umpeen) on riskinä se, että rako ei umpeudukaan. Toki sen voi sitten korjata kirurgisesti, mutta järkevämpää lienee lopettaa suorien vatsalihasten treenaus ajoissa. Jos on hyvässä kunnossa, niin syviä lihaksia voi treenata pidempään, mutta esim. ison mahan ja huonojen vatsalihasten kanssa lankutus ei ole järkevää, koska vatsa erityisesti painaa lihaksia tuolloin erilleen. Kiertoja yms. voi tehdä vaikka synnytyssalille asti. Eli perinteiset istumaan nousut yms. vatsarutistukset on syytä jättää pois.
 
Olet asian ytimessä mörti-möykky :) terveisin yksi jonka vatsalihasten rako ei koskaan umpeutunut. Nyt toivon että venyy niin että mulle myönnetään vihdoin se korjausleikkaus. Oman lääkärin mielestä olisi jo pitänyt korjata, kirurgin mielestä ei.
 
Takaisin
Top