Raskausajan liikunta

Keskustelun 'Laskettu aika helmikuussa 2015' aloitti Elya, 18 kesä 2014.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | Top 100
  1. Elya Tuttu foorumilla

    Miten olette ajatelleet ylläpitää kuntoanne raskausaikana? Jatkuuko normaalit harrastukset?

    Itse kaipailisin vinkkejä kuntosalille. Mitä liikkeitä ei kannata enää tehdä, mitä taas nimenomaan kannattaa? Jos täällä on joku PT tai muuten liikunnasta paljon tietävä niin vinkkejä jakoon :) Muutenkin kiinnostaisi kuulla mitä teette nyt ja miten paljon raskaus sitä muuttaa.
  2. Mju82 Rakastunut foorumiin Helmikuunmammat 2015

    taalla ollaan viela niin alussa ettei mitaan muutoksia ole tehty, olen ennen raskautta jattanyt juoksemisen pois kun ei kaupunkiviidakossa juokseminen houkuta maaseutuun verrattuna.

    Punttia teen normaalisti, luotan siihen etta kroppa kertoo jos jotain ei saisi tehda, tulee huono olo tai kipua tai voimattomuutta, on nama merkit syyta ottaa vakavasti ja lahtea lepaamaan.

    Myohemmin kun maha alkaa olla tiella on vatsat selinmakuulla rajoitettu kun maha saattaa alkaa painaa isoja suonia ja voi tulla huono olo, mutta luin suosituksen etta 1 liike selinmakuulla sitten kyljellaan tai kontallaan pitaisi toimia eika verenkierron pitaisi estya.

    Myohemmin noita sykerajoja, oli jossain etta yli 150 lyonnin ei tarvitsisi nousta pidemmaksi kuin 15 minuutiksi kerrallaan saattaa olla istukan verenkierrolle haittaa.

    nivelten loystyminen tmv sitten asettaa vaatimuksia puhtaalle suoritustekniikalle joka on ensisijaisen tarkeaa ettei mitaan vahinkoa sattuisi.

    Pyorailen n 60 km viikossa ja punttailen 3 kertaa viikossa ja maustan aerobisella liikunnalla fiiliksen mukaan.

    Ma oon sen ajatellut niin etta kun mamma tykkaa niin tykkaa salamatkustajakin, ja kehoa ja vointia kuunnellen.
  3. Janscu Peruskäyttäjä

    • Tykkää Tykkää x 1
  4. Elya Tuttu foorumilla

    Itseltäni jää osa harrastuksista raskauden takia pois. Harrastan sukeltamista monessa muodossa, ja se harmittaa kun on lopetettava nämä puuhat. Lisäksi kuntosalilla ja juoksemassa pyrin käymään pari kertaa viikossa. Onneksi uintia saa jatkaa ettei kokonaan tarvi luopua vedestä.
  5. Mju82 Rakastunut foorumiin Helmikuunmammat 2015

    Kiva Janscu kun laitoit noita linkkeja
  6. manna Rakastunut foorumiin Helmikuunmammat 2015

    Mua mietityttää nyt toi uiminen... Tiedättekö onko jotain riskejä näin alkuraskaudesta? Netistä lueskelin ristiriitaista tietoa, eli joku sairaanhoitaja oli esim. Kommentoinut että suojaava limatulppa täydellinen vasta vk 12 jälkeen. Meinattiin mennä uimahalliin, mutta nyt en sit oo varma uskallanko kun pelkään mahd. Keskenmenoa. Ja juhannuksena olis tietty saunomista ja järvessä uintia luvassa.
  7. Janscu Peruskäyttäjä

    Ohop, en oo kuullukkaan mtn tollasest. Esikoista odottaessa uiskentelin täysin huoletta luonnossa jne alkuraskauden aikana. Luulis, et ei pitäis olla mtn hätää ton uimisen suhteen, ku paikat on viel kireenä ja normitilas. Loppuraskaudes sit homma onki eri ku paikat löystyy jne. Noin ainaki maalaisjärjel pähkäiltynä. :)

    Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
  8. manna Rakastunut foorumiin Helmikuunmammat 2015

    Joo niin kait se... liikaa tulee stressattuu kaikkee, mutta kun ei vaan haluis ottaa mitään riskejä. Vatsojakin tuli hetki treenattua aika paljon viel viikko sit, mutta sit pelästyin kun maha tuli siitä kipeeks. Mutta tyhmää tääkin kun jättää kaiken kivan väliin, parempi ehkä olis ottaa vaan rennosti.
  9. Janscu Peruskäyttäjä

    Se on tietty iha luonnollinen reaktio, et on varovainen ja haluaa, et masuasukilla ois parhaat lähtökohdat kasvaa ja kehittyä. :) Kuten tos aiemmin laitetus linkissäki sanottiin, melkein kaikkee (tiettyi poikkeuksii lukuunottamat) pystyy jatkamaan samaan malliin viel alkuraskaudes niin kuin ennenki, kunhan vaan kuuntelee omaa kehoa ja menee sen ehdoil. :)

    Ite koitan tän alkuajan treenata vatsoi niin kauan ku pystyy suojatakseni selkää. Tiedän jo valmiiks, et selkäkivut tulee koetteleen tänkin odotuksen aikana. Sitä kun tuli rikottuu selkä kaupas työskennelles nuorempana.

    Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
  10. Samsam Rakastunut foorumiin Helmikuunmammat 2015

    Mäkin aion vatsojen treenaamista (ja tietty muutakin treenaamista) jatkaa ihan normaalisti kunnes maha alkaa olla niin iso, että vatsalihasten erilleen vetäytyminen alkaa olla riskinä. Uskon, että vahva keskivartalo auttaa sekä raskauden rasituksissa että synnytyksessä.

    Samoin tein edellisessäkin raskaudessa tosin silloin neuvolan täti aina valitteli, et ei pystynyt tunnustelemaan vauvaa kunnolla, kun vatsalihakset oli niin kireät. Kuukauden verran sitten hengailin "turhaan" kotimaisemissa, kun tädin mukaan lapsi oli "ehkä jo täysin kiinnittynyt". Ekassa yliaikaistarkastuksessa kun ultrattiin, niin kävi ilmi, ettei ollut silloinkaan vielä kiinnittynyt. Että näin...

    No, siitä nyt on jo se 9 v., eli olin ehkä silloin vähän timmimpi. Ei taida tällä kertaa tulla samaa ongelmaa. :p
  11. MadR91 Ihastunut foorumiin Helmikuunmammat 2015

    Mä sanoisin et vatsalihaksia voi vielä vahvistaa salilla mut kun vatsa alkaa kasvaa niin sit antaa olla, sit voi tehdä mjun vinkkaamia juttuja, mut lihakset venyy ja siirtyy joten ei ihan normit liikkeet välttämättä tepsi.
    Mun tietotaidolla kun raskauden aikana nivelet ja rustot löystyy niin jotain pientä varovaisuutta tulis noudattaa. :)
    Samoin sit tärähdystä aiheuttavat lajit, niin omalla järjellä :)

    Kävely ja uinti on hyviä liikuntalajeja odottaville. :) Nuita ekassa neuvolassa pitäis kans läpi käydä samoin ku ruokavaliota :)

    Uinti sopii ihan koko raskausajan, mutta ihan viimeisillä viikoilla kun kohdunsuu rupee aukeemaan ni sit ei.
    Ekan 12vkon aikana ei haittaa uiminen vaikka limatulppa nyt ei oo muodostunut, muutenhan raskautta yrittäessä ei kukaan sais uida/kylpee/harrastaa seksiä JOS sattuu olemaan raskaana. Tutkimustietoa tuosta asiasta on varmaan vähän ja alkuraskauden keskenmenojen syy on yleensä siinä, et alkion kehityksessä on mennyt jokin vikaan, ei uimisesta tai lasillisesta holia ennen plussaa tms.

    Hyvä kunto parantaa synnytyksestä palautumista ja synnytyskin voi sujua paremmin hyvällä kunnolla :)
    Liikkumisella pitää painoa kurissa ja virkistää mieltä.

    Oman voinnin ja mielihalujen mukaan :)

    Sent from my HUAWEI P6-U06 using Vau Foorumi mobile app
    • Tykkää Tykkää x 1
  12. Titi-Uu Aloittelija

    Ite oon liikkunu muuten normaalisti, mutta joitain rajoituksia oon tehny. Juoksun vauhdin pyrin pitämään sellasena, että pystyn puhumaan ja, kävelen välillä jotta syke laskee. Suoria vatsoja en oo uskaltanu sen jälkeen tehä ku vatsa tuli tosi kipeeksi lankutuksen jälkeen :/ tietenki jos varovasti yrittäs jotain eri liikettä. Mutta muuten oon kahvakuulaillu normaalisti. Ja vaunulenkit on hyviä :)
  13. Sportaddict Uusi käyttäjä

    Olen itse havainnut että liikkuminen auttaa pitämään mielialan vaihteluita kurissa ja tarkoituksena olisi liikkua normaalisti mutta tietyin kevennyksin mahdollisimman pitkään. Olen juossut edelleen kevyitä tunnin lenkkejä rauhallisella 5:cat:0-5:45 min/km vauhdilla ja RPM spinningissä hieman rajoittanut pahimpia spurtteja. Kuntosalilla yläkroppatreenissä ei muutoksia, mutta kyykissä ja maastavedoissa keventänyt painoja. Jostain luin että prässi pitäisi jättää välistä, mutta en ole varma oliko tämä vasta toisella kolmanneksella. Eilen takareisilaitteessa, joka muutenkin vääntää aika luonnottomasti jalkoja, alkoivat polvet sattua kunnolla, joten en tiedä voiko nuo nivelvaivat tulla jo tässä vaiheessa vai oliko muuta ongelmaa.
  14. MadR91 Ihastunut foorumiin Helmikuunmammat 2015

    Sportaddict, raskaushormoni löysyttää niveliä ja kudoksia hieman, ja mulle juuri toissayönä päivystyksessä lääkäri totes et lihakset on jumissa, hän epäili alkuun tyrää ja sano et jo alkuraskaudessa ne löystyy. Kyllä mää sen itekin tiesin mut hhe, eri asia kun auktoriteetti sanoo :wink

    Sent from my HUAWEI P6-U06 using Vau Foorumi mobile app
  15. Eriika Rakastunut foorumiin

    Mun liikunta on rajoittunut muutaman päivän ajan kävelyn tapaiseen laahustamiseen (tai konttaamiseen) sängyltä tai sohvalta jääkaapille ja takaisin :grin mut ei voi nyt muuta kun ei jaksa eikä huvita, joten mitä tuota nyt itteensä kiduttamaan.

    Tänään ajateltiin lähtee pikkuselle pyöräreissulle (ts. kauppaan ostamaan mulle lisää herkkuja hehe), ku oon ollu tänään vähän edes voimissaan :)
  16. Miss T Tuttu foorumilla

    Ihana lukee kuin toiset jaksaa liikkuu paljon, kuntosalia ja uintia, wau :) itse oon niin laiska ollut nämä kuluneet pari kuukautta, että kunto on rapistunut ihan hirveästi. Nyt otan itseäni niskasta kiinni, ja rupeen järjestää aikaa siihen salilla käymiseen. Pyydän pt:tä tekee raskausajan ohjelman, ni sit en voi vetoo siihenkään että en voi muka jotain tehdä.. Kyllä se tästä taas lähtee! :signs003
  17. MadR91 Ihastunut foorumiin Helmikuunmammat 2015

    Miss t, tässä on tää viikko menny niin et hyvä ku on sängystä noussu. Ens flunssa ja sit noidannuoli... :D

    Sent from my HUAWEI P6-U06 using Vau Foorumi mobile app
    • Sympatiaa Sympatiaa x 1
  18. Elya Tuttu foorumilla

    Mua vähän harmittaa kun uimahalli on kiinni, mutta voipahan sitten elokuussa järkyttää tuttuja painelemalla levinneenä halliin treenaamaan itse ja valmentamaan muita :wink Mutta ajattelin jatkaa kyllä ihan niin kauan uintia kunhan lääkäri antaa. Tunnen paljon vesilajien parissa pyöriviä jotka ovat raskautuneet, ja kaikki kehuvat uinnin vaikutuksia. Siinä kun maha on "painoton" niin jaksaa tehdäkin.
    • Tykkää Tykkää x 2
  19. Miss T Tuttu foorumilla

    madh, ajattele positiivisesti; lantiopohjan lihaksii voi treenaa vaikka kotisohvalla maaten! :wink
    • Tykkää Tykkää x 2
  20. MadR91 Ihastunut foorumiin Helmikuunmammat 2015

    Miss T, oothan sä oikeassa :D

    Sent from my HUAWEI P6-U06 using Vau Foorumi mobile app

Jaa tämä sivu