Raskausajan liikunta

http://www.youtube.com/watch?v=7pyBErLiUPI nämä hooppailuvideot (hakusanalla pregnancy hoop dance) oli mun viime raskauden inspiraationi liikkumiseen :) ja on mustakin vastaavia videoita koneella olemassa vielä kaksi päivää ennen synnytystäkin :) Piti kyllä kropan "liiankin" kunnossa, kun piti alkaa raskauden jälkeen mättään ruokaa huolella, kun raskauskilot, jopa ne hurjat 9kg, katos samantien, ja maitoa piti riittää vauvalle. Tavoite olisi saada enempi painoa kerrytettyä tällä kertaa, mutta en mä hooppaamista osaa silti jättää vähemmälle :D
 
Muokattu viimeksi:
Näyttipäs toi hauskalta! Pitääkin hakea mun vanha hulavanne joskus lapsuudenkodista ja kokeilla. :)
 
Voi itku, mua inhottaa olla ilonpilaaja, mut perus markettivanne ei oikein tuohon käy :sad001 Ei sitä pysty kuin vyötäröllä pyörittään, jo polvista nosto tai rinnan päällä hooppaus on oikeastaan mahdotonta tuollaisella, tai oikeastaan ihan kaikki temppuilu (isolaatiot ehkä vois onnistua..). Mä itse käytän tosi kevyttä polypro-vannetta, joka on siis tasoltaan enemmän pro, ja suurinpiirtein yhtä kevyt kuin nuo markettihoopit, mutta ei ollenkaan samanlainen vempula. Aloittelijan kannattaa hankkia iso ja painava tanssivanne. Se pyörii huomattavasti hitaammin, niin liikkeet oppii helpommin, ja on samalla niin painava, että muovaa lihakset nopeasti kuntoon hooppaamista varten (ei se ole silti niin painava kuin ns fitness-vanteet, eikä siinä ole sellaisia nystyröitä. Fitness-vannekaan ei oikein tanssimiseen sovellu).

Hoopin voi tehdä itsekin, ainakin tuollaisen painavan aloittelijaversion :) Rautakaupasta vesiputkea (sitä n.2,5cm paksua) sopiva määrä n. 90-100cm halkaisijaltaan olevaan hooppiin ja ohuempaa 2cm vesiputkea pikkupätkä liittimeksi. Ja tietty teipit päälle,vaikka jotain kimalleteippiä ja esim. erkkaria (tai jotain muuta kangasteippiä) grippiteipiksi :)

Valmistajiahan myös löytyy ainakin Helsingistä ja Tampereelta, ja ainakin noissa kaupungeissa järjestetään hooppijamejakin, minne voi mennä kokeilemaan lainavanteella ennen oman hankintaa :)

Vannetanssi on ihana laji :Heartred Mitään siinä ei periaatteessa voi tehdä "väärin",vaan temppuja ja niiden variaatioita voi koko ajan kehitellä lisää :) (mjoo, mä oon aika pärähtänyt tuohon :D )
 
Aa.. mimmosissa kaupoissa noita sit myydään? Ja jos kokeilee tehä ite niin tuleeko sinne putken sisään jotain (painoksi)?
 
Pääkaupunkiseudulla Hoopdance-vanteita valmistaa ainakin Mood for Hoop http://moodforhoop.fi/ ja Tampereella MataHoops http://www.matahoops.fi/ :)

Itse tekeminen on tosi helppoa (mä oon valmistanut isohkon kasan vanteita kavereille ja itselleni, niitä on kiva tehdä ja teippailla kauniiksi :) ) Mitään lisäpainoja putkeen ei tarvita, se on itsessään tarpeeksi painavaa putkea (muistaakseni siis vesiputkea. Mustaa ja kovaa muoviputkea, missä kulkee pitkittäissuunnassa muutama sininen ohut raita)
 
Muokattu viimeksi:
Mäen oo mikään himoliikkuja ollutkaan mutta hölkkä lenkit oon unohtanut ja siirtynyt reippaisiin kävely lenkkeihin johtuen helposti hengästymisestä ja rintojen arkuudesta joka ilmenee kyllä reippaalla kävelylläkin ja sitten koitan välillä jaksaa tehdä jotain lihaskuntoa ylläpitävää treeniä kuten niitä vatsoja.
 
Täällä mä vielä haaveilen liikkumisesta, työpäivät vie selästä kaikki voimat. Heti ku selkä sallii kävelyn ni kyllä lähen liikkeelle! Kävelyn siis ilman tuskaa.

Sent from my HUAWEI P6-U06 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä kävin tänään ulkoiluttaas motskaa ekan kerran tänä kesänä ja joku pv pitäs mennä heittää pidempi lenkki :) Kuinkahan pitkää uskaltaa ajaa / onko siitä haittaa?
 
Motska = moottoripyörä? Ainakin jossain muistan et olis mainittu ettei sais, mut omalla järjellä, ja varovaisuudella uskaltaisin :)
 
Jeps moottoripyörä, joo lueskelin mut eipä siinä muuta vaaraa ole kuin kaatuminen eli ku rauhassa ajelee, just kävin eilen lenkin heittää..esim ratsastus on sallittua ja eiköhän siinä oo kovempi tärinä, varsinkin jos kiihyttelee ja jarruttaa suht rauhallisesti :)
 
Ulkopuolisena huuhtelen et mä kävin neuvolassakin pärrällä. Aja niin paljon kun voit, ens kesänä on tiukemmassa enää päästä ajamaan. Mä en oo päässy ollenkaan, pyöräkin on paloina ja seisontavakuutuksessa. Itellä ainakin ajotyyli mukautui muutenkin varovaisemmaksi. Ja raskauden myötä tasapainoaisti kärsi ni ei enää uskaltanut edes ajaa mutkiin niin kovaa kun tuntui, että heiluttaa. Eli omien tuntemusten mukaan kunhan tosiaan pysyy ojien välissä... :)
 
Heh, meidän neuvolassa kiellettiin ratsastuskin kokonaan :D Ja neuvolantäti meinasi saada slaagin kun kerroin harrastavani sukeltamista! Ei auttanut vaikka kerroin että en aio mennä laitteilla sukeltamaan koska tiedän ettei saa, ja sehän kielsi multa jo uimahallissa sukeltelunkin. On kuulemma äärimmäisen vaarallista sukeltaa altaan pohjaan, jossa on siis max 4m vettä :D No oikeastihan se paineenvaihtelu ei tosiaankaan ole niin suurta että olisi vaarallista, mutta helpompi oli saada täti hiljaiseksi myötäilemällä vaan että juujuu...
 
Itse ainakin tähän mennessä olen ratsastanut, ja aion ratsastaa edelleenkin luotettavilla ja tutuilla hevosilla kevyesti niin kauan kun se hyvältä tuntuu. :)

Sent from my SM-G350 using Vau Foorumi mobile app
 
Elya: Mäkin harrastan laitesukellusta ja raskaana ollessa olen vapaasukeltanut meressä tuonne 8 metrin tienoille. Enpä ole edes ajatellut sen olevan vaarallista. enkä edes usko sen olevan. Tuntuu, että neuvolatädit vaan kieltää about kaiken, jottei sitten olis jollain tavalla vastuussa, jos jotain sitten sattuukin, jos sukeltelee, ratsastaa, ajaa mottoripyörällä tai mitä kukakin tekee.

Itse en kyllä ole hirmusti jaksanut olojen takia liikkua, vaikka pitäisi. joogata oon yrittänyt ja ihan peruslihaskuntoo pitää yllä pari kertaa viikossa, kun normaaliin 5-6 krt/vko ei vaan rahkeet riitä. Aerobinen liikkuminen ihan hanurista, kun sydän hakkaa jo tuhatta ja sataa vaikka kävelee vaan raput ylös.
 
Ite treenasin ennen raskautta helposti 12-15h/viikko, mutta keväällä polvet sanoivat sopimuksensa irti ja olen siitä lähtien yrittänyt kuntouttaa polvia. Raskauden myötä ei ole ollut mitään energiaa treenata, sekä pitkät työpäivät 10-12h/päivä on vieny kaikki voimat. Nyt tästä viikosta lähtien mulla taas normi 8h/päivä töissä, niin olin jo aamul treenaamas salilla :) Tavoite olisi treenata koko keho läpi ainakin 2 kertaa viikossa, mieluiten 3. Sekä kävelyt ja hyötyliikunta sen päälle. :) Ja treeniä erityisesti selälle, pakaroille, takareisille sekä vatsalle. :)
 
Olin jo keväällä varannut viikon estekurssin, mutta raskaus yllätti meidät näinkin nopeasti ja jouduin nyt perumaan kurssin. Enkä tietysti saa rahoja takaisin.. :-S Harmittaa, sillä ois ollut kiva mennä hyppelemään, mutten uskalla ottaa riskiä että putoan selästä.
Nyt jatkuu lenkkeily ja kuntosali, loppuun asti jos vain olo on ok.
 
Olen lähinnä kuntoliikkuja, lihaskuntoa tangolta kerran viikossa ja reippaita tunnin kävelylenkkejä, mutta nyt ei meinaa jaksaa. Sen lisäksi, että kaikki hengästyttää, tuntuu väsyvän muutenkin tosi nopeesti ja lihakset ei vaan jaksa. Reippaus on välillä tosi kaukana.

Onko muilla vastaavia ongelmia?

Sent from my SM-T315 using Vau Foorumi mobile app
 
Riipitii, mä en edes jaksa ajatella harrastavani liikuntaa vaikka ennen raskautta juoksin jonkin verran. Tuntuu että kunto on tippunut nolliin. Eilen kiipesin pojan kanssa Hämeenlinnassa Aulangon näkötorniin (ainakin miljoona porrasta) ja jalat meni aivan hapoille. Toivottavasti toisella kolmanneksella jaksais jo käydä vaikka kävelyillä. Tuntuu että pelkkä paikallaan seisominen ottaa voimille ja koitan vaan joka paikasta etsiä itselleni paikkaa missä istua. On tää kaameeta :-)

Sent from my ST27i using Vau Foorumi mobile app
 
Lohduttavaa kuulla! Minäpä sitten jatkan urheiluhenkistä laahustamistani ja toivon, että tahti taas jossain vaiheessa reipastuu :)

Sent from my SM-T315 using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top