Mä noudatan Eviran suosituksia raskausajan ruokavaliosta, koska en kestäisi ajatusta, että tekisin lapselle edes mahdollisesti hallaa omalla syömiselläni. Toki varmasti riskit monissa ruoka-aineissa pienillä määrillä pieniä, mutta on ne siellä silti.
Yheksän kuukautta menee mulla ihan helposti vähän karsitulla ruokavaliolla. :)
Tosta inkivääristä. Sitä voi olla suuriakin pitoisuuksia vaikka yrttiteessä (esim. rooibos) tai mausteissa. Inkiväärin on joissain tutkimuksissa todettu voivan aiheuttaa esim. solukuolemia sikiölle, eikä turvallisen käytön rajaa ole pystytty määrittelemään. Kuten monessa muussakaan aineessa.
Jos tykkäätte kuunnella podcasteja, täältä löytyy yks aika hyvä, jossa perustellaan hyvin, miks ”pahisten” listalla on ne ruoka-aineet mitkä on:
https://loveincmedia.com/category/emilia-ja-arjen-kemiaa-podcast/
Musta toi oli mielenkiintoinen lisä vaikkapa just Eviran ohjeistukseen. :)
Mulle suurin houkutus on salmiakki ja ne pastöroidut pehmeät juustot. Mutta pärjään ilmankin, korvaan sit vaan muilla sallituilla herkuilla nuo. Ja synnärille ehottomasti pussi lakua ja salmiakkia mukaan! :D
Ai niin, ja majoneesista piti vielä kommentoida, että ne tosiaan tehdään raakaan kananmunan keltuaiseen, ja varsinkin einesmajoissa ja ketjuravintoloissa usein kananmunaraaka-aine (jauhe) on ulkomailta. Oon jättänyt ostamatta, tekemättä itse enkä myöskään oo odotusaikana syönyt ruokia, joissa majoa (hampparit, kotzonet).