Raskausaikana vältettävät/kielletyt

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja next
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Uusia juttuja tullut seitsemän vuoden jälkeen :) Onko tarkempaa tietoa noista siemenistä, koskeeko se vain pellavansiemeniä vai kaikkia siemeniä?

Arva heitinkö juurikin sen "kieltolistan" roskiin joulusiivouksen yhteydessä :facepalm: mutta hyvin nopealla google haulla kyse on vain pellavansiemenistä.

Hyvä juttu. Mä niin tykkään auringonkukan- ja kurpitsansiemenistä :)

Tuolla Eviran suosituksissa on että ”Öljykasvien siemenet (esimerkiksi pellavan-, pinjan-, chian-, hampun-, seesamin-, kurpitsan-, unikonja auringonkukansiemenet) raskaanaoleville: Öljysiemeniä sellaisenaan, rouheena tai liotettuna ei käytetä raskauden eikä ime- tyksen aikana esimerkiksi ummetuksen hoitoon. Pienet määrät öljysiemeniä esi- merkiksi leivissä eivät ole haitaksi.”

Tuolla Eviran suosituksissa on että ”Öljykasvien siemenet (esimerkiksi pellavan-, pinjan-, chian-, hampun-, seesamin-, kurpitsan-, unikonja auringonkukansiemenet) raskaanaoleville: Öljysiemeniä sellaisenaan, rouheena tai liotettuna ei käytetä raskauden eikä ime- tyksen aikana esimerkiksi ummetuksen hoitoon. Pienet määrät öljysiemeniä esi- merkiksi leivissä eivät ole haitaksi.”

Yhyyyyyyy!!! :D

Mä mietin tätä pehmeiden juustojen juttua et jos fetaa ei sais nii mites sit halloumi, mozzarella ja kotijuusto?

Halloumin ainakin itse yleensä paistan, niin siinä ei oo silloin ongelmaa. Mozzarellaa ja kotijuustoa en söis paitsi kuumennetussa ruuassa.

Grillin kautta uskaltaisin ainaki hyvin halloumit mut salattiin me ollaan tavattu laittaa ihan raakana. Toisaalta voishan sen varmaan paistaa siihenki.. Tässä tulee ny vähä haasteita ku syödään tosi usein just feta- tai halloumisalaattia. Mut eiköhän tässä jotain keksitä.

Hei yks kyssäri: oon hetken käyttänyt kasvimaitoja kahvimaitoina ja huomasin, että ainakin tossa Rainbown kauramaidossa on lisättynä A-vitamiinia :o Onko kaikissa kauramaidoissa näin?

Koitin kattoo tota, ainakaan valion tai kaslinkin aito kaurajuomissa ei oo lisättyä a-vitamiinia :)

En löytänyt mistään virallisista suosituksista tuota raakakananmunakieltoa, mihinköhän se perustuu? Mä olen ymmärtänyt että kotimaiset munat olisi turvallisia. :wideyed: Eikös niissä se ongelma ole salmonella, joka olisi riski ihan koko väestölle jos sitä olisi kotimaisissa munissa, mutta on katsottu ettei sitä tehokkaan valvonnan ansiosta käytännössä ole?

En löytänyt mistään virallisista suosituksista tuota raakakananmunakieltoa, mihinköhän se perustuu? Mä olen ymmärtänyt että kotimaiset munat olisi turvallisia. :wideyed: Eikös niissä se ongelma ole salmonella, joka olisi riski ihan koko väestölle jos sitä olisi kotimaisissa munissa, mutta on katsottu ettei sitä tehokkaan valvonnan ansiosta käytännössä ole?

Nimenomaan se salmonellan vaara. Suomalaisissa munissa sitä ei ole tavattu pitkään aikaan.

Ok kiitti Rouva V. :) Aion siis todennäköisesti jatkossakin syödä kotimaisten valmistajien majoneeseja.

Ihan kokemuksesta; Kruunu merkkinen majoneesi valmistetaan pästöroiduista munista ja viime raskauden aikana söin sitä sillon kun majoneesia halusin.

Itse olen tutustunut suunnitteluvaiheessa näihin listauksiin ja olenkin melkoisen Excelin itselleni luonut... Mutta saa nähdä kuinka pakonomaisesti sitä noudatan.

Itsellä nyt ongelma, kun ensi viikolla olemme menossa töistä syömään ja katsoin ravintolan listaa... Alkupaloista kaikki annokset sisältävät jotakin "kiellettyä" ruokaa! Mietin uskaltaisinko tilata jättikatkarapuja. Mitä mieltä olette?
Lisäksi vähän hermostuttaa mitä työkaveri sanovat, kun tunnettuna viininjuojana tilaankin vettä :woot:

Toinen ongelmani on tee. Juon lähinnä yrttiteetä, koska olen niin herkkä teiinille. Onko kenelläkään ehdottaa mitään yrttiteetä, jota saisi varmuudella juoda? Mikäli sellaista ei löydy, juon kofeiinitonta Earl Greytä, sitä löytyi ainakin Prismasta.

Miekää en uskalla just lakua tai salmiakkia syödä ku viimeks jo meinas vähä verenpaineet nousta välillä :/

Miulla on matalat paineet, eli sen puoleen vois syödä, mutta niistä on tutkimuksia, joissa todettu, että aiheuttaavat kehityshäiriöitä/oppimisvaikeuksia jne. :-/

Takaisin