Raskausaikana vältettävät/kielletyt

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja next
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ajattelin lakritsin ja salmiakin jättää kans kokonaan, mutta syön ja aion syödä kaikkia pastöroituja juustoja. Eilen tutkin Lidlissä juustohyllyä eikä osunut käteen fetaa tai homejuustoa mikä olisi pastöroimaton, eli kaikkia näitä saa syödä ymmärtääkseni.

Muokattu viimeksi:
Homejuustoja, brie ja valkohometyyppiset vuohenjuustot mukaanlukien ei mun mielestä saa syödä vaikka olisikin valmistettu pastöroidusta maidosta. :wideyed:

Mä olen syönyt lakua ja salmiakkia pieniä määriä, kun neuvolalääkärikaveri sanoi ettei pidä näyttöä niiden haitoista kovin vakuuttavana, ja Eviran sivuillakin lukee ettei pari lakukarkkia silloin tällöin haittaa. Fanaattisempi olen listeriariskin kanssa, koska sen voi huonolla tuurilla saada miten pienestä määrästä tahansa.

Miun muistaakseni näissä pehmeissä juustoissa, homejuustoissa yms oli vaara että se listeria tarttuu niihin vaikka niihin käytetty maito ois pastöitu, koska ovat koostumukseltaan sellaisia. En oo ihan varma, mutta näin muistelen :)

Mulle tulee jotenkin niin pahis-olo ajatuksesta, että söisin salmiakkia/lakua, joten jätin pois. Kai siinä on se ajatus niistä kasvuhäiriöistä/keskenmenosta, ja kun se on muutettu ettei suositella enää ollenkaan.

Eikö muuten kahvin juonti oo joissakin muissa maissa kokonaan suositeltu lopetettavaksi.. (?) Suomi kahvimaana ei siihen ole lähtenyt. Mielenkiintoista miten nää eroaa maittain.. Parista kupista kahvia en oo luopunut.

Mites muiden kahvinjuonti? Onko alkanut ällöttää tms.?

Mulla oli tuossa parina aamuna kahviällötys, mutta se meni ohi. Viime raskaudessa en pystynyt juomaan kahvia n. rv 7 - 20, jolloin pahoinvointi oli pahimmillaan. Sen jälkeen join enintään 2 kuppia päivässä.

Kahvi aiheuttaa ällötystä, melkein väkisin juon kupin aamulla. Väkisin siksi, koska muuten on koko päivän pää kipeä.

Mä oon nyt neljä päivää tiennyt raskaudesta enkä oo muistanut miettiä näitä ollenkaan. Tokalla kierroksella selvästi löysemmin rantein Mut en tiennyt tota inkivääriä, just oon syönyt inkivääri-nyhtökauraa makaronilaatikossa! Kääk. No mies ja lapsi syökööt loput. Raaka kala ja olut sentään muistu että ei niitä oikein tankkasin sushia aiemmin kun tiesin että kohta ei enää saa!

Miun muistaakseni näissä pehmeissä juustoissa, homejuustoissa yms oli vaara että se listeria tarttuu niihin vaikka niihin käytetty maito ois pastöitu, koska ovat koostumukseltaan sellaisia. En oo ihan varma, mutta näin muistelen :)

Jotkut neuvolat sanoo, että suurten kotimaisten valmistajien pastöroidusta maidosta tehdyt pehmeät juustot on turvallisia koska valmistajat on sitoutuneet pitämään linjat puhtaina ja osa juustoista myös pakataan kuumina. Mun ymmärtääkseni se ei kuitenkaan koske homejuustoja, koska niiden valmistusprosessia ei voi tehdä täysin listeriaturvalliseksi, liittynee jotenkin siihen itse homeeseen ja sen kasvuun.

Homejuustoja, brie ja valkohometyyppiset vuohenjuustot mukaanlukien ei mun mielestä saa syödä vaikka olisikin valmistettu pastöroidusta maidosta. :wideyed:

Googlettelin myös asiaa ja taidan jättää jatkossa homejuustot syömättä, ellei sitä ole kuumennettu, kuten esim. pizzassa. Mutta fetaa ilmeisesti uskaltaa syödä.

Eikö muuten kahvin juonti oo joissakin muissa maissa kokonaan suositeltu lopetettavaksi.. (?) Suomi kahvimaana ei siihen ole lähtenyt. Mielenkiintoista miten nää eroaa maittain.. Parista kupista kahvia en oo luopunut.

Mites muiden kahvinjuonti? Onko alkanut ällöttää tms.?

Itse lopetin kahvin juomisen vuoden vaihteessa, eikä tehnyt edes tiukkaa. Join kyllä vaan yhden ison mukillisen aamuisin.

Nykyään juon kofeiinitonta kahvia sekä vihreää ja mustaa teetä yhteensä 2-3 isoa mukia päivässä. Iltaisin satunnaisesti pienen mukillisen kamomillateetä ainakin toistaiseksi. Siitäkin kun on ristiriitaista tietoa, saisiko juoda vai ei, kun on "yrttivalmiste".

Muokattu viimeksi:
Mä juon nyt 1 kupin kahvia päivässä ja lisäksi 1-2kuppia teetä. Epäilen, että pahoinvoinnin alkaessa jää kahvi pois (joo, olen varma siitä että se alkaa).

Miulla menee kahvia se sallittu määrä päivässä. :-) Sitä ilman en pärjää...

Ite en oo syönyt noita pehmeitä juustoja kun vaan kuumennettuna. Valiohan kai lupaa, ettei niiden tuotteissa ole listeriaa, mut oon ottanu varman päälle.

Itse lopetin kahvin juomisen vuoden vaihteessa, eikä tehnyt edes tiukkaa. Join kyllä vaan yhden ison mukillisen aamuisin.

Nykyään juon kofeiinitonta kahvia sekä vihreää ja mustaa teetä yhteensä 2-3 isoa mukia päivässä. Iltaisin satunnaisesti pienen mukillisen kamomillateetä ainakin toistaiseksi. Siitäkin kun on ristiriitaista tietoa, saisiko juoda vai ei, kun on "yrttivalmiste".

Toi on kyllä totta. Voisin kyllä vaihtaa kofeiinittomaan, kahvia tekee nimittäin mieli vain maun puolesta. :)

Onko muita äitejä kellä menis kahvia vaikka pannullinen? Oon ollu teinistä asti kauhee kahvikissa ja nyt alkais taas rajotukset paukkuu kun ennen klo.10 on kerenny juomaan 3 kupillista :shifty: Esikoista odottaessa uskalsin sen 3-4 kuppia päivässä juoda

Olipa hyvä että luin tätäkin ketjua, en ollut kuullut tota makkara-kieltoo. Mä kun olisin herkkupäivän kunniaks hakenu lempparisubini joka tietty on salami-pepperoni-mättö :D Pitää keksiä joku korvaava, höh!

Mä kans oon aika paljon juonu kahvia sen jälkeen ku marraskuussa vierotin itteni pois energiajuomista. Töissä meni keskimäärin 6 kuppia kahvia mut heti plussaamisen jälkeen vähensin siihen max 2 kuppia/vuorokausi. Tää raskaus on muutenki saanu mut ihan koomaan ja oon törkeen väsynyt 24/7 niin ei tää kahviasia auta kyllä yhtään :D

Mä en siedä kahvin makua, mutta olen kehittänyt pienimuotoisen addiktion muihin kofeiinituotteisiin. :sorry: Osittain (teko)syynä työ, johon kuuluu jonkun verran yövalvomisia. Energiajuomathan on nyt täysin kielletty raskausaikana ja colatkin pitäisi pitää minimissä, joten kauhulla odotan seuraavaa työyötä...

Mä noudatan Eviran suosituksia raskausajan ruokavaliosta, koska en kestäisi ajatusta, että tekisin lapselle edes mahdollisesti hallaa omalla syömiselläni. Toki varmasti riskit monissa ruoka-aineissa pienillä määrillä pieniä, mutta on ne siellä silti.

Yheksän kuukautta menee mulla ihan helposti vähän karsitulla ruokavaliolla. :)

Tosta inkivääristä. Sitä voi olla suuriakin pitoisuuksia vaikka yrttiteessä (esim. rooibos) tai mausteissa. Inkiväärin on joissain tutkimuksissa todettu voivan aiheuttaa esim. solukuolemia sikiölle, eikä turvallisen käytön rajaa ole pystytty määrittelemään. Kuten monessa muussakaan aineessa.

Jos tykkäätte kuunnella podcasteja, täältä löytyy yks aika hyvä, jossa perustellaan hyvin, miks ”pahisten” listalla on ne ruoka-aineet mitkä on:

https://loveincmedia.com/category/emilia-ja-arjen-kemiaa-podcast/

Musta toi oli mielenkiintoinen lisä vaikkapa just Eviran ohjeistukseen. :)

Mulle suurin houkutus on salmiakki ja ne pastöroidut pehmeät juustot. Mutta pärjään ilmankin, korvaan sit vaan muilla sallituilla herkuilla nuo. Ja synnärille ehottomasti pussi lakua ja salmiakkia mukaan! :D

Ai niin, ja majoneesista piti vielä kommentoida, että ne tosiaan tehdään raakaan kananmunan keltuaiseen, ja varsinkin einesmajoissa ja ketjuravintoloissa usein kananmunaraaka-aine (jauhe) on ulkomailta. Oon jättänyt ostamatta, tekemättä itse enkä myöskään oo odotusaikana syönyt ruokia, joissa majoa (hampparit, kotzonet).

Onkos tuoreissakin ulkomaisissa marjoissa listeria(tms)vaara vai vain pakastetuissa? Piti laittaa kakun päälle tuoreita vadelmia...

Takaisin