Raskaus yli puolen välin

Nyt on kyllä minunkin pakko huikata tähän väliin ja yhtyä SannaKoon edelliseen viestiin tuosta uimisesta. Jollei paikat ole avautuneet vielä, niin uimista ei missään tapauksessa tarvitse jättää pois. Ainoastaan jos jostakin syystä kohdunkaula on jo vähän auki, kannattaa välttää, sillä silloin bakteerit pääsee helpommin aiheuttamaan vaivaa. Muistaa kuitenkin kannattaa, että raskaus muuttaa kohdun limakalvon rakennetta, ja esim. virtsatieinfektioon taipuvaisilla tuo vaiva voi tulla normaalia helpommin. Mutta ei se kyllä uimahallien vedestä tule, ellei siellä vietä aikaa märissä uikkareissa tuntikaupalla. Itse kuulun juuri tuohon kiusalliseen vaivaan herkkien ryhmään, mutta kun heti altaasta noustua ottaa märät uikkarit pois (toki pukuhuoneen puolella [:D]), niin mitään ei ole tullut.

Eli jos uinti tuntuu hyvältä asialta, niin siitä vaan!

Onko muuten muilla ollut ongelmia kohdun kasvamisen kanssa. Mä joudun ylimääräiseen ultraan kun neuvolan täti oli sitä mieltä, että se haluaa tarkistaa onko lapsi kasvanut kunnolla. Kohdun pohjan korkeus oli 24 cm ja mulla on viikkoja nyt 30+2. Mun mielestä on ihan luonnollista, että kun olen vaan 155 cm pitkä eikä lähtöpainokaan ole ollut kamalan montaa grammaa yli 50 kg:n niin ei mun nyt ihan samalla käyrällä 170-senttisten ihmisten kanssa pidä ollakaan painonnousun tai muunkaan kasvun kanssa... Ja koska tyttö liikkuu tosi selvästi koko ajan ja sydämen syke oli 140 ja 150 välissä, pitäisi kaiken olla kunnossa. Mutta olis kiva kuulla onko mulla kohtalotovereita?!?

Mukavaa kesän jatkoa kaikille!!!
 
Heips!
 
Tosta kohdun kasvamisesta: Tsekkasin neuvolakortistakin, ja 24 senttii näyttäis olevan ihan käyrällä vkon 30 kohdalla? Alakäyrällä tosin, mut kuitenkin. Ja senhän voi helpostikin selittää toi sun oma koko.
 
Niinku mä tossa aiemmin jo tilitinkin, niin mulle "neuvolalääkäri" sai mitaks 24-25 cm (korttiin se merkkas numeroin 25, mut sit piirsi käyrälle ruksin kohtaan 24). Oon kyllä 170 senttinen, mut hoikkarakenteinen. Eli samoissa mitoissa mennään, vaikka oon pidempi. Nyt rupes uudestaan jännittään, et pitäiskö mun kysyy jostain toinen mielipide, ja pyytää ylimääränen ultra, kun se lääkäri oli tosiaan aikas tauno. Niin ku JeRoSekin arveli, nii ei varmaan ollu neuvolan lääkäreitä. Meilläkin tosin vauva liikkuu hyvin ja se sykekin kai oli sit ihan ok. ???
 
Mun on pitäny Korennolta kysyy: mikä se liina oli, minkä löysit, mitä ei tarvi sitoo? Semmonen vois sopii meillekin.
 
Nyt taas muihin hommiin (mikä ihme tässä palstassa oikeen on, kun jää ihminen koukkuun [:)])
 
Helou, ja kiitos Tirpu, tuli hyvä mieli. Multa oli mennyt ohi tuo teidän aikaisempi keskustelu aiheesta, joten nyt voin lakata miettimästä olenko syönyt tarpeeksi ja pitäisikö tehdä jotain toisin jne jne.

Ja kyllä mä melkein sinuna pyytäisin sen ylimääräisen ultran: meillä Helsingissä se neuvolan täti sanoi, että näin on tapanakin toimia jos kohdun kasvu on alakanttiin. Joten varmaankin saisit sen ihan normaaliseurannan piikkiin. Kyllähän siinä ainakin saa selvyyden ja toivottavasti myös mielenrauhan.

Mukavaa viikonloppua - ihan kaikille! [;)]
 
Juurikin tuota uimisjuttua lähinnä siinä mielessä tarkoitin että kun en ole nyt uinut (muista milloin viimeeksi) ja nyt mennään jo viikoilla 31 että onko tässä vaiheessa fiksua se uinti enään alottaa...?! Lähinnä kun ei tiedä tota alapään tilannetta tuolla että millon se alkaa sit aukailee itteään ja tosiaan kun tietää noi uimahallin pöpö/klooriaineet... isolla kädellä täällä meillä ainakin on aina niitä myrkkyjä (kloori) siellä käytetty.

jeps, mutta onpas ihanan lämmin lauantai vapaapäivä [:)]
 
Hellou mammat!

Täällähän on sitten kirjoiteltu urakalla, toki kävin loman aikana lukemassa juttuja mut ei saanu rauhassa keskittyä lukemiseen kun aina joku häiriköi tai sit piti lähteä johonkin, ja pahoittelen etten jaksa kommentoida nyt juurikaan mitään. Tuota uintiasiaa ajattelin kuitenkin kommentoida, jos ei pahemmin supistuksia ole niin kohdun kaula ei ole lyhentynyt ja näillä viikoilla suojana oleva limatulppakaan ei vielä ole irronnut niin uimaan vaan jos siltä tuntuu, neuvolassa sanoivat että sitten lopettaa uiminen kun kohdun kaulassa tapahtuu muutoksia tai limatulppa irtoaa. Täällä kanssa tuo liikkuminen on aika vähäistä nykyään, hyvä että portaat yläkertaan pääsee kiipeämään, mutta eiköhän se vaan ole sitä että keho kertoo et on aika hidastaa vauhtia, joten olen tehnyt sen minkä jaksan ja loput jättänyt tekemättä ja enkä ole jaksanu ressata enää liikkumisesta.

Kotona ollemme taas ja ajattelin vähän kirjoitella kuulumisia, viime torstaina jo kotiuduttiin mutta ei ole joutanut kirjoittelemaan kun perjantaina oli käynti mammapolilla+synnärillä sekä kävimme kummitytön luona kylässä ja eilen oli talo täynnä vieraita. Kiitos kaikille reissutoivotuksista. Reissu meni oikein hyvin ja lennossa olin koko viikon, käytiin Oulussa shoppaileen (rahaa meni mutta onneksi sentään vielä jäikin [:D]) ja vierailtiin sukulaisten luona yms, ja lepäämättömyyden kyllä huomasi kun jalat oli joka ilta ihan turvoksissa lentämisestä.

Mammapoli käynti sujui ihan mukavasti, pissanäyte oli puhdas ja verenpaine normaalia lääkäripainetta taas, ensimmäisenä mentiin käyrille ja ihan hyvälle vaikutti, syke vaihteli 135-170 välillä vauvelilla ja liikkui tosi aktiivisesti, sitten olikin lääkärin vuoro ja se kattoi verenpaineen kotiarvot ja tuumas että nämähän on ok, sit kysyi että halutaanko että ultraa niin tottakait haluttiin, se sit tuumas että pään halkaisija ja vatsan ympärys antaa kooksi rv36 ja painoarvio on 2,8kg!!! Että jossain nyt on sitten vikaa, joko mulla häikkää sokereissa kun vauva kasvaa tai sitten mun rv:t on päin peetä ollu koko ajan. Tosin tuo lääkäri joutu vähän hakuammunnalla ottaan vauvan vatsan ympäryksen kun mun napa heitti vauvaan varjoa. Nyt sitten joudutaan 2 vkon päästä meneen uudelleen mammapolille vauvan painonseurantaan. Lääkäri jo väläytteli että jos tuota tahtia vauvan kehitys jatkuu niin joudutaan käynnistämään synnytys etukäteen ettei tuu aivan mahotonta vauvaa, mut sen näkee sitten varmaan ens kerralla että miten käy kun tiedetään tilanne. Verenpaineseuranta kotona saa kuulemma jatkua edelleen.

Synnärille tutustuminen oli ihan mukava reissu, kun meillä valmennuksessa käydään ihan toisessa paikassa tutustumassa, esittelivät meille vastaanottohuoneen ja 2 synnytyssalia sekä osaston ja kertoivat eri synnytysasennoista, kivunlievityksestä ja muutenkin heidän toiminnastaan, antoista tutustuminen siis oli ja saatiin moneen kysymykseen vastaus sillä reissulla.

Sellaisia kuulumisia täällä suunnalla! Ja onnea kaikille viikkojen vaihtumisesta!
Maajo
 
mulla loppuu happi... tai ainakin tuntuu siltä koko ajan.
yleensä rakastan kesää, mutta nyt oikeasti toivon että tulis syksy ja nopeasti. Kuumuus ahdistaa ja tuntuu kuin rintakehä olis kasassa.
Onko kellään muulla tukala olo? Tuntuu että maha on jo niin suuri ja tulee ylos asti ja sekin tekee olon niin tukalaksi. Odotan vaan että ilmat kylmenis, maha laskeutuis tulis syksy ja synnytys : )

Tosin mä kuulunkin niihin joiden mielestä raskaus aika EI ole ihanaa. Vauvan saaminen on ihanaa ja erittäin toivottua mutta tämä raskaana oleminen on ihan hanurista. Aikakin kuluu super hitaasti.
 
täällä kans tukehdutaan välillä ;) eivaan todella tukalaa ajoittain hengittäminen ku maha kasvaa pallean päälle ni hengästyy ensinnäkin tosi herkästä ja kaikki kyykistyminenki on nii niin tuhanne hankalaa. en tykkää tästä raskaudesta siksi ku tää on niin raskasta! välillä menee hermot! :) mut vauvan odotus ja potkut ja vaavin saanti on sanoimattoman ihanaa!! odotan että alkais jo synnytys jne.. saa nähdä, oha sinne vielä reilu 10 viikkoo :)(ehkä)
onko teillä muilla muute ollu pissaamis onelmaa? mä saan käydä viide minuutin välein veskissä ja heti ku astun askelman ulos ni taas hätä :( :( on tosi tympeetä ku koko ajan saa olla niiku jalat ristissä :D ei sieltä edes paljoa kerkeis tullakkaa mut et se tunne häviäs :/ on tää hankalaa välillä...pissanäytekki otettii ja ei siellä mitää ainakaa alustavissa tutkimuksissa ollu et se vauva vissii vaa painaa mun rakkoo ni paljon..mutta enää kaks ja puol kk ni jospa se sitte viimeistää helpottais ja sais palkan tältä ajalta ;)
 
iita 87; Mulla on tota samaa pissalla ramppaamista.
oon aika pieni kokoinen normisti, siis lyhyt ja hoikka joten vauva vie ison tilan keskivartalolta. Siksi painaa sekä virtsarakkoon, että keuhkoihin/palleaan.
Närästääkin ihan reippaanlaisesti.
oon samaa mieltä, vauvanliikkeet on ihana tuntea ja odotan pientä ihan kauheasti. mutta tää tukala olo saa hermostumaan. lisäksi ilmeisesti edellisestä sektiosta jäänyt paljon kiinnikkeitä tai jotain, kun supisteluja ollut todella paljon viikolta 17 lähtien. Huomenna lääkäri joten saa nähdä onko ne tehneet mitään. Saikku kuitenkin varmasti edessä.
niin ja hupaisaa tuosta pissahädästä... tänään ei ehtinyt tulla edes hätä kun tuli aivastus ja pissa housuun... ihan kiva ja mä kun luulin että on lantionpohja ihan hyvässä kunnossa [:D][:'(][:D]
 
Moi vaan, ja uinnista olen täysin samoilla linjoilla Maajon kanssa. Jos ei kamalasti ole supistellut, niin tuskin mikään on vielä auennut, joten uimaan vaan. Toki omien voimien mukaan ja itseään kuunnellen. Varttikin on jo ihan riittävästi, jos ei enempään potku riitä: uinti on sen verran tehokasta.

Ja pissalla käymisestä: nykyään saa rampata ihan koko ajan. Se on RAIVOSTUTTAVAA kun täytyy miettiä kaupungilla reitti sen mukaan että viiden minuutn välein on vessa lähellä...

Mutta en valita. Ihanaahan tässä on odotella ja tuntea, kuinka tyttö oppii koko ajan uusia juttuja masussa.

Mukavaa sunnuntaita!
 
Söntaakia ja sateista sellaista!

Mekin käytiin tässä vklp:na pohjoisen turneella pikana ja siellä oli paljon helteisemmät kelit, ko täällä. Nooh, kiva oli käyä ja ois mieli tehny jäähä pitemmäksi aikaa, mutta aina ei voi voittaa, kuten sanotaan [:D]

Uimisesta tuli jo asiaa, joten ei siitä enempää.

Ja nyt en muista onko ollu puhetta, että kyllähän siihen sf-mittaan vaikuttaa paljon vauvan asento masussa, lv:n määrä. Mulla nyt on tainnu ipana kääntyä istumasta EHKÄ poikkitilaan, mutta nyt monotukset on aivan jatkuvia ja mahasta huomaa, että on pienempi.

Tirpu: Rengasliina on sellanen, jota ei tartte sitoa [:)]

Maajo: Vo hitsi mikä jymyuutinen toi rv:n muutos [:-] Pääasia on, että kattovat sen parin viikon päästä uudestaan, mutta jos näin on, nii saat vauvan jo elokuussa syliisi <3 Onko sulla muuten ollu ihan säännölliset menkat ja nii edasin?

Ja kyllä täälläkin olo ahistaa, ko kohtu nousee korkeemmas ja taas korkeemmas eli kovasti ootellaan loppuviikkoja ja helpotusta oloon, mutta tää on iteaiheutettua mukavaa hankalaa oloa [;)] Närästää aivan mahottomasti - tuntuu, ettei mitkään tabut auta ja prkl, ko se Multitabsin raskausnärästys on pois markkinoilta - tahtoo sen takasin!!!! [:@] Ja veskissä saa käyä liiankin usein, ko toinen painaa rakkoa ja aivastaessa on pakko jännittää lihakset, ettei liraha housuihin, jos rakossa tavaraa. Muuten on ihan jees olla [8D]
 
Tirpu, kuten JeRoSe jo mainitsikin se on tosiaan sellainen rengasliina mitä ei tartte sitoa. En nyt vaan millään muista minkä merkkinen se oli mitä itse katselin, mutta siinä oli tosi monta värivaihtoehtoa enkä ole vieläkään osannut valita minkä niistä sitten ostaisin. Ja pitää kysyä kiinnostaako tuota miestäkin sitä käyttää ja mistä väristä hän sitten pitäisi...

Pikkusisko kertoi juuri tietävänsä 2 naista lähipiiristään jotka olivat molemmat synnyttäneet raskausviikolla 34. Rupes jännittämään, että entäs jos munkin synnytys käynnistyy aikaisemmin. Välillä vähän epäilen tätä mun laskettua aikaa kun sitä siirrettiin ultran jälkeen n. 1,5 viikolla eteenpäin.
 
Huomenta päivää ihanaiset!

Hihiih... eilen illalla pööpötti monotti kunnolla isukkia kädelle, niin kovaa että mä kiljasin kivusta, isukki vaan hymyili leveästi ja tuumas että ihanaa.

pp09: täällä suunnassa kanssa on välillä aika heikko tuo happi, kolmatta viikkoa puuskutetaan menemään ja hengästyn tosi herkästi nykyään. Mä kanssa alussa en oikein osannut nauttia raskaudesta yhtään, mutta pikkuhiljaa siitäkin olen oppinut nauttimaan varsinkin kun potkut alkoivat tuntumaan, vauva on erittäin toivottu ja pitkään haluttu mut nyt vasta (1,5v sitten) kohtasin sen miehen joka toteutti haaveeni. Lähipiirini tietää etten ole mikään hössöttäjä niin hekään eivät ole sitten alkaneet hössöttään vauvan tulemisesta, toki minusta on ihana ollut ostaa vauvalle tarvikkeita ja vaatteita yms. eli valmistautua vauvan tulemiseen.

iita87: ei ainakaan vielä ole kovin pahoja pissaamisongelmia ollut, mitä nyt käyntikertojen väli on tihentynyt mutta väli on kyllä paljon pitempi kuin tuo 5min, saattaa jopa olla tuntikin, esim. nyt pohjoiseen mennessä piti pysähtyä pissalle vain 2 kertaa ja edelleenkin nukun suurimmat osat yöstäni vessassa käymättä, mut vauva on mun mielestä sen verta ylhäällä ettei paina virtsarakkoa, on tuossa tissien alla oikealla puolella (hassua kun maha on toispuoleinen) mut kyllä se välillä nyrkeillään onnistuu huitoon rakkoa ja sitten on parempi olla vessan lähellä [;)]

jerose: tuo on todella hurja uutinen jos rv:t on noin paljon edellä mitä lääkäritäti perjantaina tuumas. Menkat oli säännölliset pillereiden lopettamisen jälkeen (lopetin viime heinäkuussa) ja joulukuussa menkat oli kyllä niin monsuunimaiset ettei mitenkään voi olla niin että oisin ollu jo silloin raskaana. Mutta tilanteen näkee sitten parin viikon päästä että mikäs se onkaan.

korento: huh huh sentään että jo rv34 saaneet vauvat, toivottavasti emme kuitenkaan näillä viikoilla kukaan synnytä.

Mutta siinäpä taas on romaania teille luettavaksi. Mutta pitää alkaa seurusteleen kun anoppi tuli pyörähtään kylässä.
Maajo
 
Moro kaikki mammat!
 
Kiva, et Maajon reissu meni hyvin. Teretulemast kotiin. Olipa tosiaan uutinen toi raskausviikko-juttu. Eipä oo tullu mieleen, et tuommostakin voi eteen tulla. Mut ihan loistojuttu, et täällä Suomessa asiaa tutkitaan ja seuraillaan, et ei ainakaan tarvi siitä huolehtii.
 
Mun serkku synnytti tossa loppukeväästä kanssa 4 vkoo etuajassa pikkusen tytön. Tällä hetkellä kaikki on hyvin, mut kaapissahan se parka joutu alkuun eleleen. On noi aika hurjia hommia aatella, et eihän siihen oo kun muutama hassu viikko, kun itellä ois noi samat viikot täynnä. Toivotaan tosiaan, et masukit pysyy kyydissä vähän pidempään.
 
Mä taisin jo tuolla jossain aiemmin "valitella" tätä oloo. Ahistaa siis täälläkin, happi ei kulje, ja kädet puutuu. Närästyskin on edelleen seurana. Mulla on aina ollu ns. vierasrakko, et ei oo paljo tarvinnu vessassa ravata. Nyt tietty vähän useemmin, mut kauppareissut onneks vielä onnistuu. Saapa nähdä sit, kun masu laskeutuu, et kuinka usein tuolla pytyllä kyykitään.
 
Aikas hienoo, et on toi marja-aika parhaimmillaan. Meillä on tos pihassa vattua, kahen väristä herukkaa ja karviaisia. Mansikkaa myös, mut nyt alkaa jo oleen viimeisiä, mitä sieltä saadaan. Mä jo oon haaveillu, et käyn sit kerään sieltä ison lautasellisen kaikkee mahdollista herkkua, ja pistelen niitä sit sohvan nurkassa samalla kun lueskelen jotai hyvää kirjaa. [8D] Kypsyisivät nyt vaan nopeesti!
 
Loistavaa tätä viikkoa kaikille!
 
joo, pissanäyteessä ei mitää ollu et kaikki negaa.Kävin tänää lääkärissä ja se sano et mulla vauva nii alhaalla jo pääalaspäin et se painaa rakkoo ja ainaku alkaa supistelee ni tulee melkein pissa housuu :) noh, töistä jäin nyt sitte kokonaan pois jo. saikulalla kerkeen olla 6 viikkoa ja sitte alkaaki äippäloma eli se 30 päivää ennen la:a..
NYt tosiaan alko rv 30 eli ei enää kauankaa sinäänsä.. semmottii!
Aurinkoista loppukesää!!
 
Mullakin lääkäri tänään ja masussa kaikki hyvin. Rv29 ja saikkua suppareiden takia nyt ainakin elokuun loppuun. Siitä sitten enää onkin 2 viikkoa ennen äippälomaa, eli käytännössä vähiin käy työn tekeminen.
 
Olisin kyllä ihan mielelläni töissä käynyt, olis sillle palkalle ollut kuitnekin käyttöä, mutta eipä noille supistuksille mitään mahda [&o]
painoarvio oli nyt 1330g joten voitonpuolella ollaan onneksi, mutta tietysti parempi mitä pidempään sisällä pysyy.
 
täällä alettu monottamaan sellaista tahtia palleaan ja tuntuu että melkein tissitkin saa potkuista kun istuu selkä kyttyrällä. toinen ottanut selkeän aamurytmin kun nyt oon ollut aamuvuoroissa, seitsemältä aamuraportilla alkaa meno ja kahvin juonnin jälkeen vaan meno villiintyy. melko ihanaa seurata sitä mellastusta pitkin päivää. mutta huomaa että ite on TODELLA väsynyt töiden jälkeen, päikkärit ihan ehdoton juttu! hemoglobiinin mataluus vaikuttaa... saa nähä onko yhtään noussut raudalla.

ajoittain on pikkasen rankempaa, tukalaa olla... mutta en mä tiedä pitääkö siitä valittaa. kuitenkin silleen melko helposti on mennyt ja vasta nyt alkaa painamaan ja tuntumaan. toki vielä edessä ja pahemmaks tää varmaan menee loppuakohti... no, ei maha ku odottaa sitä että saa toisen syliin tuolta.

kovasti jännittää kun pinnasänkyä eikä hoitopöytää vielä kotiin olla saatu että miten käy, kerkeekö ne ensin vai vauva... no, onneks tota äitiyspakkauslaatikkoa voi alkuun sänkynä käyttää jne... on sitä ihmiset ennen pärjännyt ilman mitään hienoja tilpehöörejä, eiks nii?

mutta vointeja kaikille, hengessä mukana [:)]
 
Heippa, ajattelin jakaa kaikkien tuosta liikunnasta kyselleiden kanssa hyvän keskustelun (aivan ihanan) neuvolalääkärin kanssa.

Olin siis ylimääräisessä ultrassa neuvolalääkärillä, kun kohtu oli niukasti kasvanut. Mutta lapsi oli siis kasvanut ihan normaalisti ja oli 1640 g vaikka kohdun koko oli edelleenkin ihan käyrän alarajoilla, joten seuraava ultraus on parin viikon päästä. Tytöstä tulee kuulemma n. 3,5 kiloinen jos tätä vauhtia kasvaa. Mihinkähän se sitten meinaa mahtua, jos kohtu ei kasva:) Mutta siis juttelin tuosta urheilusta kun pohdin, että vieläkö kannattaa viittä kertaa viikossa urheilla ja että voiko se vaikuttaa tuohon kohdun kasvuun. Lääkäri sanoi, että jos rankempikaan sykkeennousu ei aiheuta säännöllisiä supistuksia, niin silloin ei ole mitään estettä, miksei voisi. Pienet supistukset ei haittaa jos tulevat satunnaisesti. Tuli ihan hirveän hyvä mieli, kun saa luvan kanssa jatkaa hyvällä rytmillä. Toki niitä hyppiviä lajeja pitää varoa, mutta kaikkea mikä tuntuu hyvältä saa tehdä.

Nyt siis hyvillä mielin uimastadionille ja salille.

Mukavaa viikon jatkoa muille mahakkaille!
 
Heips kaikille! Täällä vielä kukutaan.

Maajo sulla aikas jännät paikat jos yht´äkkiä todetaankin viikkoja monta enemmän. Mulla tulisi ainakin vähän kiire saada kaikki valmiiksi. Ja alkais varmaan väkisinkin jännittämään vähäsen.

Mulla kävi hassusti Kelan papereiden kanssa, jotka palautin tässä taannoin. Muistin viikonloppuna yllättäen etten liittänyt sitä raskaustodistusta mukaan ja siinä tiskillä oli nuori tyttö ettei hänkään asiasta maininnut ollenkaan. No laitoin ma postiin, mutta to eli eilen kun soitin niin ei vielä näkynyt postia saapuneeksi. Harmi, kun sain jo pyynnön siitä paperista Kelasta eli olisin varmaan jo saanut päätöksen.

Toinen mistä mainitsinkin oli kilpirauhasarvot "pehvallaan" ei paljon mutta kuitenkin, niin siihen pitää aloittaa heti lääkitys. Lääkäri sanoi että oireena voi olla mm. ummetus eli kaikki möhömahat jotka kärsitte ummetuksesta raskaana, teillä voi olla kilpirauhasen vajaatoiminta!!! [:-]
Äitini vain odottaa että lääkitys tehoisi ja musta tulisi tiskirättiä heiluttava duracell-pupu![8|]

Mulla iski tänään jonkinlainen paniikki (jota ei koskaan ennen ole ollut) että mitä kaikkea pitäisi tahdä ennenkuin loma loppuu miehellä eli viikko aikaa. Mustikoita pitäisi saada, kun on niin ihania piirakan ohjeita, mutta itse poimimalla. Ystävän luona grillaus ja kyläily, mutta kaikki lähes vaatii hyvää säätä.
Tärkein kuitenkin saatiin tänään loppuun eli kaikki matot on nyt pesty, jee.[:)]
Ja kaikenlaista muutakin olisi mielessä.

Nyt näyttää siltä että tuo painokin alkais pikku hiljaa nousta. Yritin huonolla stetoskoopilla kuunnella eilen sydänääniä, mutta omatkin kun kuului niin että juuri ja juuri olin vissiin elossa![&:]
Huomenna kun on sadepäivä tiedossa tekisi mieli shoppailla ja ostella kaikki puuttuvat tavarat, mutta voi voi kun olisi rahaakin niin paljon. Taidan ostella kaikkea pieniä juttuja, tutteja, pulloja, jne. Ja unilelu jonka näin jo aikaa sitten, ensimmäinen oma pehmolelu. No onneksi tällä palstalla vissiin saa hössöttää ihan niin paljon itse haluaa.[:D]

Jos tämä yökukkukin menisi unten maille.
Oikein mukavaa perjantaita kaikille [:)]
 
Tervehdys pitkästä aikaa! [:)] löysin se minäkin tieni tänne tuolta lokakuun odottajista. 30 viikkoa paukahti tänään täyteen ja olo on välillä aika kurja. Supistelee kipeesti ja vatsa on usein tosi kipeä. Synnytysosastolla jo käyty katsastamassa tilanne, mutta onneksi ei vielä synnytys ole käynnistynyt.

Vauvakin oli arvion mukaan sellainen 1297 grammanen pötkäle...  [:)] kuusi viikkoa vielä pitäis vauvan pysyä tuolla masussa, oli lääkärin "käsky". Eiköhän näin mene, ei ole aiemmatkaan etuajassa tulleet. Tosin tilannehan voi muuttua piankin, joten ei viitsi ihan kevyestikään asiaan suhtautua.

Mutta oikein hyviä vointeja kaikille ja pitäkäähän huoli itsestänne ja miehistänne!  [:)]
 
Heissulivei mammat!

Pitkästä aikaa innostuin sitten kirjoittelemaan tänne, lukemassa olen kyllä juttuja käynyt mutta laiskuus on yllättänyt. Viime viikolla tuli kaks kertaa käytyä meressä pulikoimassa, piti käyttää tilaisuus hyväksi kun kerta meren rannalla satuttiin olemaan pariin otteeseen (meiltä siis matkaa rannikolle yli 100km), oikein ihana oli päästä pulikoimaan kun ennen tänne maalle muuttoa asuin 10v merenrantakaupungissa, ei vaan hirveitä matkoja pystyny uimaan kun tuo mahan vetovoima alkaa oleen suuri niin tahto herkästi tulla alaselkä sit kipeäksi.

Täällä suunnassa kärsitään kovista juilimisista häpyluiden tietämillä ja istuminen on välillä aika kivuliasta saatikka sitten yöllä sängyssä kääntyminen, epäilen että vauveli puskee itseään alaspäin kun häntäluu on kipeä, pissattaa koko ajan ja välillä tuntuu painetta tuolla kohdun suulla et nytkö sitten elimistö alkaa valmistautuun synnytykseen, perjantaina on sitten taas mammapolilla käynti ja siellähän sen tilanteen sitten näkee. Ja turvotusta jaloissa esiintyy joka päivä, onneksi verenpaineet ovat pysyneet kotona vielä aisoissa, yllätys yllätys päivittäin tulee sitten mansikkaa syötyä kun se poistaa nestettä kehosta, mut ei passaa liikaa syödä kun se kuulemma nostattaa veriarvoja.

Tirpu: yhdyn täysin tuohon sinun mielipiteeseen, että on loistojuttu et Suomessa tutkitaan ja ollaan huolissaan odottavasta äidistä (pikemminkin sikiöstä), tosin tässäkin asiassan on paikkakunta kohtaisia eroja. Oijoi kuullostaapa hyvälle nuo sun marjat pihamaalla, meillei ole kuin punaista herukkaa pihalla enää jäljellä, vattupuskat tuhosin keväällä kun ne kasvoi niin hankalassa paikassa ettei niitä saa poimittua (ja inhoan vattua muutenkin) ja marjapuskiakin on paljon muttei ne ole meidän tontilla vaan ukkelin isoveljen tontilla, joten anoppi huolehtikoon niiden poimimisesta.

iita87: hienoa että näyte oli puhdas, muistahhan sitten lepäillä kunnolla sairasloman aikana, minun ainakin on ollut pakko hellittää tahtia.

pp09: eipä niille suppareille mitään mahda ja parempihan se on saikulle jäädä niin vauvelikin pysyy pidempään kyydissä ja kuten tuumasit itsekkin että parepihan se on mitä pidempään pysyy sisällä. Onnea rv. 30 alkoi sinulla eilen!

Anukka: meillä nimenomaan on tuo äippäpakkauksen laatikko ensimmäisenä sänkynä pööpötille, toki meillä on pinnasänky mut se tulee käyttöön sitten myöhemmin, tai no tulee se sen verran käyttöön jo nyt että tuo laatikko sängyssä majailee. Mua on väsyttänyt koko raskausajan ihan kunnolla, mutta hemppa on pysynyt ylhäällä koko raskaus ajan, viimeksi tais olla 140 kun mammapolilla mittasivat. Saas nähdä tuleeko sitten massua ja potkuja ikävä kun pööpötin saa syliin, niin on moni kaveri tuumannut että heille tuli ikävä sitä välillä.

ü: ihan hyvän kokoinen vauvelihan on arvioitu kasvavan silti vaikka kohtu onkin niukasti kasvanut, itse järkeilen sen sillä että kohtuhan on lihas ja joissakin lajeissa varmaan seki reenaantuu, joten se sit onkin sinulla vaan timmimmässä kunnossa kuin muilla (maajon ihan omaa logiikkaa ei mitään tieteellistä pohjaa asialla), pääasia on että vauva kasvaa ja voi hyvin!

karvinen: kyllähän tuo jännittää melko paljonkin, onneksi oon kaikki hyvissä ajoin laittanut valmiiksi, ainut mitä pitäs vielä tehdä on tuttipullojen ja tuttien keittäminen, viime viikolla sain silitettyä ensisänkyyn tulevat petivaatteet ja siellä ne laatikossa oottavat sairaalasta kotiutumista. Nyt jännittää kovasti taas tuo perjantain mammapoli käynti ja mulla on koko ajan hirveä pelko että mitäs jos mä joudun sinne jo jäämään, ukkelille ajattelin tehdä listan mitä kaikkea sen pitää sulle sairaalaan sitten tuoda kun mitään en ajatellut vielä valmiiksi pakata. Varmaan oisitkin saanut päätöksen postissa jo, jos et ois unohtanut sitä todistusta muasta pois, minä yleensä aina käsken kelan tätin/sedän tarkistaa että onhan varmasti kaikki tarvittavat paperit mukana kun vien papereita, tosin nyt tein netissä hakemukset ja toimitin sitten todistuksen saman tein kelaan kun sen neuvolasta sain. Ja ihan vapaasti minun puolestani täällä saa hössöttää niin paljon kuin haluaa (hössötänhän minä itsekkin välillä). Pitää sen verran vielä mainostaa että mun äiti oli ostanu pööpötille unilelun, sellaisen liinan jossa oli lehmän pää ja kädet keskellä, ja isosisko oli ostanut sitten pehmeän kuun josta vetämällä alkaa "plimputus" kuuluun.

Sellainen romaani tällä kertaa, täksi viikoksi on luvattu lämmintä joten eiköhän nautita niistä ja kasvavasta masusta!
Maajo
 
Takaisin
Top