Raskaus yli puolen välin

Moi.

Mä sain ajan sinne äitipolille vasta 29.12 ja se tuli postissa eilen. Uhh. Neuvolasta kertoi että vaativat sokereiden seuraamista ja että pitää olla usemman kerran arvot pielessä tms. ja siis että lähete olis tullut takaisin. En sit tiedä mitä ihmettä meinaavat kun kummiskin se aika tuli, myöhemmin tietty kun luultiin...  Ja sokerimittaria en oo vielä saanut, tuntuu olevan kiven takana täällä päin Vantaata. Huomenna mulla on neuvolassa lääkäri, sanoin että en halua enää jatkaa töissä kun en tunnu jaksavan kotonakaan vaikka en mitään edes tee. Kai se johtuu tästä valtavasta mahasta kun kävelläkään ei pysty kunnolla. Saa nähdä kirjoittaako suoraan loppuajan vai ei, mullahan äippäloma alkais vasta tammikuun lopulla (talviloma olis sitä ennen et tarvis kirjoittaa siihen tammikuun puoliväliin saakka...).

Sash79: Mä varmaan ajaisin... Jos kohdunsuu on kiinni niin ei kai tuo autoilu hirmuisesti rasita, mua ei ainakaan ole koskaan vaivannut kun ei hirveästi tartte vaihteitakaan vaihdella maantieajossa. Varmaan sit kannattais taukoja pitää enempi kuin muuten. Yksin on sinällään vähän kurja lähteä ajelemaan, mut toisaalta voishan sitä ryhtyä synnyttämään yhtälailla lyhyenkin matkan päässä ilman että löytyy apuja.
 
Heippa!
 
Tällä suunnalla tasaista menoa edelleen. Ei kipuja oikeastaan mitään. Vauva riehuu masussa paljon, mutta ei vielä onneksi niin voimakkaasti, että siihen olisi hermot mennyt tai että alkaisi olla kylkiluut sun muut hellinä. Nyt on tullut typerää huonoa oloa ja ruokahaluttomuutta. Mikään ei tunnu maistuvan tai ei ole edes kiinnostusta syödä mitään. Iltaisinkin pitää ihan väkisin vääntää jotain leipiä tai muuta vastaavaa itselleen, että tulisi edes jotain syötyä..
Tuolla oman kuukauden puolella jo kerroinkin ahdistuneesta olosta. Tulee miettineeksi, että entä jos en jaksa koko vauvaa sitten syntymän jälkeen tai jos ei voi muuta tehdä, kun hoitaa sitä vauvaa ja kyllästyn.. Ehkä ne kuuluu tähän raskauden henkiseen läpikäyntiin. Muilla ollut samanlaista jossain vaiheessa? Sash jo kommentoikin, että on käynyt läpi samanlaisia tuntemuksia. Ehkä siis ihan normaalia, varsinkin, kun olemme seurustelleetkin miehen kanssa vasta kovin vähän aikaa, eikä raskaus ollut suunniteltu. (tosin todella iloinen yllätys, eikä päivääkään ole harmittanut, että päätimme pitää.) Jotenkin sitä pelkää, että kuinka käy parisuhteen ja kaikkea vastaavaa.
Kivuista sun muista vielä sen verran, että olen ihan tyhmä, kun jotenkin olen kateellinen niille, joilla oireita on [:D] Tiedän, että se on ihan turhaa ja typerää, mutta haluaisi itsekin jotain merkkejä raskaudesta! Pitäisi silti vain nauttia tästä oireettomuudesta. Nyt maalaan piruja seinille niin, että kohta joudun kuitenkin kärsiä ja sitten valitan, kun on kipuja, huoh [:D] Nyt ei pahemmin ole merkkeinä kuin kasvanut mahakumpu ja potkuja. Niin, ja tämä ärsyttävä pissahätä, joka välillä ajaa minut raivon partaalle [:@] Voikohan vessahätä johtua vauvankin asennosta mahassa? Meinaan, että toisina päivinä pissattaa koko ajan useammin, kuin toisina. Eikä ole johtunut mistään juomisista. Vauvan asentoa vaan en vielä pysty mitenkään arvailla, potkut kun ovat sen verran heikkoja ja tuntuvat kuitenkin vielä suht harvakseltaan ympäriinsä. Epäilen vain, että vauva välillä painaisi enemmän rakkoa tai jotain?
 
Sash79, kyllä minä ainakin varmaankin lähtisin ajelemaan. Muistaa vain pysähdellä tarpeeksi usein. Se ei tosin taida muutenkaan unohtua, jos vähäkin joudut vessassa käydä [;)] Enkä usko, että autoilu vaikuttaisi mitenkään? Rauhassa ajelet ja pysähtyilet niin eiköhän se siitä. Parempi se nyt on varmaan autoilla, kun esimerkiksi pyöräillä. En siis tarkoita, että pyöräilisit 400 km, vaan sitä vain, että ylipäätään se on varmaan turvallisempaa [:D] Varsinkin, jos on ollut jo supistuksia tai muuta vastaavaa.
 
Tänne on tullut myös pakkasta ja vähän luntakin! En paljoa lunta kaipailekkaan, tämä on juuri hyvä. Näyttää ja tuntuu heti kivemmalta, vaikka kylmä onkin. Nyt huvittaisi leipoa vähän pipareita ja laittaa vihdoinkin edes yhdet jouluvalot, mikäli mies suostuu [:@] Hän ei tykkää jouluvaloista, ei sitten yhtään! Jos ei valoja lähdetä laittamaan, niin kynttilöitä vain joka suuntaan [:)] En itsekkään mikään hirveä valoilla prameilija ole, yhdet riittäisi tunnelman luomiseen. Vaikka sitten vain terassille.
Joulukortteja en varmaan jaksa lähetellä.. Riittää, kun lähettelee vaikka ihan vain tekstiviestejä. En jotenkin ole ikinä jaksanut lähetellä mitään. Tuntuu muka turhalta. Lähettääkö kaikki muut kortteja? [8|] Vihaan sitä, kun sitten pitää ruveta miettimään, että "no jos lähetän tuolle, niin pitää lähettää tuollekin" tai "nyt noilta tuli meille kortti, apua, pitää itsekin lähettää niille." [:D]
 
Tänään pitäisi mennä miehen kanssa (pakotan hänet mukaan [:D]) katsomaan Twilight-uusikuu ja samalla ajattelin ehdottaa, että menisimme syömään jonnekin. Mieluiten vain johonkin muualle, kuin esimerkiksi mäkkiin. Vaikka johonkin vähän "arvokkaampaan" paikkaan. Saa nyt nähdä. Ruokaa ei ainakaan jaksaisi vääntää ja tänään tuli ne veronpalautuksetkin. Hyvät viikonloput kaikille! [:)]
 
Kiitos enaj ja Sash79 tervetulotoivotuksista! [:)] Kyllä sitä niin malttamaton oli, että heti piti tänne siirtyä, koska psyykkisesti puoliväli tuppaa olemaan sellainen, että nyt ajatukset yhä enemmän kohdistuvat loppuodotukseen ja synnytykseen.
Tiistaina on sitten se kauan odotettu rakenneultra (ai kuinka niin lasken päiviä? [:D]) ja tulen kyllä sitten kertomaan minkälaisia kuulumisia sieltä saatiin.

Sash: Jos vain itse uskallat lähteä ajamaan, niin ei tuo matka ole kuin kolme-neljä tuntia, ja siihen voi (ja kannattaa) sisällyttää mahdollisimman monta taukoa. Sie kuitenkin varmaan olet tottunut autossa olemiseen, niin ongelmia ei pitäisi olla. Olin silloin viime sunnuntaina siellä Korson-reissulla, Lappeenrannasta ajettiin. Ja mie kun en ole tottunut autoilemiseen, niin n. tunnin ajon jälkeen pikkuinen rupesi potkimaan vatsassa kunnolla ja sai olon hyyyvin epämukavaksi, vissiin sai paniikkikohtauksen raukka. [:D] Mutta sitten kun pääsin jaloittelemaan, niin jo se 15 minuutin tauko auttoi, vaikka sitten ihan loppumetreillä tuli kauhean yököttävä olo. [:'(] En ollutkaan sitä oloa tuntenut sitten viikkojen 14+. [;)]

undulaatti: Lisääntyvä vessassa juokseminen on miullakin johtunut sikiön asennosta kohdussa ja potkuista, jotka kohdistuvat jos ei nyt suoranaisesti virtsarakkoon, niin johonkin siihen lähelle. Ja välillä se on todella epämiellyttävän tuntuista! [8|] Mutta toisaalta kaverilla sikiö potki yhdessä vaiheessa koko ajan peräsuolen tienoille, jolloin kaverilla oli koko ajan kauhea p**kahätä. Että noista kahdesta valitsen mieluummin sen toisen hädän.. [:D]
 
Minä en osaa autolla ajamiseen ottaa kantaa, kun ei itselläni korttia ole. Vasta tuon iän saavuttaneena siis puhun [:D]

Mutta, autossa istuminen on jokatapauksessa yhtä tuskaa! En voisi kuvitella enää tässä vaiheessa lähteväni mihinkään pidemmälle! Eikä kyllä ole tarviskaan lähteä, ja pitää muutenkin nyt lepuutella itseään viikolle 34+0 asti.

Mulla menee tosi helposti verisuonet tukkoon, heti jos nojaan selälläni johonkin, niin alkaa tulla huono olo ja hengitys vaikeutuu. Ei siis tarvitse autossakaan kauaa istua, että on jo erittäin tukalat oltavat. Ihan kuin ei muutenkin jo olisi [8|]

Kävin viemässä pissan labraan, maanantaina on neuvola, ja sitten katsotaan oliko se sitä neuvolan tädin arvioimaa PISSATULEHDUSTA. Oireettomana ainakin ollut minulla se, jos se siis minulla edes on. Ainoat oireet tuohon oli siis säännölliset ja erittäin kivuliaat supistukset, 5 min välein puolentoista tunnin ajan. Ja nuo oireet eivät neuvolan tädin mukaan viittaa mihinkään muuhun, kuin pissatulehdukseen.. joo. Ja kuten taisin aikaisemmin mainita, kätilön kanssa juttelin noista, ja hän kertoi, että saattaa johtua nestehukasta, mutta pistää varmuuden vuoksi minulle ajan lääkäriin... Sitä odotellessa siis. [8|]

Tympii paljon tuo neuvolan tädin käytös...... Eikä sitä varmaan kirjoituksestani edes huomaa!? [:@]

Täällä on alkanut tuntua alaselästä ja alavatsasta menevää painetta alaspäin... Lopputuloksena kamalat kivut alapäähän! Ja näitä kun tulee supistusten yhteydessä aina välillä, niin sekös onkin sitten kaksinverroin mukavempaa. Hah. [:'(]

Niin ja Arwen: Kiva kuulla lähestyvästä rakenneultrasta! Nyt voikin jo sanoa, että ODOTUS palkitaan. [;)]
Minullakin on synnytystapa-arviointi ja lääkäri tuossa kuun lopussa. Joskus viikolla 36-37. Kiva nähdä pitkästä aikaa vauvaa! Odotellaan... [:)]

Taidan nyt siirtyä takavasemmalle ennenkuin päästelen lisää sammakoita suustani, kiukuttaa niin maan penteleesti vaan tuo tätskä! Mutta eiköhän se tästä. Mies tulee pian kotiin kauppareissulta, ja sitten syömme jotain HYVÄÄ.

Nähdään taas mammat!
 
Moi!!
 
 Joku mietti sitä autolla ajamista.. Itse lähemme viikon päästä lappiin (700 kilsaa) ja neuvolassa mainitsimme asiasta, niin täti sanoi että jos lupaan ainakin kahden tunnin välein pitää pidemmän tauon ja jaloitella kunnolla niin voi lähteä. Siis kävellä oikein kunnolla eikä vaan venytellä jalkoja. On kuulemma tässä vaiheessa iso tukosvaara kun verenkierto (?) kai muutenkin koetuksella ja istuessa suonet painuu tai jotain sellasta. Heh, ja melki sitä noin tiuhaan sais vessassakin ravata!!
 
Kiitokset kannanotoista autoajeluihin, kävin kertomassa helmikuun palstalla kuulumisia niin kopsaan ne tuohon alle. enaj muista tulla kertomaan mitä synnytystapa-arvioinnissa tapahtuu, mulla se on sitten edessä kanssa!!! Tässä kuulumisia: [:)]

Täällä tulee itku milloin mistäkin. Eilen sain kohtauksen kun katsoin linnanjuhlien lähetystä ja ne haastatteli sitä viimestä marskin ritaria joka on jaksanut sinne tulla.. Reipas pappa ei siinä mitään, mut pitihän mun myötätunnosta itkeä seuraavat puoltuntia kun se oli jaksanut sinne mennä [:)] 
Tänään haastattelin äitiä mun syntymäpainosta ja aloin itkeä kun se kerto et sekä minä, että mun veli ollaan molemmat synnytty 42+0 ...Heh... Että sitä ootellessa.. [;)]

Omasta syntymäpainosta aasinsiltana kuulumisiin... Eli neuvolassa käväsin tänään. Iiiiihan kiva. Painoa on sit tullu melkein kilo viikossa. Voi paska. Ja mä kun vielä mielestäni oon seurannu tarkkaan syömiset ihan niitten sokerienkin takia... blääh... Painoa on kertynyt tähän mennessä siis kiitettävät 14,5kg ... paineet 122/83, hemppa 126 (JES JES JES!!) ja sf-mitta 30,5. Vauvaparka säikähti vissiin perinpohjaisesti kun dobblerista kuulu sellanen sikakova ääni kun anturi kohtaa ihon (kyl te tiiätte) ja sykkeet oli pitkään melkein 170.. pari minuuttia siinä ooteltiin ni rauhottui sinne 145 kieppeille. Voi toista!!! <3

Kotona tuli siis puhetta omista syntymämitoista, piti ihan soittaa äipälle ja tarkistaa, samalla selvis et sillä on tallessa mun oma neuvolakortti, johon pitää perehtyä tarkemmin ehdottomasti [:)]  Mä oon tosiaan menny sen 2 viikkoa yli ja ollu melkein nelikilonen pötkäle. Mun mies taas on syntynyt keskosena vkolla 34.

automatkoista. Alko vähän pelottaa kun monet teistä sanoo että tuskaista on autoilu... Ehkä mä otan kuitenkin riskin ja lähden.. juttelin tänään neuvolassa et onko fiksua lähtee ajamaan sinne vanhempien luo.. Terkka ei nähnyt siinä sen kummempaa ongelmaa jos omasta mielestä olo ajamisen sallii. Vannotti vaan pysähtymään n. tunnin välein ja heti jos tuntee raajojen puutumista tms. Yritti se eka ehdottaa junaa, mut mä tyrmäsin sen ehdotuksen välittömästi. Lupasin tulla takasin heti joulun jälkeen ni neuvolakäynteihin tulee tasan 3 viikon väli. Sain niitä pissatikkuja purkillisen mukaan et voi seurata itse proteiinia. Sokereitahan mä mittaan sillä omalla mittarilla. Äidillä on verenpainemittari, joten alapainetta seurailen siellä kanssa. Sit jos tulee jotain ongelmaa niin soittelen tänne ja katsotaan mitä tehdään. Synnyttämään saa mennä lähimpään sairaalaan. Maksusitoumuksista ei ollut mitään puhetta, että en tiedä sitten joutuuko itse maksamaan jos semmottiin käy?! No murehdin sitä sitten... Ihanaa mä pääsen maalle!!!!!!  [:D] [:D] [:D] [:D] [:D] [:D] [:D]
 
Sohvaperuna ilmoittautuu...

Oma neuvolakortti mulla on ollut tallessa kauan. Mä olin kaks viikkoa yliaikainen ja painoin tasan neljä kiloa. Mun lapset ei oo kummiskaan yliaikaisia olleet (paitsi joo kuopus peräti päivän [:D]) et ei se aina niin just mee kuin omalla äidillä.

Mä en jaksais odottaa seuraavaa neuvola-aikaa, se on vasta jouluviikolla kun nyt on tullut ravattua siellä useammin... Mua supistaa jatkuvasti niin siks olis ihan kiva kuulla onko kaikki kohdunsuulla ok. Vaikka eipä siellä mitään muutosta taida olla kun ei oo ennenkään ollut vaik olis miten suppaillut. Taidan soittaa sinne ja ruinata tarkastusta jos ei tää meno rauhoitu.

Joulukortteja en lähetä. Aina unohtuu joku tai osoitteet on kadoksissa. Roskiin ne kortit lentää kummiskin jossain vaiheessa. Mä soittelen niille keille on tarpeen soittaa ja tekstaan muille.

Vauva potkii mun mielestä lähes tauotta, tuntuu aika ikävältä välillä. Toi mahanahka on mulla aika pinkeä. Mut hyvä että liikkuu [:)].
 
Tänään oonkin sitten ollut vähän ahkerampi kirjoittelemaan foorumille. Tosin, nyt oon keskittynyt lähinnä kirjoittelemaan tonne "omaan kuuhuni", ja laiskuuksissani en ole jaksanut tänne tulla pasteamaan. Ja aikaisemmin toisinpäin.

No, pistämpä tänne neuvolakuulumiset tältä päivältä.

Paino on noussut viime käynnistä 200g yhteensä, eli se kun oli 2 viikkoa sitten, niin 100g/vko. Vieläkin ollaan miinuksella lähtöpainosta, mutta pikkuhiljaa.. eiköhän se paino tästä vielä nouse. Minä kun olen muutenkin aika pienikokoinen immeinen, niin saisi noustakin. [:)] En silti valita, vaikkei nousisikaan... Kunhan vauva kasvaa [;)]
Verenpaine 106/70, jee! Minulla kun on alapaine ollut koko ajan laskussa, niin nyt se oli jopa noussut (Viimeksi se oli 108/68).
Pissa oli puhdas.
Hemppaa ei katsottu, josko olis unohtanut koko asian, viimeksi kun se tosiaan oli 104, ja sanoikin että seuraavalla kerralla katsotaan uudestaan. No, minäkin vasta muistin kyseisen asian äsken.
SF-Mitta 30, eli nätisti kasvaa käyrillä. [:)]
Raivotarjonnassa oli muksu vieläkin, liekkö vaikka jäiskin jo siihen. [8|]
Syke +, Liikkeet ++. Monotti anturia oikein näkyvästikkin, massu heilui kuin mikäkin hyytelö?! [:D] Täti tunsi pikkuiset jalat ylhäällä, oikean kyljen vieressä.

Seuraava aika ois 23 päivä, ja äippäpolille aika 29 päivä. Ja sitten vielä katsottiin sitä seuraava aika, niin 8 päivä TAMMIKUUTA olisi sitten se. Tule jo tammikuu [8D]

Tänään oltiin myöskin perhevalmennuksessa, ja aiheena oli synnytys! (Oltiin ainoita koko ryhmästä mun mieheni kanssa, jotka oli käyny tutustumassa synnärille. Täällä kun ei käyntejä järjestetä koko joulukuun aikana tuon sikaflunssan takia! Huoh! Ollaan silti kiitollisia, että meille se mahdollisuus suotiin...)
Katsottiin synnytysvideo, ja lopuksi oli rentoutumisharjoitus, meinasin nukahtaa! Olipa sitten raukea olo kun piti silmät avata ja lähteä ulos kylmään... hurr! [8D]

Ja äsken tultiin sitten leffasta, käytiin kattomassa 2012. Aikas hyvä! Tosin, minun huono tuuri oli läsnä... Kun varasin lippuja tuohon näytökseen, niin sieltä oli varattu vain 4 paikkaa, ja otin sitten alemmalta riviltä paikat meille. Sitten mennessä tuonne, oli oven edessä (anteeksi, jos jotain loukkaa..) kauhea teinilauma tupakat suussa huutelemassa kaikkea! Ja nämä liittyivät sitten seuraamme kyseiseen leffaan, ja vieläpä samalle riville olivat menossa kuin me... Minä sitten päätin, että me menemme vähintään kahden rivin päähän noista mölyapinoista! Huh huh! [:@] Tyypit mölisivät ja pölisivät... Eikä kukaan koskaan mennyt niille aikaisemmin varatuille paikoille edes. Meinasivat vielä tuuppia portaissa, kun heillä oli niin "kiire"!!!! Kiukuttaa...! [:@]

No, oli silti loppujen lopuksi mukava ilta, kun jätti ne mölyapinat omaan arvoonsa!!! [:)]

Sain kärsiä salissa myös muutamista kivuliaista supistuksista... Menivät juomalla ohi. Onneksi! Nyt on taas parempi olla. [:)]

Kätilö muuten kertoikin, että jos supistelee kivuliaasti, niin se voi myös johtua nestehukasta! Että pitää sitten muistaa juoda paljon [;)] Emme vielä tiedä, onko nuo minun supistelut tehneet jotain kohdunsuulle.
Kätilö myös sanoi, että kun olen niin pienikokoinen, ja minulla on niin ohut vatsanahka, että tunnen kivuliaampana ja herkemmin kaikki supistelut ja sen semmoiset kivut.. huh heijaa. Nestehukka saattoi olla aikaisemmin syynä noihin kivuliaisiin supistuksiin, mutta vieläkin on kaikille mysteerinä niiden säännöllisyys ja kesto... No, toivotaan parasta, ja että pääsen vielä kuun lopussa äippäpolille yhtenä kappaleena! [:)]

Olipas sekavaa tekstiä... No, kirjoittelemisiin!
 
Heippa!

Täällä taas niin hiljaista, joten ajattelin nostaa tätä ylemmäs. [:)] Vaikka eipä minulla sen kummempia kuulumisia ole.

Mulla on ollut nyt jotenkin ihan ei raskaana-fiilis. En tunne olevani raskaana, enkä edes huomaisi olevani, jos ei vauva potkiskelisi. Potkutkin ovat vielä tosi heikkoja ja se on ruvennutkin huolestuttamaan [8|] Pitäisikö niiden olla jo tosi voimakkaita? Minulla on taaksepäin kallistunut kohtu ja istukka etuseinässä navan kohdalla, vaikuttaako se vielä tässä vaiheessa? Kyllähän ne toki tuntuvat ihan kädessä asti päivittäin useasti, mutta silti. Huolestuttaa, kun tuntuu, että muut ovat niitä jo kyllästymiseen asti kestäneet, minä en niitä paljon edes huomaa päivän aikana, jos en asetu oikein kuulostelemaan.

Omasta neuvolakortista joku oli maininnut. Mulla myös, sain äitiltä hetki sitten. Oon syntynyt vain 2 päivää lasketun ajan jälkeen, toivottavasti niin käy sittenkin, kun tämä vauva täältä alkaa pihalle tulemaan [;)] Painanut oon sellaiset 3600-3700g.

Pissahätä on ärsyttävä koko ajan [:@][:@] Olen huomannut, että puoli 4-puoli 5 välillä päivällä on joku ihan järkyttävä vessakausi joka päivä [:D] Usein käyn töissä siinä puoli 4 maissa vessassa, seuraavaksi käyn kun pääsen töistä neljältä ja kun pääsen kotiin, joudun juosta vessaan. (ja kotimatkassahan minulla menee korkeintaan 15 min [>:]) Välillä on muka kamala hätä ja juuri mitään ei tule, argh.

Arwen on varmaan jo ollut rakenneultrassa? Miltä näytti? [;)]

Rupesin mietiskelemään tuon autoilun ja istumisen kautta omaa työtäni. Istun töissä lähes koko ajan. Mikäköhän on pisin aika, kun "saisi" istua putkeen? En ole edes ajatellut jaloittelua välillä, nyt vasta tajusin [8|]

Jouluakin
kovasti jo odottelen [:)] Ensi viikolla olisi 3 työpäivää, 1 koulupäivä + joulujuhla ja 2 viikon joululoma alkaisi! Joululahjatkin jo osteltu, joten joulu saisi puolestani jo tulla ja mennä. Oikeastaan odotan enemmän sitä, että joululoma olisi ohi, kun sitä, että se alkaisi, hih [:D] Johtunee vain siitä, että sen jälkeen minulla on 6 viikkoa töitä ja äitiysloma alkaa [;)] Noin ajateltuna kuulostaa ihan pelottavan lyhyeltä ajalta! Itsellä on tosi ristiriitaiset tunteet vauvan syntymää kohtaan. Toisaalta odotan, että syntyisi kohta, mutta toisaalta kaikenmaailman ajatukset ovat vallanneet mielen... Kuten, että entä jos en jaksaisikkaan koko vauvaa? Entä jos parisuhde kärsii, kun ei ole toiselle yhtä paljon aikaa kuin ennen? [&o] Pelkään jotenkin ihan hirveästi. Sen suhteen onkin ihan hyvä, että raskaus kestää vielä sen reilu 3 kk. Ehtii sekä henkisesti että fyysisesti valmistautua edessä olevaan.

Tänään pitäisi tehdä kunnon suursiivot, joku on räjäyttänyt asunnossamme pommin, kuka lie harrastanut sellaista ilkivaltaa [8|] [;)] Sitten ajattelin tehdä ropsua [8D] (hei muuten, taitaa olla täältä päin tuo koko ropsu-sana. ymmärretäänkö sitä muualla.....? aina ei ole varma, onko jokin sana vain murretta vai ihan oikeaa kieltä [:-]) Sain siskolta ihan yksinkertaisen reseptin, mutta oli tosi hyvää, kun siskon tekemää joskus maistoin! Huom: mitä enemmän voita taikinassa, sitä parempaa..... [:-] Eli ei oltu voita säästelty ohjeessa [;)]
Voisin lopetella turhat jaarittelut ja jatkaa töitäni. Tällä hetkellä minun työnteko on kyllä lähinnä netissä surffailua... Hyvät viikonloput ja voinnit kaikille!
 
Oli pakko tuota ropsua ihan googletella, että mitä siitä sanotaan. Monilla oli ropsu-sanasta käsityksenä jokin vähän "suolainen" herkku. [:-] Itse siis ropsulla tarkoitan pellillä uunissa paistettavaa "pannukakkua", jota sitten syödään hillon,kermavaahdon,jäätelön tms. kera. 
 
Moikka taas!

Eilen pyrytti lunta oikeen kunnolla tänne rannikollekin! Poriin siis! Nyt on kinoksia silmän kantamattomiin, ja voi kuinka KAUNISTA onkaan! Eilen käytiin miehen kanssa kävelyllä muutamaan otteeseen illansuussa, kun oli vaan niin rauhallisen näköistä ulkona, kun lunta pyrytti! Meidän kävelyreissut jää vaan tätänykyä vähän lyhyemmiksi ja lyhyemmiksi vaan, kun rupeaa todenteolla supistelemaan. Mutta edes vähän! Se riittää! [:)]

Täällä on alkaneet kivuliaat supistukset sillon yksi sunnuntai pari viikkoa(?) takaperin. Enpä just nyt edes muista.. kukahan mun muistini on vienyt [8|] No jokatapauksessa, tästä asiasta kerroinkin jo aikaisemmin, ja lääkäriin pääsen vielä ennen tammikuuta. Mentäishän sinne kyllä muutenkin, synnytystapa arviointiin! - Joka tapauksessa. Eilen oli ihanaa kun ei tullut kuin vain muutama kivulias supistus. Verrattuna muihin päiviin, jolloin supistukset ovat kestäneet useampia tunteja, mutta tulleet hieman epäsäännöllisen säännöllisesti, muutama minuutin välein, sitten vaikkapa 10 minuutin väli, ja sen jälkeen taas.... Ja sitä rataa.

Minulla ei ole ollut yhtään kivutonta supistusta koko raskauden aikana. Kätilö sanoi, että se voisi johtua siitä, että minulla on erittäin ohut vatsanahka. Ja kun olen niin hoikka ja pieni, niin kaikki tuntuu voimakkaammin. Hän myös sanoi, että pitää muistaa juoda paljon, että pelkästä nestehukastakin voi tulla supistuksia. Eli jos saunaan mielii mennä, niin juotavaa vaan mukaan! [:D]

Tuo kätilö on muutenkin niin ihana! EDES joku ammattihenkilö ottaa minut tosissaan. Neuvolasta kuulee aina vaan "se on normaalia". Voisi edes kertoa MIKSI se on normaalia! Kätilö ja neuvolalääkäri onneksi ovat perehtyneet asiaan vähän paremmin, ja osaavat edes kertoa mistä jotkut asiat johtuu, eivätkä vaan toista sitä, mitä tuolta neuvolan tädiltä kuulee, että "se on ihan normaalia".

Neuvolakortista: Minäkin sain äidiltäni oman korttini. Olen syntynyt tasan laskettuna päivänä ja olen ollut vajaa 3 kiloinen. [8|]

Istumisesta:  Minulle sanottiin, että jos joutuu esim. työpaikalla tai missä vaan istumaan kauan, niin on hyvä päästä jaloittelemaan n. 15+ minuutin välein, oman tuntemuksen mukaan. Vähän askeltaa paikallaan ja sitä rataa. [:)] Ja on hyvä myöskin vaihtaa asentoa välillä! Mä en pysty autossa istumaan kovin kauaa, kun mulla menee tosi helposti verisuonet tukkoon selässä! Mutta eipä nyt ole tarvetta ollutkaan pahemmin..

Undulaatti:  Potkuista sen verran, että istukan paikka saattaa vaikuttaa hyvinkin paljon potkujen tuntumiseen! Ja vauva voi myös olla usein selkä päin vatsaasi, että potkii niille alueille, mitä et tunne vatsan päälle. Se on aikas yksilöllistä! Mulle on neuvolasta sanottu, että jos illalla havahdun siihen, ettei vauva ole liikkunut tarpeeksi, niin pitäisi seurailla liikkeitä tunnin ajan, ja kirjata ne ylös. Tässä ohjeistusta, minkä joku minulle antoi tuolla tammikuisissa.

- Asetu lepäämään kyljelleen itselle sopivaan aikaan päivästä.

- Kirjaa päivittäin 1 tunnin aikana havaitsemasi vauvan liikkeet. Kaikki erilliset liikket, paitsi hikka lasketaan liikkeiksi

- Tunnin aikana pitäisi tulla vähintään 10 liikettä

- Jos liikkeet jäävät tunnin aikana alle 10, laske myöhemmin samanpäivän aikana toinen tunti.

- Jos liikkeet uusintalaskennan jälkeen jäävät alle 10, ota yhteyttä neuvolaan tai synnytyssairaalaan jatko-ohjeiden saamiseksi

- Jos liikkeitä tulee runsaasti, ei tarvitse laskea koko tuntia

Lisäksi paperissa luki näin:

- Normaalisti vauva liikkuu 3-50 kertaa tunnissa ja lisäksi vauva pitää 20-40min. lepovaiheita. Äiti tuntee n. 80% vauvan liikkeistä.
Liikemäärä pysyy suurinpiirtein vakiona loppuraskauteen saakka.

- Äidin liikkuminen vähentää vauvan liikkeitä hieman ja lisäksi liikkeitä voi olla vaikeampi havaita huomion suuntautuessa muihin askareisiin.


Kyllä ne potkut siitä vielä voimistuu, ja varmasti sinäkin pääset niitä kuulostelemaan ja tuntemaan kyllästymiseen asti! Täällä on vauva ollut raivotarjonnassa useita viikkoja, ja kylkiluut ovatkin saaneet vauvan kantapäiltä kovaa kyytiä! Ylös tulee kovaa potkua, ja sitä ei voi olla huomaamatta.

Minä olen 160cm ja lähtöpainoni oli n. 41kg, niin mahani on todellakin PYÖREÄ ja näyttää varmaan pian siltä, että hukun siihen! Ihanaan, pinkeään ja pyöreään massuun! Se on kaunis! [:D] Näytän kyllä muuten varmaan kävelevältä plussapallolta, mahani näyttää todella isolta, johtuen lähinnä omasta pienuudestani. RV 34+0 SF mittani oli 30. Nätisti käyrillä mennään [:)]

Semmosta omaa napaa ja muuta. [:)]

Ja piti muuten mainita: Mahani on jo LASKEUTUNUT jonkun verran. Hengitys on helpottunut huomattavasti. I-HA-NAAAA!! [:D]
 
Takaisin
Top