Raskaus yli puolen välin

Whitewife: Pitää tarkkailla asiaa ja soitan kyllä viimeistään ensi viikolla jos siltä tuntuu. Tänäänkin ollut melko tuskaista häntäluun takia. Maha ei ole nyt oireillut. Mun ehtiminen riippuu tosi paljon päivästä. Syömään ja vessaan sentään ehtii aina. Jalat vaan meinaa olla välillä räjähtämispisteessä, koska täällä ei istumamahdollisuuksia ole, muuta kun jos pääsee koneelle istumaan. Olen siis työharjoittelussa ja täällä on omat tietokoneet, jolla työskennellään, vain vakituisille. Jos joku sattuu olemaan pois tai ruokatunnilla, pääsee istumaan koneen ääreen, mutta silloinkin on se ongelma, että täällä on toinenkin harjoittelija, TOSI epäkypsä poika, joka aina tunkee takapuolensa nopeasti ennen minua vapaalle paikalle, vaikka hyvin tietää minun vaivoistani ja siitä, että olen ylipäätään raskaana. Välillä ärsyttää niiiiiin paljon tämä kyseinen asia. Vakituisilta tämän ymmärrän, koska heillä on muitakin hommia koneillaan, mutta tämä harjoittelija pyörii vain netissä minun ähkiessä ja puhkiessa hänen takanaan vaivojeni kanssa [:@] Otan asiaksi kyllä heti lääkäriin/neuvolaan soiton jos vaivat pahenee..
 
Mulla on ihana omalääkäri! Kävin sillä ekaa kertaa n. viikko sitten (kun ollaan vasta muutettu) ja sain heti sairaslomaa vuoden loppuun eli äitiysloman alkuun [:)] 
 
Kyllähän se vain niin on, että jos lääkäri ei sairauslomaa kirjoita niin sitten on vaan rohkeasti avattava suunsa ja sanottava ettei ole työkuntoinen, jos tilanne sellainen on. Oman/vauvan terveyden kustannuksella ei kenenkään pidä töitä tehdä. Vain itse voi tietää pystyykö olemaan töissä vai ei, ei lääkäri sitä kyseenalaista. 
 
Undulaatti: minäkin olen sitä mieltä että ota ihmeessä uudelleen lääkäriin yhteyttä ja vaadi saada sairaslomaa jos katsot olevasi "työkyvytön", sillä sinä itse tiedät parhaiten millainen on vointisi ja miten jaksat olla töissä, jos ei muu auta niin väännä sille lääkärille se rautalangasta. Raskautesi ei kuitenkaan ole ede vielä puolessa välissä niin olisin huolissani kivuliaista harkkasuppareista sillä ennenaikaiset kivuliaat supistukset kypsyttävät kohdunsuuta ja siten myös mahdollisuus ennenaikaiseen synnytykseen syntyy, joten sairaslomalle on syynsä.
 
Moi kaikille!
 
Täällä varsinainen palstalusmu ilmoittautuu[:(]. On kulunut varmaan ainakin pari kuukautta kun tänne viimeksi kirjoittelin, ei varmaan moni mua enää muistakaan ja eipä ihmekään kun on palstailu jäänyt. Harmittaa, sillä teidän kanssanne on ollut kiva jakaa kokemuksia.
 
Oon välillä lueskellut tätä palstaa ja monethan ovat jo saaneet minivauvan, eli kaikille oikein paljon onnea[:)]!! Mulla itselläni kohta jännät paikat kun 38+4 mennään, joten saattaa syntyä vaikkapa viikon sisällä.
White Wife, tosi paljon onnea sulle 4 pvää sitten syntyneestä vauvasta!
 
Mulla on äitynyt toi lonkka/iskiaskipu niin mahdottoman pahaksi, että viimeisen kolmen viikon aikana en ole pystynyt käymään ulkona kuin pakollisilla neuvola+naistenklinikkakäynneillä. Jokainen vasemmalla jalalla ottamani askel sattuu ihan sairaasti, on niin kuin joku pistäisi jollain sähköpuukolla lonkkaan joka askeleella. Kipu tuntuu 24/7, joten yöunet menneet kanssa..
 
Aikaisemmin en niin paljoa ole pelännyt synnytystä,  mutta nyt kyllä pelottaa, että miten pystyn synnyttämään kun valmiiksi jo tällaiset kivut..ja se surettaa, että miten pystyn sitten minikultaa hoitamaan (kun jo valmiiksi väsynyt ja raihnainen), kun tällä hetkellä jo sohvalta vessaan raahautuminen sattuu vietävästi.
 
Mutta luojan kiitos minikulta taitaa voida hyvin, ainakin potkii tosi innokkaasti! Välillä ehti jo kääntyä väärinpäin, ja olin jo vko sitten Naikkarilla, jossa oli tarkoitus hänet kääntää, mutta hänpä olikin onneksi kääntynyt itse takaisin oikeaan asentoon!
 
Pitää ajatella että kaikki järjestyy, tietysti, olla vain luottavainen. Lapsen isäkin on tulossa Hollannista heti kun minikulta syntynyt.
 
Tsemppiä ja onnea tasapuolisesti jo synnyttäneille ja vielä odottaville[:)]!!
 
Noniin ensinnäkin onnea kaikille jo synnyttäneille ketjulaisille.

Meilläkin vihdoin ja viimein nyytti kotona. Kotiuduttiin itseasiassa jo lauantaina mutta en ole vain saanut aikaiseksi kirjoittaa kuulumisia kun pikkumies on pitänyt "kiireisenä" eli olen saanut olla tiiviisti tissinä [:)]

Poika syntyi 22.10 illalla ja painoa oli 4kg pituutta 50 ja päänympärys 37 eli ihan hyvän kokoinen jässikkä.

Säännöllisiä alle 10 min välein supistuksia ehti tulla pitkälle yli vuorokausi ennenkuin sitten ke iltana klo 10 väli meni 3-4 minuuttiin ja supistukset muuttuivat todella kivuliaiksi. Tästä laskettiin virallinen synnytyksen alkamisajankohta.
Synnytys kesti 21 tuntia jonka lopussa 30min ponnistusvaihe.
Olin jo niin loppu ja kipeä yli vuorokauden kestäneistä supistuksista, ettei kohtu jaksanut enää supistella kunnolla ja kohdun suu aukesi todella hitaasti noin 1cm/4h.
Kalvot puhkaistiin kun olin 4cm auki (vauvan sydänäänet liian laiskat) ja vesi olikin ihan vihreää puurua, eli ahdigossahan pieni oli ollut.
Sen jälkeen sain epiduraalin, mutta edelleenkään avautumienen ei vauhditunut vaan 19 tunnin jälkeen olin vain 5 cm auki.
Erittäin ihana kätilö onneksi tiesi ralksantista jota aiemmin käytetty mutta nykyään ei juurilkaan ja sain sen lihakseen pistettynä ja siitä sitten alkoikin tapauhtua. Tunnissa avauduin 9 senttiin ja siitten 1/2tunnissa siirtmävaihe ja lopuksi siis 30 min ponnistus.
Epiduraalin vaikutus lakkasi 9cm kohdalla ja sinnittelin sen viimeisen sentin ilokaasulla. Halusin saada tunnon takaisin ponnistukseen ja näin sitten kävikin ja ponnistuksen tarve oli todella kova. Yllättävän helppo oli hyvän kätilön ja omien tuntemusten pohjalta ponnistaa ja vaikka poika olikin iso niin episiotomiaa ei tarvinnut tehdä ja sain vain muutaman pintatikin.
Pojan hengitystiet imettiin heti tyhjiksi ja sitten sainkin hänet iholle ja ensi imetykseen.
Vaikean ja raskaan synnytyksen päätteeksi loppu hyvin kaikki hyvin. Ja vaikka vaikeaa olikin niin kyllä sanoisin että synnytys oli voimakokemus ei kauhukokemus.

Kättärin haikaranpesässä oltiin ja todella ihana paikka, mitään negatiivistä sanottavaa ei ole.
Synnytyksessä ehti täyden vuoron tehdä kaksi kätilöä ja molemmat olivat todella ihania ja osaavia.
Saimme perhehuoneen jossa miehen kanssa oltiin yhdessä 2 vuorokautta, kun pienen crp arvoja seurailtiin ennen kotiuttamista.
Nyt vietetään perheelämää parhaimmillaan, mieskin vielä tämän viikon kotona ja nautiskellaan pienestä ihmeestä.

Tsemppiä kaikille vielä masussa vauvaa kantaville, tuskastuttavaa on loppuaika mutta kiitos seisoo lopussa [:)]
Ja siis onneksi olkoon kaikille nyyttinsä jo kotiin kantaneille
 
Huomenia kaikille:)

Paljon Onnea PP09:lle pojan palleroisesta! Kiitos kun kerkesit jakaa synnytys kertomuksesi meidän muiden kanssa. Lueskelen innolla niitä, kun tuo oma ajankohta vain lähenee..

Mulla meni viime yö vähän katkonaisesti, tuli ravattua wc:ssä 3 kertaa, ja sitten vähän ennen kuutta jäin valvomaan hetkeksi, kun alaselkää hieman jomotti. Mulla on tuo häpyluun seutu ihan sika kipeä. Eilen kun yritin levittää jalkojani tyyliin semmoseen synnytysasentoon, niin sattui ihan vietävästi, mä mietin että miten ihmiset pystyy edes synnyttämään maaten, kun mulla ainakin tuo asento sattuu tällä hetkellä.. Ihme mietteitä mullakin..

Luulin eilen että pyykinpesukone saatiin kuntoon, niin ei.. Grrr. Eipä sitten lingonnutkaan kun täytettiin kone pyykillä, eiköhän tässä saa lähteä vielä pesukone kauppaan. Ärsyttää kun ei pysty pesemään pyykkiä.

Sain eilen keitettyä noi tuttipullot ja tutit valmiiksi:) Jos tänään vielä vähän siivoilis, niin tulisi itselle hyvä mieli. Sit ehkä päivällä tai illalla katsomaan uutta pesukonetta.
 
pp09: Onnea sinnekin vauvasta [:)]

Manteli ja Dyli79: Nyt alatte olla jo tosi lähellä, ei enää kauaa kun on nyytit sylissä!!!
 
noniin, nyt voi onnitella pp09!!! potra poika... upea suoritus tuo sinun synnytys, pisteet kotiin noin pitkästä synnytyskokemuksesta! ja niin se oli munkin mielestä että voimasuoritus... ja palkinto mitä mahtavin [:D]

täällä kaikki hyvin... poika voi paremmin kun äiti tällähetkellä! kävin eilen ranteeni kanssa lääkärissä, mulla on klassinen jännetupin ganglia. googletin itekkin että ymmärsin mikä se edes on... kaikkea sitä itseensä haalii. nyt tiukka rannetuki kolmisen viikkoa ja jos ei auta niin sit neulalla imetään patti tyhjäksi... ja viimoisin vaihtoehto leikkaus jota lääkäri ei suositellut kun tuossa kohtaa liian lähellä radialis valtimo + värttinähermo... eli pahimmillaan käsi voi mennä kokonaan käyttökelvottomaksi ja sitähän kukaan ei halua. varsinkaan kun pieni poika kotona! tällaista, helpotti kun sai tietää mikä patti se on ja ettei reumaa ainakaan ole...

syksyinen ilma ulkona... pitääkin pian lähteä vähän kärryttelemään [:)]
 
Hei, ONNEA pp09:lle rankasta, mutta hienosti kestetystä synnytyksestä ja erityisesti pojan pallerosta! Mä olen myös synnyttänyt yhden lapsen Haikaranpesässä ja oma kokemukseni oli niin hyvä, että ilmiottauduin sinne tämän tulevankin kanssa. Toivon vain, että kaikki menee hyvin ja tilaa on kun aika tulee omalle kohdalle lähteä synnärille.
 
Heips kaikille!

Onnea pp09 pojasta![:D]

Niin no lähtöhän se tuli sitten ja tiistaina klo 13.15. syntyi pieni pojan pötkäle. 2740gr ja 47,5cm.
Äkkiähän tuo minulla meni kun 10.30 olin sairaalassa niin oli 5 tai melkein 6 cm auki ja heti tilaamassa epiduraalia. Mutta supistuksiakin alkoi tulla aika vauhdilla. Sain spinaalipuudutuksen ja se helpotti huomattavasti. Vedetkin siinä meni eikä tarvinnut puhkaista kalvoja. Anturan tosin laittoivat pojalle päähän kun jossain vaiheessa syke vähän laski.
Taaskaan ei mitään ponnistamisen tarvetta ollut ja se tuntui niin hassulta alkaa ponnistelemaan "huvikseen".
Haavoja ei tullut eli ei ommeltu mitään. Sellainen tarina täällä. Sairaalassa nyt en nukkunut niinkuin arvasinkin ja kolme samassa huoneessa sillit suolassa. Mutta lääkäri päästi vasta tänään kotiin vaikka olisin jo eilen halunnut. No nyt kotona teini tytär eilen alkaneessa nuha+kuumeessa[X(][:@] nyt vain sitten kaikki sormet ja varpaat pystyyn että siitä selvitään. Mutta kyllä niin ihana on tuo pötkäle ettei sanoin voi kuvata[:)] ihan on isänsä näköinen ettei kuulemma minua siitä nyt tunnista ollenkaan[8|]
Ja haloota saatiin Lapissa saakka vaikka Turussa synnytettiin[8D] Exä se ei sitten tiennytkään eli tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta. Ja paparazzit jahtaa pötkäleen kimpussa kotona[:D][:D][:D], tytär ja "isi".

Tänään tultiin kotiin ja rinnat on ihan täynnä, kivikovat. Kumpikin nänni on jo rikki[:(] Pitää varmaan ostaa sellainen kumi, jota en ole ennen käyttänytkään. Niin eli saankin imettää eikä ole vielä pullorumpa alkanut, paitsi ylijäämä maitoa pakko pumpata pois.
Osastollekin tuli tänään vierailukielto paitsi isillä.

Jotenkin pitäis päästä ensi viikolla isinlahjaa hakemaan ja ajattelin kahvimukin vilpertin kuvalla teettää vai oisko muita ideoita?

Kyllä se vauvantuoksu on aivan mahtavaa!

Dylille nyt hirveästi tsemppiä ja synnytyksiä on yhtä monta erilaista kuin on synnyttäjääkin.
Nyt menen koittamaan saisko nukkua vähän ja näiden steroidi-tissien viereen[:D]
 
Perjantai huomenta!
 
Onneksi Olkoon Karvinen pikkuisen johdosta!![:)] Mäkin haluaisin tuommoisen pienen nyytin;)

Mulla tuli viime yönä valvomista klo 4-6, en saanut unta vessareissun jälkeen, ja sitten olikin jo nälkä.. Eilen sain käveltyä yhteensä 2km! Tuntuu oikein saavutukselta, mutta eipä tuo juurikaan supistuksia lisännyt:( Alkaa pieni kateus iskemään kun muut saa nyyttinsä, mutta toisaalta olenhan itsekin povannut, että yli lasketun ajan mennään. No katotaan mitä ens maanantaina sanotaan ultran jälkeen, ja vietetään tässä yhden Halloween bileet eka.

Taisin muuten nähdä unta viime yönä, että käynnistivät synnytyksen sen painoarvion jälkeen, joten saas nähdä..
 
Karvinen14: Onnea kovasti, vauhdikas se oli sinunkin synnytys. Oman kokemukseni kävin kertomassa yksityiskohtaisemmin siellä vauva-palstalla. Meilläkin oli tytär nuhassa ja yskässä kun tulin kotiin vauvan kanssa. Ihan harmitti, että pitikin sattua [&o] Mä olin kaukaa viisas ja oon jo ostanut isänpäivä lahjat, arvasin etten niitä ehken kerkeä enää ostamaan.

Dyli79: Kyllä sä vielä saat vauvan kainaloon, ei enää ole kauan odotusta, tsemppiä!!!
 
Onnea kovasti kaikille jotka ovat nyytit kainaloonsa saaneet!! en ole kerinnyt kirjoitella, kun pikkuprinsessa on vienyt kyllä kaiken ajan, tai lähinnä olen halunnut antaa kaiken ajan hänelle. Vierailijoita on toki myös riittänyt ja vähän ulkoiltukin on.
Ulkona tulee nähtävästi parhaat unet, kun niin sikeästi nukkuu vaunuissa.
 
Hei vaan kaikille[:D]

Täälä on myös ennen aikaisia supistuksia, jotka tulee sen jälkeen, kun on käynyt lenkillä tai muuten vain kävellyt paljon. Kävin lääkärissä viimme viikolla ja lääkäri totesi kaiken olevan muuten kunnossa[:)]

Ja onnea kaikille pienokaisen saannista.
 
Heips!

Dyli jokos siellä alkaa olemaan lähtö lähellä vai onko?olotila pysynyt samana?
Jännittääkö? No synnytys menee kuitenkin omalla painollaan ja kätilöt ohjailee[:D]
Tsemppiä kovasti[:)]
 
>Karvinen, Ei tässä taideta ihan vielä lähteä synnyttämään, vähäisiä supistuksia kyllä ollut tänäänkin. Sain viikonloppuna flunssan, ja yritän nyt sitä tässä parannella:( Huomenna pitäis saada rokotekin, mutta mikäli on lämpöä, niin en voi sitä huomenna ottaa.. Tänään Hb oli 147, Ei se ole kertaakaan ollut niin korkea koko raskauden aikana? En ole edes rautaa juurikaan muistanut viimeisen kk aikana syödä,  mutta hyvä näin.

Maanantaina lääkäri totesi ettei taida vauva vielä muutamaan päivään syntyä, joten nähtäväksi jää milloin päästään tositoimiin. Oli onneksi sentään jotain tapahtunu, eli kohdunkaula hieman lyhentynyt ja paikat pehmenneet, mutta kiinni. Mietin maanantaina jo lääkärin jälkeen että nytkö lapsivedet menee, kun tuli muutama aika iso loraus housuun, piti oikein laittaa normi side varmuuden vuoksi. Taisi kuitenkin vain olla valkovuotoa, oli ehkä hieman kellertävää, ja sitä  tuli varmaan joku 3 lusikallista..

Painoarvio maanantaina oli 3,8kg, ja vauvalla vaikutti olevan kaikki hyvin. Liikettä ainakin on vielä paljon, joten en ole huomannut tässä loppuvaiheessa että vaavi olisi mitenkään rauhallisempi. Olen vain kuullut että vaavit saattavat liikkua vähemmän loppuvaiheessa.

Saas nähdä, milloin on täysikuu? Yleensä kuulemma silloin on ruuhkaa synnytyssairaalassa;) 
 
Takaisin
Top