Raskaus yli puolen välin

Heissan taas kaikille!
Ihanaa, kun tänne Espooseen on tullut lunta, piristää kivasti mieltä! Ois hyvä päivä vaavillekin lähteä liikkumaan pois mahasta, saapa nähdä hoksaako... :) Dyli, mullakin on eka raskaus menossa, eikä oikein osaa tulkita mitään näisä tuntemuksista. Mulla on koko raskaus menny tosi helposti ja ongelmitta, enkä oikeesti vieläkää tiedä, että miltä supistus tuntuu. Alavatsaa on joskus kiristellyt oudosti ja varsinkin viime aikoina mahassa on vihlonut kovasti, mutta en tiiä mitä kipuja ne on. Kaikki ystävät ja tutut jotka on saaneet lapsia sanoo, että synnytyssupistukset on sitten sellasia, että minä ne kyllä tunnistan. Kovasti siis odotellaan aaltomaisia, äkäisiä kipuja... :) Aina illalla nukkumaan mennessä miettii, että jokohan tänä yönä tapahtuis. Vauva liikkuu edelleen kovasti ja liikkeet tuntuu välillä aika kipeiltä varsinkin tuolla alhaalla.
Mulla on vika neuvolakerta luvassa torstaina, jolloin viikkoja 41. Sitten, jos ei vauva ala syntymään, 41+5 viikolla pitää mennä kontrolliin äitiyspolille. Saapa nähdä, koko ajan on kyllä semmonen olo, että kohta se tulee. Jotakin pientä vuotoa on ollut viime päivinä, ehkä se on hyvä merkki...
Koitan tässä ottaa rauhallisesti ja nauttia näistä päivistä. Pieniä kävelylenkkejä, telkkarin ja leffojen katsomista, kirjan lukemista, muuten vaan fiilistelyä...ehtiihän tuon pikkuisen kanssa sitten touhuta. Ja kun se nyt kuiteski on varmaa, että kohta se syntyy - joko omasta aloitteestaan tai pikkuisen auttamalla... :)
Koitetaan me pitää lippu korkealla ja nauttia näistä viimeisistä päivistä! Ja nauttikaahan tekin, joilla viikot ei oo vielä täynnä. Eli kovasti tsemppiä itse kullekin!
Niin, unohtui sanoa, että mun miehen työkaverilla on ollu laskettu aika 6.11. ku meillä oli 5.11. eikä oo vauvaa vielä kuulunu sinnekään. Se lohduttaa pikkusen... :)
Tulipas turinoitua, nyt pitääkin lähteä jo syömään jotakin. Kirjotellaan taas!
 
Huomenta, terveisiä päiväunilta!

On nää minunki viikot vissiin yli puolen välin! Heh! Niinko Ailime, niin myös minä, tuonne "omalle" palstalle näpään sivut auki. Onkos tuolla nyt niin väliä..... Ilimottauvun tännekin. Sitte varmaan tonne vuuvautuneisiin. sitte taaperoisiin ja lopulta kouluunlähteviin........ Jahka tää nyt ekas pullahtaa meidän iloksi. Tämä haratuvella ootettu ILTATÄHTI!
 
Paljon on tullut luettua tätä palstaa myös täälläkin, mutta ei sitä ole osannut kirjoitella oikeen muualle, kuin tonne "omiinsa". Ajattelin nyt kuitenkin tännekin pistää viestiä, niin pääseepähän sitten keskustelemaan muidenkin kanssa (en siis meinaa nyt, että tammikuiset olisitte tylsistyttävää seuraa - päin vastoin!) [:D]

Hirveen aktiivisena en ole kirjoitellut näille palstoille, mutta lueskellut sitäkin ahkerammin... Jänskäilen tota joulukuisten Pranametriä, sekä täältä Dyliä ja muita [:D]

Pidetään topic pystyssä [:)]

Noh, vähän omaan napaan: Neuvolan täti ei suosittele mulle tukivyötä vain sen takia, että olen niin nuori. "17 vuotiaan kuuluu käyttää omia lihaksiaan, eikä turvautua kaikenmaailman apujuttuihin.. Ihan hölmöltähän se näyttäiskin, jos käyttäisit mummojen apuvälineitä tossa iässä!"

Anteeksi? Mitä multa meni ohi? Että mua pisti kiukuttamaan toi lausahdus! Varsinkin kun mulle vielä sanottiin, että se vois auttaa näihin saamarin vaivoihini!

Eipä kyllä oo kehuttavimmasta päästä muutenkaan ton tädin käytös... No, kahellaan etiäppäi [:D]

Täällä on myös siivottu talo lattiasta kattoon viikon aikana. Mies tehnyt raskaimmat hommat, minä imuroin, pyykkäsin ja järjestelin vaatehuoneen hyllyt ja muut tavarat uudestaan uusille paikoille, että vauvan vaatteille olisi omaa tilaa! Tuli sitä myös ikkunat ja kaikki tasot pestyä, sekä pölyt pyyhittyä.. Ei tosin yhden päivän aikana onnistunut moinen, eikä putkeen varsinkaan [:D] On kyllä hyvä olo nyt, kun on saanut oikean suursiivouksen tehtyä miehen kanssa! [:)]

Vaivoitta en tosin ole päässyt, mulla jatkuu edelleen pahoinvointi... Alkuraskaudessa se oli kokopäiväistä, ja tähän mennessä se on nyt vähentynyt pelkkään aamupahoinvointiin. Supistuksia satelee, nivuset vaivaa, särkee, vihloo, kolottaa joka paikkaa... Listaa voisi jatkaa ja jatkaa. Toki löytyy hyviäkin päiviä ja hetkiä päivistä, jolloin pystyy tekemään muutakin kuin istumaan, ihan oman olonsa mukaan! [:)]

Matti myöhäinen taidan olla minä, kun ei olla mitään vauvantavaroita vielä tuotu tänne! Ja kokonaan hankkimatta on vielä hoitopöytä, amme...

Nähdään taas, ja oikein kirpsakkaa syysiltaa kaikille! [:)]
 
enaj - jos itse sitä tukivyötä haluat kokeilla, niin tee se. Itselläni ei siitä mitään kokemusta raskauksien aikana ole, joten en sen puoleen voi mitään sanoa.

Ottakaa asiat neuvolassa yhtenä vaihtoehtoina, ei ainoina ja oikeina sellaisina. Niitä meinaan sieltä alkaa tulla, kun vauvojenne kanssa sinne "marssitte". [:D] riippuu tietysti millaisia tätejä tai setiä siellä neuvoloissanne on. Itse ainakin muistan, miten monet kerrat lähdin esikoiseni kanssa itku kurkussa neuvolasta, kun otin turhan kirjaimellisesti neuvolantädin neuvot ja huomautukset. SINÄ äitinä olet paras asiantuntija oman lapsesi kohdalla, toki ensikertalaisena niitä vinkkejä ja neuvoja tarvitsee. Toki näin "konkarinakin". [:D]
 
Juuuuuu synnytystarinoita mä kanssa oon täältä vahtinut, on niitä niin kiva kuitenkin lukea kun jokaisella omat tuntemukset, fiilikset, jutut ja hommat [:D] ...

Aika jännä enaj ettet muka saisi "apuvälineitä" käyttää.. Ei se mun mielestä nyt ihan hirveästi ikää katso jos raskaus rasittaa selkää tms... Tai siis tietysti sitten joskus yli viiden tai kuudenkympin ku alkaa tukiranka ns. lahoomaan (anteeksi karu kielenkäyttöni) mutta ei mielestäni meidän synnyttäjäikäisten keskuudessa voi olla niin kovin eroja oli sitten 17 tai 37... Eli ei muuta ku testaat ja jos siitä on apua ni pieraset sen hoitotädin mielipiteille.

Ihanaa kun muitakin tulee tänne, seurailen paljon varsinkin joulu- ja tammikuisia kun ovat lähinnä omaa tilannetta ja osaavat kertoa mitä ihanuuksia on parin viikon päästä itsellä odoteltavissa :)

Mulla todettiin siis se kohdunkaulan lyheneminen pari vkoa sitten neuvolassa ja kävin tänään äitiyspolilla tutkailemassa tilannetta.. Yhtä lyhyt se pirulainen on ku viimeksi ja nyt jo pehmennytkin (?!) (Viimeksi äitiyskortissa lukee kiinteä, nyt pehmeä) Ultralla katsottuna onneksi oli mittaa 4cm. ja sormituntumalla 1,5cm.
Lekuri käski töihin, joten huomenna painelen käskystä työpaikalle. Jipikajee... Jännä sinänsä, et käski mennä töihin vaikka tilanne on levosta huolimatta edennyt? No hän kai ammattilaisena tietää mikä on parasta...
(Mä teen markkinointihommia paljon koneella istumista, mutta myös paljon asiakkaissa juoksemista ja tosi stressaavaa jos sen antaa stressata)

Katsottiin vauvelia myös, pikkuinen raivotarjonnassa ja painoarvioksi saimme 1075g <3 <3 <3

Nyt tyhjentämään kaappeja ja pakkailemaan, lauantaina pitäis muuttaa... uhh...

Ihanaa lempeää pakkaspäivää kaikille! :)
 
Riikalle33 terkkuja:) Lapsivedet meni aamulla klo 7:00:) Jee!
Aamulla punkesin sängystä ylös, olin menossa vessaan. Matkalla sitten vedet tulivatkin pitkin lattioita, mutta ei voi erehtyä ainakaan siitä etteikö vedet olisi menneet. Kaaduin vielä vessassa pyllylleni, kun lapsivesi oli hippasen liukasta. Ähistyäni siellä hetken, mies huuteli et onks kaikki kunnossa, vastasin et lapsivedet meni:) Sitten alkoi naurattamaan koominen tilanne, ja helpotus siitä että jotain vaihdoinkin alkoi tapahtua.

Nyt odotellaan et supistukset lähtisivät hyvin käyntiin, ettei tartte ajella laitokselle, ja sitten passittavat käyrien jälkeen takasin kotiin. Yritän ottaa oikein lunkisti ja olla stressaamatta ettei supistukset lopu.

Nyt supistukset tulevat n. 10min välein ja ovat ihan napakoita.
Nyt odotellaan sitten rauhassa kotona ainakin klo 12, mikäli vaan voidaan, ja sitten lähetään laitokselle.
 
Jee, tsemppiä Dyli! Eiköhän pian ole sinullakin se oma rakas pienokainen sylissä! [:)] Ihan kateeksi meinaa käydä, kun viikot vasta hiukkasen yli puolen välin [:D] No, kaikki ajallaan. Ei ne lapset sinne mahaankaan ole kellään tainneet jäädä [;)]
 
Itse kanssa odottelen Dylin tilannetta, vaikka en teitä ketään sen kummemmin "tunnekkaan". [:D] On vain tullut sen verran teidän keskusteluja kuitenkin seurattua ja huomattua, että Dyli taitaa olla ainut, joka ei ole vielä räjähtänyt, jos en ihan väärässä ole?! [:)] Mielenkiinnosta sitä odottelee muiden synnytyskertomuksia sun muita [:)]
 
Dyli taitaa olla tosiaan "meidän porukasta" ainoa joka ei vielä ole saanut vauvaansa tai siis kyllä nyt jo on varmasti saanut, ei vaan vielä ole tullut keskuuteemme jakamaan sitä iloa. [:)] itse ainakin vielä vanhasta tottumuksesta klikkaan yhä tänne ja mukavahan on teidän "uusienkin" juttuja lueskella! [:)] kovin on vain hiipunut tämän ketjun viestit, kun me jo vauvautuneet olemme siirtyneet tuonne "odotuksesta vauva-arkeen". 
 
Olisi kyllä kiva saada täälläkin keskustelu pystyyn ja jatkumaan vielä. Pitää vissiin ruveta vain höpisemään, josko joku sitten vastaisi [:D] Tutustuisi vähän laajempaankin porukkaan, kuin oman kuun tyypit [:)] Ei sillä, että he huonoa seuraa olisivat [;)] Kirjoitelkaa ihmeessä kiinnostuneet, minä kyllä ainakin käyn tätäkin aina lueskelemassa! Seuraan Riikka33, teidän vauvautuneidenkin juttuja itse asiassa, kateellisena [;)]
 
Heippa!

Ajattelin että voi olla vaikea seurata montaa eri keskustelua, ei nyt vaikeaa mutta aikaa vievää.
Nyt sairaslomalla, alavatsakivuista ja supistuksista, on ollut enemmän aikaa.

Onnea kaikille vauvan saaneille. Se tuntuu niin ihmeelliseltä ja uskomattomalta. Ihanaa, mekin undulaatti ja muut vielä odottavat saadaan sitten vauvan syliimme... [:)] *herkistelee*

Meillä vauva potkii niin kovaa, että sisuskaluihin sattuu.. oikeesti, sanon vaistomaisesti ääneen, "au, mitä sä potkit"... potkut osuus välillä tosiaan ihan tosi ylös jo, melken rintalastaan, kai se potkasee ylöspäin ja se tuntuu sitten vatsalaukun läpi tai jotain.
Tällä hetkellä pää alaspäin makoilee.

Ajattelin kokeilla pientä kävelylenkkiä, ne kun on tosiaan pieniä nykyään. Alkaa painaa ja olla paineen tunnetta kun vähänkin pidempään kävelee ja kokoajan pitää keskittyä olemaan rentona. Kai se vaan on niin eri tuntuinen tää masu kun ei raskaana.. en tiennytkään että se "tuntuu" oikeesti siltä että kantaa jotain ja että kiputuntemuksia tulee. Mutta kaikki on silti ihanaa.. pieni kullannuppu on niin rakas jo nyt masussa... [;)]

Vointeja kaikille!
 
Mä en muista kirjottaa tänne ellei joku muu oo kans kirjotellu, ja sillon tää palsta on paremmin huomattavissa (äh, en osaa selostaa, toivottavasti tajusitte).
 
Ihme tylsyysviikko, toi ilma varmaan vaikuttaa aika paljon!! Onneks kohta pääsee viikonlopun viettoon. Ja on niin tylsää et käyn täällä tosi usein lukemassa muitten juttuja (siis monta kertaa päivässä!! mitähän se si lomalla on??), mut tuntuu et omat jutut on niin tylsiä ettei kukaan jaksas niitä lukee ja sit harvoin tulee kirjotettua. Nyt alko näköjään yölliset vessaramppailut! Aluks niitä oli mut ei enää pitkään aikaan, ja tällä viikolla kahtena yönä joutunu nouseen pissalle. Muuten ei viäkään paljo oireita, persluut ja lapaluut puutuu väärissä asennoissa ja kävely tuntuu tönköltä (mahaa kiristää, ahdistaa lyllertää hitaasti ja vaappuen jne). Oon ihan varma et kaikki kostautuu jossain vaiheessa, synnytyksessä tai koliikilla tai jotain!!
 
 Jep, mutta hyvät viikonloput kaikille, ja piristystä ankeeseen päivään! Illaks verhot kii ja kynttilöitä pitkin kämppää niin josko onnistuis huijaan itteensä et pihalla onki nättiä ja lunta ja pakkasta!!
 
Mulla ei sitä aikaongelmaa ole, ehdin työajasta puolet surffailla netissä. Välillä vähän liikaakin! Tulee välillä vilkuiltua tänne ihan puolen tunninkin tai vartin välein, kuten Yohannakin sanoi, että monta kertaa tulee katsottua. Sen takia olisikin kiva, kun täälläkin saisi keskustelun pystyyn, olisi itselläkin ajankulua töissä [:D]
Toivoisi tosiaan itse kukin jo, että lunta alkaisi tulla. Saisi kivan joulumielen itselle. En hirveästi ole jouluihmisiä siinä mielessä, että tykkäisin koristella koko kodin joulua varten, mutta kynttilät ja yksi tai kaksi jouluvaloa on ihan ehdoton. [:)]
Nyytinkantaja mainitsi vauvan potkuista. Mulla ei vielä ole huolta liian kovista potkuista. Välillä on päiviä, että ei tunnu potkuja juuri yhtään, sitten huolestuttaa. Mutta ehkä niitä potkuja ehtii tuntea vielä piiiiiiitkän aikaa.
Mulla on ollut taas tosi huoletonta ja helppoa aikaa.. Ei oikein mitään kipuja oo ollut, mutta nekin varmasti ehtii vielä tulla kuvioihin. En tiennytkään/muistanutkaan, tai sitten mulla on mennyt ihan ohi, että olet Nyytinkantaja sairaslomalla! Anteeksi, jos on vain mennyt totaalisesti ohi [8|]
 
Tänne myös samat uutiset kuin marraslistan alle:)


Onhan tässä viikko jo vierähtänytkin, olin aivan unohtanut tänne palstalle laittaa onnen uutiset:)

Ensinäkin oikein paljon Onnea kaikille poksahtaneille:)!! Ja paljon tsemppiä kaikille jotka ovat viimeisillään:)

Meille syntyi sitten 14.11 klo 01:16 sektiolla tytön tyllerö 4460gr ja 52cm. Aamulla 13.11 klo 7:00 meni lapsivedet, joten kauan kärvisteltiin, ja loppujen lopuksi päädyttiin sektioon kun vauva ei laskeutunut enkä auennut enempää kuin 5cm. Epiduraali oli taivas, ja uskon että mikäli olisin synnyttänyt lapsen alakautta, olisi synnytys ollut paljon traumaattisempi kokemus kuin mitä se n yt oli. Leikkaushaava paranee hyvin, ja pystyn jo kivasti liikkumaan.
 
Takaisin
Top