Raskaus yli puolen välin

Tänne ajattelin jakaa vielä oman synnytykseni:

Eli raskausaika huipentui synnytykseen 13-14.11.09. Olin juuri käynyt torstaina 12.11 sairaalassa 10pv yliaikais kontrollissa, ja sanoivat silloin että tervetuloa lauantaina käyrille ja sitten maanantaina käynnistellään synnytys, jos ei ole syntynyt ennen sitä. Minua ärsytti, ja olin todella kyllästynyt jo kaikkeen, kismitti kätilö joka puhui hyvän olon hormoneista jotka käynnistäisivät synnytykseni, aarghh.

No mutta, nukuin to-pe välisen yön ihan normaalisti heräten muutaman kerran pissille Aamulla klo 7:00, kun nousin ylös sängystä lähteäkseni pisiille, vihlaisi alapäätä oikein kunnolla taisi olla mojova supistus. Löntystin äkkiä vessa kohden, kun puolessa välissä matkaa tunsin että nyt tulee jotain housuun! Sieltähän ne lämpimät lapsivedet valuivat jo hyvällä voimalla jalkojen välistä. Onneksi alkoivat valumaan juuri parketin muuttuessa laatta lattiaksi:) No joo, pääsin vessan puolelle ja yhtäkkiä kaaduin pyllyleni kun lattia oli niin liukas lapsivedestä. Jäin makaamaan lattialle, ja ähisin ja puhisin. Silloin tajusin että nyt se onkin menoa, en ollut koskaan ajatellut synnytykseni alkavan lapsiveden menolla. En muista huusiko mieheni minulle että onko kaikki kunnossa, vai huusinko itse hänelle että lapsivedet meni nyt! Mieheni riensi vessaan ja kyseli onko kaikki ok. Minä ratkesin nauramaan omaa koomisuuttaani, ja kampesin ylös lattialta:) Olin todella helpottunut siitä että ihanaa, nyt se lapsi tulee, kun olin ollut eilisen päivän ihan pirun kypsä.

Soittelin sitten sairaalaan, ja neuvoivat tulemaan suoraan osastolle kuuden tunnin sisällä, oman voinnin mukaan. Lapsivesi oli kirkasta ja sitä tuli jatkuvasti lisää siteelle jonka laitoin.
Söin aamiaista ja hoitelin vielä kaikennäköisiä viimeisiä pakkauksia:) Sanoin miehelleni että menee takaisin nukkumaan, kerätäkseen vielä voimia tulevaa varten.

Klo 7:30 alkoivat säännölliset supistukset 10min välein, ja jossain klo 10-11 alkoivt tulemaan jo 5min välein. Supistukset vielä ihan siedettäviä. Herättelin mieheni klo 10:30 että alkaisi jo valmistella lähtöä. Tuntui että hänen aamutoimensa kestivät ikuisuuden. Matkalla sairaalaan n. klo 13:20 tuntui että supistukset tulevat jo 3min välein, mieskin alkoi jo huolestua että tulevat tosi usein. Onneksi sairaalaan meiltä matkaa n. 30 kilsaa, eli olimme siellä n. puolessa tunnissa.

Sairaalassa sitten sairaala vaatteet niskaan äkkiä ja ei muutakun käyrille, jossa olinkin tovin. Sisätutkimus tehtiin ja todettiin että olin 2cm auki. Otettiin vissiin vielä käyrää ja sain lämpimät kaurapussit vatsalle ja selälle, jonka jälkeen pääsinkin aika nopeasti jo synnytysaliin. Minulle ehdotettiin ammetta, ja ajattelin että kokeillaan. Kesti tosi kauan täyttää ammetta, ja meinasi paleltaa välillä kun mieheni suihkutteli vettä päälleni. Minun supistukseni tuntuivat suoraan etupuolella kohdussa, joten pyysin miestä suihkuttamaan lämmintä vettä aina mahalle supistuksen aikana. Iski pissahätä jo ennenkuin amme oli täynnä ja ähisin vessaan. Kun kiipesin alas ammeesta, meinasi portaat kipata, ja mieheni oli saada sydärin:) Kun menin vessaan, sitä ei oltu siivottu edellisen jäljiltä ja lattialla oli synnytysvaatteet, ja veriläiskiä, ällöttävää..! Koko ajan tuli supistuksia todella usein, ja olivat todella napakoita ja kivuliaita. Ammessa olin vielä sen aikaa että se saatiin täyteen, ja kun se oli täysi otin kontillani vastaan muutamat hassut supistukset ammeessa, ja totesin että pois! Ei auttanut amme, ja kivut olivat jo kauheat. Siirryin synnytyssalin puolelle, ja minulle neuvottiin ilokaasun käyttö. Auttoi hetkeen aikaa, mutta huomasin että siitä tulee helposti huono olo, jos hengittelee sitä liikaa, heitin aina maskin välissä veke. Kätilön siinä neuvoessa ilokaasun käyttöä, minulta purskahti lattialle reilusti lapsivettä kun tuli kauhea supistus , oli nolona, ja kätilö sanoi että se on aivan normaalia, ei hätää Minlta kyseltiin olinko ajatellut miitään puudutuksia, kerroin haluavani epiduraalin.

Ajankulu katosi pikkuhiljaa, mutta iltapäivää mentiin vielä. Klo 15:30 olin 3cm auki. Sain muistaakseni epin jo ko 16 maissa. Kätilö ei saanut tippaa käteeni, ja se tuntui todella inhottavalta, anestesialääkäri jouduttiin kutsumaan paikalle laittamaan tippa. Itse epin laittaminen ei juurikaan tuntunut millään, koska selkähän pintapuudutettiin ennen sitä, Oli vain vaikeaa saada selkä pyöreäksi, kun maha oli niin helkutin iso, kätilö joutui työtntämään jalkojani koukkuun:) Kun sain sen epin, niin olo oli kuin taivaassa!!! Otettiin sitten valokuvat miehestäni ja minustani kun hymyilemme autuaina kun kivut olivat poissa. Supistuksia tuli aika hyvin, mutta en tuntenut kuin välillä sen että maha nyt supistuu, ja aina hyvien suppareiden tullessa lapsivettä valui housuun..

Klo 18:30 olin sitten 5cm auki, ja siihen se sitten jäikin:( Seuraavat kuus tuntia lisäiltiin oksitosiini tippaa, ja epiä annettiin vielä pari kertaa lisää. Epi vaikutti aina hyvin semmoisen 2,5h putkeen. Vauva ei sitten laskutunut synnytyskanavassa, ei ilmeisesti vain mahtunut.
Klo 24 maissa tuli lääkäri kehiin ja sanoi että ei muutakun leikkaukseen. Olin aivan ällikällä lyöty, mitä? Minulle sektio? En ollut koskaan ajatellut etten pystyisi synnyttämää alateitse, kun olivat tutkimuksissa todenneet että, normaali kokoinen lantio, vaikka olen aina itse ajatellut että minulla on kapea lantio... Lääkäri sanoi että koskaan kuuteen tuntiin synnytys ei ole enää edennyt, on leikkaus tehtävä. Tajusin lopuksi itsekin että helpotushan se tulee olemaan, saan vauvan ulos:) Miehelläni oli tässä vaiheessa jo kauhea päänäsärky, ja olimme todistaneet että viereiseen saliin tullut nainen oli tullut ja synnyttänyt jo, kun me yhä ponnistelimme supistuksien kanssa, ai että meitä otti pattiin,.. Todettakoon vielä että, lapsen vointi oli jatkuvasti hyvä, eikä sillä ollut missään vaiheessa hätää.

Klo 01:00 paikkeilla minut kärrättiin äkkiä leikkaussaliin, jossa oli aivan mahtava henkilökunta. Muistan kertoneeni vielä salissa että, minua kinnostaa onko vauvan tarjonta väärä vai onko vaan liian iso tullakseen ulos. Lupasin että jos lapsi on liian iso, en syö yhtään karkkia seuraavan lapsen raskausaikana!! Olin hereillä koko operaation ajan. Vapisin kuin horkassa, ja onneksi yksi henkilökunnasta piteli kädestäni kiinni ja rauhoitteli minua. Hampaani vain kalisivat yhteen, siinä meni suoneen morfiinia ja vaikka mitä puuduketta. Oli todella epämiellyttävää kun vauvaa kaivettiin ulos, vaikka kipu ei varsinaisesti "tunne", mutta kyllä sen kuitenkin tuntee että nyt ronkitaan ja pahasti. Jossain vaiheessa tuntui että sisukalut revitään irti. No sieltähän se lapsi sitten tuli, kloo 01:16 ja parkui samantein. Salin väki ihmettelinkin että johan itki nopiasti:) Kerrottiin että potra tyttö tuli! Hymyilin ja katselin kun vauvaa kuivattiin, se oli yllättävän puhdas mielestäni. Sain tytön hetkeksi syliini, olin todella helpottunut ja onnellinen:) Hymy herkässä.

Lapsi vietiin sitten mieheni luo, ja hän kuuli jo hisseiltä asti kuinka lapsi parkui, ja sanoi tienneensä että sieltä se pikkuinen nyt tulee: Häneltä kysyttiin halusiko hän tietää sukupuolen, vai avata itse kapalon:) Mieheni valitsi avaamisen ja olikin kovin onnellinen kun totesi lapsen olevan tyttö, vaikka olikin niin poikaa odottanut:)

Aaah ihanuutta, koitos oli vihdoin ohi! Nyt elämme ihanaa vauva aikaa, ja tuollahan tuo pikkuinen vielä nukkuu. [/align]
 
Dylille perheineen paljon onnea!
Vaikka tällä palstalla oonkin ollut lähinnä ajantappo-lukijana, niin nyt on pakko kirjoittaa ja kiittää synnytyskertomuksestasi. Minä täällä kyynelsilmin ja autuaan onnellisena puolestanne hymyilin! Mulle on tässä vaiheessa ollut tosi tärkeää kuunnella mahdollisimman paljon erilaisia synnytyskertomuksia, koska en oikeastaan edes osaa ajatella, että näinä viikkoina se pitäis itsekin ponnistella!
Tykkäsin myös sun kirjoitustyylistä, joka oli todella kerronnallinen ja vivahteikas, että ehkä senkin takia oli pakko kommentti heittää.

Onnea arkeen uuden ihmisen kanssa!
 
Onnea Dylille! [:D]

Ihana kuulla oikeita synnytyskertomuksia,
voi itsekin alkaa pikkuhiljaa valmistautua siihen, että ei se haikara tuokaan sitä vauvaa kotiin.. [;)]
 
Ihanaa Dyli!! Paljon onnea :) :) Ihana synnytystarina, tippa linssissä täälä sitä lueskelin [:)]
Silmät sirrillään kun piti herätä jo tunti sitten ja lähteä tk:hon siihen pirun verinäytteeseen taas vaihteeks.
Mulla seurataan sokereita kun jäin rasituksessa paastoarvosta kiinni.. Buuuuu....

Tässä eilisiä neuvolakuulumisia (kopsaan mitä kirjoitin omaan kuukauteen, oommä vaan ni laiska) [:D]

Vauveli on raivotarjonnassa ja erittäin alhaalla, th sai just ja just sormenpään väliin... Eli sielä se kellottaa jo lähtökuopissansa... Ei asiaa enää töihin ja melkeinpä tässä nyt sitten köllötellään seuraava kuukausi sohvalla ja sängyssä. Rv34 jälkeen ei kuulemma tarvii enää varoa sit saa tulla jos on tullakseen?! Aika hurjaa... Toisaalta th sanoi, että vaikka mukula onkin jo laskeutunut ja kiinnittynyt voi se silti viihtyä masussa yliaikaiseksi. Tilannehan on tukala ainoastaan mulle kun näin aikaseen on noin alhaalla..

Perjantainen paastosokeri oli taas koholla. Perkele!!! 5.4....  Eli ilta syömättä ja aamulla taas uudelleen labraan
Verenpaineet yllättävän korkeat mulle 126/81 (tähän asti korkein mitattu on ollut 119/74) Mitattiin kolme kertaa mutta ei saatu parempia..

Muutama positiivinenkin asia:

Painoa tullut kuukaudessa vain 600g, pissan prot ja sokrut -, vauvelin sykkeet 140 ja kohdun korkeus 28  
 
Sash79: Piti aivan vartavasten laittaa sulle viestiä, että noissa sokereissa on paikkakuntakohtasesti eroja todella paljon, koska ne on jokaisen kunnan ite päätettävissä eli eivät käytä valtakunnallisia suositusarvoja, vaikka pitäisi. Mulla on aina kotimittauksessa neuvolan/ä-polin raja-arvot pitänyt olla paasto alle 5,5 ja tunnin arvo alle 7,8. Ja aivan normin kokonen vauva tuolloinkin syntyi - oon synnyttänyt neljä lasta ja jokainen on ollut alle neljän kilon. Kolmesti oon yhteensä rasituksessa paastosta napsahtanut 0,1-0,2 marginaalilla, nyt viimeisessä ootuksessa tosin oli jo kaks arvoa koholla.

Ja onnea Dylille [:)]
 
Kiitti JeRoSe, mua ärsyttää ihan suunnattomasti toi sokerin kyttäys... Vaikka tosi hyvä että sitä seurataankin, mutta jotenkin vaan tuntuu ylireagoinnilta tää kaikki..
Mulla oli rasituksessa paastoarvo 5.3 1h 7,6 ja 2h 6,6 eli noi rasitusarvot oli ihan loistavat, mutta paastoarvo oli rajalla ja se täällä tulkitaan silloin kohonneeksi... Viime perjantaina taas paastosokeri joka siis sen 5,4

Neuvolan th just soitteli tän aamun tulokset ja arvo oli tasan 5 eli ihan normaali, mutta silti joudun kotiseurantaan?! Eli soitin diabeteshoitajalle josta siten huomenna haen sokerimittarin ja joudun seuraamaan arvoja kotona...

Vauva oli viimeksi kokoarviossa 3 päivää alle viikkojensa keskiarvon, sf-mitta on kauniisti käyrällä ja oma painokin on pysynyt kurissa joten en tajua tätä hötkyilyä. Itse kun yrittää ajatella maalaisjärjellä näitä juttuja niin tuntuu että tämmöinen neuvolan panikointi laittaa omankin pään ihan sekaisin ja musta tulee kohta sairaalloinen kyttääjä mitä uskallan suuhuni laittaa :(
 
Tosiaankin noissa on eroja paikkakunnissa. Minun kans siskoa oli joutuneet seuraamaan sokereita kotona heti alusta lähtien kun suvussamme on diabetestä, mutta minä taas en joutunut, mut kävin kuitenkin 2 raskausaikana sokerirasituksessa ja sokerit olivat kummallakin kerralla kunnossa. Asumme kaikki eri paikkakunnilla.

dylille onnea (taisin jo onnitella?) ja ihana kun jaoit synnytyskertomuksen meidän muiden kanssa.

Maajo
 
Moi, päätin tulla tänne kertoo kuulumisia, olisi kiva saada tänne aktiivista keskustelua [:)]

Eilen tuli käytyä neuvolassa, verenpaine oli täysin sama kuin viimeksi (108/68), se oli aikamoinen ylläri, koska se on laskenut tähän mennessä vain.
U-Prot. & U-Gluk. -
Hemppakin laskenut joka kerta, ja nyt sitten narahti sen verran, että rauta oli sitten aloitettava! Se oli siis eilen 104. Nyt sitten napsitaan multitabsin ja kalkin lisäksi rautaa. Mutta hyväksihän se vaan on, vaikken niin pillereistä välittäisikään.. [:)]
SF-mitta oli 28, joten nätisti menee käyrillä!
Vauvan syke meni reippaasti 135 molemmin puolin, ja liikkeetkin saivat reilut plussat, varsinkin, kun ei muksu malttanut olla monottamatta doppleria [:D]
Painosta, se on vihdoin nousussa, mutta vielä ensimmäiseen painon mittaukseen ollaan miinuksella yli 6kg.
Vauva oli raivotarjonnassa, kuten olinkin epäillyt, kun vahvimmat liikkeet tuntuvat ylhäällä. Neuvolan täti sanoi, ettei sen pitäisi enää siitä kääntyä, ja että lantio on hyvän tuntuinen, että alatiesynnytykselle ei pitäisi olla estettä. Toivotaan! [:)]

Seuraava aika neuvolaan onkin sitten parin viikon päästä.
Täällä ei muuten järjestetä tuon sikainfluenssan takia tutustumiskäyntejä synnytysosastolle, ja muihin tiloihin! Tämän infon sain kätilöltä, kun pelkopolille menin jutustelemaan. Pelkopolilla käyn sen takia, kun tunnen sairaaloiden tilat hyvin ahdistaviksi, ja inhottaviksi. No, en siitä nyt sen enempää jaarittele. Kätilö sanoi, että jos vaan on mahdollista, niin pääsisimme mieheni kanssa tutustumaan silti näihin tiloihin, kun hän sen aika välttämättömänä näkee. Toivotaan, että päästään! Se olisi suuri helpotus... [:)]

Sokerirasituksesta
sen verran, että minut sinne passitettiin, koska täällä on vain TAPANA laittaa kaikki sinne viikon 22 jälkeen. Arvoissa ei silti ollut mitään moittimista: 0h 4,6 / 1h 5,1 / 2h 4,6. Hyvähän se oli silti tarkistaa, mutta kun mitään syytä tälle ei edes ollut, niin pisti vain kummastuttamaan... Varsinkin, kun toisen piston sain sen verran vinoon(? [8|]), tai jotain, että rupesi koko taive vuotamaan, eikä meinannut millään lakata. Huh hei! [:'(]
No, onneksi siitä ei tarvitse enää murehtia.. Tsemppiä teille, jotka joudutte niitä arvoja mittailemaan!

Taas sataa! Just kun ajateltiin lähteä kävelylle, niin rupes satamaan.. No, toivottavasti lakkaa vielä iltaa myöten [:)]
Minulla on syntymäpäivä tämän viikon perjantaina, toivotaan, ettei silloin sada, vaikka voihan sitä näin kotioloissakin viettää... Mies vaan puhui kovasti johonkin menosta, ei kertonut vielä tarkemmin.. [;)]

Semmosta tänne! Oikein kivaa MARRASKUUTA, vielä kun sitä on jäljellä... Joulua odotellessa (ja lunta!) [:)]
Kirjoittelemisiin!
 
Huiiiiii... Tänään uskalsin kokeilla tota sokerimittaria ekan kerran ihan yksin ja itse [:D] Siis vaikka tiedän ettei se satu mut silti ihan kamalaa kun pitää itte tökätä reikä sormeen.. kai jotain piikkikammoa tuokin [;)]

Ai että kun mua ahistaa toi Aitolehti ja mikäsenukonniminytoli?? Anteeksi jo etukäteen jos täällä on heidän ystäviään tms. mut ihan oikeesti. Laittaa nyt 2 viikon ikäiselle vauvalle korvakorut???!!!???
Voi raivo!!! [:'(][:@][:'(][:@]  Mä en vaan ymmärrä tommosta esineellistämistä... ihan kamalaa!!

(Maikkarin viihdeuutisista sattu vaan silmään : http://www.mtv3.fi/viihde/uutiset/muut.shtml/1005305?aitolehti_martina)

Ihanaa huomenna piiiiiiitkästä aikaa pääsee "bilettää" kun kavereiden tuparisynttärit [:)] ja muuten myös vikaa kertaa tän mahan kanssa, koska muita pirskeitä ei oo enää tiedossa enkä kyl meniskään..
Oon varannu noita huomisia varten sellasen mustan raskausunelman... hih... oon kokeillut sitä tällä viikolla joka päivä et varmana menee vielä päälle [:D] 

Mukavaa viikonloppua ihan jokaiselle!
 
Mä olin tänään neuvolalekurilla ja sain kuulla tulokset siihen sokerirasitukseen. Eka arvo oli ok 5,2 toinen 11 (pilkku jotain) [:(] ja kolmas... enhän mä nyt enää muista mutta sallituissa kummiskin. Sf-mitta huitelee käyrien yläpuolella, nyt oli tasan 30 kun viikkoja kasassa 26+3. Ei kiva.

Sain ohjeet tarkkailla ruokavaliota... En oo kauheasti herkkuja syönyt joten on kai sit vähennettävä muusta. Ja sit tuli lähete äitipolille ultrattavaksi.

Vähän pistää masentamaan...
 
Hei! Ajattelin tännekin kertoa kuulumisia. Ensinnäkin suuret onnittelut Dylille ja kiitos synnytyskertomuksesta, ne ovat aina kivaa luettavaa omaa synnytystä odotellessa [:)]
 
Mulla on sokerinrasitustesti joulukuun puolessa välissä, vähän jännittää, minä kun söisin karkkia vaikka joka päivä, enkä ole paljon säästellytkään syömisiä. Painossa se ei ole kuitenkaan näkynyt, eikä vauvankaan koossa. Ru:ssa viikotkin jopa tippuivat vähän. Niitä ei kuitenkaan lähdetty virallisesti muuttamaan, joten en itsekkään sen kummemmin asiasta välitä. Olen muutenkin jotenkin siihen tuudittautunut, että huhtikuun puolella syntyy, en tiedä miksi. Aika monella vain taitaa mennä yli la:n..
 
Olo on vielä mukavan keveä, kipuja ei ole ja kävelykin on vielä täysin vaivatonta. Sukkien pukeminen on ainut, joka aiheuttaa ylimääräistä ähkimistä ja puhkimista. [:D] Kengät samoin. Välillä olen käskenyt miehen riisua kengät pois, ei vain jaksa kurotella varpaita kohti paksu takki yllään. [:D] 
Muuten hyvä senkin suhteen, että sain omat farkut vielä mahtumaan jalkaan! Menivät kiinnikin. Tosin viritin niihin kuitenkin ponnariviritelmän, ahdistaisi liikaa jos koko päivän pitäisi niitä normaalisti kiinni. Nyt kuitenkin onnellisena istun normifarkut jalassa töissä, ihanaa! [8D]
 
Sash puhui bilettämisestä. Voi, kun pääsisi itsekkin. Nauttisin suuresti, kun saisi pukeutua ja laittautua kivasti. Vaikka maha onkin jo pyöreä. Näyttävät ne vaatteet siltikin vielä ihan kivoilta [:)] Jos ei laita mitään ylikinnaavaa, lyhyttä paitaa [8|] [:D] Tunikamalliset ovat ihan parhaita! Onneksi muoti suosii nykyään normaaleissa vaatteissakin meitä raskaana olevia! Vaikka en muodin perässä jatkuvasti juoksekkaan [:)] 
Baariinkin voisi vielä lähteä, kun maha ei ahdistavan iso ole. Innostustakin riittäisi, mutta heti kun rupeaa tarkemmin ajattelemaan niin iskee ahdistus. Kännisiä horjumassa ja tönimässä tupakkien kanssa, ei kiitos sittenkään! Väsykin tulee jo niin ajoissa, että ei jaksa. Pitää tyytyä vissiin leffassa käymiseen... Syömäänkin voisi joku perjantai- tai lauantai-ilta lähteä johonkin kivempaan ja hienompaan paikkaan [:)]
 
Oletteko kuinka hyvin jaksaneet jumppailla ja kuntoilla? Mun jumpat on nyt jääneet physiopilateksen loputtua pariin mammavesijumppakertaan ja sukkien pukemiseen [;)] Lenkille pitäisi lähteä, siksi pitääkin varmaan hakea miehen koira taas kyläilemään anoppilasta. Tulee lähdettyäkin kävelylle pakon edessä.. Vesijumpassa aion käydä kuitenkin vastaisuudessakin, uimaan pitäisi muuten raahata itsensä. Se kun on mukavan kevyttä mahan kanssa, mutta silti hyvää liikuntaa!
 
Viikonloppuja kaikille!
 
Mulla myös edelleen ollut hemppa vähä alhaalla ja muutenkin tulee sitten noita vitamiinilisiä, multitabsia, e-epaa ja d-vitamiinia napsittua eli pitkin päivää milloin mitäkin...
 
Varmsti tiedätekin, mutta ajattelin varmuudeksi muistutta enajia ja miksei muitakin, että muistattehan "nauttia" raudan erikseen, ei siis kalkkitabletin, maitotuotteiden yms. kera, kalsium kun heikentää raudan imeytymistä, mutta c-vitamiini taasen parantaa, joten rauta vaikkapa aplarimehun kera. Ja d-vitamiini ja kalkki kannattaan ottaa illalla, d-vitamiini auttaa kalsiumin imeytymiseen ja imetyminen on tehokkainta yöaikaan.
 
Ihanaa, nyt sitä itsekin pääsee tälle puolelle! [:D] Tätä on odotettu, nyt raskaus (tai lähinnä vauvan saaminen) jo tuntuu todellisemmalta ja siihen asennoituu aivan eri tavalla. Meillä on rakenneultra vasta ensi viikolla, sitä odotellessa.. [:)]
 
Onnea Arwen etapin saavuttamisesta! [:)]

Janis77: Heh, joo! Multitabsit ja kalkit oonkin nautiskellut ennen nukkumaanmenoa, ja rautaa otan tyhjään massuun omenamehun kanssa aamuisin / aamupäivisin, riippuen olosta.. Minulla kun on tämä pahoinvointi jatkunut jo näille viikoille asti.. huh huh. Onneksi tänään ei ole tullut kuin kerran oksu. Eilen tuli kahdesti.

Eilisestä vielä sen verran, että alkoi illalla vähän ennen 23:a supistella, todella kivuliaasti. Kipu lähti selästä asti. Itkua vääntäen niitä tuli viiden minuutin välein, puolentoista tunnin ajan. Sitten ne alkoivat helpottaa, ja loppuivat. Yöllä supisteli taas muutaman kerran, ja tänään taas jatkuu ja jatkuu, onneksi ei kokoaikaa....

Soitin asiasta neuvolaan, mutta sieltä tuli taas sama vastaus, kuin kaikkiin muihinkin vaivoihin... "Se on normaalia loppuraskaudesta..."

Ei paljoa lohduttanut tuo vastaus, ja ihmettelinkin kauan, että miksi ei pistänyt aikaa mihinkään tutkimukseen. Kysyinkin sitä häneltä, niin hän sanoi että "Sinulla oli n. 1kk sitten lääkäriaika, joten tuskin sielä on tapahtunut mitään, kun silloinkin oli kaikki ok." Laittoi hän kuitenkin minulle lähetteen LABRAAN, pissanäytettä viemään siis.. Mutta vain sillä perusteella, että minulla oli joskus pari kuukautta sitten pissatulehdus. No, tiedetäänhän se, että se ei aina oireile, mutta kun ainut "oire" siihen oli nuo erittäin KIVULIAAT supistukset, säännöllisinä, pitkäkestoisina.... [8|]

Nyt on pakko mennä huilimaan, alkoi taas ikävästi supistelemaan.. Jos tämä meno jatkuu, niin pitää varmaan lähteä käymään sielä lekurissa, vaikkei neuvolassa siihen osattu ottaa kantaa... Ehkäpä ajattelen hieman omillakin aivoillani [8|]

Kuullaan..
 
viimeinen mähän kanssa jouduin dieetille kun narahdin paastosokerista. En oikeastaan tehnyt muuta kun jätin ne "selvät" sokerit pois, vaihdoin kermajäätelön jogurttiin, vaalean pastan ja riisin täysjyvään ja semmosta pientä.. Painonnousu ainakin tasaantui, viimeksi oli tullut vaan +125g/vko :) Olen edelleen syönyt yhden jäätelön tai joulutortun silloin tällöin, enkä jaksa rankaista tai tuntea huonoa omaatuntoa moisesta.
Sinullakin huitelee vain tuo yksi arvo ylärajoilla, joten älä sure, pienet ruokavalio ratkaisut auttavat varmasti sinullakin :) Tulehan kertomaan ultrakuulumiset kun olet siellä käväissyt!! [:)]
Mä olen mittaillut kotona niitä sokereita nyt pari päivää ja ihan loistavia arvoja tulee, tänäkin aamuna paastosokeri 4,7 vaikkei ihan 12 tuntia ollutkaan iltapalasta :)

undulaatti ja bilehalut... Ehdottomasti kannattaa lähteä juhlimaan jos vaan mitenkään jaksaa ja kynnelle kykenee! Niin ja tulee hyvä tilaisuus! Lähinnä mä halusin vain nähdä kavereita kun niitä niin harvoin tässä tilassa näkee. Laittautuminen oli ihanaa ja tunsinkin oloni kauniiksi. Huolimatta yhden miespuoleisen kaverin kommentista "Sä kyllä näytät jotenki huvittavalta ku on niin pulleet posket" [:@][;)] Hahahaa...
4 tuntia jaksoin seurustella, sit olin kertonut vaivani jokaselle kiinnostuneelle, joten oli hyvä aika häippästä kotiin. Baarin mä jätin väliin kans ihan vapaaehtoisesti, ei kiinnosta ihmistungos yhtään!!!

Janis77  oon ottanut kanssa erikseen noita tabuja, yhessä vaiheessa oli vähän tuskasta kun mun hemppaa ei saatu nousemaan millään ja jouduin ottamaan rautaa aamuin ja illoin ja sit yrittää vielä muistaa multivitat keskellä päivää etteivät kumoaisi toisiaan. Lääkäri sanoi, että riippuen siitä mitä tarvitsee eniten niin ottaa illalla.. Eli jos raudat on alhaset niin sitten sitä yöksi imeytymään, mutta jos vaan ylläpitää yhdellä napilla päivässä niin ei väliä mitenpäin ottaa :) Toisaalta itse söin rautaa sekä aamuin että illoin eikä vieläkään meinannu nousta ni kai sekin on vähän niinku "henkimaailman hommia" et kenellä toimii mikäkin [:D]

Tervetuloja Arwen  ja onnittelut puolivälin ylittymisestä!! [:)]  Tulehan kertomaan rakenneultrakuulumiset kun ajankohtaista!

enaj kuulostaa tosi ilkeiltä noi supparit. Mä oon kans miettinyt sitä kun ei oikein neuvolassa nimestään huolimatta osata kunnolla neuvoa, et soitan sit suoraan äitiyspolille jos tulee sellasta ongelmaa.. Ainahan se on se helpoin vastaus et "kuuluu asiaan"... Neuvola ei oikeastaan ole mulle tarjonnut muuta kun just nää perusjutut verenpaineet ja sydänäänet. Jotain kun kysyt niin suoraa vastausta et kyllä saa.
Musta on muutenkin tosi törkeetä et meillä neuvolassa ei saa puhelimella ketään kiinni muuten kuin tunnin arkipäivisin!!!! [:@][:@][:@] Siellä on siis puhelinaika vain 12-13 ja muuten ei oo puhelimet päällä.
Toivottavasti pääsit lääkäriin!

Jep jep.. Täällä siis sohvan "orjana" köllötellään kun muuta ei voida.. :( Odottelen ensi viikon neuvolaa jos saisin luvan lähteä äidin luo (400km) ja tulla vasta joulun jälkeen takasin.. Äiti on ihan kauhuissaan et meinaan lähteä yksin ajelemaan sinne ja melkein pakotti jo iskän mua hakemaan täältä [:D] Mut mulle on autolla ajelu ollut ihan helppoa ja mukavaa tähän asti, ei ole ollut ongelmia enkä usko että toi matka semmoisia aiheuttaisi... Kenelläkään kokemusta/tietoa mitä suositellaan automatkoista jos kohdunkaula lyhentynyt ja pehmeä ja vauveli laskeutunut?? Mä en vaan suostu makaamaan joulua yksin täällä pimeässä Etelä-Suomessa!!!!!! (mun mies on töissä koko joulun) Lentokone ei ole enää vaihtoehto ja juna tai bussi saa mut satavarmaan synnyttämään pelkästä verenpaineennousususta niissä silakkapurkeissa.

Et semmosta. Lähen askartelemaan joulukortteja keittiön pöydän ääreen, ihanaa jotain kivaa tekemistä!! [:D]
 
enaj - sinuna en odottelis, vaan varaisin lekurista ajan. Sieltä laittavat lähetteen synnytysosastolle(enhän toki tiedä missä päin asut ja mikä siellä systeemi) ja siellä sitten ultraavat ja katsovat kohdunsuun tilanteen. Mulla oli myös kivuliaita supistuksia ja ravasin synnärillä ultrassa, mutta supistukset eivät onneksi tehneet kohdunsuulle mitään. Siltikin vain poikamme syntyi ennenaikaisesti.... joten en ihan menisi luottamaan neuvolan "ne kuuluu asiaan-virteen"...
Vaikka tottahan kuuluvatkin asiaan, mutta jos itse on huolissaan, niin lekuriin vaan.... [:)]

Ja jos joku ammatti-ihmiseksi itseään kutsuva kehtaa sanoa, että kuukausi sitten olit lääkärissä ja tuskin siellä on mitään tapahtunut, niin ohhoijaa! Kun nimenomaan voi tapahtua lyhyessä ajassa paljonkin. Tänään kaikki hyvin ja huomenna synnytys käynnistyy, niin se vain voi mennä.

Mulle sanottiin, että on HYVIN epätodennäköistä(muttei mahdotonta) ennenaikainen synnytys, koska takana oli kaksi täysiaikaista.


Sash
- itse olin käymässä 400 kilometrin päässä kotoa yli kuusi viikkoa ennen laskettua aikaa, poika syntyi tasan viikon päästä kun kotiuduimme. ONNEKSI "vasta" viikon päästä... Jos vielä raskaaksi tulen, niin en lähde kotoa minnekään! [:D]

Mutta ei kai sitä voi elää koko raskausaikaa pelko perseessä, että mitä jos syntyykin etuajassa. Mutta jos on yhtään vitteitä ennenaikaiseen synnytykseen, en suosittele pitkää matkaa. Loppuviimeinhän jokainen itse päättää miten toimii.Ja jos joku ammattiihmiseksi itseään kutsuva kehtaa sanoa, että kuukausi sitten olit lääkärissä
 
Noniin, hei taas! Täällä meno rauhottunut.

Kätilön kanssa kun juttusilla olin, niin se varas minulle lääkäriajan omatoimisesti, ja sanoikin, ettei tarvitse odotella, että neuvolasta saisit sen, JOS edes saisit! [8|] Sanoihan hän myös, että ikäni puolesta myöskin laittaisivat minulle äippäpolille tähän loppuun yhden lääkäriajan, ja varsinkin nyt! No se aika tuli sitten tohon kuun lopulle, mutta sanoi, että jos vielä tulee supistuksia samaan tahtiin, tai menee lapsivesi tms, niin ei tarvitse jäädä kotiin odottelemaan lääkäriaikaa, vaan suoraan synnärille sitten :D

Ja tosiaan, sanoi, että viikolla 34 eivät enää estele, että syntyy jos on syntyäkseen. Toivottavasti pysyisi kauempaa masussa, ainakin sinne tammikuun alkuun asti. Luottavaisin mielin mennään, ja olenkin vahvasti sitä mieltä, että sille joulukuun lopussa olevalle lääkäriajalle olen menossa! [:D]

Niin ja tosiaan, täällä ei järjestetä tutustumiskäyntejä synnärille ollenkaan tuon sikainfluenssan takia! Olin todella iloinen silti, että kätilö järjesti minulle ja miehelleni välin, missä hän esitteli paikkoja aina synnytyssaleista perhehuoneisiin asti! (Minä tosiaan käyn pelkopolilla tämän sairaala"kammon" takia. Ihan vaan lyhyesti sanottuna sairaaloiden tilat ahdistavat. Varsinkin jos sinne joutuu jäämään yksin. [&o])

Eilen miehen kanssa tehtiin joulukortteja! Melkosta askartelua se, mutta olen tyytyväinen lopputuloksiin! Oli oikein mieluisaa puuhaa. [:)] Mies onkin pitänyt minua nyt sänky/sohvapotilaana, pitää muutenkin huolta. [:)] Eilenkin tarjosi lämmintä ja omatekoista mehua, ja piparia, kun olin niin poikki ja kurkku käheänä! Täällä tosiaan on pää ihan tukossa...

Mutta, kivaa joulua kaikille! Ja toivottavasti myöskin LUMISTA! Täällä onkin ollut pakkasta pitkästä aikaa viimeyöstä lähtien!
 
Takaisin
Top