Raskaus ja työt

Tyhmänä ny kysyn et miks alottaa varhennettuna äitiysloma? Meinaan siis et "kostautuuko"se jossain vaiheessa? Eli pitääkö sit aikasemmin alottaa hoitovapaa/menä töihin?
 
Jos aloittaa varhennettuna, äitiysloma lyhenee sieltä loppupäästä. Itse aloitan vain 3 päivää varhennettuna, niin ei tartte enää joulun jälkeen mennä töihin.
 
mäkin aloitn 1 päivän varhennettuna, et ei tartte joulun jälkeen mennä töihin. ja tosiaan äitiysvapaa ja vanhempain vapaa on aina (päiämääräisesti) saman pituset, joten sit joutuu aiemmin hoitorahalle/töihin/opiskelemaan tms.
 
Mulle olikin tuo uutta, että vuoden alusta heikkenis jotenkin nuo äitiyspäivärahat. Onkohan se säännös jo voimassa ja millanenkohan se on?
 
Ja ite jäin osittain myös sen takia että meijän puljuun tulee remppa 20.12 joten jokatapauksessa oisin jäänyt pois jo ennen äitiyslomaani. remppa-ajalta ei makseta palkkaa, vaan työttymyyskorvaus lomautettuna. saman rahan oisin saanut lomautettuna kuin myös sen äitiyspäivärahan, joten tää oli vähän + - nolla tää tilanne. ja hoitovapaalle kuitenkin jään silloin kuin töihin pitäisi palata. Saa nähä onko työpaikkaa enää silloin jos vaikka 2v päästä palaisin, vakisoppari on, mut rempan aikana omistaja vaihtuu yms. muutoksia tulee.
 
Muokattu viimeksi:
Äitiysloma alkais täällä varhennettuna 14.12, mut viimeset kolme viikkoa oon käyny kerran viikossa töissä kääntymässä kun alkaa aina hirveet supistukset kun on hommissa. Edellinen saikku loppu maanantaina ja tiistaina olin töissä ja taas on loppuviikko lepoa. Ärsyttävää ku ne ei vaan voi suoraan kirjottaa saikkua viel ens viikkoakin, ajattelin kyllä että nyt loppu jo työt ja käyn maanantaina hakemassa sen viimeisen työviikon saikuksi kun en jaksa taas vaan käydä kokeilemassa että tulisisko niitä supistuksia vai ei. Ite alotan varhennettuna koska saan paremmat tuet kun tän vuoden puolella jo jään virallisesti alkais vasta 7.1.
 
Ensi vuodeksi kaavaillaan vanhempainrahan korotusten poistoa sekä isältä, että äidiltä. Eli esim. nyt kun äiti siirtyy äitiysrahalta vanhempainrahalle (silloin kun vauva on n. 3kk:n ikäinen) maksetaan vanhempainrahaa 30pv ajalta korotettuna (muutama euro enemmän per päivä).
Toinen muutos on se, että äitiysrahaksi huomioidaan vuoden alusta 70% tuloista, kun se tällä hetkellä on 75%. Sama myös isille. Mutta isien vapaita ei tässä pysty kikkailemaan, koska ei niitä voi etukäteen hakeakaan :-D

Ei nämä mitenkään todella isoja huononnuksia ole, mutta toki kertaantuvat jos/ kun haetaan sitten vanhempainrahoja toisesta/ kolmannesta lapsesta. Jos taas nyt lasketaan vanhoilla perusteilla (vuosi 2015), niin niitä samoja voidaan käyttää myös seuraavien lasten kohdalla, jos heidän laskettu aika on 3 vuoden sisällä nykyisestä äitiysrahapäätöksestä.
 
Okei, että tuommosia heikennyksiä. Kiitos Helmi-mamma tiedoista! Itse en äsken äkkiseltään löytänyt Kelan sivuilta mitään tietoa noista. No, mulla se varhentaminen on joka tapauksessa myöhäistä, kun muistaakseni työnantajalle piti ilmoittaa pari kuukautta ennen kuin aloittaa äitiysvapaan ja se aikaraja on jo umpeutunut.

Tänään Aamulehden etusivulla komeili myös kaavio, että nyt jos ja kun sitä yhteiskuntasopimusta ei tuu ja nää hallituksen kaavailemat ns. pakkolait tulee voimaan, laskee lapsilisät ja vanhempainvapaalta ei sitten enää kerry vuosilomia. Että semmosta kivaa...
 
Soitin Kelaan tänään kysyäkseni tuosta, ja heillä ei ollut vielä mitään tietoa. Halusin tietää, tippuuko kaikilta tuet vuoden alusta, vai pelkästään niiltä, joilla äitiysloma alkaa vasta vuodenvaihteen jälkeen. Eivät tienneet, kuulemma lakia ei vielä edes ole hyväksytty, joten ei ole edes tietoa, toteutuuko laki. Ja kysymykseeni lupasivat soittaa takaisin, jos joku sattuisi tietämään. Jos kukaan ei tiedä, niin sitten minä teen heti tänään varhennushakemuksen niin aikaiseksi kuin nyt on mahdollista, jotta edes hetken ajan saisi vielä tuota parempaa tukea -- jos kerran on mahdollista, että tuki tipahtaa kaikilta kertarysäyksellä.
 
Ensi vuodeksi kaavaillaan vanhempainrahan korotusten poistoa sekä isältä, että äidiltä. Eli esim. nyt kun äiti siirtyy äitiysrahalta vanhempainrahalle (silloin kun vauva on n. 3kk:n ikäinen) maksetaan vanhempainrahaa 30pv ajalta korotettuna (muutama euro enemmän per päivä).
Toinen muutos on se, että äitiysrahaksi huomioidaan vuoden alusta 70% tuloista, kun se tällä hetkellä on 75%. Sama myös isille. Mutta isien vapaita ei tässä pysty kikkailemaan, koska ei niitä voi etukäteen hakeakaan :-D

Ei nämä mitenkään todella isoja huononnuksia ole, mutta toki kertaantuvat jos/ kun haetaan sitten vanhempainrahoja toisesta/ kolmannesta lapsesta. Jos taas nyt lasketaan vanhoilla perusteilla (vuosi 2015), niin niitä samoja voidaan käyttää myös seuraavien lasten kohdalla, jos heidän laskettu aika on 3 vuoden sisällä nykyisestä äitiysrahapäätöksestä.
Muutos on isompi kuin tuo. Jatkossa se on 70% vain pienituloisille, keskituloisilta leikataan vielä enemmän. Ja missään ei ole sanottu, että leikkaukset koskisivat vain niitä, joilla äitiysloma alkaa vasta vuodenvaihteen jälkeen. Eikä missään ole sanottu, että toisen lapsen kohdalla käytetään samaa laskukaavaa, vaan sanotaan, että käytetään samoja tuloja laskennan pohjana. Eli saattavat toisen lapsen kohdalla laskea sen leikatun kaavan mukaan niistä vanhoista tuloista, jos tämän paskalain kanssa käy huonosti.
 
No nyt soittivat Kelasta takaisin, kuulemma ei ole tosiaan kellään tietoa vielä tuosta laista. Arvelivat kuitenkin, että jos lakia vasta nyt säädetään, sen vaikutukset näkyvät parin vuoden kuluessa, että ei niitä muutoksia niin nopeasti saada voimaan.
 
Eikö niis lähes aina oo 2-3 vuoden siirtymä ennen ku ite laki tulee voimaan? Myöhästä se joka tapaukses on aikastaa ku työnantajalle on pitäny ilmottaa jo marraskuun puoles välis.
 
Minä en ole töissä, joten aikaistin nyt kuitenkin äitiysloman alkamaan heti tänään.
 
Vielä 21 päivää, mutta onneks vaan 11 työpäivää :) nuo arkipyhät vähän helpottaa tätä vikaa työkuukautta. Työpaikalle tulossa niin paljon muutoksia vuoden alusta et onneks saa jäädä kotiin..
 
Mulla vielä 10 työpäivää jäljellä tammikuussa. Tän loppuvuoden olen talvilomalla. Jotenkin toivoisin, ettei tarttis mennä enää töihin... Saa nähdä miten tää olo tässä kehittyy. On niin vaikeaa mennä hakemaan sitä sairaslomaakin, jos ei oo ihan kunnon, kunnon vaivoja. Kaikkea pientähän tässä jatkuvasti tietysti on enenevässä määrin.
 
Miul alkas virallisesti äippäloma huomenna ! :) tai periaatteessa jos oisin ollu viel töissä ni oisin tänään tehnyt vikan päivän :)
 
Takaisin
Top