Raskaus ja työt

Meillä kans joutuu anomaan työnantajalta äitiysloman, samaten kaikki muut lomat, palkattomat, koulutukset ym. Ja mullekaan ei voi hommata sijaista ilman täyttölupaa. Työnantajalla on sääntö että yli 3 kk työsopimuksiin/poissaoloon tulee hommata kunnan hallitukselta ja/tai valtuustolta täyttölupa. Mulle ei oo puhuttu mitään sijaisesta, mut ei mulle muutenkaan puhuta mistään (vaikka tuuraan vastaavaa sairaanhoitajaa:) ). Mut minen sitä murehi, ei oo mun ongelma se :)
 
Mun työnantajani ei ole enää pariin kuukauteen antanut mulle töitä. Multa vietiin kaikki tunnit pois ja firmaan palkattiin kaksi uutta. En ole raskaudestani itse kertonut firman omistajalle vielä, mutta tiedän, että lähin esimies on sen laverrellut ilman minun lupaani. Nyt odottelen vain liitolta päätöstä, lähtevätkö he ajamaan asiaani oikeuteen. En yksinkertaisesti jaksa yksin tapella.
 
Aeli, aika törkeetä. Siis tää tapahtu sen jälkeen ku joku kerto raskudesta? Onneks kuulut liittoon! Ja ne kyl pitää sun puolia.
 
Täytyy kyl myöntää et ootan sitä aikaa ko saa jäädä äippälomalle :) vaikka töisä onki mukavaa ni kyl kotona on viel parempi. Toki voi olla et kotona olles sit haluan äkkiä takas töihin..
 
Nostan tätä ketjua: miltä töissäolo on tuntunut nyt viikkojen kasvaessa? Ja onko Aelin tilanne edennyt?

Mulla alkaa äitiysloma joulusta enkä haluaisi jäädä saikulle sitä ennen, en halua mökkihöperöityä ennen vauvan syntymää. Nyt mulla on kuitenkin ollut kipeitä supistuksia jopa silloin, kun vaan istun pöydän ääressä. Alan epäillä että ne johtuvat stressistä: oon joutunut setvimään töissä riitatilannetta jossa yksi ihminen käyttäytyy todella raivostuttavasti. Niissä tilanteussa mun on pakko olla diplomaattinen ja tukahduttaa kaikki kiukku, joten ehkä tunteet sitten purkautuu supistuksina.
 
Täällä on jääty töistä pois jo 3 viikkoa sitten kokonaan. Mulla on nyt saikku tonne 15.12 asti ja ajattelin että sikäli kun lääkäri on samaa mieltä niin en enää töihin menekkään.. tosiaan hektinen ja fyysinen seisomatyö joka ihan ilman raskauttakin todella raskasta. Kivuliaan suppariepisodin jälkeen jäin aluksi kotiin ja sittemmin mukaan tullut kovat liitoskivut yms. Oon kotona pystynyt olemaan ja käynyt nyt lähes päivittäin kävelyllä ja se on tuntunut hyvältä. Perus kotiaskareet onnistuu mutta isompi rasitus esim. Siiivoaminen (ihan kunnon sellainen) ei ole turhaan nimitetty yhdeksi kolmesta ässästä.. joka kerta kun on enemmälti siivoillu ni on alkanu kivuttomat supparit ja nivuset aivan kipsissä.. kyllähän tässä tosiaan hitusen on alkanut mökkihöperöitymään mutta oon yrittänyt sen vuoksi edes ulkoilla vähän ja tehdä kaikkea mitä pystyn ja valmistella vauvan juttuja ja jouluhommia.
 
Mullakin alkaa äippäloma joulusta tai pidän siihen alkuun talviloman ja sitten jään virallisesti äitiyslomalle. Hyvin on vielä jaksanut töitä tehdä. Selkä menee aina iltapäivisin jumiin, mutta aamulla on taas normaali. Tällä viikolla on alkanut supistella melko usein. Välillä vihloo kävellessä, mutta se menee aika nopeasti ohi. Toivottavasti seuraavat 3,5vko menee yhtä hyvin, niin ei tarttis saikulle jäädä. Itku varmasti tulee kun loma alkaa. Tykkään todella työstäni ja työkavereistani. Ikävä tulee.
 
Täällä äippäloma alkaa vuodenvaihteessa mutta saikulla oon ollu jo kaks viikkoo. Enkä tod näk enää töihin palaakkaan. Kokin seisomatyö kävi liian raskaaks. Onko kellään tietoa että miten pitkän saikun jälkeen siirtyy kelan päivärahoille? Lenkillä oon minäkin yrittäny kerran päivässä koiran kanssa käydä mutta kyllä sitä tuntee ittensä aika Michelin mieheks kun vaappuu kylillä menemään :D
 
Mulla lomat alkaa kans joulusta, vaikka la onki vasta 27. pvä. Pidän talviloman ja vähä kertyneitä saldovapaita ensin pois ja alotan äippäloman pariviikkoa etuajassa, ku on kans raskas fyysinen työ. Työkaverit vinoili kyllä, että änkeen töihin vielä viimesinä päivinäki, ku en oo kauheen hyvä pysymään aloillani. Mulle olis varmaan kamalaa, jos joutuis saikulle ja kaikki pahinta olis vuodelepo.
 
Mä jaksan vielä oikein hyvin töissä. Supistuksia ei tuu tai en huomaa niitä töissä. Nyt alkanut vähän enemmän rasittaa työpäivät, mutta kyl mä varmaan loput 14 työpäivää jaksan!:)
 
Mulla alkaa äippäloma vasta 12.1 eikä talvilomia oo. Onneks kuitenki joulu välis. Töissä oon jaksanu hyvin, supistuksia on välillä enemmän ja välillä vähemmän. Uskon että oon töissä äippäloman alkuun asti, vaikka kahen osaston välillä ravaaminen,kiire ja stressi ei aina tunnu hyvältä.
 
Mie oon ollu tän viikon saikulla, joka jatkuu 9.12. asti. Mulla oli pari viikkoa sitte petipuuhien jälkeen yöllä oikeesti kipeitä supistuksia ja olin sillä viikolla 3 pv saikulla. Sit tän viikon maanantaina alko töissä aamupäivällä taas kipeet supistukset ja pääsin samana pvnä lääkärille joka laittoi sen 2,5 vk saikkua. Toivon voivani palata töihin vielä. Tammikuun lopullahan mulla vasta virallisesti alkais äippäloma. Kun ottaa rauhallisesti nii ei oo supistuksia ollut kauheesti ja ne ei myöskään ole kipeitä. Sit jos paljon puuhailee eikä ehi levätä niin alkaa supistella ja tulee inhottavia liitoskipuja häpyluuhun. Saapi nähä miten pitkään kykenen olemaan töissä, mulla on kuitenkin istumatyö, ja sielläkin niitä supistuksia tuli tosi paljon sillon maanantaina.. :/
 
Täällä oltu sairaslomalla koko raskauden ajan välilevynpullistuman vuoksi. En enää jaksa edes valittaa tästä kotona olemisen tylsyydestä. Pitää ottaa asiat niinkun ne tulee. Pääasia että vauvalla ja mulla kaikki hyvin. Uimassa käyn muutaman kerran viikossa ja kävelylenkkejä selän jaksamisen puitteissa, hyvin pieniä mutta pari kertaa päivässä niinä päivinä kun lenkkeilen. Toivottavasti kaikki jaksais olla mahdollisimman pitkään töissä ja että kroppa kestää! On tää kyllä uuvuttavaa, sairasloma alkoi juhannuksesta ja loppuu äitiysloman alkuun 9.1. Huh. Tsemppiä teille vielä työssä oleville! Mä tekisin lähestulkoon mitä vaan että olisin saanut olla töissä. :)

Ja Mimmulih_92, se riippuu sun työehtosopimuksesta että kuinka kauan sulle maksetaan sairasajan palkkaa.
 
Hyvin oon jaksanu olla töissä, äippäloma alkaa 11.1. Ja uskon ja toivon, että jaksan sinne asti olla. :)
 
Mimmulih_92, jos on kvtes ni noin 3 kk (72pv) maksetaan normipalkka, jos täyttyy työssäoloaika, ja sen jälkeen menee kelan tuille.
Kävely on ollu mulle varmaan pahinta liikuntaa, sillon on supistellu enemmän ku esim jumpassa. Töissäki välistä niin kiire :/ mut onneks työkaveri on ihania ja käskee mun levätä töissäkin :)

Muoks. Ohjeistin väärin. Tuo ohje koskee äitiyslomaa. Sairauslomalla palkkaa saa 60päivältä, sen jälkeen saa 2/3 palkasta 120 päivältä. Ja palkkaa saa yli 14 päivältä jos työsuhde on kestäny vähintään 60 päivää. Jotenki noin kaveri selitti sen :)
 
Muokattu viimeksi:
Riippuu ainakin työsuhteen pituudesta ja ehkä tessistä kuinka maksetaan saikku ajalta palkkaa
 
Tietty. Kuten aikasemmin sanoin et kvtes ja jos täyttyy työssäoloaika. Paree tarkistaa asia palkanlaskijalta/työnantajalta. Toki työnantajakaan ei aina tiiä tai voi esittää tietämätöntä..
 
Mä kyl venaan et pääsee äippälomalle ja loppuu kiire. Saa nukkua ja relaa ja toivottavasti jaksaa liikkua kaupungille ja kavereille jotka on äippälomilla itsekin :)
 
Olen ollut pois töistä raskauden alusta asti ja vaikka välillä on ikävä töihin, on ollut kiva viettää aikaa esikoisen kanssa.
 
Takaisin
Top