Raskaus ja työt

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jele
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mites te muut kolmivuoron tekijät, vieläkö teette yövuoroja? Ja meinasitteko pitkäänkin tehdä? Itsellä vielä 4 yötä tässä seuraavan 3 viikon aikana. Sen jälkeen en meinannut enää tehdä (tulee rv 20 täyteen). Nyt jo hieman hankalaa tuo nukkuminen ni öiden tekeminen väsyttää kovasti. Muuten kyl jaksaisi varmaan pitempäänkin. Meillä tietty se, että yöllä ollaan yksin ni turvallisuuttakin on hyvä ajatella. Potilaat kuitenkin on vähän mitä sattuu välillä tuolla töissä..

Yks yövuoro on täs kuussa ja lokakuust lähtien pomo ei enää kuulemma laita yövuoroja..olisin voinu tehä niit paljoki enemmän ja pidempään mut ei sitte :D

Rankemmaks koen iltavuorot ku yövuorot

Just kohta alkaa neljän yön putki taas... saas nähdä miten sitä vielä jaksaa. Yleensä mulla on 2-4yötä/3vk, mut pomo sano et heti jos musta alkaa siltä tuntua niin ei tarvi enää öitä tehdä.

Enemmän mul käy jaksamisen päälle nää 6 päivän työputket, joita nyt kolmas peräkkäinen putkeen ja välissä ollu vaa yks vapaapäivä :/

Täällä tehdään 3-vuorotyötä päiväkotilapsien sekä kehitysvammaisten kanssa. En pidä 3-vuorotyötä mitenkään rankkana, joten tämä kyllä onnistuu (ainakin vielä kun ei ole ollut edes pahoinvointia). Yövuorot ovat myös ns. helppoja kun lapset/kehitysvammaiset nukkuvat suurimman osan ajasta, yövuorot tehdään yksin. Kaikista eniten ehkä pelottaa tulevaisuutta ajatellen kehitysvammaisten hoito. He ovat kuitenkin välillä arvaamattomia ja aggressiivisia sekä heidän nostelua on jonkin verran. Maha tulee siis jossain vaiheessa olemaan tiellä, joten nähtäväksi jää kuinka pitkään pystyn työtäni tekemään. Olen myös lyhyt, joten mahalla ei ole tilaa kasvaa kuin eteenpäin. :grin

Mä en tee yövuoroja, onneks se oli helppo sopia pomon kanssa. Ilta-aamu yhdistelmä on kaikista pahin kun en ikinä saa iltavuoron jälkeen kunnolla unen päästä kiinni ja muutenkin se nukkuminen on vaikeeta. No, enää reilu kolme kuukautta töitä ennen äitiyslomaa. :D

Itse en enää ole kolmivuorossa työssä mutta muistan viimeisiä yövuoroja että huono olo oli silloin, sitten kun yölliset keikalle lähdöt ei aina ole rauhallisia eikä ikinä tienny minkälainen keikka odotti niin kyllä oon nyt tyytyväinen että pystyn tehdä nyt noita kuvaustöitä päiväsaikaan ettei rytmit oo ihan sekasin.. Muutenkin saa nyt itse valita otanko kuvattavia vai en.

Teen päivätyötä, mutta se on suht raskasta seisomatyötä. Pomo tietää raskaudesta jo ja välttelenkin pahimpia nosteluita ym. mutta ihan kaikkea nostelua ei voi välttää. Painavimpiin en tietenkään kajoa, omaa oloa kuulostelen.
Seisominen kyllä väsyttää tosi paljn, iltaisin olen ihan kuitti.
No jospa se tästä kun muutaman kuukauden jaksaisi painaa..

Tuntuu hurjalta kun töissä päiväkirja rupeaa olemaan aika tapissaan tässä lähiviikkoina. Päiväkirjalla on vapaata vielä jonkin verran joulukuulla ja sitten olis ne tammikuun ekat 10 arkipäivää vielä työpäiviä. Joulukuulla oon 2 viikkoa lomallakin. Jotenkin ei uskalla mitään isoja projekteja sinne kirjalle enää varailla, mitkä vie monta käyntikertaa, kun on kuitenkin niin epävarmaa, että pystyykö olemaan ihan loppuun saakka töissäkään.

Kyselin pomolta, että mihis ne asiakkaat sitten laitetaan, kun mun päiväkirja loppuu. Ei se osannut sanoa... Lähimmät työkaverit ilmeisesti ottaa hoitaakseen mun lapsiasiakkaat, mutta aikuisista ei tiiä vielä mitään. Meidän alalla on vaikea saada sijaisia. Pomo kyllä sanoi, että yrittää saada mulle sijaisen, mutta sitä tuskin saa heti samaan syssyyn, kun mulla loppuu työt, kun pitäis sitä ennen saada täyttölupa mun paikalle jne.. näitä kunnan kankeuksia.

Vaikka eihän se minun murheeni pidä olla miten mun asiakkaiden jatkot hoidetaan, niin kyllä se pikkusen kuitenkin mietityttää ja harmittaakin, kun ei ite pysty tekemään töitään ns. loppuun. Se on vaan niin, kun koko ajan pukkaa uutta asiakasta esim. päivystyksen kautta, ettei niitä kaikkia hoitoja saa mitenkään valmiiksi kummiskaan. Se oliskin kiva, jos vois nyt vähän aikaa keskittyä vaan omien vanhojen asiakkaiden hoitamiseen loppuun, mutta kun pakko on kuitenkin koko ajan päivystääkin ja ajanvaraus työntää uusia myös jatkuvasti peruustusajoille jne. Loputon suo...

Eksää maiku oo hammashoitaja vai -lääkäri? Tai joku hammashuollon työntekijä kuitenkin? Teillä ei siis automaattisesti saa hakea sijaista jos joku jää pois? :eek: ompa outoa...
Meillä pomo on jo hankkinut mulle sijaisen.. :D Mut meidän pomo onkin hyvin hätäinen tapaus... Ja oon siis kunnan työntekijä, päiväkodissa töissä...

No juu, oon hammaslääkäri. Ei kuulemma saa meillä automaattisesti sijaista hommata vaan tarvitaan tosiaan täyttölupa. Täyttölupaa ei tietty oo voitu vielä hakea, kun en oo edes virallisesti vielä anonut sitä äitiyslomaa. Aattelin vasta kela-neuvolan jälkeen eli tän kuun lopulla sitten tehdä sen virallisen anomuksen. En siltikään tiedä missä vaiheessa sen sijaisen sit saa loppujen lopuksi palkata. Olen kyllä suoraansanottuna kovin skeptinen sen suhteen, että mulle edes saadaan sijaista. Ainoa vaihtoehto on melkeinpä jostain vuokrafirmasta saada joku ostopalveluna, mutta en tiedä miten sekään onnaa, kun kunta vissiin yrittää vähentää näitä ostopalvelutyöntekijöitä, kun on rahat tiukilla. Meillähän on siis esim. yksi toimi ollut jo pari vuotta auki eikä päteviä hakijoita ole edes vakipaikalle saatu. Pari tyyppiä on hakenut, mutta heitä ei ole valittu jostain syystä (osa ainakin ilmeisesti ulkolaisia, jotka eivät osaa kieltä tms.)

Okei, no lääkäreillä ymmärrän, et ei ehkä oo ihan niin yksinkertaista... Mut silti mun mielestä outoa, et pitää hommata lupa, et saa edes hakea sijaista. :DD

Mää anoin just tällä viikolla äitiyslomat, mut mulla olikin se kela-neuvola ma. :)

Oon nyt hieman hölmistyny, mut siis pitääks teiän anoa äitiyslomat erikseen työnantajalta? En mä oo tommosest kuullukaan :s

Siis meillä ainakin pitää anoa kaikki lomat (myös palkattomat, sairauslomat yms.) sähköisessä järjestelmässä, nimeltä Personec F ESS, eli näin tuttavallisemmin Essi.
Ainakin Tampereen kaupungilla on käytössä toi järjestelmä.

Joo, kyllä meillä pitää jotenkin anoa se äitiysvapaa. Se pitää esimerkiksi anoa viimeistään 2 kuukautta aiemmin, että on oikeutettu palkkaan äitiysvapaan ensimmäisiltä 72 arkipäivältä ja sit pitää esittää todistus raskauden kestosta ja lasketusta-ajasta. Nää lukee ihan työehtosopimuksessa. Lisäksi joku lakikin näistä jotain määrää kunnan työntekijöiden kohdalla (en oo vielä tutustunut).

Meillä ilmeisesti anotaan nää henkilöstöjärjetelmä Populuksen kautta. Pomo ei osannut vielä ohjeistaa mua tarkemmin tässä asiassa. Mutta selvitellään...

Niin ja meilläkin saa palkkaa ekalta 72 päivältä, joten varmaan senkin takia, toi äitiysloma pitää "anoa". Eihän sitä siis voi työnantaja kieltää, joten sinänsä toi termi anoa on vähän huono... :D

Juu, ei sitä voi kieltää, kun se on ihan lakisääteinen (katsoin just oikein työsopimuslaista sen).

Siel työsopimuslaissa lukee, että työnajantajalle pitää ilmoittaa viimeistään kaksi kuukautta ennen vapaan aiottua alkamisaikaa.

KVTESsissä (kunnallinen virkaehtosopimus) taas lukee, että äitiysvapaata haetaan viimeistään kaksi kuukautta ennen vapaan aiottua alkamista.

Noniih nyt olen taas hitusen viisaampi :D pitää vissii perehtyy sit omaan TESsiin sanotaanko siel jotain asiasta :)

Joo meillä kans pitää anoa se äitiysvapaa sen henkilöstösysteemi populuksen kautta. Kun olin yksityisellä töissä ja jäin äitiyslomalle, niin siellä ei ite tarvinnut anoa, riitti et esitti ne tarvittavat dokumentit palkanlaskentaan.

Joo eipä pomokaa muuta oo pyytäny tuomaa ku raskaustodistuksen sit kun sen saan, et ehkäpä mun ei tarvii sen enempää asian suhteen toistaseks tehdä :)

Takaisin