Raskaus ja työt

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jele
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kyllä mäkin odotan kuin kuuta nousevaa, että pääsen pois töistä. Valmistumisen jälkeen on tullut kuitenkin tehtyä hommia putkeen jo melkein 8 vuotta (onko siitä jo niin kauan, apua!?), niin pieni tauko ei varmaankaan ole pahitteeksi.

Lisäksi odotan sitä, kun ei tarvii stressata työasioita. Nytkin mietin paria juttua, jotka tulee huomenna eteen ja joudun varmaan vähän vielä tänään illalla preppaamaan itteäni niihin lukemalla teoriaa... jos vaan viittis ja jaksais.

Mä kans oota äippälomaa! Ootan et pääsen tapaan kavereita kotipaikkakunnalle ym :) onneks on joulu väkis ja monta arkivapaata ni vähä tasottaa tätä työntekoo :) jouluun kuitenki menee viel hetken aikaa :/

Mulla äippäloma alkais vasta 19.1, mutta lomien takia olis enää neljä viikkoa töitä (kolme viikkoa ennen joulua ja reilu viikko vuoden vaihteen jälkeen). Oon kyl melko varma, etten joululomien (2 viikkoa) jälkeen enää mene takas töihin, vaan hakeudun saikulle, sen verran koville ottaa töissä käynti (tosi stressaavia rakenteellisia muutoksia niin työnkuvan kuin muudenkin työkuvioiden suhteen). Jos nyt siihen joululomaan asti (alkais 19.12) jaksais sinnitellä, niin hyvä niin.

Mulla alkaa virallinen äippäloma samaan aikaan kuin Maryshkalla. Mulla on yhteensä vielä 5 viikkoa töitä (3 ennen joulua ja 2 tammikuussa) ja joulunaikaan on 2 viikkoa lomia. Itsekin kyllä vähän ihmettelen, jos pystyn loppuun asti töissä olemaan, mutta se jää nähtäväksi. Toisaiseksi olen kyllä voinut aika hyvin. Niska-hartiavaivoja on lähinnä ollut, mutta niitä nyt on ollut ilman raskauttakin ja omaa syytä, kun en oo käynyt hierojalla ikiaikoihin. Ylipäätään mä oon ollut ihmeissäni, että oon voinut niin hyvin tän raskauden ajan. Vuotoja oli aika rankkoja silloin alkupuolella, mutta ne ei olleet kivuliaita. Se oli lähinnä henkisesti ahdistavaa aikaa. Saikulla en oo ollut kuin vissiin viikon ja 2 päivää raskauden aikana. Hyvä näin ja toivotaan, ettei mitään isompaa ongelmaa tulekaan.

Mie ootan kans lomaa... Tai no lomaa ja lomaa, lähinnä sitä et pääsee pois töistä. Äitiysloma alkaa vasta 21.1 että sinne saakka ois jaksettava painaa... Rannetta puristaa joku hermo nii kovi ettei sormet tunne mitää, vaivannu aikasemminkin muttei näin et herättää yölläkin. Käytävä kai lääkäriä moikkaamassa. Muita vaivoja ei oo ollu, aineska vielä.

Mulla on neuvola huomenna. Mä kyllä valitan siellä oikein urakalla työstäni. Tuntuu, että paikat hajoo.. Mulla supistelee ja liitoskivut vihloo päivittäin. Töissä liikkuminen on tosi vaikeeta ja raskasta. Myös yö heräämiset tosi vaikeita. Töitten jälkeen oon aina ihan poikki, enkä meinaa saada mitään kotona aikaseksi, kun jalat, vatsa ja alapää kipuilee :( Mulla ei oo mitään lomaa ja vapaapäiviäkin silloin tällöin. Äippäloma alkaa vasta 28.12.. Toivon, että saisin saikkua.

Mie ootan kans lomaa... Tai no lomaa ja lomaa, lähinnä sitä et pääsee pois töistä. Äitiysloma alkaa vasta 21.1 että sinne saakka ois jaksettava painaa... Rannetta puristaa joku hermo nii kovi ettei sormet tunne mitää, vaivannu aikasemminkin muttei näin et herättää yölläkin. Käytävä kai lääkäriä moikkaamassa. Muita vaivoja ei oo ollu, aineska vielä.

Mulla samaa vaivaa ja suurimmals osaks yöllä. Kokeilin viime yönä rannetukia ja nukuin paremmin ku koskaan! Aikasemmin heräs monta kertaa yös ravisteleen kättä mut ny ei tarttenu kertaakaan. Kannattaa kokeilla tukia. Tod näk rannekanavan oireyhtymä eikä lääkäri voi sille tehä mitään.
Mul ei oo koskaan aikasemmin ollu tällasta mut raskaus nostanu esiin puutumisen.

Mulla on vasen ranne oireillut varsinkin öisin. Se vaivas kyllä ennen raskauttakin mutta on nyt pahentunu. Onneks vaan sormet puutuu eikä oo kipua ranteessa. Oikea ranne leikattiin kolme vuotta sitten just ton rannekanavaoireyhtymän takia ja siihen loppui kivut sekä puutumiset :) Mut se oireilikin sen verran pahasti ettei mikään muu kuin leikkaus auttanut.

Viime aikoina ei oo ollu niin voimakasta puutumista sormissa mutta sit kun taas pahenee niin käytän taas yöllä rannetukea/yölastaa. Se auttaa kyllä ja saa nukuttua :)

Huh, huh... tänään oli kyllä rankka päivä töissä. Myöhässä koko päivän reilusti ja jos ei työkaveri olis "pelastanut" mua olis varmaan ruokataukokin jäänyt aikas tyngäksi ja oltas oltu vielä pahemmin iltapäivällä myöhässä.

Viime yökin tuli nukuttua aika huonosti, kun mies oli levoton ja hiiri rapisteli vintillä vähän väliä.

Toivottavasti loppuviikko on helpompi... jos ei oo niin sitten en taida kyllä jaksaa.

Tänään oli töissä vaikeeta, kun ei montaa tuntia unta saanut viime yönä. Naapuri päättikin hoitaa muuttonsa erikoisesti keskellä yötä! Klo 22-03 kuului vähän väliä ääniä rappukäytävässä sekä ulkoa auton oven lopsetta. Ensi yönä aion nukkua viime yönkin edestä!

Ekaa kertaa kolme viikkoo sitten piti sanoo, et on jäätävä hetkeks kotiin jatkuvan selkäkivun ja valvomisen takia. Sillon oli vielä ihan paska tilanne töissä, niin työkavereiden ilmeet sai omassa mielessä aikaan kamalan peikon. Mutta pakko se oli. Nyt oon palannu töihin viikko sit 3pv/vko lomien ansiosta ja onneks on kivutki helpottanu. Ainut vaan et viikko sitten vauva pyörähti pää alaspäin, niin on sit kiva paineentunne alavatsassa työpaikalla. :( mutta, seurailen ja katellaan. Sais pysyy masussa vielä.. nyt on RV 27+3.

- Mamma

Täälläki ranteet oireilee ja sormet puutuu öisin. Välillä herään yöllä, ku on molemmista käsistä sormet hukassa. Työterveyslekuri vaan valitteli, että on ilmeisesti aika yleistä raskauden aikana ja suositteli sitä yölastaa. Ei ainaka vielä oo töissä onneks haitannu. Sähkäri kun tarvii koko ajan käsiään.

Kannattaa hankkia ne yölastat ihan samantien kun oireita alkaa tulla. Pistely ja tunnottomuus ovat vain se pienin oire, inhottavampia oireita ovat käsien jatkuva särky ja se, kun tuntuu, että käsissä kulkee sähköiskuja. Ne oikeasti säikäyttävät joka kerta. Ja kipukin saattaa säteillä olkapäihin asti. Itse kaivan rannetuet kaapista heti kun huomaan vähänkin oireita.

Mulla on vähennetty tunteja töissä ja vaikka äippäloma alkaa vasta 30.12 ne on laittanu mulle viimesen työpäivän 18.12 mikä on ihan ok. Ens viikolla rutistus töissä ja sitten onkin ihan yksi tai kaksi päivää viikossa. Rupee ihan hirvittämään kun työtkin alkaa loppumaan :nailbiting: sittenkö vaan odotellaan ja valmistellaan tulevaa!! Iih. Torstaina mennään ultraan tarkistamaan myös kasvuvauhti pikkuselta.

Tuo lasta pitääki hommata heti! Heräsin taas viimeyönä siihen järkyttävään kipuun ja puutumiseen oikeessa kädessä eikä meinannu mikään auttaa... Sitä rakkekanavanoireyhtymää itekki epäilen, tää on joskus aiemminkin ollu samanlainen tää käsi mut nyt pahentunu taas.. Ja ne sähköiskut kuuluu ihan normipäivään varsinkin jos rannetta kääntää liikaa.

Menen siis heti lääkärille ruikuttaa ja ostan sen jälkeen vasta lastan :D

Mä sain aikoinaan terveyskeskuksesta sen yölastan tosin sen jälkeen, kun lääkäri oli tutkinut. Mut se on kyllä hyvä ja kunnollinen :)

Mä jäin kokonaan pois 3viikoo sit, äitiysloma alkaa 14.12 varhennettuna. Siksi varhennettuna jos ois sairaslomia tullu ettei joka maanantai ois tarvinnu lääkäriin mennä ja arpoa olenko työkykyinen ja ettei kauheesti sekottais muiden työntekijöiden vuoroja, niin oli parempi näin. Mulla siis seisomatyö, missä myös kannetaan painavia astioita ja lasikoreja, välillä ollaan yksinään töissä (tarjoilijan työ) Isossa salissa kävelyä jne. en vaan enää jaksanu, hirveet liitoskivut ja häpyluuhun painaa kokoajan ja sitte kipeet supistukset. Meillä töissä vielä ajoittain aika hektistä ja varsinki nyt kun pikkujoulukausikin alkaa, niin ei paljon taukoja pidetä tai keretä syömään. Nyt ollu vaan kotona rauhassa ja koiran kans käyny rauhallisilla kävelyillä. Välillä tuntuu että hajoaa pää tylsyteen,mutta näin aateltava koska ei sit kahden kuukauden päästä enää hajoa tylsyyteen ;)

Minä kävin vain apteekista ostamassa rannetuet (niissä on lastat sisällä), kiva kun sai ne heti, ja turha olisi ollut odotella tk-aikaakaan, kun oireet olivat niin selvät.

Mulla alkaisi virallisesti äitiysloma 15.1, mutta varhennan sen alkamaan jo 21.12, koska mun määräaikaista sopimusta ei enää jatkettu vuoden alusta (vanhempainvapaalle jäämisen takia). En halua pitää kahta "työtöntä" viikkoa tammikuussa ja koko sitä työkkäritumbaa. Päätin sitten samalla varhentaa sen verran, että voin olla jouluviikon ja välipäivät jo rauhassa kotona.
Yksi pointti varhentamiselle oli myös se, että vanhempainrahoihin on tulossa näillä näkymin heikennyksiä ensi vuoden alusta (muutama viikko sitten oli annettu lakiesitys asiasta), joten tän vuoden puolella aloitettuna se tulee vähän edullisemmaksi :thumright

Oon nyt viikolla 28+5 ja töissä oon pystynyt olemaan ihan normaalisti edellisviikolle asti (istumatyö toimistossa). Edellisyönä tuli aivan yllättäen yöllä kovia alavatsakipuja, jotka jatkuivat useamman tunnin. Lääkäri epäili ennenaikaisia supistuksia ja olen nyt loppuviikon ihan rauhakseen kotona ja vältän vatsaan kohdistuvaa painetta. Ei tarviisi pikkuisen nyt vielä sieltä tulla :/ Lääkäri ei osannut sanoa, mistä kivut olisivat voineet saada alkunsa. Kova flunssa ja sitä seurannut yskä sitä edeltävällä viikolla on ehkä edesauttanut asiaa. Nyt vatsa vieläkin hellän tuntuinen, mutta vauvalla näytti olevan kaikki onneksi hyvin. Toivottavasti jää vain yhdeksi kerraksi tällainen ..

Takaisin