Raskaus ja työt

Siihen loppus mun työntekoni sitten. Äippäloma alkaa vasta 27.1. mutta supistusten, verenpaineen ja huimauksen vuoksi työt on nyt loppu. Kerkesinhän mä kokonaista yhden vuoron uudessa duunissa ollakin... :sad001
 
Vielä tää viikko, ja ens viikon torstai olis viimonen. Jaksaa jaksaa... Ehkä kestää paikatkin.. ;D ei oo ihmeitä ollu, mikä on outoa kuitenkin teen siivoustyötä missä saa kyykkiä ja kumarrella ihan kiitettävästi.
 
Jos oisin viel töissä, niin huomenna olis viimeinen työpäivä ja keskiviikkona alkaa äitiysloma! Tosin jäin saikulle jo joulukuun alusta, en olis kyennyt millään ole tähän asti töissä.
 
Tää on niin hauskaa kun osalla vasta alkamassa äippälomat ja mää oon jo kolmatta viikkoo äitiyslomalla... :D
 
Hehe miulla ei oo ees äippäloma vielä alkanut. Saikulla ollu kylläkin 16.11. alkaen, pari päivää vielä sen jälkeen kävin töissä mut sitpä oonki ollu kotona ja täällä sairaalassa. :D
 
Mulla alko eilen äippäloma! :) mitään kovin järkevää en kyllä saanu aikaseks kun väsytti ihan hirveesti koko päivän, katoin telkkaria ja nukuin päikkärit. :D mut kaikki sano et muista levätä ni teinpähän ainaki työtä käskettyä! Nyt ei sit väsytäkään... muutaman tunnin päästä ois neuvolalääkäri!
 
Tänään oli vika päivä eli ny alko äippäloma!!! :Heartred sairaspoissaoloja ei tullu yhtäkään joten siihenki oon tyytyväinen :) mutta en olis kyllä jaksanu ollu enää päivääkään töissä! Ny saa valmistella kotona kaiken rauhas vauvan tuloon
 
Mulla vielä 2 työpäivää jäljellä ja ens tiistaina alkaa äippäloma. Toivottavasti saan kaikki rästissä olevat kirjalliset hommat ajoissa tehtyä. Eilenkin tuli taas yks homma lisää ja suoraan sanottuna en tiedä mitä mä oikein siihenkin lausuntoon keksin kirjoittaa, kun mulla on vähän eri käsitys asiasta kuin potilaalla... Siis vakuutusyhtiötä varten pitää joku sepustus kirjoittaa.

Pitäis vaatekaappikin siivota rojusta ja kaikki ruokajemmat tyhjentää sekä kansiot ja luentomonisteet laittaa tiiviisti johonkin kaapin nurkkaan, että mahdollisille sijaisillekin jäis vähän kaappitilaa käytettäväksi...

Piti tänään laittaa pomolle viestiä, että pitääkö meidän vielä sopia jotain niistä tän vuoden lomista etukäteen, mutta enpä sitten kerinnyt sitäkään, kun piti livistää töistä vähän etuajassa, että kerkesin perhevalmennukseen.
 
Tuli muuten mieleen, aika etuajas kysy kyl, mut eiks "kesäloma" pidä pitää ennenku jää hoitovapaalle?

Mulle on töistä eilen ja tänää soitettu :) oli vaa 6h aikaa perehyttää mun sijainen ni ei oikee kaikkee kerinny/muistanu opettaan ja kertoon. Ja tein eilen yhen palaverin pöytäkirjan puhtaaks kotona ku en töis kerinny, huomena pitäs kiikuttaa se työpaikalle.
 
Ei kai pidä pitää lomia ennen hoitovapaata? en tiiä onko siitä mitään virallista määräystä, kuinka kauan lomia saa pitää säästössä...
 
Mulle saa sanottiin niin, mutten oo varma. Tai siis ei kaikkia lomia mut se normi 20päivää mitä kesälomalla kuluis
 
Minä ainakin pidän 4vkon kesäloman heti äitiysloman jälkeen eli marras-joulukuussa. Toinen vaihtoehto olisi, etten pidä lomaa ollenkaan, vaan työnantaja maksaisi lomapalkan ja -rahat kesällä. En tiedä sitten miten virallisesti noi pitäs hoitaa. Kun ei kai äitiysloman aikaan sais olla muita tuloja.
 
Edellises työpaikas oli vaa kaverille sanottu et pitää pitää lomat, mut nykysestä työnantajasta en tiijä. Kait se riippuu työnantajasta? Noo onneks sem selvittämiseen on viel aikaa :)
 
Ei kai pidä pitää lomia ennen hoitovapaata? en tiiä onko siitä mitään virallista määräystä, kuinka kauan lomia saa pitää säästössä...

Mun käsittääkseni ne kyl lukee kunnallisella puolella työehtosopimuksessa kuinka kauan lomia voi säästää eikä se ollut mun mielestä kovin kauaa. Mä joskus yritin sitä opiskella ja silloin en päässyt ihan selville asiasta, kun se työehtosopimus on vähän semmoista kapulakieltä. Pitäis yrittää uudestaan lukea, ku vaan jaksais sen virkeenä tehdä.

Yritin joskus pomolta tuota lomajuttua kysyä, mutta ei se vastannut mulle siihen mitään.
 
Mun täytyy pitää lomat ennen hoitovapaata, koska hoitovapaa on palkaton poissaolo töistä ja sitä ennen täytyy pitää lomat. Tämä ei varmastikaan ole se virallinen peruste mutta näin mä sen olen käsittänyt omassa päässäni.
 
Viimesin kokemus on mulla valtiolta ja siellä esim. 2016 lomia voi säästää vaan vuoden 2017 loppuun asti. Sit jos ne jää pitämättä eikä niitä makseta, niin on menettäny ne lomat. Kannattaa varmaankin siis hiillostaa pamppuja työpaikalla että saa sen oikeen vastauksen. :)
 
Kvtesin mukaan 15 lomapäivää saa säästää, muut pitää pitää ennen hoitovapaata. Mut tosiaan, työnantajalta viel tarkistus, jos ne sattus tietään :) meijän palkanlaskija oli laittanu kelan lappuunki ruksin et haen äippärahaa 6kk tulojen perusteella..en tiijä miks oli niin tehny. Ihmettelin vaan ku olis pitäny kaikenmaailman lippulappuja lähettää kelaan.
 
Sain tänään pomolta saman vastauksen kuin mitä marinella tuossa yllä kirjoitti. Tai siis lähes saman vastauksen eli että 15 lomapäivää pitää pitää sillä lomakaudella kuin ne normaalisti tarkoitettu pidettäväksi eli nyt kertyvät lomat pitäis pitää huhtikuun 2017 loppuun mennessä ja sitten loput päivät voi halutessaan jättää säästövapaiksi. Se jäi kyllä vielä kysymättä, että onko noilla säästövapaiden pitämisellä joku takaraja, jos on esim. pitkään hoitovapaalla.

Pomo sanoi, että mun pitää jo tän kevään aikana ilmoittaa haluanko säästövapaaksi jättää osan lomasta. Tuo 15 päivää on siis pakko pitää vanhempainvapaan jälkeen ennen huhtikuuta 2017. Jos jään hoitovapaalle, niin tuo loma varmaan kannattaa pitää siinä vanhempainvapaan ja hoitovapaan välissä ettei tarvitse keskeyttää hoitovapaata välillä. Hoitovapaatahan saa kai pääsääntöisesti pitää maksimissaan kahdessa erässä.

Tämä on siis ilmeisesti kunnallisessa virkaehtosopimuksessa oleva tilanne.
 
Takaisin
Top