Raskaus ja työt

Jele

Jostain jotain jo tietävä
Moi kaikille! Olen aika uusi täällä ja vasta lueskellut juttuja palstalla. Nyt uskaltauduin itse kirjoittamaan ensimmäisen juttuni tänne, koska en ainakaan vastaavaa löytänyt mistään. Mieltäni on nimittäin askarruttanut millaisia töitä teette, onko tuö fyysistä ja miten raskaus vaikuttaa/tulee vaikuttamaan töihinne. Entä oletteko kertoneet työnantajalle/työkavereille jo raskaudestanne?

Oma työni on melko fyysistä. Olen jalkojen päällä koko päivän ja päivittäin joudun nostelemaan melko raskaitakin tavaroita. Olen töissä leipomossa. Vielä ei ole ongelmia työskennellä, vaikkakin väsymys painaa ja toki otan paljon varovaisemmin kaiken suhteen. En enää rehki painavien tavaroitten kimpussa yksin ja opettelen pyytämään apua. Viikkoja minulla nyt 11+3.
 
Mulla tänään 9+4. Ajan työkseni invataksi, joka ajaessa tietty istumatyötä mutta kun niitä asiakkaita pitää kiikuttaa pyörätuolilla jopa portaissa niin se on jo raskasta. Kerroin jo puolitoista viikkoa sitten pomolle, ihan siksi että nyt voin kieltäytyä pahimmista porrasvedoista ja saahan tuo kunnolla aikaa miettiä miten (taas) korvaa mut. Tää on jo kolmas lapsi, siksi taas.
Mä oon tosi lyhyt, 158cm, joten istun aika lähellä rattia jo muutenkin niin kauhulla odotan milloin maha alkaa kasvamaan ja kun ei jää enää kuin sormenpaksuinen väli mahaan ja rattiin niin sitten taitaa olla aika jäädä pois. Koska pienestäkin töytäsystä ratti osuu sitten lapseen niin se on jo vaarallista.
 
Itse olen ensihoitajana ambulanssissa ja oon tosiaan joutunut pahoivoinnin takia olla muutaman viikon pois, muutamat vuorot ennen saikulle jäämistä oli melkoisia kun ei vaan yksinkertaisesti päässy syömään kun oli niin paljon keikkaa..
Nyt tosiaan mukaan astui tuo vuotokin ja todella rauhassa nyt ottanut kotona, en ole juurikaan siivonnut (mies hoitaa :wink) kun näin lääkäri painotti ettei mitään suurempia sisä eikä pihahommia saa tehdä, rentoa lasten kanssa oloa.

Takaisin kovasti jo haluaisin töihin, niin mahtava työporukka meillä sielä on mutta nyt mennään tilanteen mukaan, tämä pieni mahassa menee nyt työn edelle, niin kauan toivottu pipana sielä on :Heartpink

Itse kerroin aika monelle työkaverille ihan siitäkin syystä että ollaan pitkiä vuoroja yhdessä ja huonon olon sattuessa sai ihan suoraan sanoa. Esimiehelle sanoin myös aika aikaisin, jotenki tuli tunne että täytyy kertoa ja samaten listan tekijälle sanoin koska toivoin nyt seuraavaan listaan vain aamuja, yöt oli aika vaikeita. Kroppa meni sekaisin öistä (niitä kun on meillä muutama viikossa).

Onhan se raskasta työtä kun potilaita kannetaan paareilla/kantotuoleilla että saa nähdä miten maha reagoi nyt kun palaan töihin. Ja sen huomasin jos pidempi väli oli ajaa niin vatsaa helposti "supisteli" ja piti yrittää vaihtaa asentoa.

Meillä töissä kaikki otti hyvin asian vastaan ja toivon että ymmärtävät myös sairasloman, koska mielelläni myös olisin työmaallakin :Heartblue
 
Mää oon lastnetarhanopettajana päiväkodissa. Vielä tän viikon oon lomalla ja maanantaina sitten paluu työpaikalle.
Nyt kun ei enää ole tuota pahoinvointia, niin tuskin tässä toisella kolmanneksella kauheesti vaikuttaa työhön. Saatan jättää painavimpien lasten pyllypesut jossain välissä (oon 2-4-vuotiaiden ryhmässä), ettei tartte nostella niitä altaaseen. Myös jos tulee aggressiivisesti käyttäytyviä lapsia, voi olla että niiden kanssa toimimista sitten välttelen (jos esim. vaarana että potkii mua mahaan tms.).

Muuten tuskin kauheasti vaikuttaa työntekoon, varsinkin kun nyt oon tuolla "isommilla" (viime kauden olin alle 2-v. ryhmässä), niin ne osaa jo ite pukee yms. niin ehkä ei maha oo niin paljoo tiellä. :D

Toivottavasti ei tuu mitään kauheen kylmiä ilmoja nyt loppuvuodesta, ei mun ulkovaatteet mahdu päälle varmaan enää joulukuussa... :D (eikä viittis mitää kalliita vaatteita ostaa kuukauden tai parin takia...)

Ja töissä en oo vielä tietenkään kertonut, kun oon viimeset 6 viikkoo ollu pois omalta työpaikalta... :D (lomalle jäädessä viikkoja oli 7... :D
 
Mä oon toimistotöissä kansainvälisessä myynnissä. Suurimmaksi osaksi teen töitä toimistolta käsin, mutta aina välillä on myös tapaamisia asiakkaiden luona. Sen puolesta ollut suht helppoa olla töissä, kun pystyy yleensä esim. aina syömään sillon ku siltä tuntuu.

Töissä kerroin tiimille virallisesti eilen, kun tämä maha ei enää jätä hirveästi arvailujen varaan ja ollut jo nyt, vaikka vasta 13+3 menossa, vaikea peitellä. Nyt jäin vielä viikoks lomalle niin en enää uskaltanu pitkittää kertomista. Halusin kuitenkin itse kertoa eikä silleen et huomaavat itse ja huhut kiertää.. Pomolle ja muutamalle läheisimmälle työkaverille kerroin jo pari viikkoa sitten. Täällä Saksassa täytyy kertoo työnantajalle periaatteessa heti kun raskaus todetaan, et hieman tuli jo viivyteltyä..
 
Olen töissä hammashoitolassa. Jos olis ollut pahaa pahoinvointia, niin sitten ei ehkä olis pystyny oleen töissä maskin takana, mutta semmoista ei onneksi ole ollut. Aina pyrin käymään kahvi- ja ruokatauoilla, vaikka myöhässä oltaiskin. Yleensä ei silti niin pahasti olla, etteikö pystyis edes lyhyesti käymään. Vaikea sanoa millaista se sitten on hoitaa potilaita ja istua satulatuolilla, kun maha alkaa kasvaa enemmän. Potkiiko vauva potilaita päähän?! :P No, tilanteen näkee sitten, mutta periaatteessa kai mahdollista tehdä töitä ihan loppuun saakka, jos vaan muuten olo kohdillaan.

Pomolle en oo vielä ilmoittanut, kun hän on kesälomalla. Täytyy vissiin ens viikon lopulla laittaa sähköpostia hälle, että voi lukea heti kun tulee lomilta 10.8. Mun pitää kuitenkin olla pois töistä ultran takia jo 12.8. ja seuraavalla viikolla sokerirasituksen takia.
 
Itse en ole vielä kertonut työnantajalle, enkä myöskään työkavereille. Ajattelin odottaa ainakin niskapoimu-ultraan, mikä on enskeskiviikkona. Sitten kun toinen läheisemmistä työkavereista tulee lomilta parin viikon päästä, niin ajattelin heille kertoa. Ehkä kerron sitten työnantajallekin, vaikkei se hirveästi houkuttelekaan. Joittenkin kohdalla, kun ovat hälle ilmoittaneet raskaudesta, on työnantaja tokaissut jotakuinkin näin "voi kamala, kukas me sun tilalle nyt saadaan"!!! Häneltä ei paljoa ymmärrystä tai positiivista palautetta saa. Vanha nainen, jolla ei omia lapsia ole. Noh, samapa tuo mitä tulee sanomaan mun kohdalla. :wink
 
Mulle tuli tänään semmonen olo iltakävelyllä käydessä, että jos mun maha kasvaa tätä tahtia jo tässä vaiheessa, niin en mä kyllä varmaan jaksa olla töissä loppuun saakka. Pitää kyllä yrittää nyt ulkoilla ja käydä kävelyillä enemmän iltaisin, että oikeasti ei mee kunto ihan nollaan, muuten voi olla vaikea jaksaa loppuaikoja... Oon vaan niin sohvaperuna.
 
Mä oon toimistotöissä kansainvälisessä myynnissä. Suurimmaksi osaksi teen töitä toimistolta käsin, mutta aina välillä on myös tapaamisia asiakkaiden luona. Sen puolesta ollut suht helppoa olla töissä, kun pystyy yleensä esim. aina syömään sillon ku siltä tuntuu.

Töissä kerroin tiimille virallisesti eilen, kun tämä maha ei enää jätä hirveästi arvailujen varaan ja ollut jo nyt, vaikka vasta 13+3 menossa, vaikea peitellä. Nyt jäin vielä viikoks lomalle niin en enää uskaltanu pitkittää kertomista. Halusin kuitenkin itse kertoa eikä silleen et huomaavat itse ja huhut kiertää.. Pomolle ja muutamalle läheisimmälle työkaverille kerroin jo pari viikkoa sitten. Täällä Saksassa täytyy kertoo työnantajalle periaatteessa heti kun raskaus todetaan, et hieman tuli jo viivyteltyä..

Mikä siellä Saksassa on äitiyslomakäytäntö? Saako jotain lomarahaa ja miten aikaisin alkaa/minne asti jatkuu?
 
Mikä siellä Saksassa on äitiyslomakäytäntö? Saako jotain lomarahaa ja miten aikaisin alkaa/minne asti jatkuu?
Täällä äitiysloma alkaa kuusi viikkoa ennen laskettua aikaa ja jatkuu kahdeksan viikkoa sen jälkeen. Sen jälkeen voi jäädä 12 kuukautta vanhempainvapaalle ja jos äiti ja isä jakavat vanhempainvapaan niin sitten 14 kuukautta. Äitiyslomalla saa normaalin palkan ja vanhempainvapaalla saa vanhempainrahan joka on noin 67% normaalista nettopalkasta.
 
Hitsi.. mulla rupee nyt oikeesti meneen hermo mun pomoon. Oon ilmotellu sille mun tulevista raskauspoissaoloista (labrat, ultrat, lääkärit, neuvolat) ja selvittänyt, että niitä aikoja ei vaan saa työajan ulkopuolelle. Selvitin vielä erikseen hänen pyynnöstään, että neuvolaan ei tosiaan ole ilta-aikoja tarjolla vaan ajat on klo 8-16 ja pe klo 8-14 eli käytännössä just mun työajalla.

No, hän nyt sitten on antanut armollisesti luvan mennä työajalla labraan, ultraan ja lääkäriin, mutta tuo neuvola (terveydenhoitaja) ei nyt tunnu menevän ollenkaan läpi. Tänään laittoi viestiä, että enkö voisi "järjestellä työaikaani" niin, että tekisin muina päivinä sitten vähän pidempää päivää, jos neuvolapäivänä lähden aikaisemmin töistä. Ensinnäkin en ymmärrä miksi neuvola-aika olisi jotenkin eriarvoinen näihin muihin aikoihin verrattuna, kun työehtosopimuksessa lukee, että raskaudenajantutkimuksiin luetaan lääkärin tai muun terveydenhoitohenkilökunnan tekemät tutkimukset. Ja tes sanoo myös, että jos näitä aikoja ei saa työajan ulkopuolelle, pitää antaa vapautus töistä sille ajalle eikä sitä työaikaa tarvitse tehdä takaisin. Meillä siis kunnallinen virkaehtosopimus käytössä. Minusta tuo kuulostaa nimenomaan siltä, että mua nyt vaaditaan tekemään se työaika takaisin, jos joudun muuntamaan mun muuten melkolailla kiinteää työaikaa näiden takia. Olen kyllä pyrkinyt ottamaan ajat niin, että menisi mahdollisimman vähän työaikaa eli joko heti aamulla tai ihan päivän päätteeksi ettei tarvitse suhailla sitten autolla edestakaisin työajalla.

Laitoin tässä illalla meiliä meidän liiton lakimiehelle. En aio kyllä tuosta vaan suostua tähän vaatimukseen ennen kuin kuulen varmistuksen, että onko tuo nyt ihan oikea käytäntö tässä asiassa. Mur! :rulez
 
Oon yrittäjä ja itse voin säädellä työpäivät. Paljon jouduin alussa oleen pois huonon olon takia..mut työni on pelkkää istumista eli ei fyysistä. Nyt aion vähentää työmäärän ainakin puoleen mitä normaalisti teen kun työskentelen kemiallisten aineiden, eli liimojen kanssa, ja stressaa ne höyryt ja mitä vauvalle voi tulla siitä. :/ Hain Kelasta jo erityisäitiysrahaa mikä jatkuu sitten ihan normaalina äitiysrahana jälkeenpäin. Eli jään työstä pois heti kun alan sitä rahaa saamaan!
 
Mä teen toimistotöitä ja suurin osa työajasta on istumista. Viime aikoina housujen nappia (jopa vetskaria) on ollut pakko avata tai laittaa suosiolla löysemmät housut jalkaan. Muuten työnteko on sujunut hyvin. En ole kärsinyt pahaoloista tms. joten poissaoloja tullut vain neuvola- ja ultrakäynneistä.

Töissä kukaan ei vielä tiedä, koska määräaikaisuuteni piti päättyä alunperin 31.8. Jatkosoppari tehtiin vasta viime viikolla. Nyt vaihdan toimipistettä 1.9 alkaen ja vähän jännittää kertoa raskaudesta uudelle tiimille, koska ehdin olla siellä vasta kuukauden jos sitäkään, kun masu jo todennäköisesti näkyy :-o Toivotaan, että ovat ymmärtäväisiä ...
 
Olin tänään töissä viikon saikun jälkeen. Oli kyllä rankkaa... Aamupäivällä oli vähän huono olo ja iltapäivällä oli niin kiire, että mulla unohtui verensokerinmittaukset potilaiden välissä ja en kerennyt edes pomolle lähettää mun saikkutodistusta tai raivata tilaa mun päiväkirjalta mun ens viikon poliajalle tms.. Tulikin nukuttua kunnon päikkärit töiden jälkeen.

Mun piti aloittaa taas kuoroharkatkin tänään, mutta en vaan jaksanut mennä. Huh, toivottavasti tää tästä taas helpottais.
 
Melkein neljä viikkoo oon nyt lomaillu, saa nähdä miten työnteko lähtee sujuun. Muuten vointi on ok, mutta nukkuminen on ollut niiin huonoa että väsyttää jatkuvasti. Olen lähihoitaja ja pelkään että voimat ei vaan riitä jos koko ajan väsyttää ja pinna ei kestä. Onneksi neuvolassa sanoivat, että sitten vaan saikkua hakemaan.
 
Mä kans jännityksellä odotan kui käy ku pitäs neljän viikon kesäloman jälkeen palata maanantaina töihin. Luvassa 7 tuntia seisomista ja kävelyä keittiössä. Muutenki koko ajan väsyttää ni voi olla aika tuskaa herätä viiden aikaa. Mä en o ikinä tottunu noihi aamuherätyksiin vaikka niin väitetää. Oon enempi se illan virkku. Mut täytyy ny toivoo, että edes kolme kuukautta pystys ja jaksas olee töissä.
 
Mua jännittää, ku huomen on meidän alueen kaikkien toimipisteiden yhteiskokous. Tätä mahaa on aika vaikea enää piilotella, vaikka onkin "vasta" 15+1 menossa. Sitten varmaan lähtee taas juorut liikkeelle. Omassa toimipaikassa tiedetäänkin, mutta kohta tietää sit kaikki...
 
Huh työpäivästä selvitty vaikka kova väsymys on päällä. Sain onneksi kerrottua tänään esimiehelle joka onnitteli ja kyseli jaksanko tehdä pitkää päivää. Kiva kun otti huomioon. :)
 
Takaisin
Top