Raskaus ja Tunteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Komppaan myös Röppöä! Alwaysit ja libresset on ihan kamalia sillon kun alapää on runnottu rikki. Ne eurohopperin perussiteet on ainakin pehmeitä ja sopivan paksuja että istuessakin vähän pehmentää hellää pimpsaa :grin

Voi, jumbe, en haluu niitä vuotoja! Ja nyt, kun ei oo mitää ehkäisypillereitäkään tiedossa ni ootan vaan niitä älyttömiä menkkakipuja mitkä miulla oli joskus teininä ennen mitään pillereitä :o

Pitääpä laittaa muistilistaan mitä kaikkea sitä tarvii vielä. Äitiyspakkauksessa taitaa kans tulla jokunen side? Mietin, kun oon käyttän Xtran terveyssiteitä, et ne on varmaa liia pieniä neki siivelliset. Taian käyä Tenalla ostamas vyövaipat saakeli ni ei vuoda ohi! :P

Jälkivuoto ei oo mun suosikkeja tässä lapsensaannissa :confused: Mulla on vuotoa ollu aina ihan tarpeeks kauan tyyliin 6-7 vkoa, joten vähän alkaa jo jossakin vaiheessa nyppimään. Ja sit ku side hautoo ja hankaa jne. Että siinähän sitten hehkut sitä tuoreen äidin onnea :p

Kaikessa ollaan niin yksilöllisiä. Mä olen täysimettäny jokaista lastani reilun vuoden (siis toki alkaneet lisäruokia saamaan normaalisti, mutta eivät korviketta saaneet). Ekan jälkeen menkat alko noin 6kk päästä, tokasta 8kk päästä ja kolmannen kohalla 11kk päästä. Joka kerta ku menkat alko oli kevät, joten olen vahvasti sitä mieltä että kyllä toi ympäristökin vaikuttaa kovasti. Ja ehkä toi iän karttuminenkin on lykänny ton normaalin hormonitoiminnan käynnistymistä. Tällä kertaa saan jäädä varmaan suoraan vaihdevuosia viettämään :wink

Miulla on just toi probleema siteissä, et se hiertää vaikka miulla ei oo ollu menkkavuotojakaa kun se 4-5 vuorokautta ja nyt jos vuotaa sen about 6vkoaki......

Joo se jälkivuoto ei oo nannaa... Eikä myöskään ne jälkisupistukset. Ekan kohdalla ei moisia edes tullu, ku lapsi syntyi sektiolla ja mä söin särkylääkettä 3x päivässä jo sen sektiohaavan vuoksi. Kakkosen kohdalla ihan järkytyin niistä jälkisupistuksista. Mutta onneks kipulääkkeet auttaa.

Mä kyllästyin siteiden kanssa pelaamiseen ja vaihdoin kuukuppiin. Tosi kätevä kapistus ku ensin pääs sen käytöstä kunnolla jyvälle. Sitä vaan kun ei taas voi jälkivuotoon käyttää :sad001 Täytyy varmaan ostaa useeta eri merkkiä noita siteitä ja tosiaan jättää kaikki "muovihärpätinmallit" kauppaan. Laittaa sitten vaikka 7 niitä päällekkäin, notta piisaa :grin

Ekan jälkeen ei yleensä jälkisuppareita oo, vaikka olis alatiesynnytyskin. Mulla ei tainnu olla tokastakaan suuremmin, mutta kolmannesta... Aivan järkyttävä selkäkipu, jota en ensin ees mikskään supistukseksi tajunnu. Kunnolla ei päässy kävelemään ja mietin jo mikä nikama sieltä on paikoiltaan heilahtanu. Kätilön kanssa sit juttelin ja tosiaan sitä Burana-Panadol-cocktailia ku veteli ni helpottihan se. Onneksi.

Mitä te niinku tarkoitatte muovihärpätin malleilla? Miusta kaikki siteet on samanlaisia, jotki on vaa brändätty paremmin :o

Miusta noi libresset, alwaysit jne. pysyy paremmin kasassa ku niis o just joku muovipinta verrattuna vaikka biohajoaviin vuokkosiin jossa nyppyyntyy ja hajoaa se pintakin. Onhan se pehmeempi ja hiostaa vähemmän. Miulla on kaks pakettia libressen vahvoja yösiteitä, yhden ehdin ostaa ku tuli vastaan ja toinen tuli sit äitiyspakkauksessa. Saa nähdä joutuuko ottamaan rinnalle jotain muuta. Tosin saatan saada kaverilta / askarrella kestositeitä kun niitäkin jälkivuotoa varten on. Tai ihan vaan pistää ite jonku fleece-kankaan paloiks tms. ja imua väliin.

Oli mulla esikoisestakin jälkisuppareita, eli tokasta varmaan vielä kauheemmat. IIKS!!

Mulla taas nuo muovipinnoitetut ei sovi jälkivuotoon, kun se alapää on niin ruvella ja turvoksissa alkuunsa.. Mut yksilöitä ollaan tässäkin suhteessa, että mikä sopii itselle parhaiten, niin kokeilemalla selviää.

Esikoisen jälkeen mua hämmensi se, että sairaalasta kotiuduttua jälkivuoto aluksi runsastui, mut se johtui tietty siitä, että olin enemmän pystyasennossa kotioloissa kuin sairaalassa, joten sitä vuotoakin tuli sit reippaammin.

Jälkisupistukset on lapsi lapselta pahentuneet, sitä nyt vähän pelkäänkin, että kuinka paljon niiden takia taas joutuu syömään särkylääkettä synnytyksen jälkeen.

Reilun viikon mulla on tullut runsaampaa vuotoa ja sit niukentuu, kesto on ollut 5-6 viikkoa. Ja toisen lapsen synnytettyäni kuukautiset alkoi pari viikkoa jälkivuodon päätyttyä. Olin tosi onnellinen, kun hyvin sujunut täysimetys loppui lähes seinään oman hormonitoiminnan käynnistyttyä..

Onko toi jälkivuoto siis heti synnytyksen jälkeen? Ja onko se haitannut miten liikkumista kotona sitten? Esim. liikunnan harrastamista?

En tiedä missä huuruissa olin viimeksi, mut jälkivuoto ei mua niinkään haitannut. Sitä kesti kyllä jonku 5-6 viikkoa, mut jotenkin ne alapesut öisinkään ei mua niin liikauttanu :) normisti menkat ei todellakaan ole mun suosikkiajankohta, vaikken mistään kivuista normaalisti kärsikään. En myöskään tarvinnut niitä vaippamallisia kuin sairaalassa, sitten riitti jotkut perusyösiteet. Enemmän mua ärsytti ja kutitti ne tikit.
Ja korjatkaa jos olen väärässä, mut kai se istukan irtoamiskohta vuotaa siinä ainakin, alkaa siis heti synnytyksen jälkeen.

Joo heti synnytyksestä alkaa jälkivuoto. Ei se jälkivuoto liikkumista haittaa, enemmänkin kipeä alapää, mahdollisesti haava tikkeineen, alhainen hemoglobiini sekä yleinen heikotus, painopisteen muutos ja löystyneen lantion aiheuttama kipu on haitannut kaikenlaista liikuskelua ekat pari viikkoa synnytyksestä, ainakin minulla.

Viimeks kuljin ekan vuorokauden kaksinkerroin, kun oli niin kummallisen tyhjää tuossa mahan kohdalla ja meni pari päivää ennen kuin pystyi edes seistä suorassa..

Sitä voi olla melko ruhjottu fiilis synnytyksen jälkeen, mut antakaa itsenne toipua ennen liikuntarevittelyjä ja suosittelen aloittamaan ihan pienistä jutuista sen oman kuntoutumisen.

Kiitos vastauksista! :) Joo, mie kuvittelin, et pääsisin liikkuu suht normisti toukokuussa, mut taitaapi jäähä liikkumiset..

Miul on tosiaan huhtikuun puolella LA mut hengailen täälläki ku toi meidän oma ryhmä on niin hiljainen. Nimiäispäivä on jo päätetty toukokuun puoliväliin ni täytyy vaan toivoa ettei tartte istua koko päivää perse revenneenä sohvalla tissi suussa :) Nimittäin kun jos tuo tulee 42+0 ni tulee vasta lähempänä kuun vaihdetta ulos. Jos tulis lähempänä laskettua ois paremmin aikaa toipua. Jos on taas nimiäiset myöhemmin niin sitpä alkaa olla jo valmistujaiset, rippijuhlat, häät jne. myös ja ihmisten vaikeampi päästä.

Ou teil on päivät on elmiina päätetty! Meidän muksuu ei kasteta ja nimiäisiäkin mietin et pidetäänkö, mies kyllä pontevasti vastas"tietenkin pidetään jotku nimiäiset!" Mut totta tosiaan, kesä on täynnä menoa jengillä niin ehkä pitää etukäteen jo miettii niitäkin, ettei veny sitten sinne elokuulle :wink

Mä oon kans pakana ja pidän jotkut nimiäiset kai, mut eipä mulla oo mitään käsitystä siitäkään minkälaiset ne oikein on. Jääköhän mun vauva ilman nimeä? Mua oikein naurattaa kun en tiedä mistään mitää ja pitää ite kaikesta päättää :grin

Niin on päivä ja vieraslista ja tarjottavatkin päätetty. Pakko suunnitella etukäteen et kaikki pääsee ja toisaalta et itse selviää mahdollisimman vähällä vaivalla koko hommasta. Miulla asuu sukulaiset ja ystävät ihan ympäri Suomea ja suurin osa 450 km päässä ni ei oo tosiaankaan mikään itsestäänselvyys että kukaan pääsisi jos en ilmoita hyvissä ajoin etukäteen. Muutenkin aika vähän porukkaa on tulossa kun miulla ei oo lähipiiriä täällä uudella asuinpaikalla vielä ollenkaan niin olis ihana nähdä ystäviä edes sen yhden kerran tänäkin vuonna. Kun ei oo varmaan juuri aikaa, rahaa tai energiaa itse matkustella ketään tapaamaan muuten millään.

Lasta ei tosiaan kasteta kun ei vanhemmistakaan kumpikaan kuulu kirkkoon. Nimestä en tiedä laitanko senkin jo suoraan korttiin vai pitäiskö yrittää keksiä joku mukanokkela nimenpaljastussysteemi. Ei kyllä huvittais, tahtois vaa laittaa syötävää tarjolle ja nähdä ihmisiä kerrankin.

Me oltiin viikonloppuna miehen kummipojan ristiäisissä. Ihana tilaisuus ja kaunis kappeli. Kuulutaan molemmat kirkkoon, mutta ei mitään himo uskovaisia olla. Mä en vois ees kuvitella, ettei meijän lapsella olis ristiäisiä. Suunnitelunkin aijon aloittaa ennen vauvan syntymää: vieraslistat, kutsut ja tarjoilu. Noihin oo kuitenkaan energiaa perehtyä syntymän jälkeen. Näihin kalliisiin 'jäsenmaksuihin' aion vaatia vastinetta juurikin tuolloin, ja haluan että ristiminen tapahtuu kirkossa ja kahvittelut seurakunnan tiloissa, koska meidän alle 50neliön asuntoon ei mahdu edes lähimmät sukulaiset. Mietin vaan, että kuinkakohan vaikeeta on saada kirkkoa varattua elokuussa, kun taitaa olla vielä sesonki päällä..

Takaisin