Raskaus ja Tunteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pakko kertoa omasta mummosta, jolla on alzheimeria ja dementiaa. Oon aina ollut hoikka ja nyt kun pari kk sitten näin mummoa ja mulla kasvo jo maha sillon ihan kivasti, ni sano "heihei, oletpa sinä laihtunut" :D Jaajaa. Tuli vaan tosta mannaryynin tarinasta mieleen. Mummot on mummoja, saadaan mekin sitten vanhana "höpöttää" mitä vaan. (Toivottavasti mannaryynin mummolla ei ole dementiaa tms., mutta kyllä nuo omat isovanhemmat alkaa jo aika "holhottavia" muutenkin olla...kuin siis puheitten kanssa) Mun vanhemmat oli sit tuon tapaamisen jälkeen kertoneet, että ootan vauvaa, ni mummo oli sanonut: "pitikö senkin paksuksi pamahtaa"....Luulee vissiin vieläkin, että olen 15-vuotias (olen 29 ja naimisissa).

Terkkuja siis tuolta huhtikuisten puolelta :)

Ikää on joo mummolla, mut se on aina ollu meitä kohtaa vähä paska. Et ei oo uutta, mut en jaksa/halua kuulla tahallisia mollauksia varsinkaa ulkonäöstäni ko oon raskaana. Ku olin tikkulaiga ni vittuiliha se siitäki ja kaikest mistä vaa keksii ja jos ei niin keksii iha ite. Vasta oli serkulle sanonu kuulleensa, et serkusta oli puhuttu kaupoilla pahaa ja et serkku on vittumainen jne. Viikko tään jälkee oli sanonu isäl et ei oo mittää kukaan puhunu, että hän keksi ite ko häntä vitutti. Et tälläne mummo meillä.

Harmittaa kun ois tosiaa kiva käyä ukkii moikkaa, muttei inspaa ko mummo on siel rääväsuunsa kaa..

Aa. Eli on jo luonteeltaan hankala, eikä vanhuuden höpsö. Harmi et sukulaisten kans "on tultava toimeen" vaikkei pitäisikään...

Sen voi vaikka vanhempien ihmisten kohdalla ajatella niin, että heistä osaa saattaa "hyvää hyvyyttään huomauttaa painosta", että toinen laihduttaisi. Osa saattaa vanhemmiten katkeroitua ja näin purkaa sen pahan olon nuorempiin sukulaisiin. On tuo meidänkin pahansuinen mummo ties mitä laukonut ennen tätä muistisairauttaan, niin naapureille kuin sukulaisille. Kaikilla ei valitettavasti ole kykyä lukea vastapuolta (nuorenakaan) ja jättää asioita sanomatta. Sitten voi itse miettiä, miten siihen suhtautuu. Ite viittaan muitten jutuille kintaalla ja annan jo mennä suurimman osan asioista ohi niitä käsittelemättä sen enempää. Mummoista aattelen, et ne on mun ainoat mummot, enkä niitten "luonnevikaisuuksien takia" niitä oo hylkäämässä.

Yep, sukulaisiin on hyvä ottaa etäisyyttä, mutta valitettavasti niitten kanssa pitää yrittää tulla toimeen..
Olen taas omasta narsisti-alkoholistiäidistäni tauolla kun hän sanoi ettei ME voida ottaa kissaa, koska HÄN on allerginen (käy meillä kerran vuodessa jos sitäkään kylässä, nytkään ei ole nähnyt meidän uutta asuntoakaan), veti kilarit kun kerroin että kyllä me aikuisina tehdään niinkuin halutaan ja jos käy meillä niin harvoin kylässä niin että "ihan hänen takiaan ei kissaa voitaisi ottaa".. Täysiä sekopäitä koko suku täynnä, hohhoijjjjjaaaaaaaa.

Jättäkää omaan arvoonsa, noi luonnehäiriöiset on kaikista pahimpia ilmapiirin myrkyttäjiä..

Mulkut on mulkkuja, ei se sukulaisuus asiaa muuta tai paranna tai oikeuta käyttäytyy huonosti. Mut joo... Toimeen täytyy tulla mut ei tarvii tykätä/mielistellä tai edes pitää yhteyttä sellasiin joist ei välitä. pakollisissa menoissa(mahdolliset sukujuhlat yms) voi vääntää väkisin small talkia ja olla kohtelias mut thats it. Ja jos tulee kuraa niskaan ni samalla mitalla takasin.
Muistisairaat yms tietty erikseen mut muuten oon sitä mieltä et elämä on liian lyhyt viettääkseen aikaa sukupaholaisten kanssa:grin

Mun mummolla on alzheimer ja se kanssa jouluna rupesi itkemään (!), kun tajusi, että mä olen raskaana ja kihloissa. Sitten se hassu oli supattanut iskälle, että "miten sitä tuon annoit tuollaista tehdä! Ei vielä rippikouluakaan ole käynyt ja koulut kesken" Ja mä tosiaan olen 29-vuotias. Kyllä sitä taas naurettiin, vaikka toinen toisaalta onkin surullisessa tilassa, kun ei vaan raasu muista.

Ei kyllä aina pokka pidä noiden vanhusten kanssa :D Vanhustentalolla tuli välillä surullisiakin settejä kun olivat jämähtäneet puolison kuolemaan tms.. Että joo, ei aina naurata :/ Mutta kyllä toivon että jos muhun joku muistisairaus iskee niin ihmiset ei sure mun käytöstä vaan ottavat positiiviset unohdukset huumorilla niinku mumminkin kohdalla :)

Ele84, toi olisi hyvin voinut tulla mun 93-vuotiaan mummin suusta, siltä tuppaa menemään lapsenlapset sekaisin ja vielä taannoin se murehti aivan älyttömiä asioita... Nyt se on jotenkin kotiutunut sairauteensa ja muistaa, ettei muista. Näinollen se ei viitsi hätääntyä enää mistään, vaan luottaa siihen, että muut kyllä kertovat hänelle jos on oikeasti syytä huoleen. Se ilahtuu mun raskaudesta joka kerta kuullessaan uutisen, vaikkei aina ihan muistakaan, mitä sukua ollaan.

Halpaa hupia! Ilouutinen on kerrottu hänelle nyt kai 3-4 kertaa, ja aina se jaksaa riemastuttaa.

Tänään on vähä turhauttava olo.. Ettei iha vituttais.. Tekis miel mennä vaa nukkuu. Pitäs pakata ja olla ilonen kämpästä, mut mies masentelee iha kunnolla ton lopputyönsä kaa eikä sit kuitenkaa tee sitä................... Turhauttavaa kuunnella marinaa siitä asiasta "kun en mie koskaa valmistu, tuo on iha paska toi gradu, vittu kaikki vihaa minuu ja kaikki tekee kaikki vaa hänen kiusaksi" Tänään ku piti toimitella liitteitä asuntoo varten...... Ärsyttää pikkusen, koska tekis sitä gradua eikä vaa suutaan aukoisi.. Enkä kehtaa mitää sanoo, ko se on vaa sitä itsesääliä sit tuplana ja rupee kiukkuu miulle. Sanoisinko et laiska ton gradun suhteen vaa. Nytkin eiköhä se koneella oo fabos jauhaa paskaa, kun pitäs tehä gradua ja sit se illalla marisee, ku yhtää saanu kirjotettuu (elä hitto oo sit fabossa vaan kirjota, argh!).............. En vaa jaksa kuunnella marinaa, kun asialle vois hän itse tehdä jotain.. Sitku se on melkein joka päivä sama virsi ja marmatus.. Niinhä toi on faboon kirjautuneena.. Voih, tänään siis marmatus, ku mitää saanu aikaseks........... HUOOOOOH, kuuluu miunki suusta!

Last edited by a moderator:
Kesäkuisten puolelta kommentoin, kun pisti silmääni tuo ikävät sukulaiset -aihe. Teillä on täällä muutenkin tosi hyvää keskustelua! :)

Mulla on nyt erityisesti raskauden aikana ollut päänvaivana välit omaan isääni. Ne ovat aina olleet hankalat ja hankalammiksi näköjään muuttuvat, mitä enemmän hänelle tulee ikää ja minulle omaa elämää. Vähän sama tilanne kuin liii-saaa:lla äitinsä kanssa, isäni täyttää myös hyvin vahvasti kaikki narsistin tunnusmerkit. Juuri tuohon tyyliin, että kaikki pyörii vain hänen napansa ympärillä. Asuu puolet vuodesta ulkomailla ja silloin kun on Suomessa käymässä, olettaa, että meille sopii milloin vain käydä hänen luonaan ja jos ei sovi, niin olen paska lapsi ja riita on valmis. Hän saa riidan pystyyn mistä vain ja on erittäin katkeroitunut ihminen (erosivat äitini kanssa 25 vuotta sitten). Lapsesta saakka hän on haukkunut äitiäni minulle ja yrittänyt saada minut käyttäytymään/pukeutumaan haluamallaan tavalla. Mitä enemmän ikää, omaa tahtoa ja rohkeutta minulle on tullut, sen huonommiksi välimme ovat menneet. Ja sehän on tietysti minun vikani, koska käyttäydyn samalla tavalla kuin äitini. Ainoa tapa pysyä väleissä hänen kanssaan olisi joka asiassa tehdä kuten hän tahtoo.
Esimerkkinä: Olimme mieheni kanssa lähdössä 2 vko matkalle Thaimaahan. Alkustoppi oli pari yötä Bangkokissa, josta meillä oli lennot Krabille. Ehdotin isälleni, joka asuu siis Pattayalla (n. 100 km Bangkokista), että hän tulisi Bangkokiin (1,5 h bussimatka), josta varaisin hänelle hotellihuoneen ja viettäisimme päivän-pari aikaa yhdessä hänen syntymäpäiviään juhlistaen. Mutta ei, hän oli saanut päähänsä, että meidän olisi kätevä poiketa Pattayalla, kun olemme jo Thaimaahan asti tulleet. Me taas emme halunneet 2 viikon lomastamme uhrata yhtään ylimääräistä matkustusaikaa, emmekä myöskään halunneet viettää aikaa tuolla seksiturismin keskuksessa (vihaan Pattayaa, siellä 3 viikkoa viettäneenä tiedän). Hän, joka asuu puolet vuodesta Thaimaassa, ei kuitenkaan voinut matkustaa meidän vuoksemme edes tuota 100 km:a, vaan meidän olisi jälleen pitänyt mennä hänen luokseen. Emme menneet - riita valmis.

Kuvittelin, että tuleva lapsenlapsi saisi isäni ehkä viettämään enemmän aikaa Suomessa, jolloin mahdollisuudet tavata olisivat paremmat. Nyt kun asumme eri paikkakunnilla ja minulla sekä miehelläni on työ, harrastukset, muut perheenjäsenet, ystävät ym., niin ei todellakaan ole itsestään selvää, että voisimme hypätä isäni luona aina kun hän sormiaan napsauttaa. Mutta ei, nyt viimeisimmän riidan päätteeksi hän on alkanut väläytellä, että muuttaa kokonaan ulkomaille. Juuri nyt, kun meille tulee lapsi! Että me voimme sitten lapsen kanssa matkustaa häntä tapaamaan!

Erityisesti minua harmittaa tilanne sen vuoksi, että lapsemme on ensimmäinen lapsenlapsi isälleni, mutta äidilleni kuudes ja mieheni vanhemmille neljäs. Että olisi edes joku, joka hössöttäisi innoissaan. Mutta ei näköjään, kun isälläni on noin kieroutuneet elämänarvot ja tärkeysjärjestykset.

Anteeksi pitkä vuodatus. Tämä asia vaan välillä alkaa todella piinata, kun aika ajoin todellisuus iskee päin kasvoja, että käytännössä mulla ei ole isää ollenkaan. Ja pelkään, että tästä aiheutuva stressi tekee vauvalle pahaa. Muutoin mulla on onnellinen elämä, mutta tuo on palanen, joka puuttuu. Toivon todella, että olen oppinut isältäni, miten EI MISSÄÄN NIMESSÄ tule kohdella omaa lastaan, sillä pahinta olisi, jos tuo narsismi periytyisi isältäni minulle ja oma lapseni joutuisi siitä kärsimään.

Pihla, munkin mielestä täällä toukokuisissa on kivan aktiivista ollu tää keskustelu, toivottavasti pysyy sellasena loppuun asti eikä kaikki häviä johonki niinkun on käyny monen muun kuukauden kohalla näköjään.. :)

Meilla onneks omat vanhemmat on ihan ok kaikinpuolin, mut miehen äiti aiheuttaa stressiä. Sen mielestä tässä tulevassa vauvassa ei oo mitään hyvää, eikä oo ilonen tästä. Ihan sen takia että miehellä on jo yksi lapsi ja se suhde silloin kaaatui lapsen ollessa vain pari vuotias, joten nyt miehen ei pitäs enää yrittää uudestaan kenenkä muun kanssa, koska olis maailmanloppu jos meillä kävis samalla lailla eli erottaisiin.

Kyllähän se tietenki on niin että jos kerran oot suhteessa/naimisissa ja saat lapsen/lapsia, ja sitten ero tulee niin on parempi olla enää yrittämättä kenenkä muun kanssa ikinä enään... Varmasti kaikki ootte samaa mieltä :)

Saa nähä tuleeko mun lapsella olemaan enempää kun yksi mummo elämässään :( Riippuu pääseekö miehen äiti nyt ollenka tän asian yli missään vaiheessa.

Pihla, tänään juuri oma isäni kävi minua aliarvioimassa taas naisensa kanssa.. :D
Mun äiti sekä isä ovat molemmat alkoholisteja ja narsisteja, on siis ollut työn takana tajuta että en ole he ja mun lapset saavat 100 kertaa paremman ja elämässä tukevan äidin..
Olen käynyt heidän takiaan terapiassa 17-18 vuotiaana sekä muutaman kerran äidiksi tulon jälkeen kun aloin pelkäämään omia lapsuusmuistojani..
Nykyään osaan kohdata muistot ja vanhempani, mutten tule ikinä hyväksymään sitä miten he kasvattivat minut ja miten kohtelevat minua.. Mies sanoi tänään osuvasti: "ihan kuin et olisi heidän lapsensa vaan joku ventovieras, jolle vittuillaan ja ketä vastaan kilpaillaan".. Sekin
kuvaa hyvin kumpaistakin
vanhempaani..
Olen haaveillut vielä välillä että joskus meillä päin olisi ryhmä narsistien uhreille, sellainen, jossa voisi puhua muiden kanssa tapahtumista.. Kun välillä oma mieskään ei ymmärrä miten on mahdollista, että vanhempani ovat mitä ovat..

Ja Pihla, en tiedä onko sulla esikoinen mahassa, mutta itse pelkäsin esikoisen odotuksen aikana juuri noita juttuja: MITÄ JOS minusta tulee kuin vanhempani.. Siksi kävin muutamat kerrat uudelleen terapiassa kun esikoinen oli 6 kk vaikka en ollut masentunut, vaan aloin pelkäämään.. Luin myös paljon 18-vuotiaana narsismista ja kävin eri sivustoilla hakemassa tukea ja aina kun muistaa ne peruspiirteet, mitä narsisti omistaa ja mitkä "oikeat" tunteet narsistilta puuttuu niin tiedän etten kyllä ole sellainen ja äitinä olen ollut 3 vuotta hyvin rakastava, ei päihteiden väärinkäyttöä, ei itsariuhkailua, ei perheväkivaltaa (isäni löi äitiä ja toisinpäin), ei henkistä väkivaltaa, ei mitään mitä vanhempani antoivat minulle..
Niin paljon rakastan lastani ja tulevaa lasta etten ikinä tule olemaan kuin he..
Uskon myös että terapia, jossa kävin ja kirjallisuus jota olen lukenut on auttanut minua ymmärtämään paljon menneisyydestäni ja muustakin :)
Tsemppiä sulle! Voisi sanoa "mukavaa kun meitä on muitakin", mutta se ei ole mukavaa, että joku on tämän kohtalon, jossa vanhemmat ovat helvetistä on myöskin saanut..

Mä olen miettinyt kovasti sitä että mitä kotoa omaksuttuja käytösmalleja olen tiedostamatta omaksunut, toisaalta pelkään sitä että teen pakkomielteen omaisesti jotain muuta hoopoa välttääkseni tekemästä kuten äitini.

Mun äiti suurimman osan ajasta melko normaali, joskin etäinen eikä meillä ollut mitään halitteluja eikä juuri edes hyväksyviä sanoja. Isääni kohtaan äiti on ollut ilkeä aina ja kylmäkiskoinen, epäilevä ja katkera kaikkia muitakin ihmisiä kohtaan. Tämä johtuu siitä että äiti kuvittelee päässään kaikenlaista, kehittelee mitä kummallisempia teorioita miten siitä miten muut ihmiset tekee jotain häntä vastaan. Ja kaikki on hänen mielestään ihan täyttä totta. Ei paljon näistä puhu, mutta se heijastuu siihen miten muita kohtelee.

Koska meiltä on täysin puuttunut kaikki positiivinen vuorovaikutus on mulle ollut todella vaikeaa oppia havaitsemaan positiivisia viestejä muilta saati sitten ilmaista niitä itse. Parisuhteessa tuntuu että olen vasta kolmenkympin paremmalla puolen oppinut oikeasti välittämään ja uskomaan että joku myös musta välittää. Mutta millainen tunnemylläkkä on edessä äitiyden kanssa? Sen toki tiedä että en ole luulotautinen, mutta jonkunlainen pelko sekin on että mitäs jos mullakin alkaa viirata samalla lailla päässä...

Mä olen tavallaan yhden sukupolven päässä siitä, mitä te, Iiii-saaa ja Pihla, kuvaatte. Tiedän että mun molemmat vanhemmat ovat aikanaan miettineet paljon noita samoja asioita. He eivät saaneet omissa lapsuudenkodeissaan kokemusta vakaasta perhe-elämästä tai normaalista välittämisestä, vaan he joutuivat tavallaan rakentamaan nuo kokemukset nollasta, kun saivat itse lapsia.

Niistä tuli aivan mahtavat vanhemmat. Uskon, että kaikki se itsetutkiskelu ja tietoinen oman vanhemmuuden mallin etsiminen teki heistä aivan erityisen viisaita.

Mielenkiintoista keskustelua. Täyttelin tässä juuri huomista neuvola käyntiä varten voimavara kaavakkeita. Pysähdyin kohtaan OMAT LAPSUUDEN KOKEMUKSET
Minusta pidettiin lapsena hyvää huolta
Lapsuudenkotini oli turvallinen
Minut hyväksyttiin omana itsenäni
Omat lapsuuden kokemukseni eivät paina mieltäni

Jos vastaisin jokaiseen noista kohtaan rehellisesti, ruksisin nelosen, joka tarkoittaa täysin eri mieltä. Minun lapsuuden kodissani ei oikeestaan mikään ollut kohdillaan. Vanhempieni raju avioero, alkoholismi, väkivaltaa myös meitä lapsia kohtaan, molemmilta vanhemmilta sekä isäpuolelta. Milloin kukakin asunut isovanhempien luona turvassa. Tilanne rauhoittui oikeastaan vasta sillon kun aloimme olemaan tarpeeksi vahvoja taistelemaan vastaan.

En ole ikinä puhunut kenellekään lapsuudestani, en edes miehelleni. Kuinka voisin siis huomenna keskustella näistä neuvolassa, minulle täysin vieraan ihmisen kanssa. Varmaan ohitan tämän kohdan hymyillen niinkuin minulla on yleensäkin tapana tehdä peittääkseni pahan oloni. Toisaalta mietin, että onko tunteiden tukahduttaminen paras vaihtoehto tulevan lapsemme kannalta. Jos en saa näitä asioita käsiteltyä, niin pelkään että omilta vanhemmiltani saatu vanhemmuuden malli periytyy minulle, vaikka se olisi pahin painajaiseni.

Lälly, olisiko sun mahdollista puhua vaikka neuvolapsykologin tai vastaavan kanssa? Olisi varmaan hyvä jutella jonkun psykiatrista koulutusta saaneen kanssa. On enemmän kuin varmaa että nämä kokemukset nousevat pintaan oman lapsen saannin myötä! Kauheaa mitä olet kokenut, en voi kuvitellakaan... :(

Takaisin