Raskaus ja Tunteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Suosittelen kaikille hormonikierukkaa. Voi laittaa jälkitarkastuksen yhteydessä, ei tartte muistaa joka päivä jotain pilleriä ja on kaikinpuolin vaivaton. Mulla jäi ainakin menkat kokonaan pois eli niistäkään ei ollut vaivaa. Toki jos haluaa pian toisen lapsen/lisää lapsia niin sitten se ei kannata mutta jo reilussa vuodessa maksaa itsensä takaisin jos vertaa esim pillereihin...

Joo miulla ei onneks microluton vaikuttanu mitenkään mielialaan tai nesteisiin. Tai jos jotain ni oli tasaisemmat kuin ilman, samoin kuin kierto. Cerazettet vaikutti. Samoin implanon, se oli 6 vuotta. 3 vuotta kerrallaan voimassa ja ekat 2 vuotta on jatkuva PMS ja viimeisen vuoden sitten vuotaa verta koko ajan.

Yhdistelmäpillerit sopi miulle hyvin vaan kun on valoherkkä migreeni ni veritulppariskin takia en yhdistelmäehkäisyä saa. Kierukkaa on moni suositellu mut näiden lapsenhankintatoiveiden kans ei oikein mee yksiin. Enkä muutenkaan, vedän mieluummin sit piuhat jo solmuun jos tulee lapsiluku tällä iällä sen verran täyteen. Jotenkin se ajatus naruista mitä pitää tarkistella siellä piparin puolella on epämiellyttävä, kohdussa sijaitsevasta vierasesineestä puhumattakaan. Sama ton implanonin suhteen, ei ikinä enää. Mieluummin se vierasesine kuitenkin käsivarressa kuin kohdussa :)

Kumeissa on se vika et ku en tykkää miltä ne tuntuu ni ne jää sitten käyttämättä. Jos ny niitä malttais sen aikaa että jälkivuoto loppuu ja sit pitää neuvotella miehen kans aloitanko noi microlutonit uudestaan vai en.

Esikoisesta oli mieletön vauvakuume, esikoisen syntymän jälkeen olin 1 v katkera kun mies oli sairastunut, olin jäänyt yksin ja vauvakuume oli hirvein Ikinä!!
Kuume laantui kun poika kasvoi..
Kun tapasin uuden miehen ja hänen tyttärensä niin mulla jo kuukauden päästä oli niin kova hoivavietti päällä että tissitkin alkoi tiputtaa maitoa!! Miehen lapsi oli tuolloin vuoden.

Nyt tunteet ovat heitelleet laidasta laitaan "olisko pitänyt odottaa", "no ei todellakaan, paras rako ikinä ennen opiskelua tehdä lapsi kun töitäkin on kerennyt tekemään", "mutta mitä jos Olisi jo se toinen, unelma-ammatti opiskeltu..".. Tollasta ihme jossittelua, lopuksi päädyn siihen että aina kaikki asiat selviää (työ ja opiskelu), olen paremmassa tilanteessa kuin esikoisesta, ja onnellinen! Meitä on Kaksi tervettä aikuista, on rahaa, kiva koti, vaatetta, kaksi autoa , joten pitää unohtaa se perfektionismi taustalla!!
Joskus olin yksin, työtön, miestään sureva, tuista tukiin elävä yh-odottaja, joka alkoi pelkäämään elämää ku tarpeeksi asiat meni dramaattiksi.

Tänään sain kokea kunnon onnen tunteita kun poikaa kehuttiin päiväkodissa kilteimmäksi ja että on varmasti saanut rakkautta ja hoivaa <3 Tuo oli myös niitä asoita, joita vielä 4 vuotta sitten pelkäsin, yksin ilman tukea.. "Onko musta tähän" --> On, musta on tähän ja tähänkin vauvaan!!!!

Mulla kans toi ehkäsyongelma tulee eteen.. Yasminellet ei sopinut ku vuodot tuli ja meni miten sattu ja mieliala veti pahempaa siksakkia ku nyt raskausaikana, Cerazettet lopetti vuodot kokonaan, mikä oli ihan ok, mutta aiheutti hiusten lähtöä eli ei kiitos. Yasminit oli tähän mennessä ihan hyvät, mutta Papu onkin sitten todiste siitä, että ne ei toiminut. Eli siis oltiin ajateltu et hommataan lapsi ku oon syönyt viimesen laatan siit 3kk pakkauksesta, mutta Papu ehtikin mennä pillereitten läpi. En tiiä, onko tää totta, mutta mulle on väitetty, että hormoonikierukassa on samoja hormooneja ku Cerazetteissä ja jos se pitää paikkansa ni en kyl oo siitäkään niin varma et haluunko kaljuuntuu TAAS. :) On tää elämä vaikeeta.

Cerazettessa, microlutonissa, hormonikierukassa ja implanonissa on kaikissa pelkkä keltarauhashormoni. Mut miulla ainakin cerazette, microluton ja implanon on kaikki toiminut aivan eri tavalla, eli ei voi tietää kokeilematta. Pitoisuudet on eri ja hormonin imeytyminen on eri ja myös eri muodossa eri valmisteissa.

Aloitin cerazettet 2007 syksyllä ja lopetin helmikuussa 2012. Yksiäkään menkkoja ei tullu tolla välin, josta olin äärimmäisen onnellinen. Oli niin helppoa käydä kylpylöissä yms lasten kans, ku ei tarvinnu miettiä voiko mamma lähteä uimaan vai ei. Tosin noi pillerit hävitti kaikki seksihalut, mutta eipä sitä pikkulapsiperheessä muutenkaan sekstailla jatkuvasti :grin

Vauvakuumetta tuskin tulee enää tän jälkeen, koska jos la pitää paikkansa, ehdin täyttämään 39 ennen kuin lapsi syntyy. Ja syksyllä aloitan taas noi cerazettet, koska ne vaan sopii mulle niin hyvin. Tykkään, ku ei oo vuotopäiviä ollenkaan :)

Juu mä vuodin cerazettella kokoajan kun aloitin ne esikoisen syntymän jälkeen mut kierukasta vuodot loppui kokonaan. Joten ei voi verrata!

Mä oon aina rakastanu lapsia, ja halunnu niitä ite. Tää raskaus on kuiteski tuntunu oireineen tosi raskaalta ja jos rehellisiä ollaan, en todellakaan tiedä oisko musta tähän uudelleen. Mun pahin oire on ollu se kuuma olo, ja se tosiaankin menee kuvotuksen ja oksentelun edelle, niin kamalaa se on ollu(siis oksentelen vieläkin melkein joka päivä, mut kuuma olo on ollu SIETÄMÄTÖNTÄ) No nyt ei oo tietty painettakaan toiseen lapseen, kun seuraavan kerran kuvioissa on oltava mies. Mut kamalaa, jos tapaisin jonku, enkä vaan pystyis tähän uusiks.

Ehkäsyä mun ei tartte erityisesti suunnitella, mut hormonit ei mulle sovi, ihan fyysisistä ja psyykkisistäkin syistä(kiipeän seinille). Kierukan aion seuraavaks ottaa, mut sen aika on sitte joskus. Harmi ku miehille ei oo mitää ehkäsyä.

Microluton ja Cerazette sisältää juu vain progestiinia, mutta Microlutonissa se on levonorgestreelia ja Cerazetessa desogestreelia. Mirena-hormonikierukassa on myös tota levonorgestreelia eli jos haluaa varmistaa Mirenan sopivuuden ni kannattaa käyttää ensin noita Microlutoneja. Ite käytin Microlutoneja, koska mun maksa tykkäs kyttyrää yhdistelmävalmisteista. Lääkäri kirjotti niitä ekan raskauden jälkeen jatkoks, koska ne oli hyviksi havaittu eikä ollu mitään järkeä lähteä testailemaan noiden Cerazettejen sopivuutta. Kierto oli säännöllinen ja psyyke tasasen vaikee...

Toikin vaihtelee ja riippuu ihan lääkäristä laitetaanko hormonikierukka jälkitarkastuksessa. Meidän TK:ssa ei laiteta, vaan pitää oottaa että menkat alkaa :sad001 Sen takia se jäi tässä laitattamatta ja onneksi jäikin, kun mies ehti muuttaa mieltään tosta lapsiluvusta :wink

Vauvakuumetta ei oo mulla ollu koskaan. Ihan kyllä tykkään muidenkin lapsista, mutta ei ne mitään väristyksiä aiheuta. Ite haaveilin tietysti ensin yhdestä lapsesta, sitten kahdesta, sit aattelin että kolme tai neljä. Kolmannen jälkeen mies ilmotti, että eiköhän nää nyt riitä ja olin tosi pettynyt... No nieleskelin asian mut välillä vähän miestä kiusottelin, että eikö kuitenkin. Sit hän yks kaunis päivä kysykin, että vieläkö mietin sitä neljättä ja voishan sitä kokeilla jos vielä tulis :p Tää on meidän viimenen vauva, jos ei jotain suurta ihmettä tapahdu. Jatkossa ehkäsy hoituu niin, että mies käy nipsasussa. Ikää hällä on 34 vuotta.

Mä olen kokeillut ehkäisyrengasta ja laastaria ja jotain yhdistelmäpillereitä. Mutta oikein mikään ei sopinut. Suvussa kulkee tulppariski, joten en kauhean mielellään kokeillut noita yhdistelmäehkäisyä, eikä ne oikein mun psyykelle siksi sitten sopinutkaan. Lisäksi mun on hankala muistaa mitään nappeja ottaa (kun en muista edes lasten d-vitamiineja antaa joka päivä), mut ei tuo rengas ja laastarikaan oikein ollut vaihtoehto. Kummassakin käytännön ongelmia, laastari irtoili ja rengas hankala lempiessä.

Tän raskauden jälkeen vaihtoehdot on oma sterilisaatio tai kierukka. Mut pallo on vielä miehellä ja lääkärillä. Oon vasta 27 vuotias ja voi olla ettei nää maalaislääkärit suostu kirjottamaan lähetettä sterilisaatioon vaikka meillä lapsiluvun puolesta olis siihen oikeus. Ja viitsinkö kauhean monella lääkärillä käydä ruinaamassa.. Mies haluaa vielä lapsia ja koen et jos hänestä sterilisaatio tuntuu liian lopulliselle, niin en ehkä voi sit vaan jyrätä toisen tunteiden yli.

Hankalaa on. Itsellä on asenne, että tässä on viimeinen vauva, mut kokemuksesta tiedän et mieli on niin muuttuvainen. Ainakaan hetkeen näitä ei tule lisää, se on varmaa.

Röppö, sit sulle varmaan kävis kuparikierukka. Tosin siinä on vaarana monet inhottavat sivuvaikutukset kuten jatkuva tiputtelu ja kovat menkkakivut mutta tiedän myös ihmisiä kenelle se sopii. Meidän kunnassa se on ekan kerran ilmanen joten kannattaa se kokeilla ainakin jos ilmaiseksi saa. Se ei ole sit lopullinen, mut vaivaton (ei tartte muistaa) ja hormooniton.

Mulla alkoi esikoisen synnytyksen jälkeen kahden kuukauden päästä kuukautiset.

Olin jotenkin niin sekasin, että vessassa käydessä huomasin et pyyhkiessä oli tullut verta, mutta en reagoinu siihen mitenkään. Ajattelin vaan et voiks mulla muka alkaa kuukautiset vaikka imetän.

En laittanu edes mitään sidettä ja lähdin vauvakerhoon. Sit siellä aloin ihmettelee, et on jotenkin märkä olo. No ei ollu muuta kuin rintasuojuksia mukana... Niitä sit asetteli ja mietin, et miten voin olla näin tyhmä.

Ihan oikeesti ne hormoonit tyhmentää ja vie aivot johonkin. Onneks olo on kolmessa vuodessa tasaantunut, mut varautukaa uudet äidit, te tulette olemaan ihan kuutamolla synnytyksen jälkeen!

Tuntuu, oon ollu jo kuutamolla pahoinvointi viikoista lähtie. Ei vaa onnistu enää kakskaa asiaa yhtä aikaa! :D

Kuutamolla ollaan täälläkin. Istuin yks päivä duunipaikan pöntöllä, ja sit tuli nenään, tiiätte varmaan, semmonen menkkojen "tuoksu", ni mä kerkesin siinä pari sekuntia miettimään, että nytkö ne alko. Haju tuli todennäköisesti saniteettiroskiksesta, mut tunsipa olonsa taas fiksuksi :cool:

Tosiaan – mä olin tänään kaupassa ja näin ison laatikollisen terveyssiteitä alennusmyynnissä. Eka ajatus: "Mähän en oo ostanut siteitä aikoihin, ne on varmaan ihan loppu." Olin jo topakasti käsi ojossa laarilla, kun muistin. Hipsin siitä sitten muina miehinä pois. Takki oli tietty auki, joten tilani ei voinut jäädä epäselväksi sivustakatsojille.

HKI00550: Olisit vaan ostanu. Tarvitset niitä kuitenkin sit synnytyksen jälkeen. Erityisesti mahdollisimman imukykyisiä yösiteitä. Niitä mulla meni aika läjä ennen kuin vuoto loppui synnytyksen jälkeen. Sairaalassa on niitä järkkyjä vaippoja, mutta niitäkin piti yöks laittaa varmuuden vuoksi kaksi, ettei vaan vuoda yli.

Mulla eka synnytys alko lapsiveden menolla ja ennen ku supistukset alko ehin soittaa sairaalaan ja kysyä mitä teen. Sieltä neuvottiin laittamaan side, yrittää nukkua ja tulla aamulla. Siinä olikin sitten ku ukon kanssa käännettiin melkein koko kämppä ympäri, että löysin jostain käsilaukun varajemmasta ees sen yhden siteen :grin Täytyy vissiin nytkin lähtee varustautumaan hyvissä ajoin ku muuten on kuppi käytössä.

Tuli noista siteistä mieleen, et suosittelen hankkimaan sellaisia paksuja mahdollisimman vähämuovisia siteitä ilman "libressehienouksia", tyyliin paksuimpia vuokkosia tms halpisekstroja. Koska ne ärsyttää ja hiertää kaikkein vähiten, kun se alapää saattaa olla hieman arka. Ja vaikka vähän pihistämään sairaalasta niitä isoja inkontinenssi-imuja yösiteiksi. On muuten ihan superisti mukavammat kuin jotkut libressehärvelit.

Jep, röpön kanssa samaa mieltä!
Joiltakin jälkivuoto loppuu aikaisemmin ja voi olla monta päivää niukkaa vuotoa kunnes stoppaa kokonaan, että onhan niitä kevyempiäkin siteitä hyvä olla kotona odottamassa..
Ja mullakin tais ekat menkan alut olla 2 kk synnytyksestä, vaikka sanotaan ettei täysimettäjillä yleensä tule heti menkkoja.. Mulla tuli vaikka 4 kk täysimetin ja 9 kk:n asti poika sai tissiä soseiden ja vellien lisäksi!

Takaisin