Raskaus ja liikunta

Kiitos neuvoista, jään odottelemaan siis lääkärin arviota
 
Mä kävelen päivittäin pari tuntia (rv 31) muuta en jaksais eikä huvittaiskaan. Pihalla touhuan minkä viitsin, rikkaruohojen nyppiminen on muutenki inhokkipuuhaa joten sen olen jo jättänyt väliin hyvällä omallatunnolla :wink
 
Kävin eilen mustikassa ja hieman oli selkä kipeenä illalla. Kyllä tää saikku on ihan syystä päällä. Ei kyykistelyä tästä lähtien!
 
Mä just mietin että meiän mustikat taitaa jäädä mettään tänä vuonna, ei taho ees kenkiä saada jalkaan. :sad001
 
Hyvänä päivänä tunnin pystyy käveleen. Huonona pitäs päästä pissalle 5 min jälkeen...
 
Mä oon kans yrittänyt noin tunnin lenkkejä päästä kävelemään mahdollisimman usein. Pissahätä on vain se kurjuus, joka pilaa muuten sujuvan suorituksen. Pitää aina yrittää ennakoida juomalla ajoissa, ettei tarvi kiskoa lasillista just ennen.
 
Oli kiva käydä pyörällä kaupungissa tiistaina. Iskias kivut ei vaivanneet, tai no ainoastaan kun jalkauduin ja kävelin vähän matkaa pyörää taluttaen. Supistuksia ei myöskään tullut koko päivänä. :) Taidanpa siis pyöräillä enkä kävellä.
 
Mulla on liikkuminen vähentyny luvattoman paljon. Vähän tietty koiran kanssa, mutta huomattavasti useemmin tulee muulle perheelle tää käskytettyä... tilanne korjaantunee ku ens viikolla koulu alkaa. Ei oo sitte aamulenkittäjiä vaan koiran ulosvienti jää mulle automaattisesti.
 
Täällä olen kyllä kiitollinen siitä, että vaikka 32viikkoa poksuu huomenna niin kävelylenkit ovat pysyneet ohjelmassa koko raskauden ajan + koiralenkitykset. Toki yleensä puolen tunnin jälkeen saatta tulla muutama kivuton supistus, huonompina päivinä enemmänkin jolloin täytyy vaan hidastaa tahtia. Ja hitaammin nuo kulkee kuin ennen raskautta :D Masu on kasvanut todella hitaasti (edelleen mentiin viime neuvolassa 30+2 nippanappa alakäyrällä sf mitta), joten siksikin kaikki on ollut varmasti itsellä helpompaa. Joinain päivinä toki särkee enempi ja vähempi sitten nilkkoja tai pohkeita, mutta sitten täytyy vaan levätä enempi.

Salilla normisti kävin koko viime vuoden + ennen raskautta n 4 kertaa vko + lenkkejä päälle. Salin lopetin kun tulin raskaaksi, alkuun tuli järkyttävä influenssa jossa meni n kolmisen viikkoa ja aika heikkoon happeen, kun ei oikein saanut syötyä ja paino tippui lähes kolme kiloa. Olen ollut aina sellainen täysillä tai ei mitään treenaaja, salilla vetänyt kaiken irti joten koin paremmaksi skippaa nyt sen raskauden ajaksi. Kävely ja fillarointi, arkiliikunta ja luonnossa liikkuminen on saanut riittää. Painoa kertynyt vain alle 2kg edelleen raskauden alusta. Mutta vointi ollut pikkukremppoja lukuunottamatta hyvä. Odotan kyllä kovasti ensi vuoden alkua ja salitreenien käynnistämistä!!!
 
Lähdin pitkästä aikaa vaunuilla kävellen esikoisen kanssa puistoon ja noin 20 metrin päässä kotiovesta alkoi järkky supistus. Maha olikin sitten koko puistoreissun pari tuntia enemmän tai vähemmän kovana. Kotiin kun pääsin en voinut uskoa, etten pääse sohvalle suoraan makaamaan. :D
 
Mä kävin eilen neuvolassa ja sain kuulla kunniani kun painoa oli tullu aika reippaasti lisää sitten viimekäynnin..Nyt pitäis sit neuvolatätin mukaan löytää mulle joku liikuntamuoto ettei paino enää kovin nousis..Mut koita tässä nyt sitten jotain tehdä ja liikkua ku kokoajan on pissahätä. Koirien kanssa lenkkeilykin on tuskaa kun pääsee ovesta ulos ni taas tarvis vessaan päästä :sad001 Uiminen ei onnaa ku pissattaa, salilla en oo käyny kevään jälkeen ku alko ahdistaa ja pissattaa sielläkin...Hohhoi. Taidan alkaa harrastaa karatea.... o_o
 
Ei se pelkkä liikunta painonnousuun vaikuta vaan syöminen on tärkeämpi osa. Mulla nous alkuraskaudesta paino reippaasti ja ihan pelkällä ruoan määrällä sain vihdoin heinäkuussa nousun vähän hidastumaan. Mitään en enää pysty urheilemaan, mutta pienemmät annoskoot ja vähemmän herkkuja..toimii huomattavasti helpommin kuin joku raskausajan kävelylenkki, jolla onnistut kuluttamaan ehkä omenan verran kaloreita.. :)
 
Mulla ei edes mene ruokaa alas isoja annoskokoja. Mahalaukki on tuolla niin pinteessä että täyttyy nopeasti. Söin iltapalaksi pari porkkanaa ja olin jo ihan täynnä. Meiän mässykausi loppu ny! Sanoin miehelle kaupassa että aina sipsejä, pliis ei osteta ja eihän sitten ottanut niitä vaan näkkäriä osti.
 
Valitin lekurille tuosta pissaongelmasta pitkillä kävelylenkeillä. Hää hoksasi että ostat apteekista semmosia inva-vaippoja ja annat tulla...:woot: Voisko tuo olla pohja tän raskauden kärsimyksissä?
 
Onkohan lekuri itse hyödyntänyt joskus suosituksensa...? :grin
 
Joo mun naapuri sano kans et sit vaa tenat housuun ja menoks..kyl mun raja menee siinä et ennemmin puskaan ku housuun :meh:
 
Mullakin Hepsuli loppui suurempien annoskokojen syöminen pari viikkoa sitten ihan pakostakin..ei pelkästään yrityksestä hillitä painonnousua. Ehkä puolet aiemmasta pystyn kerralla syömään.
Mulla jäi ekasta raskaudesta/synnytyksestä virtsankarkailua, johon fysioterapia lantionpohjatreeneineen ei auttanut. Tenat tuli tutuksi, kun juostessa karkaili aina..mutta vei kyllä ilon urheilusta toi vaiva. Nyt raskaana en juoksekaan, mutta sen lisäksi kohtu painoi suht nopeasti putket tukkoon. Eipä karkaile tällä hetkellä..
 
Minä olen joutunut jäämään toimistotyöstä sairaslomalle supisteluiden vuoksi, jotka olivatkin sittenkin saaneet muutoksia kohdunkaulalle. Vuodelepoon ei tullut määräystä, mutta jotenkin ympäripyöreä vastaus kun kysyin liikunnasta.. rauhalliset kävely ja pyörälenkit ilmeisen sallittuja ja oman voinnin mukaan.

Viime viikon olin niin paniikissa koko asiasta, etten tehnyt mitään. Pää hajoaa, kun en ole liikkunut nyt reilu viikkoon kunnolla. Eilen ja tänään kävin sitten n. 30 min kävelemässä tai HIIPIMÄSSÄ :D ja aivan hyvältä tuntui. Vähän ehkä kovetteli, mutta ei pahasti. Salille tekisi kovasti mieli tekemään kevyesti yläkropalle jumppaa ja vähän aerobista crosstrainerilla, mutta kun en tiedä uskallanko lähteä :// Muuten olen kyllä käynyt salilla enemmän ja vähemmän koko raskauden, eikä salitreeni kun pienesti tekee, ole suppaillut. Mutta kun raskaan nostaminen kiellettiin, niin tarkoittaako se, ettei edes käsipainoa hauiskääntöä tehdessä saisi nostaa? Olin tyhmä enkä tajunnut kysyä tarkempia ohjeita. Viikon päästä on kontrolli, mutta en malttaisi odottaa sinne saakka.
 
Eikös "raskaiden asioiden nostelu" tarkoita näissä yleensä että yli 10 kg asioita ei saa nostaa? Sitä vois soveltaa tohon kuntosaliin et sen painavammat painot jäis telineisiin.. Jäin kans just saikulle ja mua odottaa rauhalliset kävelyt ja vesijuoksu. Onneks koulut alkoi jo niin uimastadikalla on hivenen rauhallisempaa :)
 
Mä en pysty juurikaan kävelee kun heti alkaa supistaa. Jo kolmen korttelin kävely sää ikävää pistämistä aikaan. Tää viikko nyt pitäs lepäillä, jospa sitten vielä pääsis muutamaksi viikoksi töihin. Kumma et tuo kävely tekee niin pahaa, mut pyörällä pääsee kulkemaan muutaman kilometrin matkan!
 
Takaisin
Top