Raskaus ja liikunta

Kultakutri, Mulla on kaksi omaa hevosta ja ratsastettua tulee sitä myöden paljon.
Aion myös ratsastaa niin pitkään kun se tuntuu hyvältä. Toki esteitä en hyppää ja varmaan sitten jossain vaiheessa jätän maastoilut ainakin yksin pois.
 
Mä harrastelen kuntosalia ja lenkkeilyä. Molempia meinaan harrastaa niin kauan kun vaan hyvälle tuntuu. Nyt on ollut hieman heikko menestys tän pahoinvoinnin takia.
 
Mulla on myös oma hevonen ja ekassa raskaudessa lopetin puolenvälin tienoilla muistaakseni. Olisin kyllä voinut ehkä vähän pidempäänkin jatkaa vielä sillon, mutta olin vähän ylivarovainen. Nyt aion jatkaa siihen asti kun hyvältä tuntuu. :)
 
Mä huomasin tänään ekan kerran että harjoitusravissa alkoi pissattaa ihan hirvittävästi!
Soitin miehelle, että tulee käymään ulkona ja pitää hevosta hetken, sitten taas jatkettiin kun olin käynyt vessan kautta :)
 
Muokattu viimeksi:
Tuo puuskutus on kyllä hirveää. Mulla oli hemoglobiini tippunut vk 8+3 "vain" 129:stä 109. Neuvolatäti kielsi aloittamasta vielä rautaa edes ennaltaehkäisevästi. Miksihän? No pari viikkoa sitten (nyt on vk 12+5) hengästyminen paheni äkisti. En pystynyt lukemaan kirjaa esikoiselle ääneen. Hengästyin kotitöistäkin ja yhtäkkiä koiran lenkitys typistyi yhteen kilometriin, konka aikana piti pysähtyä huohottamaan puolikymmentä kertaa. Pelotti että selviänkö kotiinkaan. Ja uimahallissa olin pyörtyä saunan jälkeen, ja tuo kohtaus kyllä säikäytti kun jatkui tosi kauan se huoneen pyöriminen. Ekassa raskaudessa mulla hemoglobiini tipahti näillä samoilla viikoilla 94:ään.

Nyt aloitin puolitoista viikkoa sitten omin päin raudan, eikä enää tarvi lenkeillä pysähdellä sentään, vaikka edelleen hidasta se kävely on. Tää sydämen tykyttely ja hengästyminen estävät kyllä kaiken rankemman liikunnan. Pääsis vaan edes kävelemään oikeat kunnon lenkit. - Yllättävästi uinti ei niinkään hengästytä mua. Johtuneeko siitä, että uidessa hengitystä säätelee luonnostaan liikkeen rytmiin... Ainut varjopuoli uinnissa on se, että kloorivesi kuivattaa jo ennestään kuivia limakalvoja niin ala- kuin yläpäässäkin.
 
Muokattu viimeksi:
Minä olen tosi kova liikkumaan ja olen urheillut kaikki neljä edellistä raskauttani viimeiseen saakka. Kuopuksen syntymäpäivänä kävin kahdella pitkällä lenkillä, joista toinen oli kunnon juoksulenkki. Viikon yliaikaisena syntyi hän.
Nyt tuosta kuopuksen syntymästä on jo 9 vuotta ja odotan iltatähteä viikolla 13. Harrastan triathlonia ja sitä olen treenannut ihan kuin ennen raskauttanikin, mutta hiukan höllemmällä tempolla, sillä syke nousee pilviin hetkessä. Jaksan hyvin pitkäkestoisia treenejä (2-3h), mutta tosiaan hitusen rauhallisemmin. Olen saanut kiinnittää ravintoon ja palautumiseen vähän enemmän huomiota kuin ennen raskautta, mutta muutoin treenit jatkuu!
Uskon, että jokainen voi harrastaa liikuntaa hyvin pitkälle raskautta. Minusta tärkeintä on kuunnella omaa kehoaan entista herkemmin.
 
Aikamoista. Kyllähän näitä tarinoita kuulee. :) Mulla on ihan tajun supistusherkkä kohtu ilmeisesti, ekassa raskaudessa ihmettelin vain alussa, että miksi kevytkin urheilu saa olon niin epämiellyttäväksi. No, nyt tunnistan jo supistukset. Ei kipeitä tietenkään, mutta ovat tässäkin raskaudessa jo alkaneet. Eli viikolla 16+ aiheuttaa jo rasitus supistusta. Vatsa kovettuu ja on pakko levätä, että saa "krampin" laukeamaan. Ei tää nyt vielä kovin runsasta ole, mutta viimeksikin viikolla 20 suunnilleen oli jo tosi epämiellyttävää esim. pyöräillä. Loppuraskaudesta mua määrättiin jo lepoonkin, mutta ei nää viimeksi ainakaan mitään avautumista aiheuttanut. Kunhan harkkasupistaa tosi herkästi. En tiedä, onko mitään yhteyttä oikeasti, mutta olen ajatellut, että kova harjoittelu tuotti tulosta: ensisynnyttäjänä ei tarvinnut päiväkausia synnyttää, vaan supistukset olivat synnytyspäivänä tosi tehokkaita avaamaan kohdunsuuta. Aamupäivästä mentiin sairaalaan ja illalla poika oli jo ulkona. :)
 
Vau! Kateellisena täällä lueskelen. Aiemmin vietin todella aktiivista elämää taekwondoa monta kertaa viikossa, pari kertaa salitreeniä, välillä kävelylenkkejä ja joogaa. Nyt väsymys on vienyt voiton ja olen viimeksi kunnolla treenannut helmikuun alussa. Harmittaa jonkin verran, mutta elättelen toiveita että pian pääsisi taas tatamille!
 
Aivan varmasti saat voimasi kohta takaisin jnk! Aletaan pikkuhiljaa olla voiton puolella alkuraskauden rasituksista. Sitten kun taas jaksaa vähän liikkua saa siitä liikunnasta lisävirtaa ja kohta on positiivinen oravanpyörä pyörimässä! Tsemppiä!
 
Täälläkin liikuntaa harrastettu viimeksi helmikuussa ja hyötyliikuntakin ollut hyvin vähäistä pahoinvoinnista johtuen. Vähän on alkanut vointi helpottaa ja viime viikolla parikin kertaa kävin vartavasten lenkillä. Oli kyllä kunto ihan tipotiessään (toki jo pelkästään raskauden aiheuttamat verenkierronmuutokset pistää helpommin puuskuttamaan). Oikeastaan liikkeellä jaksaa olla, mutta pysähtyessä iskee puuskuttamisen tarve ja verenpaine humahtaa alas. Yritän tässä vähän kuntoa parantaa ja sitten taas jatkamaan "käsivarret kesäkuntoon"-projektiani... vailkakin taitaa tavoite kesä olla vasta vuonna 2016. :wink Kuhan saan pohjakunnon kuntoon ihan synnytyksen jälkeistäkin aikaa ajatellen.
 
Silleen tämä raskaus tuli vähän nihkeeseen vaiheeseen, olin juuri laihdutusoperaatiossa (pt ja superdieetti). En ollut vielä tavoitepainossa ja nythän laihduttaminen ei tuu enää kysymykseen. Kiloja ei onneksi oo kuin n.10 että eiköhän ne sitten viimeistään imetyksen aikana lähde. Syön terveellisesti ja säännöllisesti jo valmiiksi, nyt on vaan olosuhteiden vuoksi tuo liikunta jäänyt kokonaan pois. Toistaiseksi siis :wink

Ai niin! Lantionpohjan lihaksia oon treenannut melkein joka päivä! :happy::happy:
 
Tuossa sunnuntaisen salisession jälkeen, löysin työpäivän tylsyydessä tämän https://lihastohtori.wordpress.com/2015/04/28/voimaharjoittelu-raskaus-stenman/ Eli Lihastohtorin postauksen voimaharjoittelusta raskausaikana. Aika mielenkiintoista luettavaa! En ole itse mikään salirotta, mutta teoriassa haluiaisin olla sellainen 2-3 kertaa viikossa salilla -ihminen.

Itselle tuli ainakin ihan yllärinä tuosta jutusta, että ensimmäisen kolmanneksen aikana ei suositella enää selin- tai vatsamakuulla tehtäviä liikkeitä (eli just niitä mitä tein viime sunnuntaina) ja pitkiä sarjoja seisten. Myös se, että suoria vatsalihaksia ei enää ensimmäisen kolmanneksen jälkeen kannata tehdä oli jotenkin huojentava tieto (itsepetosta koska ajattelen että kaikki vatsalihakset on pannassa) mutta hämmentävä.

Onko muut salilla kävijät muuttaneet treeniohjelmaa nyt raskauden edetessä? Huomasin eilen taekwondo-treeneissä, että nivelet on paljon joustavammat (mistä tuossa jutussakin puhutaan) ja parissa liikkeessä olis voinut käydä huonosti ellei tukilihakset olis olleet skarppina. Myös nivus/lonkkavenyttelyt tuotti hieman erikoisia tuntemuksia, siis kipua kun elastisuus silläkin alueella on selkeesti parempi kun ennen.
 
Nyt ei jaksanu koko juttua kunnolla lukea, mutta tosiaanko ei enää ekalla kolmanneksellakaan ei enää selin- ja vatsallaan makuuta? Kun minä olen ollut lukenut ettei toisesta kolmanneksesta lähtien. Ekan kolmanneksen jumppasin ja touhusin esikoista odottaessa ihan normaalisti. Olisko rv 16 sillon ruvennu vatsallaan makuussa vähäistä painetta mahassa tuntumaan, niin suosiolla hyppäsin siitä asennosta pois. Suorista vatsalihaksista luin, että rv16-> ei kande enää tehdä ja lankutusta ei enää rv 20->. Mutta pitää myös itse arvioida, jos jo aikaisemmin olis syytä jättää suorat vatsalihakset rauhaan. Vinoja vatsalihaksia olis suositeltavaa tehdä, koska tukevat hyvin kasvavaa vatsaa ja helpottaa selän "painetta". Tällä kertaa voimakkaampi pahoinvointi ylipätään jo torppas mun liikunta suunnitelmat ekan kolmanneksen aikana. Ja selkeesti on maha tullut nopeammin esille. Rv 13+ totesin vatsalihasten alkaneen erkaantua, esim sängystä nousu vaikeutui. Ja siis en enää uskaltais treenata suoria vatsalihaksia.
 
Joo, niin siinä sanottiin. Aika jännä juttu! Itse tein siis sunnuntaina selällään penkillä sarjoja ei kyllä tuntunut pahalta (paitsi käsissä, mitä siis treenasin).. Onhan noissa tietenkin aina yksilöllisiä eroja mutta ihan piristävää lukea tällainenkin vaihtoehto, koska ne neuvolasta saadut Raskaus ja liikunta -lappuset soveltuu ehkä enemmin sellaisille jotka ei lähtökohtaisesti ole liikkuneet kovinkaan aktiivisesti ennen raskautta.

Ei olisi siis tullut mieleenkään että en vois enää tehdä niitä vatsalihaksia! Ihan hyvään saumaan tuli toi luettua koska nyt olotilan kohennuttua ajattelin palata urheilun maailmaan. En muuten tota lankkuakaan tiennyt! Tosin se on niin ärsy liike, että harvoin teen sitä. Mutta entä punnerrukset? Siinä kuitenkin ollaan lankussa suorituksen ajan?
 
Fysioterapeutit, joilla minä olen käynyt, suosittelevat vieläkin varovaisempaa vatsalihasten tekemistä. Mä en tosiaan raskauksien välissä ehtinyt saada lupaa mihinkään kunnon vatsalihasliikkeisiin (2 eri fyssaria samaa mieltä ) ja palautumista ehti kuitenkin tulla vuoden verran. Suorat tietty ihan out ja lankkuakaan ei kannata tehdä, jos vatsa vähänkin "pullahtaa ulos" sitä tehdessä. Tää on varmaan oleellisempaa tekstiä uudelleen synnyttäjille, mutta myös suosittelen varovaisuutta raskauden jälkeen tosi pitkään. Mitään viikkoja, jolloin jotain voi ja ei voi tehdä, on varmaan aika mahdoton sanoa, kun kehot reagoi niin yksilöllisesti raskauksiin. Mulla sattui huono säkä tässä, vatsalihakset jäi aika erilleen ihan ilmankin nopeaa hosumista lihaskuntoliikkeisiin.. Mutta hirveesti näkee uimarannoilla samasta syystä ulos pullottavia mahoja naisilla. Ja vois kuvitella, että just ne jotka stressaa eniten kehonsa ulkonäöstä, alkais ekana treenaamaan hulluna ja voivat siis näin aiheuttaa ulkonäöllisen haitan itselleen. No, se liike, mitä saan tehdä, on vatsalihasten jännittämistä ja samalla kuromista ikään kuin yhteen. Ulos puhallus tehostaa liikettä.
 
Joo, punnerrukset myös pannaan! Just sen suorien vatsalihasten jännittämisen takia. Joko kontallaan tai etunoja seinää vasten, toki joutuu hyväksymään tehojen "pienenemisen".
 
Huhuh! Hyvä et tää tuli esille! Tehtiin eilen treeneissä punnerruksia.. tosin itse tein ne polvet maassa mutta ehkä tästä lähtien kieltäydyn (onnellisesti) punnerrusrääkistä :)

Pitkääkin alkaa etsimään jotain hyviä vinojen vatsalihasten harjotuksia..
 
Takaisin
Top