Raskaus ja liikunta

Pyöräily kans itsellä helpompaa, tosin kun ei sitäkään joka päivä tee niin heti on pakarat sika kipeät. Liian kova satula ehkäpä.
 
Tätä ketjua oon vältellyt mut kai se on pakko osallistua... Perjantaina kävin neuvolalääkärin sisätutkimuksessa supistelujen takia ja tilanne oli just niinkun pitääkin! Ei mitään muutoksia. Se siis hyvä. Mut lääkäri antoi hienovaraisesti ymmärtää et liikkuakin voisin, puhui jotain rapakunnosta :D

Kertokaas mitä liikuntamuotoja vois ees yrittää kun supistuksia tulee muutaman minuutin välein rasituksessa ja levossa ja niitten aikana hengästyttää ja jalat on painavat kun tukit jos yrittää hiljaakin kävellä. Ärhäkän ilkeet liitoskivut nivusissa on alkanu yleistyy asennonvaihdoissa. Maha on tiellä ja kyykystä ei meinaa päästä ylös. Ja eilisestä asti on ollut sydänkipuja ajoittain. Mulla siis on svt, tykytyshäiriö, joka harvoin vaivaa ja lääkkeet löytyy mutten käytä ellei oireet jatku hetken levosta ja hengittelystä huolimatta.

Eikun askelkyykkyjä ja lenkille vaan! Näitä ohjeita saan joka suunnasta kuulla mut mitäs kun se tuntuu pääasiassa fyysiseltä mahdottomuudelta? Ja oon siis tosiaan ennen raskautta jo ollu rapakunnossa joten ihan itsestä kiinni et nyt on näin paljon hankalempaa liikkuminen... jotain haluaisin vielä näinkin myöhään edes yrittää asialle tehdä.
 
Ootko kokeillut vesijuoksua? Kuulostais sun tilanteessa hyvältä lajilta ja vielä ehtis halliin ennenkun alkaa paikat avautua liikaa (infektioriski). Helppoa ja auttaa kun vedessä ei sitä omaa painoa tunne eli ei tuu ekstarasitusta paikoille :)
 
Uinti!! Ehdottomasti. Ota joku valmentaja, niin opit tekniikankin. Mä sain uimaopelta hyvät kehut hyvästä uima-asennosta kun vauvamaha alkoi olla jo jonkun kokoinen. Sanoi, että raskaana olevat kelluvat hyvin.. Samaa asentoa olin harjoitellut kuukausia triathlonuintikursseilla, mut löytyi vasta masun kanssa. Suosittelen opea myös siksi, että keksii sulle kaikkea kivaa vedessä, niin ei tule vaan tehtyä yhtä ja samaa. Kun alkaa väsyttää, niin tyylin vaihtaminen tuo taas lisäminuuttwja altaaseen.
 
Mullakin on jalat painavat kuin tukit. Välillä kyllä vielä vähän juoksiskelen, mutta jalat ovat järkyttävän painavat ja puutuvat. Mä kuitenkin oon kestävyystreenaaja ollu koko ikäni ja kevään vedin vielä triathlontreenejä, mutta nyt olo kuin ois 10kg lisäpunnukset kumpaisessakin jalassa. Odotan niin innolla loppusyksyn treenejä ilman raskauden tuomia lisähöysteitä treeneissä.
 
Mun pitää taas kerran käydä valittamassa, että mitään en oo urheillu sen jälkeen kun plussasin. Olen ollut kovinkin aktiiviurheilija, mutta nyt tokassa raskaudessa ei ole huvittanut rasittaa kroppaa yhtään ylimääräistä. Jatkuva pelko persuksissa, että kivut yltyy niin pahoiksi, etten pysty hoitamaan esikoista (1v9kk) ja jokaikisen lepomahdollisuuden vietän vaikka väkisin makuuasennossa. Toisina viikkoina olo on supisteluista huolimatta ihan jees, mutta pelkät kotityöt onkin sitten pe-la kohdilla pistänyt kropan ihan seis. Varmaan kävelylenkkejä tekisin hyvinä päivinä, jos ei pitäis koko ajan varmistella kunnossa pysymistä kotiäitiyden takia. Arg.
 
Voi uinti! Kiitos vinkistä, olin sen mahiksen ihan unohtanu! Viikonloppuna onkin sopivasti kylpyläreissu tiedossa niin pääsen testailemaan. Jos ja kun se helpottaa oloa ja tuntuu toimivalta niin voisin alkaa käydä lähihallissa säännöllisesti vielä kun ehtii :) uimaopettajasta varmaan saa tietoa paikanpäällä? Uimisesta oon kyllä aiha nauttinu vaikken kauheen monipuolinen uija ookaan. Esim en osaa sukeltaa koska en uskalla.
 
Mua on raskauden aikana harmittanu, kun tuntuu, että kaikki harrastukset on jääny. Ratsastus heti plussan jälkeen, agility selkäkipujen vuoksi n. neljännellä kuulla ja pyöräily vähän myöhemmin supistusten takia. Jossain vaiheessa oikein itketti, kun joutui toteamaan, ettei vaan pysty. Siitä on jo onneks päässy yli :D Nyt vk 32 menossa ja koirien lenkitys sentään onnistuu yleensä pari kertaa päivässä. Työpäivän jälkeen lenkityksen hoitaa mies ja joskus myös iltalenkityksen, jos on ollut illalla kovasti ohjelmaa. Uutena lajina olen löytänyt joogan ja muutenkin koitan venytellä ja kevyesti jumppailla. Uintia ajattelin kokeilla äitiysloman alettua, jos jostain löytyy sopiva uimapuku :D
 
Oon miettinyt jo raskauden jälkeistä aikaa ja suunnitellut vauvajumpassa käymistä (yhdessä vauvan kanssa) ja sisarusuintia. Oletteko miettineet jo kuinka aiotte raskauskilot karistaa tai onko kellään jo kokemusta vauvajumpasta? Vauvauintia voin ainakin suositella siitä kiinnostuneille.
 
Mulla on ajatuksena tehdä piiiiitkiä vaunulenkkejä (pari kolme tuntia) mutta en sitten tiedä että miten se käytännössä tulee onnistumaan (nukkuuko vauva ja millanen talvi on tulossa). Pidän itse pitkistä kävelyistä ja sehän on just parasta rasvanpolttoliikuntaa! Normaalisti käyn vesijuoksemassa ja uimassa, joten ne astuu mukaan kuvioihin kun tilanteet on alakerrassa ok. Myöhemmin sitten palaan oman lajin pariin, eli taekwondon mutta siihen voi mennä aikaakin.. Tietty joku painoharjottelu olis kans hyvä ja jooga mutta saa nähdä miten riittää energia. Mulla on jäsenyys verkkojoogaan ja kotoa löytyy kahvakuulia eli kynnyskään ei olis kovinkaan korkea.

Vaikka motivaatiota on päästä kuntoon taas niin pelottaa että synnytyksen jälkeen prioriteetit menee sekaisin ja laiskistun.. Pitää olla tarkkana!
 
Toi vauvaunti on aika suosittua! Oonko ymmärtänyt oikein, että jos haluaa sellaista aloittaa vauvan kanssa, niin kannattaa ilmoittautua jo raskausaikana? Jotenkin muistelisin, että esikon kanssa se jäi väliin, kun oltiin myöhässä liikenteessä eikä ryhmissä ollut enää tilaa... Toki varmaan myös paikkakunnasta kiinni :)
 
Mulla kyllä raskauskilot karis imetyksellä, terveellisellä ruokavaliolla ja pienillä kävelylenkeilä.
 
Siinä tais olla joku tietty päivä kun vauvauintia pääsi varaamaan. Vauvan tuli olla viisikiloinen aloittaessa, joten hankalaa se olisi etukäteen varata.
Kiva jos raskauskilot lähtee joillain kuin itsestään. Mun pitää kuitenkin jotain alkaa harrastamaan, koska mitään aikuisiän harrastusta ei vielä ole. Enkä ole saanut raskauskiloja, mutta tavoitepainoon on silti matkaa 10kg.
 
Helsingissä pystyi ilmottautumaan vauvauintiin aika viime hetkelläkin. Kavereilta kuulin, että Tampereella piti ennakoida paljonkin, jos halusi saada paikan.

Me tykättiin esikoisen kanssa vauvauinnista tosi paljon. Käytiin kun esikoinen oli 4 kk - 9 kk. Oli kiva kun opittiin erilaisia otteita ja saatiin varmuutta sukelluttamiseen. Opit tulikin heti päivittäiseen käyttöön Thaimaan reissussa. Koitetaan varmaan alkuvuodesta etsiä joku sisarusryhmä, niin voitais kevään ajan käydä koko perhe vauvauinnissa.

Kävin myös esikoisen kanssa vauvajumpassa. Paras aikaväli oli siitä kun vauva kannattelee päätä siihen kun alkaa konttamaan vauhdilla. Vauvan nostelu ja kyykkäily vauva sylissä oli mulle just sopivan tehokasta jumppaa. Joillekin enemmän fitness-äideille se saatto olla liian kevyttä.
 
Mulla mielessä myös vaunulenkkejä, kansalaisopiston vauvajumppaa, vauvauintiakin jos ryhmiin mahtuu. Lisäksi vauvamuskari houkuttaisi, noista pienen kanssa harrastettavista.
Semmosta omaa harrastelua aion kotona alottaa(jatkaa) käsipainoilla, kuminauhalla ja keppijumpalla. Sitten kun tuntuu hyvältä niin takaisin kuntosalille mars, se on mulla ehdoton selän kunnossa pysymisen takia ja muutenkin tykkään. :) Kuun lopussa kun meni jäsenyys umpeen, niin ajattelin kuitenkin olla uusimatta ennen jakautumista. Saapi kasvatella salihinkua samalla malttamattomana. :D Kiloja mulla on tullut nyt +10kg, mulla en niin niistä ole huolissani, kiinteytymisestä enempi.
 
Vauvakilot toivottavasti karisee imetyksellä yms. vauvan hoidolla. Hieno isorenkainen kärry hankittiin sen vuoksi että voin talvellakin kärryä työnnellä. Vaunulenkit siis suunnitteilla. Viime syksynä ostin myös jumppamaton ja sen mukana tuli mukavia jumppaohjeita, mutta niitä saa yrittää sitten vasta kun pitkät vatsalihakset on palautuneet (mistäs sen sitten tietää?)
En ole ajatellut osallistuvani vauvajumppaan tai vauvauintiin, mun juttu ei oo toi ryhmäliikunta. Seurakunnan kullannuput kerho kiinnostaa, mutta sekin jää nähtäväksi. Oon melkoinen kotinyhjääjä. Jos lunta sataa runsaasti I hope so! vauva voi nukkua vaunuissa sen aikaa kun äiskä työntelee pihan ja pihatienkin jos haastetta kaipaan, puhtaaksi. :)

Nyt on jäänyt niin paljon pihahommia rästiin, kun ei vaan kykene pysty kyykkiä tuolla. Oikein odotan kevättä kun saan punnertaa pihaa puhtaaksi, eiköhän ne kilot siinä ala karista!
 
Kylläpä ärsyttää kun paikkakunnallamme on yksi ja ainoa uimahalli, joka tällä hetkellä remontissa. Ei sitten uida tai vesijuosta. Oon harrastanut ennen raskautta epäsäännöllisesti liikuntaa, mutta olisi saatava jokin säännöllisyys siihen. Juoksemisen ja jumpissa käynnin olen jättänyt kokonaan, koska en halua rasittaa niillä kroppaa vaikka olenkin vasta vk10+1 (esikoinen). Liikkumisen voisin hyvin sisällyttää arkeen, koska aikaa minulla siihen on. Kävelylenkit tuntuvat vain pitkästyttäviltä, mutta nyt lupaan huomisesta lähtien sisällyttää ne arkeeni (n.1h/vrk) :happy:

Liikunnan myötä varmasti myös ruokavaliossani tapahtuu positiivisia muutoksia :)
 
Vauvauinti on kaikkea muuta kuin treeniä äidille. Toki se on sellaista ihanaa vedessä touhuamista pienen kans ja antoisaa koko perheelle muutoin kuin kuntoilumielessä.

Vatsalihakset alkaa olla valmiita sit kun ovat aikalailla kiinni toisissaan kun makaat selälläsi ja aavistuksen nouset ylös. Kokeile sormilla navan kohdalta jännittyneitä lihaksia. Jos on ainakin kahden sormen mentävä rako, eivät lihakset ole vielä treenikunnossa. Näin olen itse aikoinani oppinut..
 
Meillä myös jälkitarkastuksessa lääkäri tsekkaa vatsalihasten tilanteen. Mä suosiolla odottelin siihen ennenku aloitin vatsalihastreenejä. Sitä ennen vaunukävelyitä ja lantionpohjanlihaksien vahvistusta. Kävin myös synnytyksestä palautumiseen tarkoitetussa joogassa esikoisen jälkeen (alkoi esikoisen ollessa 4-5vko). Harmi, kun sellaista ei taida olla enää meillä päin. Oli selällä toosi hyvä. Pitää tällä kertaa treenata lasten kanssa touhuten. Sitten, kun vauva alkaa harjoittelemaan omaa liikkumistaan, pitää tunti päivässä toistaa sen liikkeitä; tulee kyllä lankutukset ja punnerrukset hyvin edustetuiksi. :grin
 
Takaisin
Top