Raskaudesta ja synnytyksestä toipuminen

Mä en tajunnu Tommosta kun en ite edes laittanu ensimmäisiä niin jatkoin samaan malliin :D
 
Mä näin viikon verran painajaisia synnytyksen jälkeen. Nyt on alkanut helpottamaan. Alussa oli ahdistavaa kun joka yö sama uni jatkui aina vaan ahdistavampana...
 
Mä kävin tänään ensimmäistä kertaa kunnolla ulkona synnytyksen jälkeen. Oltiin siis esikon kanssa puistossa reilu tunti. Teki hyvää päästä raittiiseen ilmaan ja saada hetki kahdenkeskistä aikaa esikoisen kanssa. :Heartred Imetin tän 6 päivän ikäisen ennen lähtöä ja hyvin olivat isin kanssa pärjänneet. Tytsy tais nukkuu koko ajan... :D
 
Mä kävin eilen ekaa kertaa salilla ja kyllä teki hyvää! Piristi enemmän kuin päikkärit :dance018 Poika nyt jo 3,5 viikkoa vanha. Meillä myö sama taktiikka kuin Indiellä eli imetin ennen lähtöä ja poikahan olikin nukkunut koko ajan, joten isä pääsi helpolla.
 
Meillä oli vauva jo ekaa kertaa mumminkin hoidossa. Mun äiti kyseli kovasti josko haluttaisiin käydä jossain kaksin, ja eihän tässä nyt olisi kolmeviikkoisen kanssa vielä mikään kiire ollut, mutta käytiin sitten noin tunnin verran syömässä kun hoitoapua kovasti tyrkytettiin. Vauva imetetty juuri ennen lähtöä ja tissimaitoa varuilta myös pullossa, ja hyvin olivat pärjänneet. :) Isin kanssa vauva on pärjännyt toki alusta asti kun piti muutenkin opettaa pullolle, ja itseasiassa mieshän se meidän tyttöä on ekat tunnit hoitanutkin kun mä toivuin leikkauksesta.
 
Yllättävän vähin fyysisin vaurioin synnytyksestä selvisin. Vaikka vauva oli iso, en revennyt eikä tarvittu epparia. Pystyn istumaan normaalisti, eikä kirvele juurikaan. Aamulla meinasi suolikin toimia, mutta en ollut vielä riittävän rohkea :D pissahädän tunnistan.

Ainoa mitä tuli oli verenmenetys ja hemoglobiini lasku, aamulla oli 86. Mutta tämäkin korjaantuum
 
Kivut alkaa helpottaa ja voin istua pidempään! Vatsantoimintakin alkaa normalisoitua ja peräpukamien kipu helpottaa myös. Mutta tää vuoto! Ottaa nyt jo päähän (viikko synnytyksestä) täytyy yöllä nousta vaihtaan sidettä kun sairaalasta pöllimät paksut siteet loppu... mieski kyseli että kauanko tuo vuoto jatkuu...
 
Minulla oli heti synnytyksen jälkeen ainoastaan verenmenetyksestä johtuvaa huimausta, sitten viikko synnytyksestä alkoi alapäässä sellainen menkkajomotus, varmaan liittyy tuohon jälkivuotoon..
Pikkulenkin olen esikoisen kanssa heittänyt, ja tehnyt lumitöitä.. tuntuu vaikealta lähteä ulos vauvan luota, en ymmärrä miksi koska mies kuitenkin hoitaa vauvan hyvin.
Hieman herkkyyttä on ilmassa, äsken Napapiirin sankareissa kuului Kasevan kappale niin itku oli lähellä..
 
Onkohan jotain hyytymiä vielä kun tuntuu sellainen paineen tunne kokoajan.. aikaisemmin helpotti kun tuli vuotoa mutta nyt tuntuu kokoajan.. alkaa vaikeuttaan istumista ja pahenee kun on hetken ylhäällä..
Synnytyksen jälkeen minulla tuli verenvuotoa ja hyytymiä reilusti ja olin jo leikkaussalissa että kaapivat kohdun mutta vuoto saatiin loppumaan silloin, sanoivat että kannattaa ottaa herkästi yhteys äitiyspolille. Pitänee aamulla soittaa jos ei helpota olo.
 
Mulla on vielä ollu kans ns outoja oloja sektion jäljiltä. Ja ilmeisesti mulla on jotain sisäistä mustelmaa tms tuolla alueella kun tuntuu tietyssä kohtaa kipua aina välillä. Samalla muuten kun on tota kipua niin tulee myös vuotoa hieman enemmän tai pieniä hyytymiä.

Terkka neuvolassa kans sanoi että herkästi yhteyttä svo:lle tms mut toi kipu on niin hyvin kuitenkin hallinnassa lääkkeillä. Muutama päivä on ollu vaikeaa lääkkeistä huolimatta mut esim tänään taas tuntuu siltä että ei tarvitse lainkaan lääkkeitä syödä..
 
Joo minäkin olen nyt joutunut ottaan lääkkeitä kun on aika tuskainen olo välillä. Pitää vähän seurailla ja kuulostella mihin suuntaan menee.. synnytyksen jälkeen tuli vuotoa 1800g, tuntuu aika hurjalta..
 
Mulla oli myös pitkään tuollaista paineentunnetta ja juurikin jos seisoi tai oli liikkeessä kauan. Nyt jo mennyt ohi, synnytyksestä 3vk. Vuoto tosin ei ole loppunut vielä täysin...
 
Onneks olin äsken vessassa kun vatsa päätti toimia ekaa kertaa synnytyksen jälkeen... :P nimittäin se ei olis paikkaa katsonu. Eilen aloitettiin obsidian fe++ ja näin vissiin reagoi. Kiva. Koko yön ollu maha kipeä.
 
Tänä aamuna meni viimeinen Klexane piikki, sain 10 päivän kuurin synnytyksen jälkeen.. ehkäisee veritulpan syntymistä. Piikkikammoiselle tämä on ollut oikein hyvä kokemus :happy:
Nyt onneksi on paineen tunne helpottunut huomattavasti.
 
Hyi hitto se Klexane! Jokaisen piikin pistin ihan itse ja jokainen niistä teki niin pahaa!
 
Piti kyllä keskittyä ja hengitellä ennen pistoa, minä pistin myös itse.. nyt on reidet kamalan näköiset, pientä mustelmaa ja piikitysjälkiä..
 
Ai sulle ohjeistettiin pistämään reiteen. Mie pistin mahaan. Ja sama mulla myös että piti keskittyä hengittämään aina ennen ku pistin..
 
Joo mulle sanottiin että voi pistää joko vatsaan tai reiteen, vatsaan pistäminen tuntui vielä kamalammalta vaihtoehdolta..
 
Mullaki aloitettiin klexane. 2 piikkiä ny menny, 8 jäljellä. Ite saa pistää mut eipä se mikää ongelma lähihoitajalle ole :P kotona mulla piikitettävänä mies.

Hitto ku alko huippaamaan. Kävin vessassa ja koko maailma alko pyörimään. Kai mä alitajuisesti säikähdin kun ne meinaa meijät tänään kotiuttaa... Hb oli eilen 85.
 
Takaisin
Top