Raskaudesta ja synnytyksestä toipuminen

Lumitukka kysyi jääsiteistä. Tein niitä itse kotiin pakkaseen yhden lokeron täyteen ja pakko sanoa, että ne ovat olleet onni ja autuus. Suihkutin niihin ennen pakastamista taikapähkinävettä ja levitin aloe vera-geeliä. Googlesta löytyy ohje nimellä padsickle. Mulla pieni repeämä jossa kasa tikkejä. Pissaaminen sujuu, vettä suihkuttaessa kirvelee tosin vielä aika mojovasti. Mutta wc-käynnin jälkeen tuntuu taivaalliselta vetäistä alushousut, joissa padsickle, jalkaan :) Viilentää, hoitaa ihoa, vie kipua ja turvotusta.
 
...ja ei, vatsa ei ole toiminut sunnuntain jälkeen. Pakko lähettää mies apteekkiin.
 
Toijan kuulostaa jo ihan pro meiningiltä! Meidän sairaalassa niitä suositeltiin ja oli tarjolla jo siellä. Kuulin vaan, että muualla käsitettä ei välttämättä tunneta. Itse käytin sairaalassa ollessa. Kotona en oo jaksanu tehdä, vaikka epparihaava olis voinu tykätäkin!
 
Tyksissä oli käytävällä ns potilasjääkaappi missä sit noita siteitä oli pakastelokerossa.
 
Muuten ok olo, mutta epparihaavan ja peräpukamien takia ei vielä pärjää ilman kipulääkkeitä. On vissiin tullut istuttua liikaa kun tuntuu, että kivut olisi pahentuneet. Sairaalassa sattui niin paljon, että vannoin itselleni ettei ikinä enää ja olin varma, että alakerta on täysin menetetty tapaus. Onneksi hoitaja "pakotti" peilaamaan miltä näyttää, eikä näky ollutkaan ihan täysin lohduton :joyful: Nuo jääsiteet olivat ihania, pitäisi jaksaa itsekin väsäillä.
 
Terkka otti nuo hakaset irti tuolta haavalta.. Sattui ihan sikana mut nyt on parempi olla :) ei enää nipistä hakaset iholla on kuulemma oli hyvin mennyt haava kiinni eikä irvistä yhtään :)
 
Tänään on pystynyt maanantain synnytyksen jälkeen liikkumaan jo hyvin sekä istumaan pehmeällä alustalla.
Repeämiä ei tullut, välilihaa leikattiin kyllä mutta se ei oo kovin kipeä ollutkaan, mutta sitten on toi hematooma (jota ensin peräpukamaksi luulin kun ei mulla oo koskaan niitä ollu) joka myös on tänään ollut aika kivuton :)
Paraneeko hematooma nopeemmin kun peräpukama, tai mitä eroa niillä edes on? :D

Täällä on muuten ihan hyvät ruuat!
 
Pukama on eränlainen suonikohju (pullistunut laskimo) ja hematooma taas verenpurkauma eli mustelma :)
 
Näyttää, että toivun tästä synnytyksestä mauttoman nopeasti. Yhtään taisteluvammaa ei itse synnytyksestä tullutkaan ja istuin normisti ilman ongelmia jo salissa. Nyt kolmantena päivänä jälkivuotokin on vähäistä ja kohtu supistunut hyvin. Pitää kyllä koputtaa puuta ja ristiä sormet ja varpaat, että tää toipuminen oikeasti menee loppuun asti näin mallikkaasti. En valita kyllä yhtään! :)
 
Viikku, mulla tuli esikoisen synnytyksessä hematooma. Kolmantena päivänä ku kotiuduttiin ni muistan et oli vielä mut viikon aikana hävis täysin, ku terkka sitä viikko synnytyksen jälkeen katsoi.
 
Mun synnytys oli kaikkea muuta mitä osasin kuvitella! Pelkäsin kuollakseni lähes koko raskauden ajan tulevaa synnytystä ja sen tuomia kipuja. Suunniteltu sektio oli keskiviikkona ja tänään 2 yön jälkeen päästiin pojan kanssa kotiin :angelic:

Menin leikkaussaliin itkien aivan paniikissa. Operaatio oli kokonaisuudessaan lähes kivuton ja hyvin onnistunut joten jälkeenpäin mietittynä aivan turhaan olin hysteerinen! Henkilökunta oli aivan ihana ja hoitivat työnsä hienosti. Heräämössä olin alle 2 tuntia, tässä kohtaa kohtukin oli jo hyvin supistunut joten jälkisupistukset olleet lähes olemattomia. 8h leikkauksesta ensikerran lähdin kävelylle. Kyllä se teki kipeää mutta oli niin hyvät lääkkeet että sen kesti hyvin. Koko sairaalassaoloajan ilkeimmät toimenpiteet olivat kohdun painelut. Toki haava on vielä arka ja kipeä, mutta panadolin voimin pystyy liikkumaan varsin hyvin. Jälkivuoto on ensimmäistä päivää lukuunottamatta ollut tosi niukkaa.

Mitään huonoa ei jäänyt hampaankoloon ja täytyy myöntää että paljoa paremmin tää synnytys ei ois voinu mennä!! :happy093
 
Täällä menee vielä panadol 1g ja burana 400mg 6h välein. Pystyn istumaan ja vuoto on välillä vähäisempää, kutinaa on haavalla, joten paraneminen on käynnissä. Joka wc-käynnin jälkeen suihkutan ja ah kun se helpottaa kutinaa :D ihme pukamat tuli synnytyksessä, mut ne ei vaivaa, kun oon välillä sipaissut hädesalvaa joka viilentää ja nyt tuktuvatjo pienentyneen. Vatsa toimi jo mukavasti sairaalassa, kun söin luumua ja otin pari pegorionia. Sekä pukamiin että haavalle auttaa myös jääsiteet, joita synnärillä neuvottiin tekemään kastelemalla side vedellä ja laittamaan pakastimeen.
Pissaaminen ei satu, mut paperia en oo käyttäny muuta kun suihkuttelun jälkeen. Mun virtsarakko ei tunnista pissahätää samalla tavalla kuin ennen, mut jotenkin tiedän et milloin pitää käydä.
 
Mä jouduin vähän improvisoimaan kun meillä ei vessassa satu olemaan ollenkaan käsisuihkua. Käytössä on nyt tommonen juomapullo jonka aina vessassa täytän vedellä ja sillä sitten truuttailen alapäätä :hilarious: mut ihmeen hyvin toimii.
 
Täällä toipuminen hyvässä vauhdissa. Käsisuihku vessareissuilla edelleen käytössä vaikka luultavasti ilmankin pärjäisi. On se jotenkin miellyttävämpi kuitenkin käyttää, kuin pelkkä paperi. Ekoina päivinä (synnytyksestä nyt siis viikko) luulin alapään olevan jotenkin turvoksissa. Kunnes sitten yhtäkkiä keksin, että nehän on ne kuuluisat peräpukamat mitkä sain riesakseni myös! Nekin tosin jo ihan hyvällä mallilla kuten myös epparihaava. Vuotoa tulee välillä enemmän ja välillä vähemmän. Ei kuitenkaan enempää kuin mitä normaalisti mulla menkkavuotoakaan on ollut. Joinain päivinä ollu jo hyvin vähäistä ja sellaista rusehtavaa, toisinaan sitten lorahtaa vähän enemmän.
Pari päivää oon pärjänny kun ottanu vaan aamulla 600 buranan, kun alkuun meni 3xpv burana 600 ja paratabs 1mg.
Kyllä tämä tästä! Vielä kun pääsen välillä vähän ulkoilemaan, niin saisi pikkuisen väriä kasvoille :)
 
Muilla vatsaongelmia? Onkohan mulla joku tauti vai liittyykö synnytykseen. Nyt n viikko synnytyksestä ja mulla on vatsa ihan kuralla. Vatsa alkaa kramppaa ja tulee lähtö vessaan eteenkin ruuan jälkeen tai imetyksen aikana. Mainitsin muualla, että rinnoissa menee hetkittäin "kylmänväristyksiä" tai ns vihlontaa (en osaa selittää) ja sekin tuntuu tapahtuvan eteenkin sillon kun pitää juosta vessaan.
 
Mul ei oo alapää kipee, mut lonkat ja alavatta on niin oudot. Ihan ku ois lonkat sijoiltaan ku kävelen. Vaikee kävellä ja kyljen vaihtaminen on niiiiiin tuskasta. Viimeyönä nukuin ehkä vartin :D ja äsken tunnin
 
Mirri, sama juttu. Hb romahti ja lopulta sain lisäverta. Oli aika hurjaa hoitaa vauvaa yksin kun sängystä nouseminen ja pystyssä pysyminen oli jo haastavaa.

Lisäksi sain rintatulehduksen ja eppari tulehtui ilmeisesti lievästi myös. Antibiootit auttoivat onneksi molempiin nopeasti. Mutta nyt haava on taas kipeytynyt, olen joutunut istumaan liikaa vaikkei istua vielä saisikaan. Uskaltauduin kurkkaamaan peilin kautta ja näyttäisi että tikit revenneet parista kohtaa :sad001.

Mutta noin muuten olen mielestäni palautunut ihan hyvin. Kävely on normaalia, suoli on toiminut alusta asti. Kohtu supistunut ja yllätyksekseni vatsa alkaa jo olla aika litteä. Muutenkin kaikki turvotus on kadonnut. Kun van tuo eppari paranisi niin kaikki hyvin.
 
Mulla pukamat on pahin kivunaiheuttaja. 2-3 krt päivässä oon syöny burana Panadol komboa. Vatsan oon tarkoituksella pitäny luumuilla pehmeänä, mutta lantionpohjalihakset on sekaisin ja ilmeisesti niissä oli myös repeämää, joten välillä on vessaan kiirus. Pissaamisen vaatii välillä työtä ja hädän määrää on vaikea tunnistaa.
 
Nyt on viikko synnytyksestä. Mä sain myöskin sairaalassa lisäverta ja nyt oon rautakuurilla, ilmeisesti raudasta johtuen uloste on mustaa.. Pelästyin eka että mulla on joku sisäinen verenvuoto mutta tosiaan rautalisäkin voi kuulemma tuota aiheuttaa.
Vatsalihasten tilanne ehkä jo hiukan parempi mutta ryhtiä on tosi vaikea säilyttää, musta tulee ihan kyttyräselkä :S
Yksi uusi outo oire joka ilmaantui eilen ja jatkuu näemmä tänäänkin: Kun nousen ylös niin aivan virtsarakon suulla tuntuu tosi epämiellyttävää painetta, ihan kuin se 'putoaisi' alaspäin. Ajattelin että liittyy pissahätään mutta ei ole eroa olenko juuri pissannut tai en :/
 
Takaisin
Top