Raskaudesta ja synnytyksestä toipuminen

Tällä kertaa oon kyllä toipunut alatiesynnytyksestä käytännössä heti. Synnytyssalissa kykenin jo suihkuun, muutamasta tikistä huolimatta istumisessa ja liikkumisessa ei ollut mitään hankalaa.ei tarvinnut särkylääkkeitä lainkaan, ei turvotuksia missään. Nyt 3vko synnytyksestä peittoakin heiluteltiin, ihan pientä kiristelyä mutta muuten fine.
 
Mulla on nilkat! Jalat oli kokonaisuudessaan ihan kammottavan turvonneet pökkelöt monta päivää, mutta nyt nesteet on pikkuhiljaa ilmeisesti lähteneet liikkeelle. Ehkäpä en näytä loppuikääni muumilta :P

Mulla on alkanu tulla melko kovia vihlaisuja alavatsalle nyt viikko sektiosta. Mahtavatko ne olla ihan normaaleja toipumiseen liittyviä kipuja, vai pitäisikö niistä kysellä sairaalasta? Samoin haavan alueella on tullut välillä ikävän repiviä kipuja eilisen tikkienpoiston jälkeen.
 
Winnie, mulla oli kans toi pico. Pitikö se jatkuvaa ääntä sulla? Mulla aina kuin liikuin niin suurimmaks osaksi piti ääntä ja pari yötä meni valvoessa sen takia.
 
Anis81, ei se pahemmin mitään ääntä pitänyt. Välillä värisi mutta harvoin sitä edes huomasin. Nyt minulla ei olekaa sitä käytössä, koska haava tulehtui. On kyllä toisaalta helpottavaa, kun sitä on niin hankala kuljettaa ympäriinsä!
 
Toistaiseksi en ole havainnut kun ihan minimaalista arkuutta alapäässä. Mutta.. Viimeksi vatsa toiminut torstaina ja toki synnytyksessä varmaan varsin tehokkaasti vaikken mitään ehtinyt huomaamaankaan:grin vatsanpehmikettä olen ottanut nyt kolme annosta eilen illalla ja tänään aamu+ilta. Varsinaista kovaa hätää ei ole mutta kumminkin vähän tukala fiilis jo. Liikun osastolla paljon kävellen käytävillä, luumusosetta ja mehua vedetty naamariin mutta ei niin ei. Pinnistäessä ei satu mutta jännittää silti :grin no maltti on valttia tässäkin.
 
Huomenna pitäis kotiutua jo ja yhtäkkiä jotenkin iski taas henkisellä puolella semmonen fiilis että mitä jos teenkin väärin kotiin menon suhteen ja riittääköhän maito varmasti tissiltä jne.. Kun siis täällä on keskolassa annettu pojalle sen 30ml ja kun päästiin tänne niin olis kuulemma lääkärin mukaan pitänyt olla imetyksen päälle vielä 40ml!! Punnituksen mukaan poju saa kummastakin rinnasta noin 45min aikana 30ml ja sain lypsettyä sen lisäksi vain millin!

Jotenkin tosiaan tästä heräsi kysymys että kannattaako sittenkään kotiutua vielä jne.. Tavallaan pelottaa vähän mut toisaalta eikö se niin ollut että pitäis rentoutua jne? Täällä en missään nimessä pysyy rentoutumaan
 
Huomenna pitäis kotiutua jo ja yhtäkkiä jotenkin iski taas henkisellä puolella semmonen fiilis että mitä jos teenkin väärin kotiin menon suhteen ja riittääköhän maito varmasti tissiltä jne.. Kun siis täällä on keskolassa annettu pojalle sen 30ml ja kun päästiin tänne niin olis kuulemma lääkärin mukaan pitänyt olla imetyksen päälle vielä 40ml!! Punnituksen mukaan poju saa kummastakin rinnasta noin 45min aikana 30ml ja sain lypsettyä sen lisäksi vain millin!

Jotenkin tosiaan tästä heräsi kysymys että kannattaako sittenkään kotiutua vielä jne.. Tavallaan pelottaa vähän mut toisaalta eikö se niin ollut että pitäis rentoutua jne? Täällä en missään nimessä pysyy rentoutumaan
Ilmeisesti vauvalla ei ole enää mitään akuuttia, mikäli ovat kotiin laskemassa. Kysy ihmeessä hoitajilta jos on mielen päällä jotain ja kotoa voi aina olla yhteydessä osastolle tai keskolaan jos jokin mietityttää. Jos vauva on tyytyväinen niin kyllä maito riittää, älä huoli. Kotona saatte oman rytmin päälle ja saa olla rennosti, sairaalass joutuu heidän ehdoilla menemään. Olet jo muutaman päivän vauvan hoitoa osastolla harjoitellut, ei ne kotiin päästäisi jos et pärjäisi siellä.
 
Fuji: Itse olen kotiutumassa toisen lapsen kanssa ja minuakin jännittää :grin pohtii kaikenmaailman takapakkeja yms. Meilläkin riski kellastumiseen koska vauva syntyi niin vauhdilla että sai mustelmia. Eilen arvot oli hyvät ja nyt vielä odotellaan tämän aamun tulosta. Pitää vaan luottaa itseensä ja olla itselle armollinen ❤ on nämä ensipäivät sellaista säätämistä. Ei mikään ihme sekään että vauvaperheen arki on oikeasti hyvä rauhoittaa ainakin tämän ekan viikon.
 
Mulla oli turvotukset laskeneet selvästi yön aikana ja paino laskenut viidessä päivässä jopa 5 kg! Ihana että turvotukset vihdoin helpottamassa... Haavan alueella lähinnä vatsalihasten jännitykseen liittyen ajoittain kipupistoksia edelleen, mutta muuten alkaa olla tosi hyvä fiilis. Tänään alkoi ekan kerran tehdä mieli lenkille tai jopa salille. :wideyed: Maha edelleen valtava röllykkä, mutta muilta osin herää jo pikkuhiljaa toivo päästä järkeviin mittoihin edes joskus. :)
 
Mitä tässä oon tutkinut netin maailmaa olen todennut että vatsalaukullani on ongelmia pilkkoa proteiinia ja siksi oireilee. Syytä en keksi miksi se nyt näin on alannut käyttäytymään, raskaus? Tai oon syöny liikaa rennietä? Kuitenkin käynyt ilmi että mahdollinen syy olisi pepsiinin puute.

No jos vetäisin muutaman päivän vege linjalla ja katotaan uusiksi sitte...

Ja jos ei helppaa synnytyksen jälkeenkään niin sit suuntana tohtori.

Muoks. Oho väärä ketju :P
 
Muokattu viimeksi:
Kuinka kauan teillä on kestäny jälkisupistukset? Ihan hirviää kipua aiheuttaa nuoki!!:arghh:
 
Mulla kesti kolme päivää. Vieläkin tulee paristi päivässä, tosin ovat kivuttomia. Epämukavalta tuntuu kylläkin. Jälkivuoto myös aika minimaalista jo. Nyt muuttunut kyllä taas hiukan kuukautisvuoto tyyppiseksi. Tänään kotiuduttiin ja ilta oli hieman vauhdikas ja alavatsaa juilikin aikalailla loppuillasta. Huomenna 5vrk synnytyksestä. Olo muuten hyvä mutta ei tässä näemmä ihan toivuttu vielä olla :)
 
Mulla tuli satunnaisia kipeitä supistuksia 2vko synnytyksestä. Ekat 3pv kipeimmät. Hyvä et supistelee, koska sit kohtu palautuu ja jos on sietämätöntä niin ottasin särkylääkettä vaikka ihan kuurina pari pv.
Jälkivuoto 2vko kohdalla käytännössä loppu. Vähän pientä tuhrua edelleen (melkein 3vko synnytyksestä nyt) mut selviää ihan ohuella pikkuhousunsuojalla. Onneks loppu, siteet alkoi hautoa alapäätä.
 
Juu, oon ottanukin nyt 6h välein buranan ja paratabsin. Vähän helpottaa oloa :) ja niinhän se on et se on vaan hyvä asia et kohtu supistelee, toipuu paremmin..
 
Mulla maanantai iltana synty ja jälkisupparit on ollu ihan siedettävät. Mutta äsken kun kävin Ekaa kertaa yksin vessassa ja kömmin vauvan kanssa takas sänkyyn niin selkä meni ihan kramppiin niskasta alaselkään asti
Aiemmin en oikein oo voinu yksin yrittääkään mihinkään kun pyörrytti niin kovin mutta sain nyt illasta pari pussia verta niin piristi kummasti! Poika on kyllä paljon vahvempi kun äitinsä :D
 
Ja eikö se vielä oo niin et mitä enemmän aikasempia synnytyksiä, sitä kipeempiä jälkisuppareita..:arghh:
 
^ jep... Ne on helvetistä... 1g panadol + 800mg Burana ja voi jopa elää vähän normaalimmin imetyksen ajan. Kauhulla odotan, jopa enemmän kauhulla kun synnytystä...
 
Mä emn muista et mul ois esikoisesta ollu pahoja jälkisupistuksia, tai sit taas aika kultaa muistot :D
 
Takaisin
Top